1
2
[ 3
]
4
5
|
Venice
|
Posted: 2012-03-07 23:15:45 Edited(2): 2012-03-07 23:22:00
|
Became a member: 2010-05-15
Forum posts: 51
|
 |
Creeping Mind  |
|
 |
• |
64 år Hingst |
• |
Halmstad |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
63p |
Insprungna pengar |
2 078 200 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Totalt: |
96 |
12 |
9 |
20 |
8 |
14 |
5 |
Denna säsong: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,07.7 :
|
medel :
1,08.5 :
|
lång
1,09.5 |
|
|
Avkommornas Segerprocent:13.48 % Intjänat / start:14 758.00 kr
Bästa avkomma:
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
96p |
Insprungna pengar |
4 646 100 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
80 |
16 |
12 |
5 |
8 |
7 |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,07.0 :
|
medel :
1,07.8 :
|
lång
1,09.5 |
|
|
Hambletonianvinnare, tjänat pengar i de flesta stora årgångsloppen.
 |
Yellow Snow  |
|
 |
• |
63 år Hingst |
• |
Halmstad |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
170p |
Insprungna pengar |
789 600 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
73 |
10 |
12 |
7 |
11 |
6 |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,07.9 :
|
medel :
1,09.2 :
|
lång
1,10.2 |
|
|
Avkommornas Segerprocent:37.50 % Intjänat / start:15 575.00 kr
Bästa avkomma:
 |
Lucky Princess  |
|
 |
• |
58 år Sto |
• |
Halmstad |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
9p |
Insprungna pengar |
608 000 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
54 |
9 |
11 |
7 |
4 |
1 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,07.0 :
|
medel :
1,08.8 :
|
lång
1,10.3 |
|
|
|
|
Reply
|
|
Lecavalier
|
Posted: 2012-03-08 08:02:51
|
Became a member: 2007-11-02
Forum posts: 451
|
No horse found
oprövad avelshingst med finfina värden
|
|
Reply
|
|
Elrysso
|
Posted: 2012-03-08 09:04:39
|
Became a member: 2010-06-29
Forum posts: 286
|
Svar till Soberano:
Enligt mej så kommer denna ide´n ENDAST gynna dom redan priviligerade "top" stallen
Som det är idag är det REDAN svårt för oss mindre stall, jag har spelat i 2 år men i alla storlopp jag varit med i så kan jag ALDRIG vinna.... blir i princip alltid ett top stall som vinner...
jag ger det en etapp till sen lägger jag ner..... trött på detta nu....
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2012-03-08 10:50:47  Ok!
Ska det bli rättvist så bör alla starta om stallen från samma tidpunkt så att alla har samma förutsättningar från början vid varje säsong!
Som det är nu så är det 8 ggr av tio samma namn säsong efter säsong bland topp 10. Det beror ofta på att de har råd att köpa topphästar från småstall för flera miljontals kronor. Den chansen har inte ett nystartat
stall när man har 2 miljoner kronor i startkapital och 3 hästar utan tränare och utan skötare.
Allt är lättare när man har mer pengar än konkurrenterna.
Tycker inte heller att det ska vara lätt att bli avelsnominerad men det ska vara rimligt även för ett nystartat stall efter någon säsong.
Answer to: "Ok!
Ska det bli rättvist så bör alla starta om stallen f"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag tycker INTE att det är samma namn på topplistan varje etapp. Visst finns det stall som hänger kvar men ska det inte vara så? Är det inte så det ser ut överallt? Vilka lag spelar elitserien varje år? Vilka tränare är med i elitloppet varje år? De gamla vanliga plus några rookies. Vilka stall ligger i topp på Formel 1 år efter år?
Det är inte lätt att vinna grupp 1 lopp och jag kan garantera att om det (som det föreslagits i tråden) skulle bli så att alla stall nollställs inför varje etapp så kommer spelet att dö ut. Folk kommer spela en etapp eller 2 och lägga ner för hela grejen med spelet är att tänka långsiktigt, sätta upp delmål och jobba sig uppåt, sakta men säkert. Att komma in som ny spelare och tro att du på några etapper ska ha en populär avelshingst och vinna ett par storlopp per etapp är ju bara ett hån mot dom som jobbat länge för att nå dit dom är idag.
