Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Uppgradera aveln!

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2   3  
Author Message
Buck_Fush Posted: 2008-01-31 15:45:19

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 566
Spelet skulle vinna på att aveln uppgraderades, så det blir meningsfullt att ta egna föl. Det ligger stor spelkänsla i att kunna jämföra och välja avelshingstar och ston. Det är också roligare att kunna föda upp en egen fin häst som räcker en bit. Just nu får man för dåliga föl jämfört med vad stuterierna ger. En mindre uppjustering är allt jag vill ha, det borde inte slå orättvist utan bara utveckla spelet.
Reply
Soberano Posted: 2008-01-31 15:52:04

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Håller med helt och hållet. Har tagit 3 föl som borde gett någon bättre med tanke på stam men det har blivit 3 i rad med 10 i galopp och inte vidare fina siffror i övrigt. Har helt tappat sugen för avel.
Reply
Posted: 2008-01-31 20:54:46

Became a member: 
Forum posts:
Avlen är ren katastrof just nu
det måste justeras fort
Reply
Nijo Posted: 2008-01-31 21:10:31

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
har ni avlat med 4.a åringar då? annars ska det ju vara värdelöst och det har eriksson redan sagt.........hur gammla hästar har ni avlat med?

ska bli intressant att avla med 3 åringarna som kommer ut sen..........
Reply
Posted: 2008-01-31 21:12:10

Became a member: 
Forum posts:
Helt enig.

Fan bort med tio i galopp.
Ha en skala på 1-3.
1 för "travsäker".
2 för "lite osäker".
3 för "väldigt osäker".
Och här bör det minskas enbart med kommande rutin.

Och värdena på avlade hästar borde vara fördelt ...
25% blir mycket sämre än mamman.
25% blir lite sämre än mamman.
35% blir ca. som mamman.
10% blir lite bättre än mamman.
5% blir mycket bättre än mamman.
Detta borde väl vara logiskt på en hingst på 4,5-5,5 i medel?
Och har du en sämre/bättre hingst så ändras siffrorna en aning?
Eller om det är genomförbart (någon matematiker?) så kan man räkna ut ett index mot hingstens medel.
Reply
Soberano Posted: 2008-01-31 21:23:21

Senaste jag tog var efter Les d armes eller vad han heter och han är 4 men blev en 10 i galopp ändå och mitt sto har en 1:a. Det lilla jag vet om avel i verkligheten så brukar travsäkra hästar ge hyfsat travsäkra avkommor också.....
Reply
Nijo Posted: 2008-01-31 21:27:06 Edited(1): 2008-01-31 21:29:43

men en hingsts medel och ett sto\´s medel har absolut INGET med fölet att göra, det är deras ID och hur bra dem tränar som är avgörande........

så att bara för att en hingst och ett sto har 6 i medel så betyder det knappast att fölet blir bättre än en hingst/sto med 4.a i medel........

sedan är det de faktum att hingstarna som är 6+ år nu, kanske även 5 åringarna???(inte säker) är väldigt dåliga att avla med pga dem tillhör den gamla modellen där hästarna födes med högt medel och tränar sämre.

så för att lyckas avla dig till ett bra föl så ska du avla med en hingst/sto som är max 4, kanske 5 år och som tränar/tränat starkt........

Les d armes ska vara ganska bra att avla på vad jag sett/hört,,,,,intressant blir 3 åringarna som kommer. Hur stor effekt sedan mamman respektive pappan har i resultatet har eriksson inte sagt något om.......
Reply
Soberano Posted: 2008-01-31 21:44:04

Jag vet men har inte fått ngt grepp om det riktigt. Mitt sto tränar enligt mig bra, tränar ca 0,05 vilket väl får anses som godkänt för en som är 5? Les d armes som jag avlade med kanske var en miss men vet ej vad jag ska göra. Blir nog köp framöver tills jag sett hur aveln går i framtiden.

Det som jag hänger upp mig mest på är den röda stapeln som samtliga haft på en 10:a och en sån avkomma blir aldrig värd ngt. Nu verkar dom inte vara enormt osäkra men lite störigt iaf.
Reply
Posted: 2008-01-31 21:59:35

Became a member: 
Forum posts:
Nijo det där vet vi.
Men hur kan vi ÄNDRA aveln till ett ok system.

Jag tycker det är förbannat löjligt att diskriminera "dom gamla" hästarna, enligt mitt system här ovan, så spelar det ingen större roll.
Och tycker inte det är bra att avla på "potentiella värdet", eller "tränar bra".
Det är ju bara yngre hästar som tfänar bra och dom skall man väl tävla med.

