Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Uppdatering av simulatorn.
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Friction88 Posted: 2020-10-20 18:42:02 Edited(1): 2020-10-20 18:46:42
140
Stall Digital
Rättvik

Became a member: 2014-01-17
Forum posts: 120
Då Eriksson är inne här och läser i forumet så skulle jag vilja lyfta denna fråga. Antar att det är för komplicerat att uppdatera med tanke på att man inte har rättat till problem och få den att bli mer verklighetsbaserad?

Det hade varit väldigt kul med en uppdatering!
För mig den viktigaste saken att ta en koll på.
Reply
Yermac Posted: 2020-10-20 18:47:28 Answer to: "Då Eriksson är inne här och läser i forumet så skulle jag vilja lyfta "
997
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2013
Tror att många skulle vara emot en ändring kring spurtnollorna. Jag tror dock att det hade berikat spelet om spurtvärde hade positiv betydelse.

Detta går dock givetvis att diskutera.
Reply
Yermac Posted: 2020-10-20 18:55:46 Edited(2): 2020-10-20 18:57:41
997
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2013
En sak med spurtnollor eller inte. Det finns flera bevis på att "spurtettor" kan bli riktiga topphästar med flera miljoner insprunget. (Säkert finns det sådana "spurttvåor" också.)

Dock, jag har en spurttolva (!!) på experiment i stallet och han är helt jäkla klappusel typ. Eller, nåväl... han har visserligen vunnit 10 av 61. (Vardagslopp och låga prissummor.) Men, det är verkligen inte så att det går att betrakta som tack vare hans spurtvärde.
Hans siffra på spurt har verkligen ingen positiv funktion även om han med stor sannolikhet är spelets (just nu) på pappret bästa häst när det kommer till spurtsiffra.
Reply
Friction88 Posted: 2020-10-20 18:57:00 Answer to: "Tror att många skulle vara emot en ändring kring spurtnollorna. Jag tror "
140
Stall Digital
Rättvik

Became a member: 2014-01-17
Forum posts: 120
Det skulle vara en stor förändring i spelet om man ändrade detta med spurtnollor.
Men jag tror att det hade berikat spelet på sikt.
Dock skulle alla toppstall bli drabbade om man ändrade detta över en natt.
Därför måste man meddela en sådan förändring flera etapper i förväg.
Reply
Yermac Posted: 2020-10-20 18:59:29 Answer to: "Det skulle vara en stor förändring i spelet om man ändrade detta med spu"
997
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2013
Det finns ett sätt att kringgå att det skulle drabba hästar och stall "över en natt"... men jag vet inte om det är särskilt smart om jag berättar sättet jag tänker på här.
Reply
Poffpuff Posted: 2020-10-20 19:47:53
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Trådstartaren har inte ens nämnt spurtnollor, så jag skulle vilja höra vilka förändringar av loppmotorn som egentligen efterfrågas.
Reply
Yermac Posted: 2020-10-20 19:49:16 Answer to: "Trådstartaren har inte ens nämnt spurtnollor, så jag skulle vilja höra "
997
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2013
Trådstartaren har ändrat sin text.
Reply
Friction88 Posted: 2020-10-21 06:44:08
140
Stall Digital
Rättvik

Became a member: 2014-01-17
Forum posts: 120
Spurtnollor som jag och Yermac nämt i tråden är en sak.

Bästa hästarna i spelet vinner ca 25-30% av sina starter.
Vilket är lägre än verkligheten.

Lite i samma ämne, men för mycket slump i spelet.
En häst kan vinna ett större lopp mot bra motstånd.
För att sedan vara chanslös mot sämre hästar.
Visst ska det kunna hända, men för ofta med denna simulatorn

Inte realistisk att en häst fortsätter utvecklas när den blivit gammal.
Finns ingen poäng att en häst fortsätter att utvecklas efter 12 år?
Förutom att många avelshingstar byggt upp imponerade värden på det sättet.

Spurt, startsnabbhet ska få mer betydelse.
Antagligen ska snabbhet och styrka också ha mer betydelse.

Starspår mer betydelse

Huvudlag verkar inte spela någon roll.

Deltiderna stämmer ej

Hästar som ligger först i loppet för att sedan efter 500 meter ligga sist.

I verkligheten är dom flesta hästarna som bäst vid 6-7 års ålder.
För att sedan börja tappa gnistan när man blir äldre.
I spelet så blir hästarna bara bättre och bättre.

