Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> kriteriet och derbyt stuterihä...

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
dent Posted: 2011-11-02 20:30:13

Became a member: 2011-04-08
Forum posts: 201
Kollade in dom 7 sista etapperna och blev väldigt pinsamt berörd när jag såg att stuterihästar har tagit dom 7 sista kriterierna och 6 av 7 derbyn. Skall det verkligen vara så illa att stuterihästarna
har mer än 90% chans att vinna dom stora årgångsloppen.

Bara en undran hur mycket mer % har stuterihästar att vinna gentemot vanlig avel i alla lopp??
Tycker det är dags att alla säger att vi vill att stuteriet skall ha samma % som vanlig avel.

Finns säkert en annan tråd angående detta isåfall ta bort denna.
Om jag har fel så påpeka gärna detta.
Reply
Posted: 2011-11-03 10:20:49

Became a member: 
Forum posts:
tror det är samma typ av hästar men det är lättare att få en riktigt bra häst från stuteriet än via aveln?
Reply
Cherry Posted: 2011-11-03 22:57:59

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Har själv dragit mina bästa från stuteriet och har inte upplevt nåt storartat än från aveln. Det kanske blir viss ändring på det nu när Eriksson justerade den buggigt höga galopprisken på avlade föl som förpestade hela grejen. Dock är avel ett billigare alternativ, så det blir inte lika kostsamt som ett par misslyckade stuteriköp, så det kanske jämnar ut sig. Men på själva fölkvaliteten är det nog fördel stuteriet än så länge.
Reply
Posted: 2011-11-03 23:14:20

Became a member: 
Forum posts:
Om man kollar i regelboken så står det såhär:

Stuteri:
Ett land med avelskvalitet fem kan jämföras med avel mellan två hästar som bägge har fem i medel.

Alltså med svenska föl har de alltid 2 föräldrar med 10 i medel och det har väl knappast fölen inom aveln.
Reply
dent Posted: 2011-11-04 06:44:47

Jo men antar att det är därför det inte finns fler spelare på zonen + den vingliga loppmotorn, För vi vet ju alla att travintresserade personer finns där ju multum av i sverige. Tycker bara det är lite tråkigt för det skulle ju kunna finnas en massa stall i detta spelet.
Reply
ddmannen Posted: 2011-11-05 21:14:08

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
aveln blir bättre , men visst är det tråkigt att bara 2 av de 25 vinstrikaste hästarna kommer aveln

Jag har sen länge bojkottat hästar från stuteriet och det funkar ganska bra ändå. Köper inga hästar som kommer från stuteriet och de flesta hingstar jag betäcker med kommer från aveln.

Känslan är ändå att vi har sett högre startsiffror på egenskaperna och träningspotential hos hästar från stuteriet.

Tror ändå detta är det populäraste travspelet på nätet och en stor anledning att det inte är så extremt många stall beror på många fuskmöjligheter har förhindras.
Reply
ddmannen Posted: 2011-11-05 22:07:43 Edited(1): 2011-11-05 22:26:20 Answer to: "aveln blir bättre , men visst är det tråkigt att bara 2 av "

Men väljer man att bara kolla på förra etappens årgångsloppsvinnare , så kom vinnarna från aveln i Deutse open,hambletonian , Derbyt ,stoderbyt , golden five , breeders cup och Oaks , men world grand prix och kriteriet gick till avkommer från stuteriet.
även Yugoslaviska loppen för 4-5åringar gick till avkomma från aveln förra etappen.

Antagligen går aveln framåt samt att större andel av hästarna kommer från aveln.
Reply
dent Posted: 2011-11-06 08:08:22

ja vi kan bara hoppas att det är på det sättet. vi får se efter denna etappen.
Reply
B_Good Posted: 2011-11-06 11:48:32

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Aveln har fått en rejäl fördel nu också med uppfödarstålar..
Reply
larockma Posted: 2011-11-06 12:42:02 Edited(2): 2011-11-06 13:05:05 Answer to: "Om man kollar i regelboken så står det såhär: Stu"

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Detta var intressant:
Stuteri:
Ett land med avelskvalitet fem kan jämföras med avel mellan två hästar som bägge har fem i medel.

