[ 1
]
2
|
giron
|
Posted: 2014-07-07 21:06:11
|
Became a member: 2010-04-10
Forum posts: 394
|
 |
Courageous Behemoth  |
|
 |
• |
46 år Valack |
• |
Umåker |
• |
Frisk |
Styrka |
|
Snabbhet |
|
Startsnabbhet |
|
Spurt |
|
Galopprisk |
|
Form |
|
Rutin |
|
Tung bana |
|
Vinterbana |
|
Medel |
|
Startpoäng |
53p |
Insprungna pengar |
541 700 kr |
Denna säsong |
0 kr |
Loppstatistik |
Starter |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Totalt: |
23 |
4 |
2 |
3 |
3 |
3 |
2 |
Denna säsong: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Tider |
kort :
1,08.8 :
|
medel :
1,09.3 :
|
lång
1,10.8 |
|
|
|
|
Reply
|
|
giron
|
Posted: 2014-07-08 00:08:16
|
|
Gjorde 0,325 i natt !!
|
|
Reply
|
|
giron
|
Posted: 2014-07-09 00:12:41
|
|
Gjorde över 0,300 i backen i natt 
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2014-07-09 13:02:48  Gjorde över 0,300 i backen i natt 
Answer to: "Gjorde över 0,300 i backen i natt :-)"
|
Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
|
Alltså allvarligt???? 15 millar för en som föds 2 och en halv vecka in på etappen. Ok den tränar grymt men 15 MILLAR!!???! Och det är ju inte ens torro som leder budgivningen, vad kommer denna sluta på, 20-25 millar?
Pengarna har helt spårat ur i spelet nu..... Detta spel blir bara mer och mer ett skämt för varje dag som går....
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2014-07-09 15:52:01  Alltså allvarligt???? 15 millar för en som föds 2 och en halv vecka in på etappen. Ok den tränar grymt men 15 MILLAR!!???! Och det är ju inte ens torro som leder budgivningen, vad kommer denna sluta på, 20-25 millar?
Pengarna har helt spårat ur i spelet nu..... Detta spel blir bara mer och mer ett skämt för varje dag som går....
Answer to: "Alltså allvarligt???? 15 millar för en som föds 2 och en ha"
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Jaa du, priserna har spårat ut totalt. Men det blir lätt så när det finns för mycket pengar hos vissa,
då spelar prislappen ingen roll o inte vad de drar in heller vad det verkar. 
|
|
Reply
|
|
Mikihisa
|
Posted: 2014-07-09 15:58:30
|
Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
|
Vi måste få bort en del pengar i detta spel. Just nu går det bara runt och runt pengar och det fylls på hela tiden. Enda gången pengar försvinner i tomma intet är stallbox, träanre/skötare och stuteri väl?
Kanske dags att inte nollställa, men sätta ett stopp på hur mycket pengar man kan ha, eller hur mycket man kan bjuda för en häst...
|
|
Reply
|
|
giron
|
Posted: 2014-07-09 17:37:02
|
|
Kan bara säga att som ni säkert vet och har sett så lägger jag ALLTID ut hästarna för 1kr sedan får marknaden bestämma priset ..... Sedan är det upp till var och en att bedöma vad som är ett vettigt pris.
|
|
Reply
|
|
giron
|
Posted: 2014-07-09 17:39:29
|
|
Men att börja sätta regler för "allt" känns ju inte som rätt väg, om vi nu vill att spelet ska va så likt verkligheten som möjligt.....
Tänk om Stig H. under Going Kronos storhets tid skulle ringa Ludde och ge ett "tok" bud skulle Ludde då måsta tacka nejj för att sååå mycket får man inte betala.....
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2014-07-09 17:44:22
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
Införandet av en förmögenhetsskatt? Eller ett utjämningssystem som kommer oss fattiga stall till del. Det vore nåt, va!
Eller någon form av progressiv moms. Ju högre summor, desto större påslag.
En del av pengarna skulle kunna gå till priser i fler banchampionat, som även ger mindre stall på små banor chansen att tävla om.
