Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
Eskilstuna 2011-03-27
V75-1 Eskilstuna-Kuriren Silverdivisionen, försök 6.
3. BAHT LAUNCHER 72% 12
Goop Björn
12. STEEL PEPPER 11% 87
Adielsson Erik
1. TIFFANY BRODDA 9% 119
Jansson Torbjörn
5. GLORY SOUTHWIND 7% 192
Svanstedt Åke
4. MACHO GOSSIP 6% 144
Eriksson Håkan
7. I'M ALONE FACE 6% 248
Ohlsson Ulf
6. FINISH FLYER 5% 246
Wallin Tony
2. SPECIAL CAT 1% 935
Berntsson Christel
8. STOLEN IDENTITY 1% 0
Lindblom Carl-Erik
9. CARAMBOLE P. 1% 426
Westholm Jörgen
10. VERSACE BOKO 1% 869
Takter Johnny
11. MAN ON THE MOON 1% 478
Kihlström Örjan

Senast uppdaterad: 2011-03-26 18:00:04, källa http://www.atg.se
Staplarna ovan visar vilket ekipage som våra användare tror vinner. Rösta genom att klicka på knappen bredvid ekipaget du tror vinner.
Snabblänkar
V75-1 Eskilstuna
V75-2 Eskilstuna
V75-3 Eskilstuna
V75-4 Eskilstuna
V75-5 Eskilstuna
V75-6 Eskilstuna
V75-7 Eskilstuna
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> V75-1 Eskilstuna

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

1   2   [ 3 ]   4   5   6  
Author Message
Posted: 2011-03-23 11:13:27

Became a member: 
Forum posts:
Men herregud, spela efter att hästen "kan va sjuk" . Sanslöst ju... Om du ska dubbla ta då med Tiffany Brodda som kan sitta i rygg på baht launcher
Reply
Posted: 2011-03-23 11:19:02 Answer to: "Men herregud, spela efter att hästen "kan va sjuk" . Sansl&o"

Became a member: 
Forum posts:
"sjuk" var en faktor av 5 möjliga som ingick i en "gardering", men du kanske missade de andra? Att gooparnas hästar är sjuka eller ofräscha är ca: 2-3ggr större än för övriga tränare

Blir inte förvånad om erik bara kör rakt fram i starten och accepterar 3.e spår första 300 meterna för att få dödens.
Reply
B_Good Posted: 2011-03-23 16:39:52 Answer to: "Årets bästa? För att en spik ska kvala som årets "

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896

V 3, BAHT LAUNCHER

S 3, BAHT LAUNCHER
Måste ställa en liten fråga.
Hur kan du ha som regel att aldrig spela omgångens största när du (om du gillar statistik) vet att den sitter i 50% av fallen? Det kan ge feta stålar ändå..
Alla gör som dem vill men just från en som betonar statistik så mycket tycker jag det är lite underligt. Dessutom påpekar du att Baht tar spets o även där är ju statistiken grymt talande för att han vinner då.
Inte alls illa menat utan är uppriktigt intresserad!

Jag kommer nog ändå gardera Baht men mest för att jag är en feg tv-bongslirare som typ är ensam i sverige om att förlora pengar på tex Commander Crowe o nu då Baht Launchers segerstaplande.. Men nog är det en solklar chans med perfekta förutsättningar?
Reply
Posted: 2011-03-23 18:32:50

Became a member: 
Forum posts:
vid gardering vill jag nämna Macho Gossip som var väldigt bra senast. kommer va med på mitt system
Reply
Posted: 2011-03-23 18:35:09 Answer to: "Måste ställa en liten fråga. Hur kan du ha som regel att"

Became a member: 
Forum posts:

V 12, STEEL PEPPER

S 3, BAHT LAUNCHER
Jag har inte sagt att jag aldrig tar med den. Däremot att jag aldrig spikar omgångens största (eller näst största för den delen).

Jag har nog förklarat varför i ett inlägg, men det handlar om väntevärde. Men jag kan dra den långa förklaringen:

Efter att ha tittat på statistik över alla omgångar mellan 2000-2010 (som Larockma har sammanställt på ett grymt sätt) så har jag nog bevisat det, eller i vart fall visat på starka samband:

Av samtliga 577 omgångar så har de två minst streckade loppen vunnits av favoriterna i 155 omgångar (26,8 %). Snittutdelningen dessa omgångar har varit 68 682 kr (jackpotomgångar har justerats i allt underlag). Endast två omgångar har renderat en utdelning över 500.000 och ingen har gett en utdelning på över 1 msek.