Jag kan hålla med om att just avelsbiten är lite svår att få rättvis då det hur man än vrider och vänder på det kommer att gynna dom som har pengar och kan köpa de populäraste hingstarna men redan nu så har förtjänstmöjligheterna minskats drastiskt sedan avelspriset sänktes till 10000 och ersattes av avelspremier istället. Jag var dock en av dom som jobbade hårdast för att få igenom detta och har jobbat för det länge TROTS att jag utslaget på en enskild etapp förlorar miljonbelopp på det. Dock så tror jag att i längden så är det bättre då mindre stall kan sälja sina egenuppfödda hästar och ändå fortsätta tjäna pengar på dom om dom går bra i sin nya regi. Jag är absolut FÖR att få in fördelar för dom små stallen MEN verkligeheten är att vi som jobbat länge för att bygga upp vårat stall måste ha fördelar. Om det inte är så så kan nog spelet läggas ner.
För 5 etapper sedan så låg jag 3:a på ranken men kom in i en svacka och bestämde mig för att föryngra och förnya stallet, satsa på avel och köpa in lite nytt. Trots att jag har kassan full med pengar så ligger jag idag på plats 29. Alltså, pengar är inte allt även om vissa vill tro det. Min avelshingst Great Horsetail fick 50 avkommor denna etappen och det har gett mig ungefär 500000 plus uppfödarpremier (1,3 miljoner på ALLA hans avkommor som han fått, 136 aktiva för tillfället). Det är alltså inga stora summor som aveln ger idag om du inte har en riktigt bra hingst som lämnar bra avkommor. Av den anledningen tycker jag att dom som har en bra hingst som visat att han själv tävlar bra eller har avkommor som tävlar bra ska ha en fördel. Att det är möjligt att få en hingst godkänd via sina avkommor är väl verkligen något som gynnar de små som avlar hemma på gården. DÅ kan ju tom din hingst som tjänat 50000 men som har bra gener bli godkänd.
Nu har jag nog strulat till det men om det finns oklarheter så tar jag det gärna i ett nytt inlägg 
|
|
Reply
|
|
8freak
|
Posted: 2012-03-08 11:31:57
|
Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
|
Funderat mer och mer på det här.
Jag förstår vad du menar Soberano och i grund och botten gillar jag idén. Jag är för förändring liknande det du har skrivit, men det är viktigt att inte förändringen blir för svårt direkt och sedan måste det förändras tillbaka för att det inte vart så bra från början. Detta skulle även det leda till att vi tappar folk på zonen som ser det som en omöjlighet att inom 10-15 etapper komma någonstans. Man måste ta sig framåt i ett spel för att det inte ska bli för långdraget och enformigt.
En till möjlig kriterie skulle jag vilja lägga till för att kunna bli godkänd:
* Avkommor sprungit in minst 3 miljoner tillsammans.
Helst hade jag velat att en häst kan bli avelsgodkänd i flera steg och att detta skulle synas genom antal stjärnor efter namnet. Beroende på vilken klass din avelshingst har ju mer privilegier samt förtroende får den.
Klass I avelshingst: 250.000:- insprunget. (Folk får avla med din hingst men du kan inte lägga ut den i avelsannonser. Samt ett max antal "utomstalls" avkommor /etapp?)
Klass II avelshingst: Någon av följande kriterier måste uppfyllas:
* 1 miljon insprugna pengar
* Seger i Grupp 1 lopp
* Minst 1 avkomma som tjänat 1 miljon
* Minst 1 avkomma som segrat i Grupp 1 lopp
(Du kan lägga ut den i avelsannonser. Inget max antal på "utomstalls" avkommor/etapp.)
Klass III avelshingst: Alla ovanstående kriterier måste uppfyllas + * Avkommor sprungit in minst 3 miljoner tillsammans.
(Ingen skillnad mot Klass II hingst, förutom att förtroendet för avelshingsten kommer öka ytterliggare hos spelarna. = Bättre reklam. )
Min idé kommer säkert inte kunna genomföras då det är mycket mer programmering och kriterierna kan säkert förbättras. Men det hade jag sett som det bästa. Ett litet nybörjarstall som kanske spelat 6-7 etapper kommer ha stor chans att ha en Klass I avelshingst, men väldigt liten chans att ha en Klass III avelshingst. Gynnar både stora och små.
Sen är jag verkligen för era idéer om att kunna sortera avelshingstarna efter olika statistiska underlag. Även här skulle man kunna sortera efter olika klasser på avelshingstarna.
Kanske är helt ute i dimman i mitt förslag, men det var det jag funderade över nu såhär nyvaken med en kopp kaffe i handen. Kan säkert förbättras.