(OBS! Dessa tankar är ytterst spontana, och ska heller inte ses som några allmänpolitiska ståndpunkter...)
|
|
Reply
|
|
giron
|
Posted: 2014-07-09 17:53:38
|
|
Tycker inte folk ska bli straffade för att dom lyckas !?!....
Ännu en parallell med IRL.
Uhrbergs stall tjänar mycket mer pengar än tex. Conny Lindblad ska då Uhrberg straffas för att det är synd om Lindblad ?
Alla har chansen att lyckas!
Själv har jag fått gå i Konkurs och inte alltid haft det bra som jag har det idag då jag hittat min Guldklimp i Rythem som förändrade allt, Men på den tiden jag balanserade på +-0 dagligen gnällde jag aldrig att det var orättvist heller !!!
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2014-07-09 18:57:44 Edited(1): 2014-07-09 18:58:01
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
Jag tycker inte det är orättvist att det finns ekonomiskt oberoende stall, medan andra tvingas överväga varje anmälning, pga reskostnader och skoning. Har varit med för kort tid för att veta vad inflationen och pengarullningen egentligen beror på, men om många tycker att det är ett problem borde ju något göras åt det.
Om jag fick önska fritt vore det att fler satsade på uppfödning och glädjen i att lyckas med eget material, i stället för att köpa sig till framgång. Jag tycker i alla fall att det är minst lika kul att vinna ett 5k-lopp med en egen uppfödning som det är att vinna ett större lopp med en inköpt legohäst.
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2014-07-09 19:05:37  Jag tycker inte det är orättvist att det finns ekonomiskt oberoende stall, medan andra tvingas överväga varje anmälning, pga reskostnader och skoning. Har varit med för kort tid för att veta vad inflationen och pengarullningen egentligen beror på, men om många tycker att det är ett problem borde ju något göras åt det.
Om jag fick önska fritt vore det att fler satsade på uppfödning och glädjen i att lyckas med eget material, i stället för att köpa sig till framgång. Jag tycker i alla fall att det är minst lika kul att vinna ett 5k-lopp med en egen uppfödning som det är att vinna ett större lopp med en inköpt legohäst.
Answer to: "Jag tycker inte det är orättvist att det finns ekonomiskt oberoen"
|
|
giron varför går du så hårt på defensiven när "kritiken" inte på något sätt var riktat mot dig?
Du gör inte, och har aldrig gjort, nåt fel.
Men den här budgivningen har ju spårat totalt och ligger skyhögt över marknadsvärdet. Och det handlar inte om rika och fattiga. Det hade kunnat vara en medelmåtta på 6 år som är värd runt 200 tusen men budet är på 3 millar, hutlöst överpris.
Jag kan köpa att det priskrigas så det blir riktigt dyra unghästar, jag har även vart med i såna själv, men man måste också sätta saker i perspektiv. Att kriga för den bästa unghästen på transfern för att förhoppningsvis ha den "bästa" hästen när etappen startar är en sak, men i detta fallet tappar man ju redan 3 veckor av etappen och kommer ligga efter redan där, även om man kommer ha bland de bästa blåa när man går in sent, så ligger man sonika redan så mkt efter gör att det inte kan betraktas som ett accepterat marknadspris på långa vägar detta. Iaf i min mening.
Kan tillägga att jag var nära att skriva nåt liknande som jag gjort nu redan när Soberano hade ledningen med bud på 6 millar. 16,5... helt sjukt!
Även fast jag har råd skulle jag aldrig drömma om att buda på denna även om det var så att denna var drömhästen man väntat på i evigheter, för då respekterar man inte spelet och den "accepterade standard" för marknadsvärden som jag anser man skall gå efter. Än en gång, detta är min mening och kanske endast jag som tycker så.
Jag är inte för att reglera ett tak för bud, det är därför vi har rapport knappen. Den är ju inte bara till för fusk utan också när man tycker det är hutlöst överpris.
|
|
Reply
|
|
Mikihisa
|
Posted: 2014-07-09 22:52:34
|
|
Det är absolut inget riktat mot dig Giron. Du, liksom jag, är en person som satsat på unghästar, fina träningsvärden i tidig ålder och bra värden. Mina pengar i kassan är enbart intjänade på unghästförsäljningar.
