[ 1
]
|
|
Posted: 2008-07-29 09:24:25 Edited(1): 2008-07-29 09:33:44
|
Became a member:
Forum posts:
|
Drog upp 2 hästar från stuteriet igår. körde allmän träning för att se vad dom tränade bäst i! (varför vet jag ej men det var någon som sa att det var bra, förklaring tack  )
Så man ska alltså träna sina unghästar i det som de ökar mest i? eller har jag fel?
Sen köpte jag en skadad häst för 10k, hur länge är han skadad!? Han har gått -1.20 i skada på 10 dagar.
sen till tränarna. hur mycket skillnad gör det att träna en häst med en tränare som har tex spurt som specialitet?
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-07-29 10:14:53
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Visst är det bäst att träna i det han tränar bäst. I de egenskaperna finns ju mest kapacietet att få ut. Samtidigt är startsnabbhet och galopprisk mindre viktiga egenskaper än Styrka och snabbhet (enligt mig) så jag skulle träna någon av dessa egenskaper beroende på vad den tränar bäst, så tillvida det inte är en sjuhelsikes spurtare du fått fram.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-29 10:17:43  Drog upp 2 hästar från stuteriet igår. körde allmän träning för att se vad dom tränade bäst i! (varför vet jag ej men det var någon som sa att det var bra, förklaring tack  )
Så man ska alltså träna sina unghästar i det som de ökar mest i? eller har jag fel?
Sen köpte jag en skadad häst för 10k, hur länge är han skadad!? Han har gått -1.20 i skada på 10 dagar.
Answer to: "Drog upp 2 hästar från stuteriet igår. körde allmän träning för att "
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
 Det var jag som tyckte du skulle köra allmän. Du förstod mig rätt. När du tränar allmän så ser du på vilken egenskap han tränar bäst och då kan du med fördel träna upp den egenskapen i första hand.
Skillnaden mellan hur bra dom tränar beroende på specialitet tror jag är ganska marginell. Har inga siffror men känslan är iaf att skickligheten betyder mer än specialiteten.
Hur länge till han är skadad vet jag inte men förmodligen ska den ner på -2.0 innan den är frisk så kolla hur mycket den går ner per dag och räkna med att den måste ner på - 2 så vet du ungefär hur många dagar han blir borta.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-29 12:17:44
|
Became a member:
Forum posts:
|
peza: du ska alltså bara köra allmän träning en natt och sen väljer du vilken egenskap du ska träna. så inatt ska du ha valt innan klockan 12. har du en tränare som har egenskapen du vill träna som specialite så sätt honom som tränare. det kanske inte är jätteskillnad men klart bättre än att inte göra det. men jag skulle också gissa att redan en 2-stjärnig tränare utan spcecialite är bättre än en 1-stjärning med specialite på rätt egenskap.
vill du ha upp en speciell egenskap så träna den. men, som grenka säger, det kan bli riktigt segt att köra dom dåliga egenskaperna... fast du kanske har igen det längre fram...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-29 12:43:57
|
Became a member:
Forum posts:
|
ok börjar förstå!  Men fortsätter att fråga hehe
Ska man alltså nöta en egenskap så han får upp den en bra bit(vad det nu är?)
eller försöka få hästen mer jämn typ lika i alla värden, vilket är bäst?!
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-29 13:02:48  ok börjar förstå!  Men fortsätter att fråga hehe
Ska man alltså nöta en egenskap så han får upp den en bra bit(vad det nu är?)
eller försöka få hästen mer jämn typ lika i alla värden, vilket är bäst?!
Answer to: "ok börjar förstå! :) Men fortsätter att fråga hehe
Ska man alltså"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Bara att fråga på
Hur stor inverkan egenskaperna egentligen har och hur mycket tid det är värt att lägga ner på att träna upp dom går ju diskutera i all evighet. Vad det gäller dom som står på min träningslista så finns det lite av varje men jag vidhåller nog ändå att en häst med jämna och fina värden har bättre möjligheter att ta sig till toppen och hänga kvar där. "sämre" hästar vinner också men jag tror att jämnare värden också ger jämnare prestationer.
Vad som är bra beror ju helt på men har du mer än 4 på samtliga staplar är det en bra början iaf. Känslan säger mig att när du har 4 på alla är det värt mest att få upp snabbheten men det är givetvis ingen vetenskaplig sanning 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-08-02 13:00:02
|
Became a member:
Forum posts:
|
hur ofta ska man använda "ge allt", kan de vara så att hästen inte utvecklas något bra om man kör
"ge allt" hela tiden?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-08-02 13:59:16  hur ofta ska man använda "ge allt", kan de vara så att hästen inte utvecklas något bra om man kör
"ge allt" hela tiden?
Answer to: "hur ofta ska man använda "ge allt", kan de vara så att hästen "
|
Became a member:
Forum posts:
|
det skulle mina erfarenheter svar nej på. men jag är bara en person av många...
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-08-02 14:47:27
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
du kan "ge allt" hur mycket du vill,,,,har ingen negativ effekt på hästarna. Fråga Perra, han vet, haha 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|