Ha en superdag ni alla.
Tjing.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2012-03-08 12:54:05
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
tror inte de små stallen missgynnas av att man höjer kraven på hingstarna.
De hästarna som inte klara de höjda avelskraven hade i alla fall haft väldigt svårt att få någon annan att välja ens hingst .
Men när man väl lyckas få fram en häst som klara kraven så blir det inte lika svårt att få någon att välja ens hingst efter som urvalet inte är lika stort.
Eventuellt kanske man skulle begränsa antal avkommer en enskilld hingst kan få under en etapp och göra så gamla 20 -22 åringar inte kan betäcka längre.
|
|
Reply
|
|
lauvin
|
Posted: 2012-03-08 13:27:42  Nu är det dags för den etappiska (årliga går ju inte, det är 4 etapper på ett år  ) tråden om avelshingstarna!
Denna etapp kommer jag lägga ner mer tid på lite statisktik åt er, eftersom jag har fått ledigt en och en halv vecka och inte har något bättre för mig.
OBS! All marknadsföring av avelshingstar håller i till denna tråd, så våra moderatorer slipper lägga ner ett heltidsjobb på att rensa reklam som hamnat fel!
Många ston att betäcka, skryt om era hingstar!
Answer to: "Nu är det dags för den etappiska (årliga går ju inte,"
|
Became a member: 2007-12-01
Forum posts: 253
|
Jag gör reklam för tre av mina sex avelshingstar :
The Final Frontier
 |
The Final Frontier  |
|
 |
• |
62 år Hingst |
• |
Hagmyren |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
39p |
Insprungna pengar |
4 908 050 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
82 |
11 |
13 |
9 |
12 |
7 |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,06.4 :
|
medel :
1,07.4 :
|
lång
1,09.4 |
|
|
Tränar oerhört bra på intervall : Har kommit upp i 27 i snabbhet!! Vill du ha en snabb häst? Prova honom!!
Som nummer två gör jag reklam för en beprövad topphäst, Purgatory
 |
Purgatory  |
|
 |
• |
68 år Hingst |
• |
Hagmyren |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
382p |
Insprungna pengar |
6 179 150 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
91 |
13 |
14 |
15 |
11 |
8 |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,06.1 :
|
medel :
1,08.2 :
|
lång
1,09.1 |
|
|
Han lämnar bra avkommor varje etapp, denna etapp vann en av hans avkommor elitloppsfinalen. Vill du köra säkert i aveln testa Purgatory och du kommer inte att bli besviken.
Väljer även att göra reklam för den bästa enligt mig Dance Of Death. Han har hög segerprocent hos både sig själv och sina avkommor.
 |
Dance Of Death  |
|
 |
• |
68 år Hingst |
• |
Hagmyren |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
132p |
Insprungna pengar |
5 236 950 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
92 |
15 |
15 |
13 |
9 |
11 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,06.9 :
|
medel :
1,07.7 :
|
lång
1,09.4 |
|
|
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2012-03-08 16:12:39  Nu är det dags för den etappiska (årliga går ju inte, det är 4 etapper på ett år  ) tråden om avelshingstarna!
Denna etapp kommer jag lägga ner mer tid på lite statisktik åt er, eftersom jag har fått ledigt en och en halv vecka och inte har något bättre för mig.
OBS! All marknadsföring av avelshingstar håller i till denna tråd, så våra moderatorer slipper lägga ner ett heltidsjobb på att rensa reklam som hamnat fel!
Många ston att betäcka, skryt om era hingstar!
