Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Framtiden för travzonen?

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
monopol Posted: 2026-02-22 02:08:08

Became a member: 2009-08-25
Forum posts: 42
Framtiden för travzonen?
Hur går det med engagemanget?
Vore bra med någon form av info eller uppdatering om läget av Hampus eller admin Eriksson innan nästa säsong är fastlagd.

Antalet stall som sprungit in en krona eller mer:
2026 Etapp 1: 199
2023 Etapp 1: 211
2019 Etapp 1: 256
2015 Etapp 1: 441
2011 Etapp 2: 845
Reply
Narkissos1 Posted: 2026-02-22 13:04:35 Answer to: "Framtiden för travzonen? Hur går det med engagemanget? Vore bra med nå"

Became a member: 2016-01-06
Forum posts: 174
Agera eller lägg ner spelet. Vi alla som spelade Sulky såg fram emot alla uppdateringar som var efter varje säsong, Dejwul som då ägde spelet gjorde ju rätt att stänga spelet när motivationen tog slut även om vi alla tyckte det var tråkigt.
Reply
hampusenglund90 Posted: 2026-02-22 14:16:07 Edited(1): 2026-02-22 15:12:35

Became a member: 2015-05-15
Forum posts: 751
Behöver inte blanda in mig i just den frågan.
Jag hjälper endast till med funktioner runtomkring som kuskar och lopp
Har inga som helst befogenheter att kunna påverka utformningen av spelet i stort.

Jag håller dock helt med att något kanske behöver ändras sen om det hjälper för att få ett större engagemang är jag tveksam till.
Har man ej orken och engagemanget att ha ett stall att tävla med så blir det ju även stora avstånd i totalen som denna etapp.
Sen kanske andra stall tycker det är lätt för mig att skriva så när jag legat/ligger i toppen i ett flertal etapper. Men som jag varit inne på så lägger jag också ned väldigt mycket tid på mitt stall. Har man ej den tiden eller orken så kanske man får inse att man hamnar på en annan nivå.
Spelet i sig har ju ej ändrats avsevärt mycket sedan jag började spela och jag har inga som helst problem att spela spelet efter de förutsättningarna som finns.

Ta den frågan som att man ej vill byta namn på hästar för än något händer. I min värld är det ju ej ett sätt att få admin mer motiverad om han dessutom måste lägga ut pengar själv för att få det att rulla. Mycket ansvar ligger på oss som spelar också.

Tidigare har vi haft flertalet stall som sysslat med att enbart avla vilket har givit en extra kick att kunna köpa bra unghästar. Nu känns de som även de blivit färre och att lyckas få till fullträffar på egen avel är långt ifrån en självklarhet.
Reply
sportsvensson Posted: 2026-02-22 14:50:49

Became a member: 2011-05-14
Forum posts: 395
Med tanke på all hjälp man kan få av AI nuförtiden så behöver man ju inte ens kunna koda för att utveckla något. Både designmässigt men även funktionsmässigt.
Det finns ju alla verktyg redan så borde inte vara svårt att ta spelet till nästa nivå?
Reply
montana Posted: 2026-02-22 15:00:19 Answer to: "Med tanke på all hjälp man kan få av AI nuförtiden så behöver man ju "

Became a member: 2008-11-13
Forum posts: 377
Kan du bygga upp ett nytt zonen med hjälp av AI?

Jag är gärna med och bollar idéer då samt kan kliva in lite finansiellt på sikt.
Reply
sportsvensson Posted: 2026-02-22 15:02:25

Became a member: 2011-05-14
Forum posts: 395
Nu har jag lite andra projekt som tar rätt mycket tid men det är nog fullt genomförbart om man grottar ner sig rejält
Reply
Narkissos1 Posted: 2026-02-22 23:29:31 Edited(3): 2026-02-22 23:36:53

Became a member: 2016-01-06
Forum posts: 174
"Ta den frågan som att man ej vill byta namn på hästar för än något händer. I min värld är det ju ej ett sätt att få admin mer motiverad om han dessutom måste lägga ut pengar själv för att få det att rulla. Mycket ansvar ligger på oss som spelar också."

Jag håller inte alls med här Hampus. För mig handlar det om principen, varför ska jag (även fast det är små summor) lägga pengar på nåt som jag inte är nöjd med? Och varför lägga pengar på nåt som står still?
Och är det så stora kostnader för honom så råder jag honom att avsluta spelet plain and simple. Om inte så är jag helt klart villig att lägga dessa små summor som ändå hjälper till, tror fler håller med mig om han börjar agera, gör en ny forumfråga vilka ändringar vi vill ha och sen iallafall göra en liten ansträngning, det är min utmaning till dig Eriksson. Tack för mig.

Och en helt allvarlig fråga till er rutinerade där ute, jag vill ha ett ärligt svar, skulle ni verkligen bry er om Travzonen försvinner? Jag tror den frågan får 50/50, kanske ha den som en röstningsfråga Hampus?
Reply
montana Posted: 2026-02-23 00:07:29 Edited(1): 2026-02-23 00:24:39

Words!

Och jag bryr mig inte om zonen försvinner.
Det har blivit surt och ruttet här.
Visst skulle man känna saknaden av slentrianinloggandet till en början.

