[ 1
]
|
Poffpuff
|
Posted: 2014-01-08 20:07:46
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
Har märkt att vädret på banorna inte slår om vid midnatt, utan någon gång på morgonen/tidig förmiddag.
Förutom att det kan vara lite förrädiskt om man kikar in här efter midnatt för att kolla träningssiffror osv, så vore det intressant att höra om någon vet om vädret går att förutspå på något sätt.
Om jag t ex ska anmäla till ett söndagslopp, är det mer troligt att det kommer börja regna och bli tungt på en bana där det mitt i veckan är mulet i stället för sol? Eller sker det helt slumpmässigt utan logik?
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2014-01-08 20:19:39 Edited(1): 2014-01-08 20:20:25  Har märkt att vädret på banorna inte slår om vid midnatt, utan någon gång på morgonen/tidig förmiddag.
Förutom att det kan vara lite förrädiskt om man kikar in här efter midnatt för att kolla träningssiffror osv, så vore det intressant att höra om någon vet om vädret går att förutspå på något sätt.
Om jag t ex ska anmäla till ett söndagslopp, är det mer troligt att det kommer börja regna och bli tungt på en bana där det mitt i veckan är mulet i stället för sol? Eller sker det helt slumpmässigt utan logik?
Answer to: "Har märkt att vädret på banorna inte slår om vid midn"
|
Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
|
Vädret ändras kl.01:00.
Det är slumpmässigt men följer oftast ett mönster som är rätt logiskt.
Om vädret är såhär dagen innan:
Är det sol, delvis sol eller moln kan dom ändras sinsemellan eller gå över i lätt regn.
Är det lätt regn går den oftast (om den inte ligger kvar) upp eller ner ett steg dvs lätt bana eller fullt regn.
Är det fullt regn går den oftast (om den inte ligger kvar) till lätt bana eller duggregn.
Är det denna tiden på året dvs vinterhalvåret så kan vinter dyka upp när som helst men följer oftast efter fullt regn eller lätt bana.
Notera att det oftast följer dessa mönster men det kan även vara slumpmässigt.
Det är iaf min erfaremhet.
Hoppas det hjälpte lite, mvh Jonte.
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2014-01-08 20:22:52  Vädret ändras kl.01:00.
Det är slumpmässigt men följer oftast ett mönster som är rätt logiskt.
Om vädret är såhär dagen innan:
Är det sol, delvis sol eller moln kan dom ändras sinsemellan eller gå över i lätt regn.
Är det lätt regn går den oftast (om den inte ligger kvar) upp eller ner ett steg dvs lätt bana eller fullt regn.
Är det fullt regn går den oftast (om den inte ligger kvar) till lätt bana eller duggregn.
Är det denna tiden på året dvs vinterhalvåret så kan vinter dyka upp när som helst men följer oftast efter fullt regn eller lätt bana.
Notera att det oftast följer dessa mönster men det kan även vara slumpmässigt.
Det är iaf min erfaremhet.
Hoppas det hjälpte lite, mvh Jonte.
Answer to: "Vädret ändras kl.01:00.
Det är slumpmässigt men fö"
|
|
Ok, tack!
Ponera att jag vill matcha min kuse som måste gå med skor, och gärna på tung bana. Spelar det då någon roll om jag anmäler till en bana med sol eller moln?
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2014-01-08 22:44:19
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Håller med Jonte angående mönstren.
Tycker du ska anmäla till en bana med moln, men precis som irl så är det även på zonen svårt att fastställa vädret 3 dagar framåt. Det blir en gamble hur du än gör, men jag hade satsat på molnet då det helt enkelt ligger närmare regn än vad solen gör.
Tillägger även att kuskformen ändras (eller står kvar i många fall) kl 01:00 samtidigt som vädret. I och med att kuskform alltid är en färskvara så bör man alltid, i den mån man kan, anmäla så tätt inpå anmälningsstopp som möjligt. Detta kan bli jobbigt först och främst i lopp som går vid 12-tiden. Värst är utlandsloppen Midnight Sun och det där kanadensiska loppet (och nåt till kanske, har glömt) som går så tidigt som 10:00.
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2014-01-09 07:24:39 Edited(1): 2014-01-09 07:24:58  Håller med Jonte angående mönstren.
Tycker du ska anmäla till en bana med moln, men precis som irl så är det även på zonen svårt att fastställa vädret 3 dagar framåt. Det blir en gamble hur du än gör, men jag hade satsat på molnet då det helt enkelt ligger närmare regn än vad solen gör.
Tillägger även att kuskformen ändras (eller står kvar i många fall) kl 01:00 samtidigt som vädret. I och med att kuskform alltid är en färskvara så bör man alltid, i den mån man kan, anmäla så tätt inpå anmälningsstopp som möjligt. Detta kan bli jobbigt först och främst i lopp som går vid 12-tiden. Värst är utlandsloppen Midnight Sun och det där kanadensiska loppet (och nåt till kanske, har glömt) som går så tidigt som 10:00.
Answer to: "Håller med Jonte angående mönstren.
Tycker du ska anm&a"
|
|
Score! Det duggar över Tingsryd i dag  Sol på alla andra söndagsbanor.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|