[ 1
]
2
|
|
Posted: 2010-10-06 15:27:16 Edited(2): 2010-10-06 15:30:57
|
Became a member:
Forum posts:
|
Är det inte startpoängen som avgör rankingen vid utagning till loppen längre???
Är det nåt som jag har missat eller??
Kolla in anmälningarna till lördagens V75.... speciellt Klass 3 finalens anmälningar.
Hur kan hästar med ca 86-110 startpoäng komma före hästar som har 115-170 startpoäng i rankingen?????
Någon som har en bra förklaring på detta??
Mycket tacksam för svar...
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2010-10-06 15:32:15
|
Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
|
Såg detta, undrar om jag läste om detta nånstans...placeringen i kvalen styr?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-06 15:38:05
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det är ju lika i Klass2, Klass1, Diamant, Brons osv.
En av nyheterna till denna etapp eller???
Måste ju bli värdelöst om man har lopp i närheten av första kvalet, så man måste vara med i andra eller tredje kvalet.
Om man skulle ha den bästa poängen av alla så får inte ens fjärdevalet av kusk pga att man kvalade in i andra eller tredje försöket.
Knepig regel tycker jag....
Tack för svaret Larockma
|
|
Reply
|
|
simon_81
|
Posted: 2010-10-06 15:38:49
|
Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
|
Har tyvärr klart blivit fel när alla 4:or från försök 2 rankats före 1:orna ur försök 3.  Men som du säger verkar det ha ändrats nånting så att placeringar i kvalen ska styra på något sätt men inte så??
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2010-10-06 15:40:31
|
|
Det är ingen logik i detta...i Brons har min Zitadelle 3e mest startpoäng, är 1 av 2 kval- segrare...men valde som 5a....VAD FAN HÄNDER?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-06 15:47:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Sa ju att det var nå knas med det hela...
Läste precis på nyheter här i Travforum om "tuneringskuskar" men blev inte så mycket klokare..
|
|
Reply
|
|
davidfermin
|
Posted: 2010-10-06 16:09:05
|
Became a member: 2008-11-12
Forum posts: 537
|
men jag med Påarps Gunnel i stoeliten skulle få välja som sämst 2 isåfall
men ändå fick ja vilja som 5 a efter en som hade mindre poäng och sämre placering
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2010-10-06 16:14:14
|
|
Här lägger man ner tid o kraft....och sen raseras allt helt oförståeligt...trist. Men, det är ju valfritt att hålla på med detta iof sig...Nån som vet något annat kul spel....WorldofTanks?
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-10-06 16:48:12  Här lägger man ner tid o kraft....och sen raseras allt helt oförståeligt...trist. Men, det är ju valfritt att hålla på med detta iof sig...Nån som vet något annat kul spel....WorldofTanks?
Answer to: "Här lägger man ner tid o kraft....och sen raseras allt helt of&ou"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Har försökt reda ut om det finns nån logik men det måste va en bugg.. Har mailat eriksson om det.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-10-06 16:53:08
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Givetvis så handlar det ju om en miss i erikssons uppdatering och det är ju något som han lär kunna rätta till. Vad jag förstod så skulle det delas upp så att alla 1:or får välja först och inbördes dem emellan så ska poängen avgöra. Sedan 2:orna på samma sätt osv. Vet faktiskt inte om jag gillar ideén helt och hållet men är väl ok bara det funkar.
|
|
Reply
|
|
simon_81
|
Posted: 2010-10-06 17:01:53  Givetvis så handlar det ju om en miss i erikssons uppdatering och det är ju något som han lär kunna rätta till. Vad jag förstod så skulle det delas upp så att alla 1:or får välja först och inbördes dem emellan så ska poängen avgöra. Sedan 2:orna på samma sätt osv. Vet faktiskt inte om jag gillar ideén helt och hållet men är väl ok bara det funkar.
Answer to: "Givetvis så handlar det ju om en miss i erikssons uppdatering och det"
|
Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
|
Håller med om att i så fall känns det inte som någon förbättring, utan snarare att det blir rörigare. Gör ju ingen stor skillnad i och med att ettorna i kvalen ofta är rankade först som det är nu.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-10-06 17:17:39
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-10-06 17:32:46
 Ja, det är nog ingen bugg utan den nya "Turneringsregeln" om att den som kommit 1:a i försöken får välja kusk först, 2:orna sedan osv. Hade dock inte tänkt på att den skulle omfatta även V7, men det är klart, det är ju egentligen ingen skillnad på att gå vidare i TZ Open (m.fl. "turneringar"  jämfört med V7-försök? Trist att det inte kommunicerats tydligare i vilka lopp som omfattas av regeln, men det är ändå en nyordning som Eriksson infört efter önskemål från användare (tror jag), så jag tycker inte att det ska gnällas alltför mycket på Eriksson. Om en majoritet av användarna vill att det ska vara som tidigare, att man väljer kusk i startpoängsordning, är det nog inget problem att be honom ändra tillbaka.