Om ett sto är åtta år och inte har avlat förr, så borde hon träna väldigt dåligt och dessutom avla väldigt dåligt. ELLER?

Jag tycker att medelvärdet funkar bra att avla efter, det är ju endå det du ser(kan kalla det exteriören) och det är ju det många, avlar efter, plus resultat. Potentialen är det ju bara tränaren som vet något om. Och inte fan skall man behöva springa runt och fråga om potentialen eller träningen.

MAN FÅR JU INTE VETA SANNINGEN ÄNDÅ.
Reply
Nijo Posted: 2008-01-31 22:07:01 Edited(1): 2008-01-31 22:07:55

men bara för att hästen tränar dåligt just nu som 8.a åring så kan det ändå vara väldigt bra jämfört med andra 8.a åringar. I vilket fall så är dte hästens ID som räknas och därav har det väl ingen betydelse hur hästen tränar som 8.a åring, utan vilken kapacitet och träningsförmåga hästen har.

Höga siffror är som sagt ändå inte allt på spelet, finns hästar med höga siffror som är helt usla och det finns hästar med låga siffror som presterar mycket bra.

Sedan vet jag väl inte om man kan kalla det för diskriminering mot hästarna som är 6+år,,, handlar ju om att spelet utvecklas och ni som startade upp i början och hade de hästarna fick en jäkla massa gratispengar i loppen då det inte fanns konkurrens på spelet, var glad för det? finns flera hästar som tjänade stora pengar förra året och som knappt hävdar sig nu tycker jag.

Det nya systemet har ju inte ens fått någon chans, så jag tycker att det är dumt att döma ut det redan nu efter 1 månad av etappen.......
Reply
Posted: 2008-01-31 22:23:31

Became a member: 
Forum posts:
Nijo, du tycks nog inte förstå att det finns brister, det är väl bara du och två till som gör det.

Eller är det tvärtom, är det jag som är dum i huvudet som inte kan acceptera att två topphästar avlar fram en häst med 0-0-0-0 och tio i galopp.
Reply
Nijo Posted: 2008-01-31 22:25:16

men topphästar? hur gamla är dem? är dem 4.a år så ger jag mig och kan acceptera att det finns brister. Annars tycker jag inte att du har gett avelssystemet en riktig chans, om du då avlat med äldre hästar.........
Reply
Posted: 2008-01-31 22:59:37

Became a member: 
Forum posts:
Kolla upp information innan du sätter dig in och diskuterar en sak. Det är liksom en grundregel.

Medeltalet för hästar födda av hingstar på 4år är LÅÅÅNGT under 3.
Då har jag inte kollat alla ston men det är jämt fördelat där på ålder och medeltal.
Reply
Nijo Posted: 2008-01-31 23:06:27

vad har det med saken att göra? att medeltalet för hingstar 4.a år gamla är under 3.....förstår inte vart du vill komma med det? vad för information ska jag kolla upp innan jag diskuterar? den information som eriksson har gått ut med? där han klargjort att aveln INTE blir bra med de gamla hästarna på grund av att dem föddes med högre medeltal och tränar sämre till skillnad mot de nya hästarna efter ändringen som föds med lägre medeltal, men tränar starkare och fungerar bättre i aveln.........Det är så jag förstått det hela.......

vad mer ska jag säga? är inte det svar nog?
Reply
Posted: 2008-01-31 23:06:42

Became a member: 
Forum posts:
Då får vi ju bara göra som Laxen snackade om tidigare.

VI TAR BORT MEDELTALET.

För det första så slipper du bli förbannad varje gång du avlar.

För det andra Så har inte galoppstapeln något med saken att göra, en på tre och tio tycks galoppera lika mycket.

Och för det tredje så, citat, -"Medelvärdet har ingen betydelse"

Reply
Posted: 2008-01-31 23:17:48 Edited(2): 2008-01-31 23:20:42

Became a member: 
Forum posts:
Jocke, såga inte Nijo bara för han inte gillar dina idéer, eller inte har precis koll på alla aspekter.
Vem har det som det ser ut nu ?!?

Du skriver själv:

"Om ett sto är åtta år och inte har avlat förr, så borde hon träna väldigt dåligt och dessutom avla väldigt dåligt. ELLER?"

Du verkar inte helt säker Jocke
Är någon säker på att de har full koll ?

