Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> För dyrt?!

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2012-10-19 01:52:48

Became a member: 
Forum posts:
Hej!

Jag tycker det blir och är alldeles för dyrt att ha ett stall med maximalt antal stallboxar, max antal tränare och gå minus ca 65 000 varje vecka när jag inte ens har träningsanläggning..
Tycker verkligen detta bör ändras på då det blir riktigt tufft för små till medel stall att kunna komma någonstans överhuvudtaget..om man inte går i konkurs till och med!
Rimligt skulle kunna vara att det går att gå minus max 50 000/veckan!
Tycker det är tråkigt för känns ganska orimligt att jag (som ett medel stall) ska kunna tjäna in MINST 65 000 i veckan!

Ska det vara såhär tycker ni?

Ändring tack!
Reply
Posted: 2012-10-19 17:53:45 Answer to: "Hej! Jag tycker det blir och är alldeles för dyrt att ha ett s"

Became a member: 
Forum posts:
Det är inte meningen att vägen till toppen ska vara enkel och billig...
Reply
Racerbil Posted: 2012-10-20 11:36:29 Edited(1): 2012-10-20 11:37:22

Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 159
Klart att det kostar att ha 15 boxar, kan kanske hålla med om att det är lite väl dyrt. Själv har jag 76 500 kronor som mitt stall måste dra in varje vecka för att gå runt utan träningsanläggning. Det är kanske inga stora marginaler varje vecka, men oftast går det runt. Det gäller att dra in pengar på annat sätt, t.ex. genom försäljningar. Tror inte det är så många toppstall som gör några jätteplus på enbart tävlandet.
Reply
Posted: 2012-10-20 23:29:05

Became a member: 
Forum posts:
Håller helt med, Knuffe!
Reply
Posted: 2012-10-20 23:30:36 Edited(1): 2012-10-20 23:31:47

Became a member: 
Forum posts:
Okej eftersom ni inte har några problem med detta så förstår jag att ni inte bryr er...tänk från andras sida för guds skull och kom inte och skriv massa blöja. Detta är mina åsikter men självklart ska det inte vara lätt men inte så jäkla kul om man går i kk om ett tag p.g.a. att det är för dyrt varje vecka:P Är övertygad att det inte bara är jag som tycker såhär!
Reply
Mikihisa Posted: 2012-10-20 23:40:10 Answer to: "Okej eftersom ni inte har några problem med detta så först"
684
Stall Zilly Baskerball HB
Östersund

Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
Har man inte råd köper man inte 15 stallplatser utan nöjer sig med färre, köper billiga starthästar som kan få dig på nog mycket plus. Jag har varit på den här sidan längst ( plus ett par till som började dag 1.) Och jag har inte tjänat mer än 1.3 miljoner på en säsong. Nyckelordet är tålamod, lär dig det jag har hittat en bra balans nu och tjänar in mer än vad jag har utgifter.
Reply
simon_81 Posted: 2012-10-21 00:03:51 Edited(3): 2012-10-21 12:36:45
1270
Stall Lifephorse
Färjestad

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
Som nämnts är det försäljningar som brukar få stalls ekonomi på fötter.

Försök hitta dem på transfern som tränar skapligt bra och är billiga, träna upp dem, försök matcha ihop startpoäng...

Dem första etapperna brukar man alltid få vända på kronorna. Men vore osannolikt om man förr eller senare inte får ett 1-åringslöfte genom avel/stuteri, som kan säkra klirr i kassan - finns en väldig marknad för dessa.

Tänk också på att ston som ligger ute på transfer med usla värden men tränar starkt lämpar sig som riktigt bra avelsston, om man köper och pensionerar. (*)

Sedan när ekonomin har kommit på fötter, köp anläggning och sedan BEHÅLLER man de lovande du får fram och säljer de lite sämre varje etapp. Har fungerat för mig och många andra.

*= Väldigt viktigt. Vet att många har samlat ihop en bra uppsättning avelsston, jobbat hårt och lyckats få fart på stallet genom egen avel. Medan för en del är det givet att avla på de kameler som följde med när man startade stallet. Har de senaste etapperna lagt ut flera ston som tränat 0,300 på viktiga egenskaper (men kassa blå värden), men har blivit kvar på transfer utan napp, vilket får mig att undra? Visst är avel mycket tur också, men man kan förbättra sina odds.
Reply
lillsyrran Posted: 2012-10-21 11:26:27 Edited(1): 2012-10-21 11:29:25

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 816
Jag håller med stall_progresive.

Mitt stall är ett av de små, och jag vet mkt väl hur det känns att gå minus vecka efter vecka.

Det som fick mig på fötter igen var att jag fick ett bra bud på en av mina hästar. Det gjorde att jag kunde byta ut en del personal mot bättre, ta en avkomma på ett av mina ston samt köpa in bästa tänkbara foder till unghästarna.
Jag har dessutom valt att vänta med utbyggnaden till 15 boxar, jag prioriterade träningsanläggningen istället.

Nu är jag fortfarande några kronor plus, men på nedåtgående igen så snart är jag tillbaks på minus. Bara förbereda sig med personalbyte och köpa in massa foder och skor och så kämpa på.
Det är inte lätt IRL och ska heller inte vara det här, tycker jag.
Reply
Posted: 2012-10-21 14:33:32 Answer to: "Jag håller med stall_progresive. Mitt stall är ett av de sm&"

Became a member: 
Forum posts:
Okej, håller helt med dig att det inte ska vara lätt och förstår hur man ska göra för att få ekonomin att gå ihop så det är väl inte så att jag kommer gå i konkurs men tycker fortfarande det är överdrivet med personalkostnader. Men det är vad jag tycker..
Reply
lillsyrran Posted: 2012-10-21 15:51:33 Answer to: "Okej, håller helt med dig att det inte ska vara lätt och fö"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 816
Såvitt jag har förstått det så går man inte i konkurs, åtminstone inte i första taget. Jag har legat ett par hundratusen minus men kunde fortfarande anmäla till lopp.

Däremot så är det ju jäkligt trist med kostnader över lag, det tycker nog alla. :P
Reply
Posted: 2012-10-22 12:15:30 Answer to: "Såvitt jag har förstått det så går man inte i "

Became a member: 
Forum posts:
ALLA här har varit nya och haft problem med ekonomin och materialet skulle jag tro så det är ingen idé att klaga för INGET av det du sagt knuffe behöver ändras!
Reply
[ 1 ]