Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Extrem försämring...fatta...

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2010-04-18 01:02:22

Became a member: 
Forum posts:
Har ett sto som hade ganska bra siffror på sin 1a allmäna
0.023+0.026+0.028+0.028 samt 0.034 på galoppen
På intervall tränade hon sedan
1y 6* acc.tränare och träning interv 0.236+0.096 (stark 9a i form)

Tänkte att den na tränar jämnt och hyfsat bra, kanske kan vara värd att bröva i avel så småningom..

Men nu helt plötsligt som 2-åring når hon bara upp till 0.063+0.025 på¨intervall...
förvisso med bara 4* iv-tränare, men det borde inte göra en jätteskillnad.
Än mer anmärkningsvärt är nästan att hon bara når 0.096 på spurt med en 5* spurttränare !?!
Med tanke på 28an på första allmäna borde det snarare vara 3-årsträningen som ligger där...

Through the gate tränade 0.030 på alla 4 i stort sett o bra som 1 o 2 för att rasa som 3-åring, skumt redan det....men ..
Vet inte om jag nån gång sett en så extrem försämring redan mellan 1 o 2 år....om jag ens sett nå´n skillnad

Min fråga så klart; Har någon annan upplevt en liknande förändring redan på 2-åringarna ?!?
Reply
spanarn Posted: 2010-04-18 01:25:41 Edited(2): 2010-04-18 01:28:51 Answer to: "Har ett sto som hade ganska bra siffror på sin 1a allmäna 0."

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Yep, har upplevt liknande på min Pancake. Han tränade grymt som 1-åring, 0.033 på snabbhet på första allmänna vilket blev dryga 0.34 på snabbhet med full form på intervall. Han tappade ca 70% när han fyllde två och tränade då 0.102 på snabbhet (vilket jag hade tänkt att han skulle göra som 3-åring, som sämst...). Som 3-åring tränade han sedan 0.070 eller nåt. Ordentligt trist när det händer (och, fingers crossed, tur att det inte händer så ofta ändå )...

Edit: Min erfarenhet är att det "vanliga" är att de tappar 50% av träningsförmågan som tvååringar, och sedan ytterligare 30% som treåringar. Ngn som har andra erfarenheter?
Reply
ddmannen Posted: 2010-04-18 03:06:58 Answer to: "Yep, har upplevt liknande på min Pancake. Han tränade grymt som "

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
inte alltför ovanligt att hästar som tränar klart över medel för sin ålder , tappar till normal eller under medel när den bli ett år äldre , tycker det ofta händer hästar när de blir 4 eller 5 år , men antar att det kan ske vid alla årsskiften.
Reply
Posted: 2010-04-18 12:20:42 Edited(1): 2010-04-18 12:22:21

Became a member: 
Forum posts:
Pancake låter ju riktigt grymt surt Spanarn. 0.033 och sedan 0.340 där , det borde blivit brutalt bra !!!

Sedan har jag samma riktmärken på "vanlig minskning"kan man väl säga
Brukar också 50% som 2-åring och
sedan 2/3-delar av 2-årsträningen som 3-åring.

minus 30% kanske stämmer bättre iofs, men det är ju ganska minimal skillnad...

DD-mannen, har ju inte haft så många kanoner som jag behållt länge, så svårt säga för mycket om 4-5åringar där, men det har hänt mig någon/några gånger med, men på mer medelbra hästar som tur är. Inte på några "kanoner"...

Var lite nervös för det med Maharajah nu eftersom jag köpte dyrt den precis på etappslutet, men han har fortsatt träna kanonfint på alla 4 blåa värdena. Skönt !!!

Skulle blivit en riktigt dyr miss annars
Reply
ddmannen Posted: 2010-04-18 12:54:20 Answer to: "Pancake låter ju riktigt grymt surt Spanarn. 0.033 och sedan 0.340"

kolla gärna på stall festis stopping trasher , tränade enormt bra fram till den var 9 eller 10 men nu som 11- åring är det normala träningssiffror.
Jag hade en som 3-åring tränade runt 0,12 på backe och intervall men som 4:a åring var under 0,05 , men hennes avkommer brukar tränar helt ok , så jag inbillar mig att man kan ärva lite av den träningskurva oxo.
Reply
spanarn Posted: 2010-04-18 13:48:17 Answer to: "Pancake låter ju riktigt grymt surt Spanarn. 0.033 och sedan 0.340"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720

Var lite nervös för det med Maharajah nu eftersom jag köpte dyrt den precis på etappslutet, men han har fortsatt träna kanonfint på alla 4 blåa värdena. Skönt !!!

