Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Omröstningen på framsidan!

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2014-06-25 13:36:20

Became a member: 
Forum posts:
Är faktiskt chockad att det är så jämt mellan att få och inte få sälja pensionerade ston! Hade trott på överlägsen seger... men än är det inte kört. Kom igen alla nu, rösta JA till att få sälja pensionerade ston, så spelupplevelsen höjer sig några snäpp.
Reply
Kingmarw Posted: 2014-06-25 14:35:13
168
Kingmarw Stable
Mantorp

Became a member: 2012-07-11
Forum posts: 11
Problemet med det svarsalternativet för mig var att hingstarna begränsas till 20 år dom också. Annars är jag helt klart för att man ska kunna sälja pensionerade ston, och jag har svårt att se att någon är emot det. Bäst hade kanske varit att man hade gjort en egen omröstning för ston med frågan: "Ska man kunna sälja pensionerade ston?"

Har svårt att se att ja-sidan inte skulle vinna i det fallet.
Reply
Posted: 2014-06-25 15:20:35 Answer to: "Problemet med det svarsalternativet för mig var att hingstarna begr&au"

Became a member: 
Forum posts:
Tycker att nånstans får det vara en gräns och då är 20 bra. 20 år är då man sista gången kan starta i lopp, då passar också naturligt med att vara sista åldern för föl också.

Då får man bort det riktigtriktigt gamla och unga får ta efter.
Reply
giron Posted: 2014-06-25 19:35:43
261
Stall Giron
Örebro

Became a member: 2010-04-10
Forum posts: 394
Helt rätt Tenava !! Rösta nu så även avelston ska köpas och säljas !
Reply
ddmannen Posted: 2014-06-26 11:11:51 Edited(1): 2014-06-26 12:45:46

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
jag kan säga att jag är emot att man ska kunna sälja pensionerade ston , däremot funderar jag på man inte skulle återföra dem till tävlingsstalllet och sälja dem därifrån. Eventuellt återta tävlingsverksamhet med pensionerade hästar.

20års gränsen är jag väl också för , men var tvungen att rösta på annat förslag eftersom jag tycker hästar ska behöva vara 5år innan man får avla med dem.

Men innan någon handel med pensionerad hästar kan bli aktuell så behöver buggen som gör att omstartade stall kan använda sina gamla hästar fixas.
Reply
lillsyrran Posted: 2014-06-27 11:13:05 Answer to: "jag kan säga att jag är emot att man ska kunna sälja pension"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 817
Varför vill du ha en femårsgräns?
Reply
ddmannen Posted: 2014-06-27 16:25:20 Answer to: "Varför vill du ha en femårsgräns?"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
hoppas att det gör så att hästarna tävla längre.
Vill att det ska skilja några år mellan generationerna , som det är nu så kommer avkomma att bli lika gamla som sina föräldrar om föräldrarna är 3åringar och betäckningen sker under etappens första 10 veckor.

Dessutom vill jag minskar antalet valbara hästar för avel. Skulle även kunna tänka mig att det fanns krav på insprungna pengar på hingstar och ston för att det ska få avla.
Reply
lillsyrran Posted: 2014-06-27 19:06:07 Answer to: "hoppas att det gör så att hästarna tävla längre. "

Aha. Intressanta tankar. Jag håller dock inte med. Mest för att jag vill hålla spelet så realistiskt som möjligt. Det skulle dessutom vara katastrof för mig om det fanns ett krav på insprungna pengar för hästar i avel, då skulle jag inte kunna använda mitt favoritsto som lämnat stallets bästa hästar. Dessutom har 50% av hennes avkommor tjänat över 500k, vilket är en bra summa för oss, och oavsett vilket en bra statistik.
Reply
pos59 Posted: 2014-06-28 00:17:38 Edited(3): 2014-06-28 01:30:46
189
stall hadegött
Åby

Became a member: 2014-05-19
Forum posts: 67
20 års gräns är helt fel..12 år räcker gott o väl för tävling..

ett bra fölsto är guld värt oas hur mycke de sprungit in..är bara dumt att sätta gräns med insprungna pengar på ett sånt sto..pensionerade ston bör kunnas säljas..i riktig avel är stam och vad ett sto lämnar som är a och o inte hur mycke de sprungit in..iom att folk köper dyra valackar för idiotsummor.. så borde verkligen bra fölston kunnas säljas.. 20år för ston i avel o 25år för hingstar..
oas vad dom tjänat på banan..ett bra fölsto för sporten framåt..en valack är bara en pengatjuv o duger bara till Gustavs korv efter den stulit färdigt..

minska antalet valbara för avel? fattar inte hur du tänkte här..det är ju självsanering i avel..ger dom inget bra.. är det meningslöst att använda dom..de fattar 99% iaf..dom som spelat under 2 år har inte den ekonomin som dom gamla i spelet..vi måste ju ha möjlighet att utveckla våra stall..
la själv ut 100k på 2 kanon hingstar o fick betäcka dom bästa stona jag hade då..de blev skit av dom hade delete dom samma sek dom föddes om de gått..betäckte med en egen 3årig hingst till ett sämre sto och fick en häst som kommer tjäna sitt uppehälle iaf..kommer inte bli nån stjärna med ändå..kommer säkert vinna några 10-20k lopp..

jag vill hellre ha en delete knapp till hästar man inte använder..tar bara utrymme till ingen nytta alls..duger dom inte i avel så bör man kunna delete dom helt enkelt..

fattar inte heller hur man kan tycka att 20års gräns är bra och i samma stund vilja ha ett stopp för att ta föl på ett sto? o sen säga att man får bort dom riktig gamla? sorry men en 12 års gräns får man bort dom 8år innan bra fölston finns inte i överflöde här..så dom som är bra borde verka så länge dom kan o som är logiskt i verkligheten..de e vad jag tycker iaf

men kan ju ha fel.. det finns ju folk som tycker att legolas o victory tilly var kanon hästar.. men dom har inte fört sporten framåt de e ett som är säkert..
Reply
Kopia77 Posted: 2014-06-28 08:59:44 Answer to: "20 års gräns är helt fel..12 år räcker gott o v&"
997
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
Ehum...

Legolas inte fört sporten framåt???

Välj dina ord
Reply
pos59 Posted: 2014-06-28 09:44:29
189
stall hadegött
Åby

Became a member: 2014-05-19
Forum posts: 67
tyvärr är ju de så att det som var unikt med legolas dog med legolas -04..finns ingen som förde hans gener vidare..samma gäller victory tilly när han är borta så e den sagan slut..finns ingen som för genen vidare..att dom drog folk till banorna ett tag är inte samma som att dom fört sporten framåt..
Reply
hakan67 Posted: 2014-06-28 11:02:14
918
Useless stables
Jägersro

Became a member: 2011-06-13
Forum posts: 221
Stora stjärnor( legolas,victory tilly)= stort intresse=fler hästägare= mer avel=fler ston får chansen i aveln=bättre chans för stjärnämnen i kullen= sporten har gått framåt
Reply
lillsyrran Posted: 2014-06-28 16:29:47

Håller helt med hakan67 här. Bara för att inte gener förts vidare betyder det inte att hästen har varit obetydlig för sportens utveckling.
Reply
[ 1 ]