Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Hästbörsen -> H. 1år RUSKIGA VÄRDEN &a...

Här kan du göra reklam för dina hästar som är till salu eller för dina avelshingstar.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
JontePuma Posted: 2014-07-10 13:41:28 Answer to: "Känner att mitt inlägg inte riktigt blev avslutat som jag hade t&"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
Mitt svar var inte riktat mot dig, råkade bara va du som skrivit sist
Verkar som de flesta tycker detta är ok, så då är det ju det, så det funkar i en demokrati.
Men inflationen är ju märkbart påtaglig nu i spelet.
Och om du tror jag har nåt emot dig så är det helt fel, kommer faktiskt inte ihåg vilken häst du menar (Gesar Hoss kanske?).

Men jag trodde att eftersom Eriksson aldrig "förbättrar" spelet pga sin frånvaro så var det upp till oss spelare att hitta en sund spelupplevelse för alla.

Men va fan, vi gör väl silver glad och låter alla göra som dom vill så länge det inte bryter mot vad Eriksson skrivit under regler.
Så grattis alla som tycker man skall kunna avla på 32åriga hästar, i reglerna står inget om en maxgräns. Konstigt då att det ligger en spärr på 20 år för stona, det måste vara en bugg.
Reply
ddmannen Posted: 2014-07-10 19:29:55

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
införandet av uppfödningspengar har ju ökat inkomsterna med nästan 40% , det har säkert bidragit lite till inflationen. (obs jag vill inte tabort den , möjligen halverar den)

Det finns sätt som kan minska inflationen , men det blir alltid protester mot sånna förslag .
Reply
Soberano Posted: 2014-07-10 20:13:05 Answer to: "införandet av uppfödningspengar har ju ökat inkomsterna med "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Nja, där håller jag inte med. Uppfödarpremier och lägre fasta avgifter för avel har ju snarare minskat inkomster på Avel men framförallt gjort att den sprids ut på en längre period. De stora pengarna som rullar runt kommer ändå från affärer och gamla intjänade avelspengar.

Tycker att avelspremierna är bra framförallt då det gynnar mindre stall som kanske sålt en häst men ändå får in lite pengar flytande under etapperna som gör att stallet går runt trots att insprugna pengar kanske inte är så höga.
Reply
poppy Posted: 2014-07-10 20:57:20
241
The winner stabble
Umåker

Became a member: 2010-11-03
Forum posts: 113
håller med stall silver fullständigt har man gjort rätt beslut tidigare och tjänat 100,millar eller liknande varför inte satsa 15 millar eller mer om man har en bra mag känsla ,,tycker att det är alldeles för mycket gnäll fram och tillbaka på massa olika saker,,,,bort med allt gnäll och hylla stall torro som satsar så oerhört mycket och tror på den han gör....vilket han tydligen har lyckas med tidigare
Reply
ddmannen Posted: 2014-07-10 22:38:24 Answer to: "Nja, där håller jag inte med. Uppfödarpremier och lägr"

Om man vill motverkar inflation så bör auktionen ta procent på försäljningspriset , men antagligen uppfattar några det som stöld.
Reply
larockma Posted: 2014-07-11 11:53:06 Answer to: "Om man vill motverkar inflation så bör auktionen ta procent p&ar"

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Detta är nog det enda sättet att lösa detta "problem". En sorts slagsavgift vid varje genomförd försäljning...säg att 80% går till säljaren och resten försvinner in i det svarta hålet.
Reply
Cherry Posted: 2014-07-11 13:54:27

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Tycker ddmannens förslag är bra. Pengarna behöver försvinna litegrann från spelet, finns nog rätt många stall som är i princip ekonomiskt oberoende nu.

Annars har jag inga problem med hutlösa överpriser på zonen. Det drabbar ingen fattig och vad ska man annars lägga pengarna på? Mer broddskor? Vi kommer säkert få se flera såna här budgivningar och det är väl en naturlig följd av inflationen. Som jag sagt tidigare så skulle jag själv inte ha några problem med att lägga såna här pengar på en häst jag tyckte såg bra ut, inte för att göra ett ekonomiskt klipp utan för att avancera på världsrankingen. Var på väg att buda när Soberano hade högsta budet med 6 meloner, men har redan massa unghästar så när det sprang iväg ytterligare sket jag i det.
Reply
Posted: 2014-07-12 06:41:02

Became a member: 
Forum posts:
Sluta larva nu vissa av er!!

Har man rättvist fått kassan att växa så ska ingen ha problem med det, punkt slut.

Däremot så tycker jag att man ska ha ett tak på hur mycket man kan få för ett föl, när man säljer den ostartad. 16.5 är nog dyraste affärn i TZ historia? Normalt sett så brukar de dyraste varje etapp landa på 5-7 milj. kr och vissa extrema fall 10+ milj. kr...

10 milj. kr tycker jag borde vara gränsen som fortfarande är förståelig om "drömfölet" uppenbarar sig.
Reply
ddmannen Posted: 2014-07-12 08:39:32 Answer to: "Sluta larva nu vissa av er!! Har man rättvist fått kassan at"

Det är inget larv från min sida i alla fall. Förslaget påverkar dessutom inte de befintliga kassor utan gör bara att säljaren inte får hela köpingskillingen när auktionen ta en viss procent i provision , en ganska vanlig företeelse irl och i många internetspel.
Reply
Kopia77 Posted: 2014-07-12 08:45:39
993
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
Jag tycker provision låter lämpligt så det finns ett sätt att få pengar att försvinna ifrån spelet.

Maxgräns ser jag däremot inte hur man ska lösa. Blir det lottning för alla som lagt 10 miljoner eller är det först till kvarn?
Reply
JontePuma Posted: 2014-07-12 10:56:57 Answer to: "Jag tycker provision låter lämpligt så det finns ett s&aum"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
En sorts moms på försäljning behöver ju inte drabba säljaren. Så funkar det ju irl.
Säg att man har en häst värd 800.000 och 20 % dras i avgift. Lägger man då ut den för 1 mille så får man ju ut värdet på hästen ändå. Den det "drabbar" är köparen, precis som det fungerar irl.
Det enda som krävs då (förutom det faktum att Eriksson måste tillämpa ändringen, vilket ju aldrig kommer hända) är en omröstning där majoriteten (som det funkar i en demokrati, alla kommer inte vara nöjda med beslutet) röstar för det förslaget och accepterar att priserna på hästar kommer stiga något pga avgiften som tillkommer för att på så sätt se pengarna minska överlag i spelet.

Vet fortfarande inte om jag är för eller emot ett sånt förslag men så skulle det kunna lösas iaf.
Reply
Posted: 2014-07-12 12:32:32 Answer to: "En sorts moms på försäljning behöver ju inte drabba s&"
241
The winner stabble
Umåker

Became a member: 
Forum posts:
Han får ju först göra nåt åt nuvarande omröstning!
Reply
Poffpuff Posted: 2014-07-12 13:53:47 Edited(1): 2014-07-12 13:54:00
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Moms på försäljning vore klockrent.
Reply
Post removed Posted: 2014-07-14 15:42:54
1   [ 2 ]