Men någonstans måste det finnas ett stopp. Jag har varit med från dag ett på Zonen, jag vet att vissa storstall tjänat ihop fina kulor. Men att låta det fortgå gör skillnaden mellan storstall och litet stall ännu större.
Har den som köper hästen tur springer den väl in några millar, men långt ifrån 16-17 millar. Det är en hingst som kanske går bra i avel, men är det ingen SP Fort Knox, eller i ditt fall Rythem, sp tjänar den inte många millar där heller.
Det jag menar med detta är att det är alldeles för mycket pengar i spelet. Vi kanske får börja vänja oss att unghästar går för 20 millar kommande etapper, frågan är hur många stall som stannar på Zonen.
Även jag har köpt och sålt hästar till klara överpriser (bl.a gick ju Samuraj Steel för 11 millar), men på sista tiden har alla unghästar med ett ok värde på de blå och ok täning gått för millar, något som gick för ett par hundra tusen ganska nyligen.
|
|
Reply
|
|
Mikihisa
|
Posted: 2014-07-09 22:52:34
|
|
Det är absolut inget riktat mot dig Giron. Du, liksom jag, är en person som satsat på unghästar, fina träningsvärden i tidig ålder och bra värden. Mina pengar i kassan är enbart intjänade på unghästförsäljningar.
Men någonstans måste det finnas ett stopp. Jag har varit med från dag ett på Zonen, jag vet att vissa storstall tjänat ihop fina kulor. Men att låta det fortgå gör skillnaden mellan storstall och litet stall ännu större.
Har den som köper hästen tur springer den väl in några millar, men långt ifrån 16-17 millar. Det är en hingst som kanske går bra i avel, men är det ingen SP Fort Knox, eller i ditt fall Rythem, sp tjänar den inte många millar där heller.
Det jag menar med detta är att det är alldeles för mycket pengar i spelet. Vi kanske får börja vänja oss att unghästar går för 20 millar kommande etapper, frågan är hur många stall som stannar på Zonen.
Även jag har köpt och sålt hästar till klara överpriser (bl.a gick ju Samuraj Steel för 11 millar), men på sista tiden har alla unghästar med ett ok värde på de blå och ok täning gått för millar, något som gick för ett par hundra tusen ganska nyligen.
|
|
Reply
|
|
silver
|
Posted: 2014-07-10 01:31:37
|
Became a member: 2010-07-09
Forum posts: 358
|
Så länge man följer reglerna ska man få spela hur man vill. Jag personligen är jätte trött på flera som alltid kommer med massa åsikter om allt. Man får inte vara för rik ,inte avla för mycket inte göra su eller så . Alla får göra vad dem vill så länge dem håller sig till reglerna . Snälla sköt erat eget och låt andra sköta sitt . Jag tror att i många fall här handlar det om avundsjuka. Man blir arg för att något stall har 50 miljoner och lilla jag kämpar med ekonomin . Spela bättre skaffa pengar gör rätt beslut i stället för att snacka skit .
|
|
Reply
|
|
Mikihisa
|
Posted: 2014-07-10 08:35:35
|
|
Jag har absolut inte några problem med ekonomin. Men man kanske får börja räkna på att unghästar kostar 20-30-40-50 miljoner nu, så det kanske är jag som är gammalmodig.
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2014-07-10 09:04:07
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Jag tror inte på regel ändringar, det låter kommunistiskt utan man kan bara låta sunt förnuft tala
sitt tydliga språk, hoppas det segrar i slutänden här har ingen gjort ngt fel iaf. 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2014-07-10 09:31:44
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Det är väl bara eventuellt avelsvärde som kan rättfärdiga ett sånt pris och med tanke på att det är just Torro som lagt högsta budet så misstänker jag att det är just aveln som är tanken bakom. Att en häst ska springa in 16 miljoner är ju som alla vet snudd på omöjligt.