Jämföras med om båda har 5 i medel, men har deras ålder ingen påverkan alls då? Vad säger avelsgurun ddmannen om detta? (Obs, guru passar väl bra med din avatar )
Reply
ddmannen Posted: 2011-11-06 13:38:05 Answer to: "Detta var intressant: Stuteri: Ett land med avelskvalitet fem kan jä"

Svår fråga , eriksson har även skrivit något om att träningssiffror i förhållande till ålder är viktigt för aveln.
Båda sakerna finns med när jag väljer vilka hästar som ska få avla , men framförallt få de hästar som funkat innan i avel chansen.
Finns flera hingstar som har utmärkta tävlingsresultat , höga medel och lämnat massor av avkommer , men väldigt få eller inga bra avkommer , de hingstarna akta jag mig för.
Personligen kollar jag mer på träningssiffror än egenskapssiffror när jag bedömmer om avkommer är bra eller ej.

gissar att åldersaspekter finns med i medelvärdet också eftersom jag inte märkt att äldrehästar lämnar bättre avkommer .

Upplever att många avla mer på kvantitet än kvalite
Reply
spanarn Posted: 2011-11-06 22:08:31

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Om ni söker på "avelskvalitet" i denna forumdel så hittar ni en tråd som heter "Nedstämd". Där kan ni läsa lite utförligare vad Eriksson menade med resonemanget i regelboken.
Reply
dent Posted: 2011-11-07 08:30:21

Ja det gjorde aveln lättare att förstå tackar.
Reply
ddmannen Posted: 2011-11-08 17:31:40

Tack spanarn

Alla hästar har dolda värden för varje egenskap som bestämmer hur bra hästen skall utvecklas på varje individuell egenskap. De har värden från 1-10. Bra hästar borde alltså i regel ha bättre dna eftersom de har tränat bättre än hästar med dåligt dna.

den känns rätt bra för mig ,,,men

Stuteri:

men betyder det att om man dra ut stuteriföl från sverige som har 10 i avelskvalitet att det är som avla med 2hästar där båda har 10 i medel(avelskvalite inte att förväxla medelvärde på egenskaper) , dvs det bästa möjliga och med andra ord att man aldrig kan få bättre förrutsättningar till ett bra föl .
???? Hur tolkar ni andra det ??
Reply
hogan Posted: 2011-11-09 07:38:39

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag kan säga att aveln funkar för mig iaf, av mitt stall så är 11 från aveln och 4 från stuteriet och det gick ju bra, det är väl Paleface från stuteriet och The Chase som varit vassa, men både Bloody Mary, Access To Heaven, Hero, Hogan Boy är fina från aveln....har lyckats mixtra med bl.a Bloody med Lauvins hingst Purgatory, och sen genom min egna Walking Work, så det gäller att hitta sin lilla nisch skulle jag tro och ibland kan första bli skit men man får inte ge upp så lätt.....detta är ett spel där tålamod lönar sig, det är jag fullkomligt övertygad om.

Jag tolkar avelskvaliten såhär...likväl i aveln som i stuteriet finns det ett visst antal med kvalite, alltså även om Sverige har 10 så behöver inte värdena sitta på rätta ställena, man har ju sett förut det var vanligt med 10 på galopprisken.....och då måste ju det dras ifrån de andra egenskaperna osv.
Sen är det väl så som med stuteriet, man får 9 av 10 skit och likadant är det med aveln....för tänk vad jobbigt det skulle vara om de sprutar ut löften på löpande band, utan det blir väl där som med stuteriet....ca 9 av 10 är skit eller medelmåttor.
Reply
[ 1 ]