Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Tänker bara högt!

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Briljans Posted: 2026-03-31 13:56:58

Became a member: 2024-08-30
Forum posts: 18
Blir alltid förvånad när vi kommer till denna fas, när stallar försöker sälja sina nykomlingar. Och mer specifikt: prissättningen!!

Ser sån variation att man har svårt att förstå ibland. Tänker inte namnge nån men om vi kollar t.ex just nu så finns det en häst som man redan bjössat över 2m på och som inte ens kommer nå troligtvis 0.80 tillslut. Sen finns det en annan som nån bjudit 3m för och denna tränar 0.40 mindre än en annan som också ligger ute för lite mer.

Förstår att idealiska är att få en med bra startväden men som jag sett i flera etapper verkar majoriteten uppskatta mer bra startvärden än träningssiffror, det förstår jag inte..

Om vi har 2 st och ena har startsiffror 4-5-0-0 och den andre 2-3-0-0, i de blå, men den senare tränar 0.30 mer, då borde det va enkel matematik att den med högre träning kommer tillslut, ganska fort, gå förbi i de blåa staplarna. Och därför borde också va dyrare i transfermarknaden.
Reply
OttoB Posted: 2026-03-31 16:28:53 Answer to: "Blir alltid förvånad när vi kommer till denna fas, när stallar försök"

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 404
Beror på vem man frågar, smaken är som baken.
Reply
hampusenglund90 Posted: 2026-03-31 16:46:12

Became a member: 2015-05-15
Forum posts: 761
Skulle säga att allt hänger på behovet från köparen vid tidpunkten.
Har man t.ex. redan en som har sämre siffror men tränar väldigt bra så lägger man kanske hellre pengar på en man kan starta på med direkt. Alternativt tvärtom.
Händer ju rätt mycket för 3åringarna i början av en etapp så att bara sitta o träna en häst för att den ska få skäliga siffror är nog inte något jag hade rekommenderat om man ej har andra alternativ att starta med.
Reply
[ 1 ]