I 264 (45,9 %) omgångar så har favoriten vunnit i någon av två minst streckade loppen. Snittudelningen i dessa omgångar har tagit ett rejält skutt uppåt. Nu ligger den plötsligt på hela 968.000! Vilken skillnad det gjorde att inte bägge ”spikfavoriter” vunnit. Av dessa 265 omgångar så har det blivit miljonutdelning hela 44 gånger, och 66 gånger har det blivit utdelningar över 500.000. Ganska bra. För dessa omgångar över 500.000 så ligger snittet på 7-rättsindexet på 892.

I 121 (21 %) omgångar så har inte någon av streckfavoriterna vunnit (de två minst streckade loppen), men däremot har minst en favorit vunnit i någon av övriga avdelningar. I dessa omgångar har snittutdelningen landat på hela 2.6 msek !! I 45 % av omgångarna så har utdelningen landat över 500.000. 7 rättsindexet för omgångarna som gett mer än 500.000? Vad hamnar det på? Det hamnar på 1739, alltså mer än dubbelt så högt.
Och det är inte bara för att snittutdelningen är högre. Genomsnittligt radantal som behövdes för att få 7 rätt med en vinst på mer än 500.000 i utdelning var 4979 i de omgångar där en annan favorit än de två streckfavoriterna vann. Detta ska jämföras med 6734 i de omgångar då en (men inte två av streckfavoriterna vann. Enkelt uttryckt kan man säga att det är 35 % svårare att få 7 rätt i de omgångar då en av streckfavoriterna vann, och samtidigt gav mer än 500.000 kr i utdelning.

SUMMA SUMMARUM: Det är lägre väntevärde att spika spikfavoriter eftersom värdet dels minskar så kraftigt när dom vinner vilket innebär att för att det ska bli hög utdelning så måste det bli en så mkt svårare omgång i övrigt. Vilket minskar sannolikheten att få 7 rätt vid höga utdelningar när spikfavoriterna vinner.
Reply
B_Good Posted: 2011-03-23 19:07:25 Answer to: "Jag har inte sagt att jag aldrig tar med den. Däremot att jag aldrig s"

V 3, BAHT LAUNCHER

S 3, BAHT LAUNCHER
Ah ok.. Intressant..
Sugen på att ta del av Larockmas sammanställning!

Men att aldrig spika omgångens största känns ändå knepigt i min värld..
Jag har säkert fel men att jaga efter de där megautdelningarna som händer 1 av 5 gånger varje gång måste ju va en förlorande strategi eller?

Om man inser att Jägersroomgången senast troligen skulle bli sjukt lågbetald o ändå bara jaga högutdelning är lite som att ställa sig under ett päronträd o hoppas det trillar ner en melon väl?
Käka päron när det bjuds!
De gånger det ser ut att finnas meloner nånstans där mellan löven så är det kanske dags att tänka om.
Reply
Posted: 2011-03-23 19:50:57 Answer to: "Ah ok.. Intressant.. Sugen på att ta del av Larockmas sammanstä"
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:

V 12, STEEL PEPPER

S 3, BAHT LAUNCHER
SKulle jag tro att det var en förlorande strategi, i längden, skulle jag inte använda mig av den.

De bästa omgångarna är egentligen sådana när det är ett par eller helst en riktigt riktigt stor favorit. Visst. En sådan megafavorit kanske vinner 50-60 % av gångerna, men när den torska ökar värdetmkt mer än vad som hade varit befogat av hur mkt den var streckad på. Och även om du inte tar till dig statistiken ovan, så kanske du kan ta till följande:

Om en megafavorit har 60 % vinstchans och då ökar värdet med 10 % när den vinner, men ökar värdet med 15 ggr om den förlorar. Är det rätt att spika eller inte? Det är även i detta kraftigt förenklade scenario uppenbart att det är en vinnande strategi i längden att gardera.

Äta päron när det bjuds... Det låter på dig som att man kan veta hur det ska bli. De största utdelningarna kommer oftast när folk snackar favoritbetonad omgång. Och det är just därför det blir stora utdelningar, för alla spelar då på favoriterna och när de torskar så slår det så hårt.

Nogsnackat... Jag är övertygad om att min spelstrategi är korrekt ur ett väntevärdesperspektiv. Men var och en agerar utifrån sina egna övertygelser.
Reply
B_Good Posted: 2011-03-23 20:04:17 Answer to: "SKulle jag tro att det var en förlorande strategi, i längden[/"

V 3, BAHT LAUNCHER

S 3, BAHT LAUNCHER
GAH SCHABBLADE BORT MITT MEGASVAR..

Absolut håller jag med dig.
Du verkar ha på fötterna i det du säger men jag är inte tillräckligt bra på matte/sannolikhetslära/spelteori som jag skulle vilja men är intresserad som fan..

Hävdar ändå att nog kan man med stor träffsäkerhet avgöra om utdelningen blir låg hög eller medel..
Reply
Posted: 2011-03-23 20:13:03 Edited(2): 2011-03-23 20:15:26
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:
Problemet är att man ska hitta vinnaren då också när megafavoriten förlorar och garderar man för mycket och sedan favoriten vinner så kan man som sagt slänga systemet.