Answer to: "Nu är det dags för den etappiska (årliga går ju inte,"
|
Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
|
 |
Ironman  |
|
 |
• |
60 år Hingst |
• |
Solvalla |
• |
Frisk |
Medel |
|
Startpoäng |
324p |
Insprungna pengar |
5 417 900 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
102 |
17 |
16 |
15 |
8 |
13 |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,06.1 :
|
medel :
1,08.0 :
|
lång
1,08.9 |
|
|
|
 |
Trespasser  |
|
 |
• |
68 år Hingst |
• |
Solvalla |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
145p |
Insprungna pengar |
7 124 850 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
98 |
17 |
17 |
11 |
12 |
6 |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,06.1 :
|
medel :
1,08.2 :
|
lång
1,09.1 |
|
|
 |
Elephant Larockma  |
|
 |
• |
67 år Hingst |
• |
Solvalla |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
36p |
Insprungna pengar |
2 079 900 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
78 |
13 |
16 |
12 |
5 |
9 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,07.2 :
|
medel :
1,08.6 :
|
lång
1,10.1 |
|
|
|
|
Reply
|
|
Seca501
|
Posted: 2012-03-08 21:42:33 
 |
Ironman  |
|
 |
• |
60 år Hingst |
• |
Solvalla |
• |
Frisk |
Medel |
|
Startpoäng |
324p |
Insprungna pengar |
5 417 900 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
102 |
17 |
16 |
15 |
8 |
13 |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,06.1 :
|
medel :
1,08.0 :
|
lång
1,08.9 |
|
|
|
 |
Trespasser  |
|
 |
• |
68 år Hingst |
• |
Solvalla |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
145p |
Insprungna pengar |
7 124 850 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
98 |
17 |
17 |
11 |
12 |
6 |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,06.1 :
|
medel :
1,08.2 :
|
lång
1,09.1 |
|
|
 |
Elephant Larockma  |
|
 |
• |
67 år Hingst |
• |
Solvalla |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
36p |
Insprungna pengar |
2 079 900 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
78 |
13 |
16 |
12 |
5 |
9 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,07.2 :
|
medel :
1,08.6 :
|
lång
1,10.1 |
|
|
Answer to: "73643
34189
"
|
Became a member: 2010-10-16
Forum posts: 76
|
Ok, jag har vad man skulle kalla ett småstall men det roliga med detta spelet är ju som många påpekat att det är svårt och att det är prestigefyllt att vinna storloppen och äga en avelshingst.
Jag försöker att se på frågan om avelshingstarna ur en lite mer "objektiv" vinkel, och bortse från att jag inte själv har någon hingst i närheten av 1-miljon insprungna. Om inte förändringar genomförs enligt soberanos förslag eller liknande drunknar snart spelet i avelshingstar och vitsen med att ha en sådan från första början går förlorad (varför ha en avelshingst om ingen avlar på den?). Och till Elrysso; Du är ett storstall i min mening! Du har ju jättefina hästar och jag ser ofta criminal-hästar till start, dessutom är du rankad topp-50 i hela världen! Skaffa lite perspektiv och gläds åt de framgångar du haft 
|
|
Reply
|
|
Elrysso
|
Posted: 2012-03-09 07:48:06  Ok, jag har vad man skulle kalla ett småstall men det roliga med detta spelet är ju som många påpekat att det är svårt och att det är prestigefyllt att vinna storloppen och äga en avelshingst.
Jag försöker att se på frågan om avelshingstarna ur en lite mer "objektiv" vinkel, och bortse från att jag inte själv har någon hingst i närheten av 1-miljon insprungna. Om inte förändringar genomförs enligt soberanos förslag eller liknande drunknar snart spelet i avelshingstar och vitsen med att ha en sådan från första början går förlorad (varför ha en avelshingst om ingen avlar på den?). Och till Elrysso; Du är ett storstall i min mening! Du har ju jättefina hästar och jag ser ofta criminal-hästar till start, dessutom är du rankad topp-50 i hela världen! Skaffa lite perspektiv och gläds åt de framgångar du haft 
Answer to: "Ok, jag har vad man skulle kalla ett småstall men det roliga med dett"
|
Became a member: 2010-06-29
Forum posts: 286
|
Jag anser ju inte man är ett top stalll om man inte sprungit in minst 10 miljoner SAMT vunnit något stort lopp....vilket jag inte har
jag har varit med i många finaler men misslyckas alltid så det är sjukt, man måste nog muta nån för att vinna en större seger.. 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2012-03-09 10:41:59  Jag anser ju inte man är ett top stalll om man inte sprungit in minst 10 miljoner SAMT vunnit något stort lopp....vilket jag inte har
jag har varit med i många finaler men misslyckas alltid så det är sjukt, man måste nog muta nån för att vinna en större seger.. 
Answer to: "Jag anser ju inte man är ett top stalll om man inte sprungit in minst "
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Vill bara klargöra en liten detalj. Du kommer inte att vinna ett enda storlopp MER bara för att kraven på avelshingstarna höjs. Du har ju ett bra stall som har utmärkta möjligheter att klättra på ranken och vinna storlopp. Är helt övertygad om att din seger i en stor final kommer men det är inte så lätt. Sedan jag förnyade stallet så har segrarna i stora lopp lyst med sin frånvaro trots att jag lagt stora pengar på hästar och satsat på (i mitt tycke) mycket hög kvalitet på avel. Anledningen till detta är ju att det finns många fler stall nuförtiden och det faktum att det fram till idag denna etapp är hela 44 stall som kört in över 1 miljon visar ju att konkurrensen är stenhård numera. Över 700 stall som startat hästar denna etappen!