Verkligen skönt, ser att han var rejält dyr! *lätt chockskadad* Hoppas han betalar tillbaka åtminstone hälften eller nåt till dig.
Reply
Posted: 2010-04-18 15:49:11 Answer to: "Var lite nervös för det med Maharajah nu eftersom jag k&ou"

Became a member: 
Forum posts:
mitt 5 åriga sto tränar något grymt!(0,075 på snabbhet)!!
Reply
Posted: 2010-04-18 16:44:31 Edited(2): 2010-04-18 16:45:48

Became a member: 
Forum posts:

Verkligen skönt, ser att han var rejält dyr! *lätt chockskadad* Hoppas han betalar tillbaka åtminstone hälften eller nåt till dig.

Jo, men att få en kanon som också kan räcka riktigt bra i aveln kostar på !!!
Sitter ju , som flera andra, ändå annars bara på en fet bunt med pengar utan nytta. För 8-9 miljoner skulle fler vart med och huggit. Det är jag rätt säker på...

Låter kanske lite kaxigt mot nyare stall, men 2 miljoner hit eller dit, för en avelshäst som redan är grymt fin och tränar kanon ! Det känns som ett mindre problem(fast visste iofs inte, så klart, att den skulle träna riktigt fint som 5-åring med...)
Reply
Posted: 2010-04-19 13:35:55 Edited(1): 2010-04-19 13:38:21 Answer to: "Verkligen skönt, ser att han var rejält dyr! *lätt ch"

Became a member: 
Forum posts:
den var på tok för dyr... tror de flesta håller med men det spelar ingen roll! bara du är nöjd med affären räcker ju
Reply
Soberano Posted: 2010-04-19 13:49:30

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag tycker inte att det var SÅ dyrt. Mycket pengar men om vi säger att stuteriet stängs och avel blir den enda möjligheten att få tag på unghästar och han lyckas i aveln. Då skulle det inte vara några problem att sälja iaf 50-80 satser sperma per etapp, detta ger då ca 3 miljoner per etapp och hästen har betalat av sig på 4 etapper eller efter 220 föl om han ligger på 50000 per föl. Betydligt bättre affär att köpa den för 11 miljoner än en 7-årig valack som råkar ha 1000 poäng för 7 miljoner. Ngt som inte är helt ovanligt.
Reply
Posted: 2010-04-19 13:58:18 Answer to: "Jag tycker inte att det var SÅ dyrt. Mycket pengar men om vi säg"

Became a member: 
Forum posts:
OM stuteriet stängs och OM han lyckas.... det är mycket "OM" självklart finns det chans att allt det där kan hända absolut! men i denna stund innan denna OM har hänt så är hästen faktiskt ganska dyr det är ju en chansning såklart från perras sida men OM han inte skulle lyckas prestera det där så kan man väll lungt säga att det skulle vara en "Riktigt" dyr flopp med hästen!
Reply
Soberano Posted: 2010-04-19 14:02:49 Answer to: "OM stuteriet stängs och OM han lyckas.... det är mycket "OM&"

Vad får du betala IRL för en välstammad hingst från USA/Frankrike som ännu är oprövad i aveln men som OM den funkar bra kan bli en bra affär?
Reply
Posted: 2010-04-19 14:09:43 Answer to: "Vad får du betala IRL för en välstammad hingst fr&ar"

Became a member: 
Forum posts:
Kanske vi ska låta de som håller på med sånt IRL sköta om det där! och vi spelare på en "Liten" hästsajt med virtuella hästar göra det vi kan Det är ju helt oväsentligt att ens börja gemföra..
Reply
Soberano Posted: 2010-04-19 14:32:20 Answer to: "Kanske vi ska låta de som håller på med sånt IRL sk"

Nu hänger jag inte med riktigt. Jag ville få fram att det fungerar ganska lika här som IRL när det gäller att bedöma om en häst kan vara värd sitt pris eller inte. Hade inte någon tanke på att försöka prissätta amerikanska avelshingstar men däremot anser jag att 11 miljoner är ett ganska rimligt pris för denna,
Reply
Posted: 2010-04-19 16:54:31 Edited(1): 2010-04-19 17:02:23 Answer to: "Nu hänger jag inte med riktigt. Jag ville få fram att det funger"

Became a member: 
Forum posts:
det först nämnda håller jag med dig om men det jag vill få fram är priserna och det stämmer inte alls med verkligheten, denna spels prissättning på hästarna, och ska väll inte göra det heller!
IRL har ju dom riktigt stora inom trav säkert hur mycket pengar som helst men i denna spel är väll 11 milj som en miljard för dom flesta stall...... tar väll ganska lång tid att springa in och "nån affär här och där" att tjäna in,,,,, säkert bara nån enstaka stall som ens kommer att ha sånna summor nånsin i detta spel .... majoriteten här i detta spel tycker väll precis samma som jag! slutdiskuterat!

ps: hästen var och är skitdyr!
Reply
ddmannen Posted: 2010-04-19 17:27:03

Tror ni har helt skilda spelideer

Soberano uppfattar jag som han i första hand vill ha så bra stall och framförallt hästar som tränar bra med tanke på avel. Tänker framförallt långsiktigt.
Han har bra ekonomi och går hela tiden plus , mycket tack var sin andra avelshingst .