(Men trist såklart för dem som överraskats av olyckliga kusklottningar i och med det här.  )
Answer to: "Ja, det är nog ingen bugg utan den nya "Turneringsregeln" om"
|
|
ddmannen
|
Posted: 2010-10-06 17:58:06
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
de i första heatet rankas före alla i andra heatet och kör efter poäng ,medan de som gick vidare från andra heatet rankes efter placering i försöksloppet.
givetvis blev något fel här .
Blir då och då fel när nya saker införs i spelet , men eriksson brukar vara ganska snabb på att rätta till dem , bara han få reda på dem.
|
|
Reply
|
|
Eriksson
|
Posted: 2010-10-06 19:44:55
|
Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
|
Tyvärr så glappar det lite i denna GSB final.
Enligt det nya systemet så läggs anmälningar till en final till med ranking efter placering i uttagningsloppet, tyvärr så har gamla uttagningslopp inte gjort detta och det blir då fel på rankingen inför finalen eftersom uttagningsmotorn tror att alla har samma ranking.
Jag ska se om det går att fixa till men kan ta för mycket tid. Förmodligen kommer jag bara att köra om uttagningen med det gamla systemet.
I finaler i framtiden så kommer hästarna rankas först efter placering och sedan efter insprugna pengar.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-10-06 19:55:06  Tyvärr så glappar det lite i denna GSB final.
Enligt det nya systemet så läggs anmälningar till en final till med ranking efter placering i uttagningsloppet, tyvärr så har gamla uttagningslopp inte gjort detta och det blir då fel på rankingen inför finalen eftersom uttagningsmotorn tror att alla har samma ranking.
Jag ska se om det går att fixa till men kan ta för mycket tid. Förmodligen kommer jag bara att köra om uttagningen med det gamla systemet.
I finaler i framtiden så kommer hästarna rankas först efter placering och sedan efter insprugna pengar.
Answer to: "Tyvärr så glappar det lite i denna GSB final.
Enligt det nya "
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Ok.
tycker dock att det bör vara placering och sedan POÄNG för att dagsform ska vara avgörande och inte gamla meriter som det blir med insprugna pengar.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-06 19:59:24
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ok, tack för info.
Håller med Soberano om att det bör vara placering och sedan poäng annars blir det svårt mot dom äldre hästarna i finalerna som offtast har hunnit sprungit in mera pengar i sin karriär...
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2010-10-06 20:18:35
|
|
Det enda rätta är att köra om uttagningarna enligt gamla systemet. Detta anser jag pga det ev. nya inte har informerats tydligt någonstans vad jag vet.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-06 20:30:45
|
Became a member:
Forum posts:
|
Håller med Larockma, detta var inte alls bra.
Om man inte kommer etta i kvalen får man aldrig en kusk som man egentligen skulle haft utan den går till en "sämre" häst i rankingen......mycket tråkigt att anmäla till de större loppen då...
|
|
Reply
|
|
Venice
|
Posted: 2010-10-06 21:06:29
|
Became a member: 2010-05-15
Forum posts: 51
|
Denna gången fungerade det inte som det är tänkt.
I framtiden kommer det vara fördel för de hästar som har segrat i respektive försök.
Den av vinnarna som har högst startpoäng får välja kusk först. Sedan får den av vinnarna
som har näst högst poäng välja kusk. Efter det får den kvarvarande vinnaren välja kusk.
Sedan är det 2:ornas tur i respektive försök som får välja. Den som har högst startpoäng av
2:orna får välja först. Näst högst startpoäng sedan. Tredje högst startpoäng av tvåorna.
Sedan 3:orna enligt samma princip och till sist 4:orna.
Det kommer bli spännande med Golden Five, Stoeliten, Breeders Cup, Derbyt, Kriteriet, Elit Race
med de nya reglerna.
Presterar man bra i uttagningarna ska man ha fördel i finalerna. Detta kommer att gynna de bästa hästarna.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|