Sen för att återgå till hingstarna så är ju en av anledningarna till att få hingstar tjänar över miljonen den att många kastrerar just för att det inte finns just några förtjänstmöjligheter som avelshingt längre då det enda som gäller är att vara online dygnet runt och förnya avelsannonsen i stort sett. Skulle hela systemet stramas till och kraven höjas så finns det ju iallafall en möjlighet att tjäna pengar när man väl får fram en hingst som håller måttet.
Avslutar med att hålla med DD mannen om att det bör finnas en gräns för hur länge hingstar får verka i avel. 20 år? Kan också köpa en gräns per etapp för hur många avkommor hingsten kan få per etapp. 50?
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2012-03-09 11:04:51 Edited(1): 2012-03-09 11:05:50  Vill bara klargöra en liten detalj. Du kommer inte att vinna ett enda storlopp MER bara för att kraven på avelshingstarna höjs. Du har ju ett bra stall som har utmärkta möjligheter att klättra på ranken och vinna storlopp. Är helt övertygad om att din seger i en stor final kommer men det är inte så lätt. Sedan jag förnyade stallet så har segrarna i stora lopp lyst med sin frånvaro trots att jag lagt stora pengar på hästar och satsat på (i mitt tycke) mycket hög kvalitet på avel. Anledningen till detta är ju att det finns många fler stall nuförtiden och det faktum att det fram till idag denna etapp är hela 44 stall som kört in över 1 miljon visar ju att konkurrensen är stenhård numera. Över 700 stall som startat hästar denna etappen!
Sen för att återgå till hingstarna så är ju en av anledningarna till att få hingstar tjänar över miljonen den att många kastrerar just för att det inte finns just några förtjänstmöjligheter som avelshingt längre då det enda som gäller är att vara online dygnet runt och förnya avelsannonsen i stort sett. Skulle hela systemet stramas till och kraven höjas så finns det ju iallafall en möjlighet att tjäna pengar när man väl får fram en hingst som håller måttet.
Avslutar med att hålla med DD mannen om att det bör finnas en gräns för hur länge hingstar får verka i avel. 20 år? Kan också köpa en gräns per etapp för hur många avkommor hingsten kan få per etapp. 50?
Answer to: "Vill bara klargöra en liten detalj. Du kommer inte att vinna ett enda "
|
Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
|
Kort reflektion av det sistnämnda...avkommor per säsong:
Anser att det då bör läggas till ett godkännande av hingstägaren om krav på presumtiva ston som vill smaka på hingsten...= olika steg även på ston...enklast i insprungna pengar? Bara för att man ev. får många avkommer på en "pop"-avelshingst, så innebär inte det att det med automatik blir några kvalitativa avkommor...enbart kortsiktiga 10lax in i kassan...det känns inte enbart positivt känner jag iaf.
|
|
Reply
|
|
giron
|
Posted: 2012-03-09 16:00:22
|
Became a member: 2010-04-10
Forum posts: 394
|
 |
Pulsedrive  |
|
 |
• |
63 år Hingst |
• |
Örebro |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
51p |
Insprungna pengar |
1 087 250 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
94 |
17 |
13 |
12 |
6 |
12 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,07.6 :
|
medel :
1,08.9 :
|
lång
1,09.5 |
|
|
|
|
Reply
|
|
Mikihisa
|
Posted: 2012-03-10 16:39:20
|
Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
|
Lämnar lite ögongodis inför aveln inatt!
Lista på avkommor, pengar/start, seger %, pensionerade avkommor, segrar. (Bara 3åringar) och miljonärer (sammanlagt).
Nutmeg Cherry
49 avkommor (varav 15 pensionerade)
27 segrar på 182 starter = 14.8 seger-%
9831 kr intjänat/start
Bästa 3åring: Plein Gaz (984200kr)
Antal miljonärer (sammanlagt): 0
Kommentar:
Fortsätter att hålla hög klass på sina avkommor. Överlag så tränar de bra, men det finns några vinnarskallar också.
