[ 1
]
|
Multi
|
Posted: 2010-08-15 16:27:03 Edited(1): 2010-08-15 16:27:36
|
Became a member: 2010-04-27
Forum posts: 26
|
Hur pass mycket bättre presterar hästarna i loppen om man lägger pengar på dyrare transportmedel?
Återhämtar hästarna sig snabbare efter loppen om man har annat transportmedel än hästkärran?
Eftersom jag mest tävlar inom Norden så är inte flygplan aktuellt men hästbilen eller hästbussen
har jag funderat på.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-08-15 18:16:16
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
När jag fick råd köpte jag ett plan men kan inte påstå att jag lagt märke till nån skillnad..
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2010-08-15 19:52:19
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
det verkar inte varit någon som har märkt någon förbättring i andra trådar i denna fråga , så det är nog ingen stor förändring, Flygplan sänker dock resekostnaderna , men om du byter till något annat så höjer du kostnaderna.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-08-15 22:53:16
|
Became a member:
Forum posts:
|
Mera med Image att göra...Kusarna får mera groupies...Kolla bara min Maharajah...Hjälp vad "donnor" han fått plocka med sig backstage !!!
Han är rena rama Keith Richards...inte så bra on stage (i loppen) kanske , men vad gör det när han kan locka damerna med en havreshot från minibaren i sitt motivlackade privatjet och en tur till Zilverdalens riviera 
|
|
Reply
|
|
Multi
|
Posted: 2010-08-15 23:48:00 Edited(1): 2010-08-15 23:49:01
|
|
Av de svar som jag har fått av er ovanför verkar det inte vara vettigt att slänga pengar på uppgradering av transportfordon.
Den enda som verkar ha glädje av det är ju Avelshingsten som ju verkar ha fått fler donnor. Men om inte avkommorna presterar kommer besöken óch därmed inkomsterna att minska väsentligt.
I och för sig är det nog de blå staplarna som avgör att donnorna kommer på besök. Kan hända att en träningsbana är bästa investeringen!  .
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2010-08-15 23:59:42
|
Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
|
Träningsbana är ett måste ...
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-08-16 03:23:43  Träningsbana är ett måste ...
Answer to: "Träningsbana är ett måste ..."
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
men dyrt, se till o ha ekonomi innan du bygger en sån..
Angående transportmedlen så betalar ju sig flyget när du kört 10varv runt jorden (40000mil) pga av milkostnad på 25kr jämfört med 50 för första kärran... 
Undrar vad miljöpartiet tycker om detta..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-08-17 00:40:17 Edited(4): 2010-08-17 00:42:27
|
Became a member:
Forum posts:
|
hehe...MP är nog skeptiska...men å andra sidan, hela sidan är ju mer eller mindre grön(bakgrund etc) så några mindre miljöförseelser kan de nog stå ut med då
Multi// För att vara lite seriösare än i mitt första svar, så :
Ja nummer ett; du har fattat helt rätt. Som alla sagt så är Planet ganska onödig lyx. Gör knappast en enorm skillnad.
Ja nummer två; Träningsanläggning är den första viktiga investeringen av större typ(möjligen efter stallutbyggnad) håller med Larockma, den är ett måste i längden ! men...B_goods poäng om att den är rätt dyr för ett nytt stall är också något att ha i åtanke.
Jag har nämnt det här förut i nå´n annan tråd när nån "newbie" frågade , men än en gång så; jag skulle ta det i ungefär följande 4 steg."
1- Köp inte dyrt i början, utan köp smart, och försök få 2-3 bra starthästar som duger, och gärna ston som tränar okej för aveln( att få bra hästar (riktiga kanoner)är svårare än du tror, att få hästar som drar in 5k per start är lättare än du tror)
2- Satsa på aveln vid etappstarterna. Hoppas på lite tur. Dina första bra unghästar du drar kan du lika gärna sälja(för de tränar för dåligt utan anläggning) och förhoppningsvis tjäna nån miljon lite snabbt
3-använd de pengarna till att bygga en anläggning, och ev. bygga ut stallet.
4- Se till att behålla en slant att köpa hyfsade unghästar för när du har en anläggning. Passa på 2-4 veckor in i etappen då den första köphysterin gått över. Du får mer för pengarna då, och kan hitta 6-7* hästar(på en 10-skala) för en okej peng.
Sedan är det bara att träna på och hoppas att de visar lite skalle i loppen, eller att du lyckas sälja för bra pengar . Kör hårt o lycka till
ps: och det här är ju bara mitt förslag, som funkat för MIG, men alla har sina idéer. Vissa kör värsta daytrader strategin, men jag tycker det är sååå trist ! Säkert effektivt om man orkar dock, men; Att jag lyckats få hyfsat med pengar på kontot trots bristande framgång i loppen tyder väl på att jag har en hyfsat framgångsrik långsiktig strategi 
|
|
Reply
|
|
Multi
|
Posted: 2010-08-18 17:14:01
|
|
Tack Perra,
För ditt seriösa och utförliga svar.
När/om jag kommer upp bland de bästa ska jag avslöja hur jag gjorde om någon newbi frågar

|
|
Reply
|
|
urquell
|
Posted: 2010-08-21 01:17:00
|
Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272
|
hur mkt gör det på träningen med en träningsanläggning?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-08-21 01:24:32 Edited(2): 2010-08-21 01:33:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
Var uppe rätt nyligen, och det fanns lite olika bud, men runt 20% ! plus minus någon procent (och kanske upp mot 25%)
Multi // alla gillar vi o hjälpa till på olika sätt : B_Good gör t.ex. ett kanonjobb med att rensa, röja och styra upp på forumet och gör en storartad insats där !
Själv har jag inte riktigt den tiden(eller energin) för spelet alltid, men tycker det är kul, och försöker lägga lite energi, på att hjälpa lite på forumet så t.ex. nya spelare kommer igång på ett bra sätt om det går. Alltid trevligt med ett tack då. Det uppskattas
(sen har spelet förändrats en del med tiden...I början sprang en del storstalls stjärnor in grymma pengar, Svårare idag, så då får man stå på fler ben kanske )
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|