1ADLI uppfattar jag som en hästhandlare i första hand.
Köper hästar med tanke på att göra vinst på dem och helst ska de ge vinst snabbt.
Oerhört svårt att se vad han har för långsiktigt plan om han har någon.

Så på sätt och vis har båda rätt
Reply
Posted: 2010-04-19 17:50:36 Edited(1): 2010-04-19 17:51:35

Became a member: 
Forum posts:

IRL har ju dom riktigt stora inom trav säkert hur mycket pengar som helst men i denna spel är väll 11 milj som en miljard för dom flesta stall

Skulle vilja se vad Thomas Lönn i Bollnäs, Göran Lång på Solvalla eller Olle Alsén på Gävle säger om det

11 miljoner tror jag faktiskt relativt många stora stall har suttit med då och då på det häs spelet 1ADL1. Det är mycket pengar, men tror de flesta ser det som att ska du tjäna pengar så gäller det att våga spendera också !

Att hästen är dyr är helt enkelt inte det samma som att den kostar för mycket ! Allt är ju spekulation, och ju mer potetial hästen har att tjäna pengar på olika sättet..ju högre prislapp.

Sorry 1ADL1 , men jag tycker du har helt fel. Hästen är riktigt lovande , är riktigt bra redan nu och tränar riktigt bra !!! 3 ting som räcker gott för mig!
DÅ spekulerar jag hellre och chansar på ditt OM här, i ett spel med låtsashästar, och OM allt går i lås, då kan det vara en kanonaffär !
Reply
Posted: 2010-04-19 18:51:27 Edited(1): 2010-04-19 18:55:04

Became a member: 
Forum posts:
Som jag sa att hästen är dyr aldrig sagt att den kostar för mycket, det är ju upp till köparen att bestämma/avgöra! och absolut det kan vara en god affär till slut långsiktigt men större chans är det väll att den inte kommer att ens i närheten att tjäna 11milj till dig, priset som du gav! men det är väll också upp till var och en hur man ser på saken.... du kanske är nöjd om du får ens hälften tillbaks men rent affärsmässigt synvinkel så är det ju en riktigt storchansning från din sida men så är det ju bara ändå låtsaspengar men lycka till med hästen och hoppas att den presterar det du har tänkt!
Reply
Posted: 2010-04-19 19:06:19 Answer to: "Tror ni har helt skilda spelideer Soberano uppfattar jag som han i f&ou"

Became a member: 
Forum posts:
min långsiktiga plan är att såklart som de flestas är att nångång komma upp till dom stora stallens nivå och att på allvar utmana om 1 placeringen i världsrankingen men då måste man ha pengar också att röra sig med och bli stark ekonomiskt! då har man mycket större chans och fler möjligheter att göra det! men mitt stall är bara under uppbyggnad och då försöker man många olika knep och med tiden ser man vilka som funkar! Men själva huvudtanken är ju att jag ska ha inom närmaste framtiden iaf några stjärnor i stallet och som jag kommer att behålla!
Reply
Soberano Posted: 2010-04-19 19:30:09 Answer to: "Som jag sa att hästen är dyr aldrig sagt att den kostar för "

den var på tok för dyr... tror de flesta håller med men det spelar ingen roll! bara du är nöjd med affären räcker ju

Om något är på tok för dyrt så tolkar jag det som att du anser att den kostat för mycket. Eller? Jag vill bara informera att min avelshingst (Great horsetail) har dragit in ca 12 miljoner och är 7 år. Jag räknar med att han ska kunna dra in det dubbla eller mer, antagligen ännu mer om han fortsätter leverera och stuteriet försvinner. Vill bara än en gång påpeka att hästen var dyr tack vare avelsvärdet och inte för att han nödvändigtvis måste tjäna 11 miljoner på banan.

Tror nog att många här har betydligt bättre ekonomi än vad tränarna/hästägarna har IRL. Många hästar som köpts med lånade pengar, i bolag osv.
Reply
[ 1 ]   2