Herr Dynamit
27 avkommor (varav 11 pensionerade)
14 segrar på 89 starter = 15.7 seger-%
17136 kr intjänat/start
Bästa 3åring: Queen of Diamonds (1175500kr)
Antal miljonärer (sammanlagt): 1
Kommentar:
Denna etapps avelskomet! Lämnat kulltoppen Queen of Diamonds, men har dessutom lämnat några träningsdemoner.
Great Horsetail
46 avkommor (varav 14 pensionerade)
20 segrar på 151 starter = 13.2 seger-%
7637 kr intjänat/start
Bästa 3åring: Modest Forest (292500kr)
Antal miljonärer (sammanlagt): 8
Kommentar:
Lämnar bra avkommor när han får chansen.
Elephant Larockma
6 avkommor (varav 2 pensionerade)
6 segrar på 20 starter = 30 seger-%
15788 kr intjänat/start
Bästa 3åring: Trophäe Sammler (277600kr)
Kommentar:
Lämnar få avkommor, men har ett par som sticker ut.
|
|
Reply
|
|
Mikihisa
|
Posted: 2012-03-10 16:39:35
|
Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
|
Criminal Mind
8 avkommor (varav 2 pensionerade)
8 segrar på 36 starter = 22.2 seger-%
9861 kr intjänat/start
Bästa 3åring: Criminal Dutch Lady (149000kr)
Antal miljonärer (sammanlagt): 1
Kommentar:
Lämnat få, men bra avkommor denna etapp. De verkar ha vinnarskallar iaf!
S.p Fort Knox
148 avkommor (varav 52 pensionerade)
37 segrar på 375 starter = 9.9 seger-%
3404 kr intjänat/start
Bästa 3åring: Mizz Univerze (107400kr)
Antal miljonärer (sammanlagt): 2
Kommentar:
Haft en dålig etapp sett till avkommor. Men har annars en hög standard på sina avkommor.
Hogan Boy
9 avkommor (varav 5 pensionerade)
1 seger på 15 starter = 6.7 seger-%
2280 kr intjänat/start
Bästa 3åring: Cavallo Di Corsa (21800kr)
Kommentar:
Har än så länge inte lämnat något speciellt. Men avkommorna tränar helt okej.
New Varenne
18 avkommor (varav 4 pensionerade)
12 segrar på 71 starter = 16.9 seger-%
6199 kr intjänat/start
Bästa 3åring: Magic Vegas (142500kr)
Kommentar:
Lämnar avkommor som tränar bra!
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2012-03-10 19:03:07
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Kan tillägga att Hogan Boy inte fått en stjärna ännu men har sett att många ston är från undermåliga utländska ston av det billiga slaget, men ännu är fadern till Hogan Boy den som lämnar bra avkommor o bättre än sonen Walking Work får alltid fram någon rolig iaf.
Hogan Boy innehar världsrekordet på lång distans och i träningstider den bästa 3 åring jag tränat, har sprungit in över 1.5 miljoner trots inga storsegrar ännu.
Så glöm inte Walking Work inatt om ni ska avla några stycken 11.68% vinst bland avkommorna 
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2012-03-10 19:04:00 Edited(1): 2012-03-10 19:24:16
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Mest intressant av stallets hingstar tror spanarn är den här:
 |
Zizou De Suite  |
|
 |
• |
58 år Hingst |
• |
Östersund |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
389p |
Insprungna pengar |
7 932 850 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
90 |
18 |
15 |
7 |
13 |
7 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,06.5 :
|
medel :
1,07.7 :
|
lång
1,09.2 |
|
|
Själv välstammad, med bl.a. Elitstoet Binary och Tout De Suite (som naturligtvis också finns tillgänglig att avla med) i stamtavlan. Lämnar fina avkommor som tränar bra och har dessutom själv börjat släppa till rejält på tävlingsbanan på slutet. Tränar själv dunderbra, över 0.300 på både styrka och snabbhet som 1-åring (över 0.400 på intervall), över 0.100 på såväl styrka som snabbhet som 3-åring och nu som 4-åring 0.077 i backen och över 0.080 på snabbhet (har missat att skriva upp exakt siffra där, tror det är 0.084).
Avkommestatistik hittills:
Antal avkommor: 4 (0 pensionerade)
Loppstatistik:
Totalt: 26:9-4-2-2-2-1
Denna säsong: 24:7-4-2-2-2-1
Insprungna pengar: 362 700 kr
Denna säsong: 342 700 kr
Segerprocent: 34.62 %
Intjänat / start: 13 950.00 kr
|
|
Reply