Då är det 50-60% att man lika bra kan slänga sitt system pga 1 lopp som man chansade i......

Kommer nog att köra på 3 spikar där 2st är lite mer "chans" och sedan gardera upp övriga 4.a lopp rejält.
Reply
Posted: 2011-03-23 22:31:31

Became a member: 
Forum posts:

V 3, BAHT LAUNCHER

S 3, BAHT LAUNCHER
Att ni orkar....o(
Reply
Posted: 2011-03-24 08:06:55

Became a member: 
Forum posts:
Statistiken blir aldrig fullkomlig föränns den uppnår det oändliga. Vilket klart talar för att det är dags för jättefavoriter med jättehöga utdelningar.
Reply
Posted: 2011-03-24 11:21:50

Became a member: 
Forum posts:

V 3, BAHT LAUNCHER

S 3, BAHT LAUNCHER
Onödigt att kasta bort streck här i en svår omgång!
Reply
Posted: 2011-03-24 11:24:44 Answer to: "Statistiken blir aldrig fullkomlig föränns den uppnår det o"
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:

V 12, STEEL PEPPER

S 3, BAHT LAUNCHER

Vilket klart talar för att det är dags för jättefavoriter med jättehöga utdelningar.

hahaha....Och hur fungerar det sambandet? Please do tell.
Reply
Posted: 2011-03-24 20:59:20
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:
Statistik är till för att ändras. Kan du döda det scenariot helt? Har du 100% signifikans på din statistik.
Reply
Posted: 2011-03-24 21:05:34

Became a member: 
Forum posts:

V 7, I'M ALONE FACE
Försöker fälla favoriten med en sjukt bortglömd, såg ni lopparkivet förstår ni vad jag menar
Reply
Mannengbg Posted: 2011-03-24 21:44:13
132
Stall Hedenhös
Åby

Became a member: 2010-08-23
Forum posts: 291

V 3, BAHT LAUNCHER
Får nog plocka med Finish Flyer här, Tony kör verkligen bra med Lädrets hästar. Två vinster ikväll på v65. Spikar aldrig Goop när han är favorit men vad vet en amatör som jag
Reply
Posted: 2011-03-24 21:47:49
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:

V 7, I'M ALONE FACE
Baht går ju upp i klass någon gång torskar han säkert. Blir 90%are skulle jag tro. 51 MILAR i potten.

Im alone face på dessa miljoner
Reply
Posted: 2011-03-24 23:57:29 Answer to: "Statistik är till för att ändras. Kan du döda det scena"
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:

V 12, STEEL PEPPER

S 3, BAHT LAUNCHER
Jag har aldrig sagt att Baht bara förlorar. Jag tror att han har minst 50 % vinstchans. Men vad du gör är att du försöker lista ut vad som ska hända baserat på vad som hänt tidigare, och den kopplingen finns liksom inte. Så prata inte om signifikans om du inte har ngn grundläggande förståelse för statistik och sannolikhetslära.
Reply
Mannengbg Posted: 2011-03-25 00:38:54 Answer to: "Jag har aldrig sagt att Baht bara förlorar. Jag tror att han har minst"
132
Stall Hedenhös
Åby

Became a member: 2010-08-23
Forum posts: 291

V 3, BAHT LAUNCHER
Har för mig det stod i expressen att Goop vinner 31% av gångerna har är favorit så det är 69% chans att Baht förlorar
Reply
Posted: 2011-03-25 09:39:52
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:
Jag har inte försökt lista ut hur det kommer bli alls. Jag ställde bara upp ett orimligt scenario, och det scenariot kan du inte helt förkasta, även om sannolikheten är näst intill noll, du behöver däremot inta ta hänsyn till det.

Först i mål odiskvalificerad vinner varje lopp, Chansen att spår 3 vinner är 1/12, risken att den inte vinner är 11/12, innan startlistan kommit, sen har du en massa mer faktorer att beräkna, såsom banunderlag, hälsostatus, värmning, skor, tidigare prestationer, startspår,spårbetydelse och motstånd. Vilket påverkar sannolikheten, allt som vi vet hitills talar faktiskt för baht launcher, spår, motstånd, tidigare prestationer m.m.

Just nu är Baht Launcher streckad på 85% av kupongerna, runt 70000 inlämnade kuponger, kommer komma över 1 miljon till kuponger som lämnas in. Och runt 900000 som streckat baht launcher varav större delen spikat honom. Det talar väl ändå om en ganska bred enighet om att han skall vara omgångens bästa spik.

Dock vinner först imål odiskvalificerad samtliga lopp imorgon, och det kan vi statistiskt säkerställa med 100% signifikans
Reply
1   2   [ 3 ]   4   5   6