[ 1
]
|
IS91
|
Posted: 2015-12-11 11:30:53
|
Became a member: 2009-11-16
Forum posts: 18
|
Hej alla travälskare!
Flera av er är riktigt skickliga på detta spel och talar jag för mig själv så vore det riktigt trevligt om ni kunde dela med er av alla möjliga tips på hur man ska matcha en unghäst, eller bara på hur man ska tänka i allmänt när man spelar för att bli en bra spelare i detta spel.
Med vänliga hälsningar,
IS91 
|
|
Reply
|
|
Andynalan
|
Posted: 2015-12-11 13:52:50 Edited(1): 2015-12-11 13:54:08  Hej alla travälskare!
Flera av er är riktigt skickliga på detta spel och talar jag för mig själv så vore det riktigt trevligt om ni kunde dela med er av alla möjliga tips på hur man ska matcha en unghäst, eller bara på hur man ska tänka i allmänt när man spelar för att bli en bra spelare i detta spel.
Med vänliga hälsningar,
IS91 
Answer to: "Hej alla travälskare!
Flera av er är riktigt skickliga på"
|
Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
|
Hej på dig, racinglover!
Som ett lite mindre stall med liten plånbok vet jag inte hur man ska bära sig åt. Hade dunderflyt när jag för 3 etapper sen kom tillbaka hit och startade om mitt stall. Fick nämligen en 3-åring som vann sina tre första lopp inkl. DGP med 400 000 i första. Sedan sålde jag av honom för ca 9 miljoner som gjorde att jag kunde köpa lite fina hästar på börsen.
Tror ändå att det gäller för dig att försöka avla fram/köpa en fin treåring som tränar fint som kan ta någon seger tidigt på etappen. 3-åringar med bra poäng kan ge ett bra överpris. Min 9 miljonersförsäljning sprang in 1 600 kr hos giron innan han pensionerades 
|
|
Reply
|
|
Kopia77
|
Posted: 2015-12-11 16:34:04
|
Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
|
Ah, unghästmatchningen är jag fortfarande dålig på. MEN när jag tvekade i början sökte jag råd hos andra spelare som gav mig råd om specifika hästar. De flesta vill hjälpa.
Annars är sista månaden i varje etapp en bra tid att fynda starthästar då de flesta vill göra plats för nästa generation.
De flesta kör 1-3 dagars allmän 0 träning efter lopp för att få upp formen.
En del är rädda om poängen och använder provlopp för att matcha mot vissa lopp med en del kör tufft och litar på att hästarna klarar det. Det finns de som lyckas inom båda kategorierna.
En del satsar på att sälja unghästar för att få bra ekonomi, en del satsar på att vinna lopp. "Bra på spelet" beror på vad du har för mål. Roligast för mig är att ha mål och nå dit. Om det är sälja dyr häst, vinna på V75, Vinna pokaler, etappsegrar, banchampionat beror helt på dig.
|
|
Reply
|
|
Kopia77
|
Posted: 2015-12-12 08:53:03 Edited(1): 2015-12-12 08:55:03
|
Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
|
Ett annat tips som jag tror de flesta spelarna som varit med ett tag använder är ett rotationssystem med tränare/ skötare. Så fort skötaren blir 35 befodras hen samtidigt som den äldsta tränaren avskedas och ny skötare anställs. Detta gör att ingen av mina hästar någonsin har en tränare som är sämre än 5.
Men sen har jag iofs råd att låta mina tränare/skötare gå sysslolösa till dess att stallet är fullt.
|
|
Reply
|
|
lillsyrran
|
Posted: 2015-12-12 14:01:27
|
Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 817
|
Jag håller mig på plussidan ekonomiskt genom att sälja av nån häst då och då. Ofta kan ston i 7-9 års åldern gå för imponerande summor även om de varit mediokra på banan. Jag upplever att jag trots försäljningar oftast kan behålla den häst jag tycker är bäst i stallet. 
Sedan är det viktigt att engagera sig i spelet. Jag har uselt resultat i år men jag har heller inte orkat mycket mer än att anmäla till lopp "i sista sekund" (eller senare, så hästarna tappar form). Så fort jag engagerar mig upplever jag skillnad. 
|
|
Reply
|
|
IS91
|
Posted: 2015-12-16 11:25:27
|
|
Intressant. Mitt mål i spelet är ju att bli så bra som möjligt, vinna många lopp och bli en av de bättre. Vägen dit är väldigt lång men vore kul.
Om ni ser till mitt stall med det material jag har, har ni några tips att komma med ang. matchning? 
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2015-12-16 11:47:26
Edited(2): 2015-12-16 11:49:12  Intressant. Mitt mål i spelet är ju att bli så bra som möjligt, vinna många lopp och bli en av de bättre. Vägen dit är väldigt lång men vore kul.
Om ni ser till mitt stall med det material jag har, har ni några tips att komma med ang. matchning? 
Answer to: "Intressant. Mitt mål i spelet är ju att bli så bra som m&o"
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2015-12-16 14:35:24 Edited(1): 2015-12-16 14:36:15  Intressant. Mitt mål i spelet är ju att bli så bra som möjligt, vinna många lopp och bli en av de bättre. Vägen dit är väldigt lång men vore kul.
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
Kollade bara som hastigast, och ett enkelt tips är att sätta rätt skor på hästarna (dvs brodd när det snöar, guld när det är tung bana, osv). Såg att det var lite si och så med det.
Skorna betyder definitivt inte allt (finns hästar som vunnit lopp med betongklumpar på hovarna), men det hjälper till.
