För att förtydliga ännu mer vad jag menar....
Jag kan ta höstens värsting...Colombian Necktie...och använda som exempel:
Tänk er nu att han skulle varit en häst i det här spelet...och hingst
Hans utveckling kanske skulle kunna gått något i stil med detta...
(värdenna inom parentes är "spelegenskaper/värden)
3-åring
Visar mest galopper(9) men glimtar ibland till.
Högt medel ändå 4.5...men många skulle nog valt att sälja CN under säsongen.
4-åring
Talangfull men hetsig krabat. Galopprisken(8) är ännu stor. Ändå en Snabb(7) rackare som även fin styrka(5) då han vinner bl.a Derbyt!
Medel går från 5 till 5.8 under 4-årssäsongen
Han skulle säkert varit tillgänglig för avel nu...men många skulle nog backat pga galopper m.m...betänk... Han var ännu ingen given stjärna! AVELSKOSTNAD: 120.000 kanske
5-åring
Under slutet av 4-års och början av 5-årssäongen lossnar det rejält för Colombian Necktie.!
Han visar redan i träning en grym utvecklingskurva(enligt spel-ledning ska hästar kunna börja träna bra efter 3 år med) och snabbheten(8) kompletteras med styrka(7)! Galopprisken(5) minskar, och han svarar för ett par riktigt svettiga prestationer under hösten.
Medel ökar dramatiskt till 6.8
7-8-åring
Colombian Necktie är nu en etablerad världstjärna. I sin 1a elitloppsfinal som 6-åring går han tillbaks till gamla galoppsynder...men under säsongen etablerar han sig som världsstjärna och utvecklas än mer
Som 7-åring vinner han elitloppet...medel nu 7.9
Som 8-åring går han ut i Prix d\\\\´Amérique. Stenhård , snabb(10) råstark(8) och med rutin(8) från de tuffaste loppen leker han nu hem det franska storloppet efter att kommit med en lång tung spurt(9) sista 2-300!
medel 8.4
NU EN VÄRLDSSTJÄRNA !!! en BRUTAL krossare...vars ända svaghet är starten....Hur många skulle inte vilja ha ett föl med en sådan kuse? AVELSKOSTNAD 550.000?
Men grejen är ju att oavsett om jag tog ett
föl efter CN som 4-åring eller 9-åring borde ju arvsmassan vara ungefär densamma, men om jag vågade gambla redan när han var 4 borde jag ju ändåå få en hyfsad häst som faktiskt går att lära att INTE GALOPPERA!