Nu ger ju inte aveln vad den gjorde tidigare då det helt och hållet hänger på vad avkomommorna springer in så även där kan det bli väldigt tufft att få in dom pengarna den kostar men nu ser det ju ut som det gör och varje etapp bjuder ju på minst ett par 3 vansinniga unghästköp och jag själv har varit inblandad in ett antal. Har även bjudit på en av Girons andra hästar som tränar fint och erfarenheten är att det sällan blir vad man hoppats på men så ser det ju ut nu.
Miljardärer köper ju upp fotbollslag för att ha nåt att roa sig med på fritiden när plånboken blivit för tjock och det är väl lite det som händer även här.
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2014-07-10 12:42:59  Det är väl bara eventuellt avelsvärde som kan rättfärdiga ett sånt pris och med tanke på att det är just Torro som lagt högsta budet så misstänker jag att det är just aveln som är tanken bakom. Att en häst ska springa in 16 miljoner är ju som alla vet snudd på omöjligt.
Nu ger ju inte aveln vad den gjorde tidigare då det helt och hållet hänger på vad avkomommorna springer in så även där kan det bli väldigt tufft att få in dom pengarna den kostar men nu ser det ju ut som det gör och varje etapp bjuder ju på minst ett par 3 vansinniga unghästköp och jag själv har varit inblandad in ett antal. Har även bjudit på en av Girons andra hästar som tränar fint och erfarenheten är att det sällan blir vad man hoppats på men så ser det ju ut nu.
Miljardärer köper ju upp fotbollslag för att ha nåt att roa sig med på fritiden när plånboken blivit för tjock och det är väl lite det som händer även här.
Answer to: "Det är väl bara eventuellt avelsvärde som kan rättf&aum"
|
|
Intressant att se opinionen om överpris ha svingat så kraftigt över till att "man får väl göra vad man vill med sina pengar" när vi hade sån debatt om sånt för ett tag sen.
Men visst, om majoriteten tycker att man får göra vad man vill så kommer jag acceptera dom spelreglerna. Jag ser dock INGEN skillnad på detta överpris som på en 8 åring med 5-5-3-3 på de blå som går för 2 mille. Man kanske vill ha den för att den är vit och har ett roligt namn.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2014-07-10 13:13:51  Intressant att se opinionen om överpris ha svingat så kraftigt över till att "man får väl göra vad man vill med sina pengar" när vi hade sån debatt om sånt för ett tag sen.
Men visst, om majoriteten tycker att man får göra vad man vill så kommer jag acceptera dom spelreglerna. Jag ser dock INGEN skillnad på detta överpris som på en 8 åring med 5-5-3-3 på de blå som går för 2 mille. Man kanske vill ha den för att den är vit och har ett roligt namn.
Answer to: "Intressant att se opinionen om överpris ha svingat så kraftigt &"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Känner att mitt inlägg inte riktigt blev avslutat som jag hade tänkt mig då jag jobbar samtidigt så jag svarar dig.
Min egen syn på detta är att 16.5 miljon är på tok för högt och skulle jag ha kvar min position som moderator och det hade kommit in flertalet anmälningar på köpet så hade jag eventuellt låtit köpet gå tillbaka, tack och lov slipper jag ta dom besluten längre då det är stört omöjligt att vara 100% rättvis på den punkten. Denna är visserligen en aning sent född men i slutändan är det ändå inte det viktigaste då det finns mer lopp nu och det går att komma ikapp även om man missar ett par veckors tävlande.
Jag var med och bjöd upp till 6 miljoner tror jag och det kändes som gränsen och är väl ungefär vad jag kunde tänka mig som ett högt men ändå försvarbart pris. Nu är det inte jag som behöver försvara mig men ger min syn på saken.
Jag antar att du fortfarande är besviken på mig för att jag hävde köpet av vad han nu hette och det var en stor anledning till att jag valde att avsäga mig uppdraget som moderator. Jag har inte ändrat min ståndpunkt sedan dess och hävdar fortfarande att ostartade unghästar som tränar väldigt bra är känsligare att värdera än en sexåring som gjort åtskilliga starter utan att prestera något och därav så är i alla fall mitt tak en aning högre när det gäller just unghästar. I just detta fallet så tycker även jag att taket är nåt för länge sen men som sagt, inte mitt problem längre.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|