1
[ 2
]
|
JontePuma
|
Posted: 2014-07-10 13:41:28  Känner att mitt inlägg inte riktigt blev avslutat som jag hade tänkt mig då jag jobbar samtidigt så jag svarar dig.
Min egen syn på detta är att 16.5 miljon är på tok för högt och skulle jag ha kvar min position som moderator och det hade kommit in flertalet anmälningar på köpet så hade jag eventuellt låtit köpet gå tillbaka, tack och lov slipper jag ta dom besluten längre då det är stört omöjligt att vara 100% rättvis på den punkten. Denna är visserligen en aning sent född men i slutändan är det ändå inte det viktigaste då det finns mer lopp nu och det går att komma ikapp även om man missar ett par veckors tävlande.
Jag var med och bjöd upp till 6 miljoner tror jag och det kändes som gränsen och är väl ungefär vad jag kunde tänka mig som ett högt men ändå försvarbart pris. Nu är det inte jag som behöver försvara mig men ger min syn på saken.
Jag antar att du fortfarande är besviken på mig för att jag hävde köpet av vad han nu hette och det var en stor anledning till att jag valde att avsäga mig uppdraget som moderator. Jag har inte ändrat min ståndpunkt sedan dess och hävdar fortfarande att ostartade unghästar som tränar väldigt bra är känsligare att värdera än en sexåring som gjort åtskilliga starter utan att prestera något och därav så är i alla fall mitt tak en aning högre när det gäller just unghästar. I just detta fallet så tycker även jag att taket är nåt för länge sen men som sagt, inte mitt problem längre.
Answer to: "Känner att mitt inlägg inte riktigt blev avslutat som jag hade t&"
|
Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
|
Mitt svar var inte riktat mot dig, råkade bara va du som skrivit sist 
Verkar som de flesta tycker detta är ok, så då är det ju det, så det funkar i en demokrati.
Men inflationen är ju märkbart påtaglig nu i spelet.
Och om du tror jag har nåt emot dig så är det helt fel, kommer faktiskt inte ihåg vilken häst du menar (Gesar Hoss kanske?).
Men jag trodde att eftersom Eriksson aldrig "förbättrar" spelet pga sin frånvaro så var det upp till oss spelare att hitta en sund spelupplevelse för alla.
Men va fan, vi gör väl silver glad och låter alla göra som dom vill så länge det inte bryter mot vad Eriksson skrivit under regler.
Så grattis alla som tycker man skall kunna avla på 32åriga hästar, i reglerna står inget om en maxgräns. Konstigt då att det ligger en spärr på 20 år för stona, det måste vara en bugg.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2014-07-10 19:29:55
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
införandet av uppfödningspengar har ju ökat inkomsterna med nästan 40% , det har säkert bidragit lite till inflationen. (obs jag vill inte tabort den , möjligen halverar den)
Det finns sätt som kan minska inflationen , men det blir alltid protester mot sånna förslag .
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2014-07-10 20:13:05  införandet av uppfödningspengar har ju ökat inkomsterna med nästan 40% , det har säkert bidragit lite till inflationen. (obs jag vill inte tabort den , möjligen halverar den)
Det finns sätt som kan minska inflationen , men det blir alltid protester mot sånna förslag .
Answer to: "införandet av uppfödningspengar har ju ökat inkomsterna med "
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Nja, där håller jag inte med. Uppfödarpremier och lägre fasta avgifter för avel har ju snarare minskat inkomster på Avel men framförallt gjort att den sprids ut på en längre period. De stora pengarna som rullar runt kommer ändå från affärer och gamla intjänade avelspengar.
Tycker att avelspremierna är bra framförallt då det gynnar mindre stall som kanske sålt en häst men ändå får in lite pengar flytande under etapperna som gör att stallet går runt trots att insprugna pengar kanske inte är så höga.
|
|
Reply
|
|
poppy
|
Posted: 2014-07-10 20:57:20
|
Became a member: 2010-11-03
Forum posts: 113
|
håller med stall silver fullständigt har man gjort rätt beslut tidigare och tjänat 100,millar eller liknande varför inte satsa 15 millar eller mer om man har en bra mag känsla ,,tycker att det är alldeles för mycket gnäll fram och tillbaka på massa olika saker,,,,bort med allt gnäll och hylla stall torro som satsar så oerhört mycket och tror på den han gör....vilket han tydligen har lyckas med tidigare
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2014-07-10 22:38:24  Nja, där håller jag inte med. Uppfödarpremier och lägre fasta avgifter för avel har ju snarare minskat inkomster på Avel men framförallt gjort att den sprids ut på en längre period. De stora pengarna som rullar runt kommer ändå från affärer och gamla intjänade avelspengar.
Tycker att avelspremierna är bra framförallt då det gynnar mindre stall som kanske sålt en häst men ändå får in lite pengar flytande under etapperna som gör att stallet går runt trots att insprugna pengar kanske inte är så höga.
Answer to: "Nja, där håller jag inte med. Uppfödarpremier och lägr"
|
|
Om man vill motverkar inflation så bör auktionen ta procent på försäljningspriset , men antagligen uppfattar några det som stöld.
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2014-07-11 11:53:06  Om man vill motverkar inflation så bör auktionen ta procent på försäljningspriset , men antagligen uppfattar några det som stöld.