Jag har skrivit det förr, och skriver det igen: (och jag kan också ha fel här)
Så som jag fattade när Eriksson uttalade sig om att sambandet mellan avel och träning hade det INTE med ålder att göra.
Så som jag förstått det har han bara sagt att bra träningsresultat kan vara ett liten "vink" , en hjälp, som skvallrar om att en häst har fin potential och därmed även KAN vara bra i avel.
Du får helt enkelt jämföra mot normala träningen för åldersklassen !

D.v.s. en 3 åring eller en 7 åring kan båda träna "bra för sin ålder" och därmed verka lovande som avelshästar.

Jag tycker systemet är alldeles lysande i grunden och bra mycket mer spännande en det du föreslår Jocke. Visst , ditt sytem vore enklare, mer logiskt och framför allt mindre frustrerande !
Dock skulle det inte bli särskilt spännande om det bara gick på medel.

Nijo har faktiskt en viktig poäng.
Många som startade tidigt har redan fåt ett par kanonhästar och tjänat billiga pengar, och nu ska det gnällas för att aveln krånglar lite...innan det ens prövats och fåt chansen.
Ge nya ystemet en chans ! Kom igen !
Hästarna i spelet förändras, blommar ut olika tidigt , och det tycker jag är kul och spännande!

Men Jocke, du vet också att jag håller med dig om Galoppvärdet. Det borde heta travsäkerhet och, även om träningen finns kvar, är det som du sagt gång på gång att rutin och lopp borde spela in!
Reply
Nijo Posted: 2008-01-31 23:21:40 Edited(1): 2008-01-31 23:25:51

vem har sagt det att medelvärdet inte har betydelse? spelet har utvecklats..... hästarna kommer väl inte att få lika högt medeltal som de gamla hästarna förän de blir lite äldre? de föds med lägre medeltal överlag men tränar starkare är så jag förstått det.......Högt medeltal betyder väl inte att hästen är en kanon automatiskt? beror på hur egenskaperna är fördelade, och precis som i verkligen så finns det hästar med hög kapacitet som presterar sämre än hästar med lägre kapacitet.

Har ingen undersökning på galopprisken, verkar vara ganska individuellt? största skillnaden verkar vara att det är MYCKET riskabelt att starta en häst med 7-10 i galopprisk barfota,,,,och det betyder väl ganska så mycket att kunna göra. Eller bara jag som har den synen?

Reply
Nijo Posted: 2008-01-31 23:30:35

asså, ni kanske missförstod mig när jag skrev att man ska avla med 4.a åringar. Vad jag menade är att de som är 4.a år nu ingår väl i den nya modellen av hästar som tränar bättre och fungerar bättre i aveln men föddes med lägre medeltal. De som är 5? och 6 år ingår väl i den gamla modellen och födes med högre medeltal och tränar sämre, därav sämre i aveln.

för att sammanfatta, när dem som är 4.a år nu blir 5,6,7 år så fungerar dem lika bra i aveln, dem blir inte sämre i aveln med åldern.
Reply
Buck_Fush Posted: 2008-02-01 00:12:29 Edited(1): 2008-02-01 00:14:20

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 566
Ok, men jag avstår avelsbiten ända tills jag ser att man har hyfsade chanser att få lika bra föl som från stuteriet, och det får man inte som det ser ut nu (vad man än betäcker med) vilket är synd, för avelsbiten ska vara viktigare än stuteriet tycker jag.
Men om någon får fram ett fint föl via aveln så hojta gärna till.
Reply
Posted: 2008-02-01 11:17:26

Became a member: 
Forum posts:
Som Buck_Fush startade med, så hade det varit för spelets bästa om vi fick klarhet i hur det ligger till med aveln.

Mitt förlag här över är bara ett sätt som du då kan beräkna din avel lite. Så att den inte blir så slumpmässig.

TA BORT STUTERIET. Nu är det alltid massor av hästar till salu på hästbösren.

Anledningen till min vädjan är ju obalansen med att lägga ut 90! topphästar till salu, samtidigt som avlen går bakåt.

Hur kan NÅGON bli motiverad att avla fram häsar som inte alls på papperet är bra i jämförelse med dom hästarna som lades ut härom dagen?

Varför lades dom ut?
Det har ju varit ett jävla gnäll om dom "äldre hästarna" som först blev nedsatta i medelvärde för att bli jämnare, sedan även reduserade avelsmässigt. Och helt plötsligt kommer dessa kanoner ut mot våra nollor till uppfödningar.
Reply
[ 1 ]   2   3