Detta är bara några grejer.
Reply
hampusenglund90 Posted: 2020-10-21 09:25:25
1031
Stall The Man
Östersund

Became a member: 2015-05-14
Forum posts: 521
Tycker de flesta idéer ser bra ut förutom just spurtnollor, jag tror spelet kommer tappa extremt mycket intresse från rätt många som lagt ned väldigt mycket pengar på att just ha fina spurtnollor och är inte alla som är sugna på att bygga om speciellt inte när deras nuvarande stjärnor blir värda 0, blir som att starta om stallet. Så jag tror snarare fler användare kommer lägga ner än att det kommer öka intresset för att vilja fortsätta
Reply
Rankin Posted: 2020-10-21 14:01:32
634
Stall Balkan
Boden

Became a member: 2016-11-07
Forum posts: 39
Står till 100 % bakom Frictions tankar och funderingar, hade OM det varit möjligt kul om man kunnat styra det mer mot verkligheten
Reply
Cherry Posted: 2020-10-21 14:03:51

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Håller med hampus.
Reply
daddyy Posted: 2020-10-21 14:18:44

Became a member: 2010-06-27
Forum posts: 227
Håller också med Hampus
Reply
Soberano Posted: 2020-10-21 14:27:41

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Om ingen ändring får påverka gamla investeringar så kan ingen ändring göras dessvärre känner jag.....

Tror inte det handlar om att alla spurtnollor blir värdelösa bara för att en eventuell justering av värdets betydelse ändras. Kan ju lika gärna plocka bort värdet helt och hållet om det ändå inte har någon påverkan?

Jag har precis betalat 5 miljoner för en "spurtnolla" men ser gärna att det justeras OM det är så enkelt att det bara går att justera. Jag är inne på att själva loppmotorn är mer komplex än så och att en eventuell ny ägare kanske skulle försöka att skapa en helt ny motor?

Sen har jag dessutom erfarenhet av hästar med blått på spurten som ändå gått bra.
Reply
Yermac Posted: 2020-10-21 15:05:22
997
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2013
Det finns som sagt sätt att kringgå era farhågor om att spurtnollor blir värdelösa och ändå rätta till denna buggen.
Hade för mig att du Cherry tidigare uttryck dig i stil med att det var den värsta buggen du sett och att det borde justeras. Ej ordagrant, men typ så. Blandar jag ihop dig med någon?

Vad hade ni tyckt om man gjorde spurtvärdet osynligt då? Hade det varit en lösning?
Reply
Cherry Posted: 2020-10-21 15:58:46 Answer to: "Det finns som sagt sätt att kringgå era farhågor om att spurtnollor blir"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Det vet jag inte om jag har sagt. Men det är en ganska obscen felprogrammering i ett färdigt spel, som ändå på nåt sätt funkar. Den gör att många hästar sållas bort och det tycker jag ändå är rätt bra. Nu är det sedan länge ett etablerat faktum att spurtnollor är bättre än hästar med högre spurtvärde. ALLA stall i toppen satsar näst intill uteslutande på dom. Det är det enda sättet om man vill vara ett toppstall. Man kan inte ändra på det här enligt devisen att "om ingen ändring får påverka gamla investeringar så kan inga ändringar göras". Det är inte samma sak som att öka prispengarna i Elite racekvalet direkt.

Gör man spurtnollor värdelösa så kastar man om landskapet helt och hållet. De som mest har gått in för att bygga framgångsrika stall blir helt plötsligt stall i mängden. Jag vet inte om det är särskilt rättvist. Om det kan göras på ett rättvist sätt så är det väl bra, även om jag som sagt inte är helt säker på att jag skulle vilja ändra. Min vision, baserat på en gissning, är att vi istället skulle få färre dominanta hästar och fler hästar som blev "rätt så bra". Hästar på zonen har redan sämre vinstprocent än irl och tar man bort exklusiviteten som en spurtnolla innebär så känns det spontant som att fler hästar kommer vara med och slåss, vilket vissa säkert hade gillat, men jag hade varit emot det. Jag gillar de där undantagshästarna som blir mytomspunna kanoner och klart bättre än de andra.
Reply
Soberano Posted: 2020-10-21 16:12:39 Answer to: "Det vet jag inte om jag har sagt. Men det är en ganska obscen felprogramme"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Problemet med en jämförelse IRL är att här kan dessa undantagshästar starta på var 10:e dag i ur och skur under en lång period (tills dom blir 20 år och fortfarande vinna lopp) medans det IRL kanske dyker upp en undantagshäst som sopar rent i unghästloppen men när den är 9 så är den slut och det är ju inte speciellt inspirerande för övriga när dessa undantagshästar isåfall dyker upp.