Answer to: "Om man vill motverkar inflation så bör auktionen ta procent p&ar"
|
Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
|
Detta är nog det enda sättet att lösa detta "problem". En sorts slagsavgift vid varje genomförd försäljning...säg att 80% går till säljaren och resten försvinner in i det svarta hålet.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-07-11 13:54:27
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Tycker ddmannens förslag är bra. Pengarna behöver försvinna litegrann från spelet, finns nog rätt många stall som är i princip ekonomiskt oberoende nu.
Annars har jag inga problem med hutlösa överpriser på zonen. Det drabbar ingen fattig och vad ska man annars lägga pengarna på? Mer broddskor? Vi kommer säkert få se flera såna här budgivningar och det är väl en naturlig följd av inflationen. Som jag sagt tidigare så skulle jag själv inte ha några problem med att lägga såna här pengar på en häst jag tyckte såg bra ut, inte för att göra ett ekonomiskt klipp utan för att avancera på världsrankingen. Var på väg att buda när Soberano hade högsta budet med 6 meloner, men har redan massa unghästar så när det sprang iväg ytterligare sket jag i det.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-07-12 06:41:02
|
Became a member:
Forum posts:
|
Sluta larva nu vissa av er!!
Har man rättvist fått kassan att växa så ska ingen ha problem med det, punkt slut.
Däremot så tycker jag att man ska ha ett tak på hur mycket man kan få för ett föl, när man säljer den ostartad. 16.5 är nog dyraste affärn i TZ historia? Normalt sett så brukar de dyraste varje etapp landa på 5-7 milj. kr och vissa extrema fall 10+ milj. kr...
10 milj. kr tycker jag borde vara gränsen som fortfarande är förståelig om "drömfölet" uppenbarar sig.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2014-07-12 08:39:32  Sluta larva nu vissa av er!!
Har man rättvist fått kassan att växa så ska ingen ha problem med det, punkt slut.
Däremot så tycker jag att man ska ha ett tak på hur mycket man kan få för ett föl, när man säljer den ostartad. 16.5 är nog dyraste affärn i TZ historia? Normalt sett så brukar de dyraste varje etapp landa på 5-7 milj. kr och vissa extrema fall 10+ milj. kr...
10 milj. kr tycker jag borde vara gränsen som fortfarande är förståelig om "drömfölet" uppenbarar sig.
Answer to: "Sluta larva nu vissa av er!!
Har man rättvist fått kassan at"
|
|
Det är inget larv från min sida i alla fall. Förslaget påverkar dessutom inte de befintliga kassor utan gör bara att säljaren inte får hela köpingskillingen när auktionen ta en viss procent i provision , en ganska vanlig företeelse irl och i många internetspel.
|
|
Reply
|
|
Kopia77
|
Posted: 2014-07-12 08:45:39
|
Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
|
Jag tycker provision låter lämpligt så det finns ett sätt att få pengar att försvinna ifrån spelet.
Maxgräns ser jag däremot inte hur man ska lösa. Blir det lottning för alla som lagt 10 miljoner eller är det först till kvarn?
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2014-07-12 10:56:57  Jag tycker provision låter lämpligt så det finns ett sätt att få pengar att försvinna ifrån spelet.
Maxgräns ser jag däremot inte hur man ska lösa. Blir det lottning för alla som lagt 10 miljoner eller är det först till kvarn?
Answer to: "Jag tycker provision låter lämpligt så det finns ett s&aum"
|
Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
|
En sorts moms på försäljning behöver ju inte drabba säljaren. Så funkar det ju irl.
Säg att man har en häst värd 800.000 och 20 % dras i avgift. Lägger man då ut den för 1 mille så får man ju ut värdet på hästen ändå. Den det "drabbar" är köparen, precis som det fungerar irl.
Det enda som krävs då (förutom det faktum att Eriksson måste tillämpa ändringen, vilket ju aldrig kommer hända) är en omröstning där majoriteten (som det funkar i en demokrati, alla kommer inte vara nöjda med beslutet) röstar för det förslaget och accepterar att priserna på hästar kommer stiga något pga avgiften som tillkommer för att på så sätt se pengarna minska överlag i spelet.
Vet fortfarande inte om jag är för eller emot ett sånt förslag men så skulle det kunna lösas iaf.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2014-07-12 12:32:32  En sorts moms på försäljning behöver ju inte drabba säljaren. Så funkar det ju irl.
Säg att man har en häst värd 800.000 och 20 % dras i avgift. Lägger man då ut den för 1 mille så får man ju ut värdet på hästen ändå. Den det "drabbar" är köparen, precis som det fungerar irl.
Det enda som krävs då (förutom det faktum att Eriksson måste tillämpa ändringen, vilket ju aldrig kommer hända) är en omröstning där majoriteten (som det funkar i en demokrati, alla kommer inte vara nöjda med beslutet) röstar för det förslaget och accepterar att priserna på hästar kommer stiga något pga avgiften som tillkommer för att på så sätt se pengarna minska överlag i spelet.
Vet fortfarande inte om jag är för eller emot ett sånt förslag men så skulle det kunna lösas iaf.
Answer to: "En sorts moms på försäljning behöver ju inte drabba s&"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Han får ju först göra nåt åt nuvarande omröstning! 
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2014-07-12 13:53:47 Edited(1): 2014-07-12 13:54:00
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|