Och den 5 senaste startens poäng är den som ryker vid en start....så det är bara kolla hur mycket poäng den hade vid den 5e senaste starten...poäng = vann den 50.000 där så är det 50poäng och tjänar hästen inget nästa start, ja då ryker dom där 50 poängen....skulle den tjäna 25.000 vid nästa start så får den 25 nya poäng men 50 poäng dras av också....så dom 50 blir således 25p
Därför är det viktigt när man köper häst att kolla hur mycket poäng den förlorar nästa start, så om t.ex en häst tjänar 100.000 i ett lopp får den 100p men sen så tjänar den inte en krona på 4 starter, då riskerar denna häst att förlora dom sista 100p vid nästa start sen, för då har den 5 senaste starterna som man lägger ihop poängen på....det är alltid den 5 startens poäng som ryker vid varje start, så tjänar inte denna något på nästa start så vips så står den på noll poäng, tjänar den 25.000 får den 25 poäng men blir av med 75 då så då är det kvar 25 poäng.
Tydligare än detta kan ni inte få av mig iaf....hoppas jag fick några att fatta o övriga säger jag till, SLUTA SKOLKA FRÅN SKOLAN...SPECIELLT MATTEN....skoja bara.