Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Utöka stallet
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Lucas Posted: 2021-03-03 18:04:48
135
Stall L.E
Solvalla

Became a member: 2020-03-14
Forum posts: 24
Hej
Jag har nu varit med på zonen nästan exakt ett år och tycker detta är ett väldigt kul spel. På slutet har det verkligen lossnat och i lördags vann jag två lopp på V75! Jag har även en av etappens bästa treåringar i stallet. Känner nu verkligen att jag vill utöka stallet till 15 hästar men är rädd att det ska paja ekonomin med ökade stallkostnader och löner. Har en dryg miljon på banken nu och det skulle kosta 400 000 att expandera
Hur hade ni mer erfarna gjort? När är det läge?
Reply
hampusenglund90 Posted: 2021-03-03 19:25:00 Answer to: "Hej Jag har nu varit med på zonen nästan exakt ett år och tycker detta "
1030
Stall The Man
Östersund

Became a member: 2015-05-14
Forum posts: 521
Jag hade nog försökt öka kapitalet lite till innan jag hade ökat stallplatserna, då man gärna vill fylla dessa platser med, dock kan du ju avla fram billigt på de platserna och således hålla ner kostnaderna.
Reply
Soberano Posted: 2021-03-03 19:54:28 Answer to: "Hej Jag har nu varit med på zonen nästan exakt ett år och tycker detta "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Tråkigt för stunden men rätt långsiktigt vore att försöka sälja någon av de hästar som går bra, till exempel treåringen. Låt säga att du får 2-3 miljoner för den så har du en buffert att falla tillbaka på och kan utöka, avla och hoppas på nya stjärnor i stallet. Att bygga upp en stabil ekonomi enbart genom att nå framgångar i form av insprungna pengar är i princip omöjligt. Några bra affärer är det enda som kan få riktig snurr på ekonomin.
Reply
backagard Posted: 2021-03-03 21:04:11

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Håller med Soberano. Vill man satsa långsiktigt på TZ så är det enbart expansion och investeringar som gäller första året/åren. Innan allt är på plats - 20 stallboxar, flygplan och träningsanläggning samt ändå ett hyfsat kapital kvar - bör man överväga att sälja hästar man kan casha hem vinst på.

Samtidigt är gäller det att ha en buffert innan man gör endera investering. Det tar lite tid, och de som har tålamod och affärsnäsa kommer klara sig bra. Vill man skynda långsamt är givetvis det också ok, men vill man framåt och uppåt i totalen så rekommenderar jag att hela tiden försöka genomföra saker för att bygga ut och förbättra stallet tills det har maxkapacitet. Köp billigt och sälj dyrt är devisen.
När allt är utbyggt och flyget tankat kan man börja kika på om man ska behålla spurtnollor med över 100 startpoäng istället för att sälja.
Reply
simon_81 Posted: 2021-03-03 21:15:42
1130
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
Kan bara instämma med föregående talare att det bästa vore nog att vänta till en ev kommande unghästförsäljning genererar pengar. Under en miljon är en väldigt liten buffert. Den största möjligheten att göra bra pengar är försäljning av talangfulla 1-, 2- eller 3-åringar.

På den tiden när jag själv höll på och etablerade mitt stall gick det bara att skaffa 10 boxar och då handlade det till en början ifall man hade råd att expandera från 7 till 10 platser. Hade turen att dra en fin 1-åring från stuturiet lagom till min tredje etapp som hette Shanti Dance. Hästen tog ett par magiska segrar som gjorde att poängen skulle räcka till en Kriterieplats. I samma veva fick jag ett personligt meddelande från ett den erans stora höjdare som hette Stall Blåbärspaj (har jag för mig), och fick nästan nypa mig själv lite i armen att jag hade en 3-åring på topp 20 rank som fick blickar på sig. Ville egentligen inte sälja bort min Kriterieplats på min dittills största unghästtalang, men nappade på budet jag fick och la hingsten på transfer vilket inbringade 2,75 miljoner till stallet . Innan hade man vänt ut och in på kronorna och hållit ekonomin uppe genom försäljning av små lågbudgetvärvningar. Hur gick det sedan för hästen då? Jo, Shanti Dance drog på en galopp i Kriteriekvalet och stagnerade i utvecklingen etappen efter.
Reply
Poffpuff Posted: 2021-03-03 22:00:14
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Vill bara flika in att man inte behöver agera kylig börshaj för att bygga upp en stabil ekonomi. Genom att föda upp egna hästar och låta dem starta kan man ganska snabbt (och långsiktigt stabilt) bygga upp ett kapital genom uppfödarpremier.
Reply
Lucas Posted: 2021-03-04 09:19:42 Answer to: "Vill bara flika in att man inte behöver agera kylig börshaj för att bygg"
135
Stall L.E
Solvalla

Became a member: 2020-03-14
Forum posts: 24
Ok tack för tipsen! Kul att få så många svar av mer erfarna spelare
Reply
[ 1 ]