Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Vinna 2 lopp back to back

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
dent Posted: 2012-10-13 15:44:57

Became a member: 2011-04-08
Forum posts: 201
Mizz Univerze vinner först i Finland på fredagen sedan vinner hon Diamant på lördagen. Är det så här vi vill ha travzonen när det blir totalt orealistiskt...??
Reply
Posted: 2012-10-13 16:28:21

Became a member: 
Forum posts:
vilken häst hon är blir nog spelets bästa häst
Reply
Cherry Posted: 2012-10-13 16:52:41

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Sånt här får man acceptera på zonen. Har sett betydligt värre också, typ att 4-åringar med 5.5 i medel sopar banan med 10-åringar med det dubbla. Mizz Univerze är dessutom ett av de största löftena på spelet, så det är inte världens grej att hon vinner två lopp på två dagar, även om det givetvis är en smula orealistiskt. Men som sagt, värre grejer har skett.
Reply
dent Posted: 2012-10-13 16:59:06

Ok men vill vi inte ha det realistiskt, första loppet är ju ändå på 4140 meter det är inte 2 st 1640 lopp.
Reply
Elrysso Posted: 2012-10-13 18:16:36
1064
Criminal Mind HQ
Jägersro

Became a member: 2010-06-29
Forum posts: 286
precis som det finns en "spärr" att man inte kan springa utan skor på 10 dagar så skulle det varit en spärr att typ minst 3 dagar mellan loppen...... det borde inte vara så svårt att lägga in det.....
Reply
JontePuma Posted: 2012-10-14 01:06:51 Answer to: "Mizz Univerze vinner först i Finland på fredagen sedan vinner ho"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
Istället för att klaga, kom med förslag på förbättring. Och om det är realism du är ute efter är inte travspelet något du skall pyssla med. Låter mest som avundsjuka tycker jag.

Att ha en spärr med 3 dagar emellan loppen tycker jag inte är bra. Först så skulle ju elitrace inte funka och sen tycker jag även att ibland behöver man pröva med täta starter för att inte tappa poäng när mycket sp står på spel.

Jag hade min Siryessir ute både lördan och söndan för någon vecka sedan med resultat 2a och 5a. Inte startade du denna tråd då, eller för övrigt alla andra tusentals gånger någon gjort så. Han blev föresten skadad pga detta, vilket är risken man får dras med när man kör täta starter.
Reply
dent Posted: 2012-10-14 08:47:16

Handlar inte om avundsjuka tycker inte man skall kunna gå 2 lopp back to back. Soberano är värd att ha en kanonhäst killen har spelat hur länge som helst. Sedan hade jag faktiskt inga förslag därför startade jag tråden så att folk som kanske hade förslag kunde få lägga ut dom här. Tycker faktiskt att spelet skall vara så realistiskt som möjligt det tror jag faktiskt att alla vill. När det gäller Eliterace går det samma dag inte 2 dagar efter varandra.
Reply
Elrysso Posted: 2012-10-14 10:23:12 Answer to: "Handlar inte om avundsjuka tycker inte man skall kunna gå 2 lopp back"
1064
Criminal Mind HQ
Jägersro

Became a member: 2010-06-29
Forum posts: 286
Det tar 10 dagar innan man kan springa utan skor men man kan i princip springa 7 lopp i veckan??
var är logiken i det?

det är väl fullt berättigat att man sätter en spärr på typ 3 dagar mellan loppen.....

det snacket om avundsjuka hör inte hemma i denna frågan.....
Reply
simon_81 Posted: 2012-10-14 10:57:38
1270
Stall Lifephorse
Färjestad

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
Nej, tror heller inte på någon spärr i spelet, krånglar bara till.

Allting går inte att överföra till spelet så det blir helt jämförbart med IRL. 1 år motsvarar ju 13 veckor i spelet (undantaget tideräkningen som gäller för föl) och därmed motsvarar 1 dag i spelet 4 dagar i verkligen. Om det funnits en 3 dagars spärr skulle det innebära att man bara kan starta sin häst "var 12:e dag" vilket heller ej är realistiskt. Som nämnts så händer det ju även att hästar i spelet som startar två dagar i sträck förlorar båda loppen, och det känns bra att iaf möjligheten finns att starta så, oftast gör man det ju de när det första loppet blev för hårt anmält och kusken dålig.
Reply
Posted: 2012-10-14 10:59:01

Became a member: 
Forum posts:
inga spärr man måste kunna starta så mycket man vill
Reply
JontePuma Posted: 2012-10-14 11:40:55 Answer to: "Det tar 10 dagar innan man kan springa utan skor men man kan i princip spri"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
Spärrar löser inte alla problem, likaså som lagar och regler inte kan sättas på allt i samhället. Man måste använda lite vanligt vett också. Spärren på barfota finns ju till för att man inte skall starta varannan dag.
Finns det en spärr IRL som säger att man inte får starta varje dag om man vill det? Varför ska det då in en sådan spärr här?
Reply
Soberano Posted: 2012-10-14 15:01:21

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Min syn på saken. Starta varje dag är inte genomförbart i mer än max 2 dagar som i detta fallet och även här så dras man med en överhängande risk att stå med en skadad häst efter det andra loppet. Startar du 3 dagar i rad så startar du en häst den tredje dagen med max 4 i form och jag lovar att det är i princip omöjligt att ta 3 segrar 3 dagar i rad. I det här fallet så är hästen väldigt lovande och anmälan till Diamant var en anmälan som jag glömde ta bort då jag valde att starta i finland så min tanke var aldrig att starta men när det ändå blev så så måste man givetvis gå för seger och denna gången gick det bra.

I spelet så är ju 1 dag IRL 4 "speldagar" vilket som nämnts inte är jordens undergång att starta. IRL så finns det en gräns som säger att hästen måste få minst 2 dagars vila mellan loppen. Alltså start max var 3:e dag. Dock så finns det en regel som gör att hästar med halvrader (häst som är uttagen till ett lopp redan när anmälan går) hamnar sist i ranken oavsett poäng och det skulle ju utesluta de flesta fallen som uppstår, iallafall i storlopp där det är många anmälda. Att starta 2 dagar i rad när det gäller icke fulla vardagslopp känns knappast som ett speciellt stort problem men med den regeln jag nämner så skulle vi förhoppningsvis kunna få bort dels halvrader i storloppen samt 3-åringar som har turen på sin sida och lyckas komma med i lopp tidigt på säsongen med halvrader när det finns hur många som helst som vill komma ut.
Reply
[ 1 ]