Hade admin velat slippa lägga ut pengar på att hålla zonen igång så hade han sagt "ja, tack... sure, shoot" när jag erbjöd pengaöverföring.

Och jag är ingen idiot. Jag har massa smarta och enkla förändrings-/förbättringstips och premiumidéer som kan innebära inkomster.
Men att tro att admin skulle lägga tid på att lyssna på smarta tips och lägga lite dedikerad programmeringstid är som att tro på tomten.

Jag röstar för att hela skiten läggs ner - för det är bara tragiskt hur det blivit.

Hoppas sportsvensson eller någon orkar skapa en bättre kopia av detta förlorade lir.
Reply
hampusenglund90 Posted: 2026-02-23 00:15:56

Jag förstår helt ditt resonemang även om jag har en annan uppfattning om just det där med pengar in.

Det jag tycker är lite komiskt med hela den här diskussionen som pågått i flertalet år fram och tillbaka är att det är ju ingen som tvingar någon att vara kvar att spela.
Går du in på en spelbutik köper ett spel och sen känner fan det här var ej som jag tänkt mig. Då lägger du bort spelet och spelar något annat.
Jag fattar att man vill ha till en förändring osv. Men om nu admin väljer att ha travzonen på detta sätt så är det ju upp till var och en om man vill spela efter spelets regler/uppbyggnad eller inte.

Jag kanske har en helt annan inställning till denna fråga då jag spelar spelet för att vinna och slå rekord. Om då spelet tillåter mig att starta tex 3 gånger på 1 vecka när poäng riskerar att försvinna ja då är det en självklarhet att jag gör det. Sen kan det divideras om skaderisk hit och skaderisk dit. Men sanningen är den att det är ett spel och inte riktiga hästar vi håller på med. Även om man vill att spelet ska vara så verkligt som möjligt så är det fortsatt ett spel. Som jag sagt tidigare med så är jag ej emot det där med att se över en del funktioner som skaderisk osv.

Sen kan jag ju dock tycka att ena sekunden gnälls det över att det tillkommit nya lopp och det förändrar chansen till ökade inkörda pengar jämfört med tidigare. Men att ändra en skaderisk som funnits på samma sätt sen jag började spela är helt okej vilket defenitivt skulle påverka hur mycket man kan starta/köra in spelar absolut ingen roll.
Tycker kanske man får vara lite mer konsekvent i sitt tänkande och inte bara hitta små grejor hela tiden som en del vill få till brister.
Reply
hampusenglund90 Posted: 2026-02-23 00:17:55 Answer to: "Words! Och jag bryr mig inte om zonen försvinner. Det har blivit surt "

Som sagt ingen som tvingar dig att spela.
Men något gör ju uppenbarligen att det känns viktigt att vara kvar trotts att det har varit att stallet ska läggas ner, du är klar här, over and out osv osv.
Reply
montana Posted: 2026-02-23 00:27:44 Answer to: "Som sagt ingen som tvingar dig att spela. Men något gör ju uppenbarlige"

Diskussionen mår bättre av att du inte blandar dig i.
Du har ju svårt att ta in saker och se nyanser så please, stay out.

Tror att det kan bli ganska givande snack här utan dig.
Reply
hampusenglund90 Posted: 2026-02-23 00:42:42 Answer to: "Diskussionen mår bättre av att du inte blandar dig i. Du har ju svårt a"

Just det man kan ju bara diskutera med dig om man tycker som dig.
Glömde det
Reply
montana Posted: 2026-02-23 02:04:22 Answer to: "Just det man kan ju bara diskutera med dig om man tycker som dig. Glömde"

Att du orkar hålla på.

Vi kommer aldrig komma överens.

Jag kanske måhända har oskön stil till dig på forumet.
Varför har jag då det?
Jo, för att du har oskön stil till alla andra som spelar spelet.
Så som exempelvis när du försöker kränga åsnor för överpriser i din sinnessjuka jakt och vilja att bli sedd och respekterad av alla andra.
Magplask liksom.
Samt din roll med editeringsmöjligheter och hur skevt det är.
Är ju typ bara du som själv inte ens fattar hur skev den kombon är.
Reply
montana Posted: 2026-02-23 02:07:16

Aldrig tidigare på 20+ års surfande stött på en större attention wh..e än dig som så ivrigt gör precis vad fan som helst för lite meningslös makt, inflytande och tid i rampljuset.
Och chockande fascinerande att detta går att kombinera så exemplariskt med massa jävla mytomanljugeri.
Reply
montana Posted: 2026-02-23 02:23:27 Answer to: "Nu har jag lite andra projekt som tar rätt mycket tid men det är nog full"

Jag känner att jag inte har den typen av smartness att grotta ner mig i AI-lösningar.
Min styrka ligger snarare i grafiska lösningar samt olika typer av förutsättningar för spelet samt typ idéer kring pengainbringande premiumtjänster.

Bara PM:a mig om du vill diskutera detta vidare.

Jag kliver ödmjukt in i ett sånt här projekt och är klart villig att bolla idéer såväl som att lägga dedikerad arbetstid gratis om ens minsta lilla möjlighet fanns att skapa vad Sulky var, vad zonen kunde blivit och vad sjukt fett som kan tänkas bli i ett 3.0-tänk.
Reply
[ 1 ]