Jag förstår verkligen hur du tänker men det speglar ju allt annat än verkligheten som det ser ut nu. Jag skulle i detta fall önska att det fanns mer logik i hur man matchar. Förra etappen vann min Ryans Law Top trot och sedan matchade jag väldigt sparsamt, startade bara GL loppen med toppkuskar men han fick med sig 32k resten av etappen. Han är en Spurtnolla och borde ju således vara oslagbar i Söndagsloppen men där har han numera fullt upp att ta placeringar.

Jag kanske bara är bitter men det känns inte som att "klok" matchning lönar sig och det är nog det jag saknar mest....
Reply
Yermac Posted: 2020-10-21 16:27:07
997
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2013
Svårt att göra det verklighetsbaserat helt och hållet tror jag.
Vill vi ha hästar som är som bäst som typ 7-åringar?
Reply
Friction88 Posted: 2020-10-21 18:20:04
140
Stall Digital
Rättvik

Became a member: 2014-01-17
Forum posts: 120
Självklart kan man inte bara ändra så att spurtnollor blir värdelösa. Det är dessa hästar som är bästa i spelet i dagens simulator. Man måste hitta en lösning hur man kan göra ändringen utan att det drabbar nuvarande stall som har spurtnollor. För att lösa problemet/buggen, måste man även hitta en lösning på den frågan också.

Ett exempel:

Ett sätt skulle kunna vara att höja värdet på en häst som har 0 i spurt till 6 i spurt.
En häst som har 1 i spurt höjs till 4 i spurt.

Läste att någon var orolig att det skulle bli jämnare mellan hästarna om man tog bort 0-spurtare.
Detta är en sak man borde kolla på också. Idag vinner travzonen bästa hästar 25-30% av sina starter.
Jag skulle vilja se topphästar som vunnit 50 av sina 100 starter..

Antar att man måste höja egenskapernas betydelse.
Att en häst som har 10 i snabbhet, styrka kommer vinna över en häst som har 5 i snabbhet och styrka mer gånger än vad det är i dagens simulator.

Ändrar man dock egenskapernas betydelse.
Så kommer hästar som är 11-12 år i spelet att bli väldigt dominanta.
Då behöver man sänka träningshastigheten på hästar som blir äldre..
Kanske även införa att dom börjar försämras.

Att göra dessa ändringar kommer förändra spelet på många sätt.
Rekord, statistik kommer att förändras.

Nu tror jag inte att vi får någon uppdatering av simulatorn.
När uppdaterades den senast och hur många gånger har den uppdateras?
Jag har spelat detta sedan 2008 och kan inte minnas att den uppdateras under min tid.

Kanske Eriksson kan lämna en kommentar gällande simulatorn?
Reply
Friction88 Posted: 2020-10-21 18:46:39 Edited(1): 2020-10-21 18:47:34
140
Stall Digital
Rättvik

Became a member: 2014-01-17
Forum posts: 120
En till grej jag skulle vilja nämna är formen på hästen. Den påverkar hur bra hästen tränar. En häst som startar flitigt och körs offensivt får mindre träning än hästar som startar i provlopp och körs defensivt. Jag skulle vilja se att man tar bort formens betydelse på träningen. Att en häst utvecklas sämre för att han nyligen startat i lopp känns inte rimligt.

Formen på hästen borde istället få mer betydelse för hästens prestation på banan.
Reply
lillsyrran Posted: 2020-10-21 18:56:54 Answer to: "En till grej jag skulle vilja nämna är formen på hästen. Den påverkar "

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 784
Det är väl självklart att en häst som har tagit ut sig i lopp tränar sämre tillfälligt? Däremot skulle man möjligen kunna korta ner återhämtningstiden eller att hästen har en obligatorisk vila på säg två dagar efter lopp och sedan tränar fullt igen?

(Med reservation för huvudvärk- inte smartast idag om man säger så...)
Reply
[ 1 ]   2