Ett annat tips på vägen är att vara noga med valen av kuskar. Formen är viktigast, men det är ju inte alltid poängen räcker till dem med högst form. Ibland är det värt att chansa på att loppet blir dåligt anmält, ibland bör man ha is i magen och välja kuskar med lite lägre form och hoppas att det räcker, alternativt att formen stiger.
Det tar ett tag innan man lär sig bedöma sånt, men det är värt mödan att försöka.
|
|
Reply
|
|
Andynalan
|
Posted: 2015-12-16 15:09:20 Edited(2): 2015-12-16 15:10:25  Intressant. Mitt mål i spelet är ju att bli så bra som möjligt, vinna många lopp och bli en av de bättre. Vägen dit är väldigt lång men vore kul.
|
Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
|
Som poffpuff säger:
Aluminiumskor vid något tung bana
Brodd vid vinterbana
Ser att du kör på Guldskorna så fort det inte är lätt bana.
Kör alltid på "ge allt" som körorder i lopp med prispengar (dvs alla utom Provlopp)
Se till att alltid ha minst 7 i form på hästarna när de startar. Efter lopp kör du allmän träning 0% tills formen är uppe på 7 igen. Då kan du träna intervall eller backe. Träna aldrig spurt. Nollspurtare har visat sig vara oslagbara  (sanning)
Anmäl aldrig till B-lopp! Vet inte varför de finns kvar... helt värdelösa.
Viktigt också att ha ett hum om hur långt poängen räcker i ett lopp. Låt säga att du anmäler en häst med 7p till ett lopp ("Alla max 150 000"  så är det knappast troligt att du kommer få välja kusk bland de 5 första. Alltså kan du strunta i att kryssa för de 4-5 bästa kuskarna (de med högst formtal) för att istället välja de 5e-9e bästa kuskarna. Då slipper du situationen där en skitkusk slumpas fram.
|
|
Reply
|
|
Medeltid
|
Posted: 2015-12-16 16:01:19
|
Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 787
|
Lite nytt blod i stallet vore nog inte dumt heller såhär i avelstider. Avel är inte dyrt. Antingen det eller så väntar du till fredag och handlar nåt föl på stuteriet. Rekommenderar dock främst avel för mindre stall.
|
|
Reply
|
|
IS91
|
Posted: 2015-12-16 16:14:26
|
|
Tack för tipsen!  hoppas det kommer in mer, roligt att läsa och ta del av 
|
|
Reply
|
|
IS91
|
Posted: 2015-12-16 16:16:38
|
|
Hur ser ni på mat och träningsanläggning osv? Som litet stall är det ju svårt att gå runt ekonomiskt om man har t ex träningsanläggning 
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2015-12-16 16:31:45 Edited(1): 2015-12-16 16:33:20  Hur ser ni på mat och träningsanläggning osv? Som litet stall är det ju svårt att gå runt ekonomiskt om man har t ex träningsanläggning 
Answer to: "Hur ser ni på mat och träningsanläggning osv? Som litet sta"
|
|
Köp inte träningsanläggning förrän du har stadig ekonomi, dvs några miljoner. Har du redan en och börjar få det knapert - riv.
Vilket foder man använder är väl lite av en smaksak (höhö  ).
Måste man hålla i slantarna kan det ju vara värt att prioritera de hästar man tror har potential att utvecklas, t ex träningsvilliga treåringar. Men har man stadig ekonomi är det ju bara att köra med lyxkäk hela vägen upp till surmärrarna.
|
|
Reply
|
|
Jamarn
|
Posted: 2015-12-16 20:48:53
|
Became a member: 2012-02-03
Forum posts: 87
|
Håll i slantarna!
Välj bort vetrinärklinik, transport, stuteriet och avelsköp
köp tämligen unga hästar billigt, blir det budgivning/strid ge dig.
Bygg ut stallet så fort du kan, t-anläggning kan vara värt det om du avlar själv, mycket, och håller dig med främst yngre hästar. Bra foder på yngre hästar ffa de under 5 år, standard på gamlingar. Jobba upp tränare/skötare och befodra skötarna till tränare när de är 35(alltid!) försök ha skötare och tränare till alla hästar.
När du sprungit in 2 mille under en och samma säsong köp transport(flyget) och försök få till deluxfoder till alla hästar som tränar någorlunda.
|
|
Reply
|
|
IS91
|
Posted: 2016-01-04 14:14:27
|
|
Tack för tipsen  har köpt in ett gäng unghästar för billig peng och hoppas det kommer gå bättre än förra året
Tyvärr så missar jag ibland att ändra skor på hästarna inför lopp men ska försöka bli bättre på att komma ihåg 
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2016-01-04 15:10:03  Tack för tipsen  har köpt in ett gäng unghästar för billig peng och hoppas det kommer gå bättre än förra året
Tyvärr så missar jag ibland att ändra skor på hästarna inför lopp men ska försöka bli bättre på att komma ihåg 
Answer to: "Tack för tipsen :) har köpt in ett gäng unghästar f&oum"
|
|
Om du inte redan vet om det kan det vara bra att känna till att vädret (samt kuskarnas form) uppdateras/ändras kl. 01:00 varje dygn.
|
|
Reply
|
|
IS91
|
Posted: 2016-01-04 15:43:42
|
|
Jo, jag vet det men anledningen till att jag missat att ändra osv är för att det helt enkelt dykt upp annat att göra 
|
|
Reply
|
|
IS91
|
Posted: 2016-02-01 14:44:42
|
|
Hej alla!
Min 3 åring, Rugged Stone, har börjat karriären lovande. Hur skulle ni matcha en sådan häst? 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|