Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> 15 stallplatser

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Medeltid Posted: 2010-03-23 22:14:28

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 786
Såg att man nu kan bygga ut sitt stall så man får plats med 15 hästar. Ännu en kul förändring som jag firar med lite avel mellan några pensionärer. Bra jobbat Eriksson! ::o
Reply
simon_81 Posted: 2010-03-23 22:18:37 Answer to: "Såg att man nu kan bygga ut sitt stall så man får plats m"
1266
Stall Lifephorse
Färjestad

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
Kul förändring
Reply
Buck_Fush Posted: 2010-03-23 22:53:58

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 566
Ja härligt, det ger ny energi åt spelet
Reply
JontePuma Posted: 2010-03-23 23:38:56 Answer to: "Ja härligt, det ger ny energi åt spelet"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
Riktigt skoj, härligt!
Reply
Posted: 2010-03-24 09:07:52

Became a member: 
Forum posts:
Kul när man precis har sålt hästar för att kunna ha plats att avla nya! denna nyhet borde ha kommit före en åldersperiod!
Reply
Mancher Posted: 2010-03-24 10:48:49 Answer to: "Kul när man precis har sålt hästar för att kunna ha pl"
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
Sluta klaga, det är fan skitbra att han infört det. Inlägg som dina sänker bara Erikssons motivation, är det de du vill?
Reply
Cherry Posted: 2010-03-24 10:55:03

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Mycket bra förändring. Synd att jag drog massa franska lik från stuteriet bara.
Reply
Posted: 2010-03-24 12:40:50

Became a member: 
Forum posts:
jävligt bra... nu kan man ha tålamod på hästar man annars skulle ge upp.
Reply
larockma Posted: 2010-03-24 12:56:23

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Mycket bra, det gillar vi
Reply
Posted: 2010-03-24 14:09:16 Answer to: "Mycket bra, det gillar vi"

Became a member: 
Forum posts:
kanon!
enda minuset är väl att toppstallen blir ännu mer överlägsna,men tycker att det är en kul idé
blir verkligen ett extra lyft för spelet
Reply
hogan Posted: 2010-03-24 17:10:15

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Bättre sent än aldrig....oxå trött på allt gnäll o klagomurar....alla har samma chans....nu är aveln extra skoj när man kan avla på de man pensionerat i hopp om detta, så nästa steg är att skrota stuteriet tycker jag.....bara massa dyrt skräp och många "nyöppnade" stall köper för alla pengar tills det får DEN perfekta hästen och säljer den för 10.000.000:- helt meningslöst att vara affärsman o trissa upp priserna med låtsaspengar tycker JAG, vet inte vad andra tycker....men på tv brukar jag få applåder åtminstone....shit vad funny jag are!!
Reply
Posted: 2010-03-24 18:16:08

Became a member: 
Forum posts:
Kul för toppstallen.

Väldigt tråkigt för mig och övriga fattiga stall. Nu kommer det bli ännu svårare att etablera sig i toppen och få med häst i storloppen. Men det är väl bara att spotta i nävarna och bli ännu mer noggrann i matchningen.
Reply
spanarn Posted: 2010-03-24 23:10:42 Edited(1): 2010-03-24 23:18:00 Answer to: "Kul för toppstallen. Väldigt tråkigt för mig och &o"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Nu tycker jag att det är lite neggigt här. Detta borde väl snarare vara en möjlighet att kunna bli mer konkurrenskraftig gentemot storstallen? Med tio boxar kunde ju storstallen ha 8-9 etablerade topphästar i stallet säsong efter säsong, och varje säsong köpa in 1-2 unghästar med fina värden från transfern och därmed i stort sett säkra ett bra etappresultat. Nu är det ju fem tomma platser som helt plötsligt ska fyllas, där alla startar från scratch. Visst, vi större stall har lite mer pengar i kassan - ihopknåpade under de 2-3 år som vi lagt ner mycket tid och möda på spelet - och kan köpa från stuteriet, men 5 ettåringar kostar ändå 2 millar på stuteriet, och det är inte kattskit för oss större stall heller (särskilt inte med tanke på resultatet, du kan ju kolla in de fem kameler jag drog i natt, den som har mest på de blåa egenskaperna har hela 8 sammanlagt). Om man inte har samma avelsmaterial som Soberano är det alltså en utmaning även för oss större stall att fylla de fem nya platserna med konkurrenskraftiga hästar.

Nä, jag skulle säga att detta är en fin möjlighet för mindre stall att minska glappet mot storstallen, det är inte alls självklart att storstallen har fem superkusar att kasta in i de nya boxarna, snarare tvärtom. Skulle också tippa på att det finns en fin chans att hitta guldkorn på transfern, kan tänka mig att en hel del ettåringar redan ligger ute (har inte kollat), och kommer att läggas ut de närmsta dagarna, och hittills i spelet har jag inte - med undantag för Soberano sm jag gratulerar - heller sett att storstallen skulle ha någon fördel vad gäller avelsbiten.
Reply
Soberano Posted: 2010-03-24 23:48:20 Answer to: "Nu tycker jag att det är lite neggigt här. Detta borde väl s"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Väl talat Än vet jag dock inte om det är ren tur att jag lyckats få fram fina hästar i aveln eller om det har något att göra med de ston jag sparat och satsat på. Svårt att veta ngt med säkerhet här i spelet.

Håller dock med helt i ditt resonemang. Jag tyckte att det var nog besvärligt att fylla stallet med bra hästar tidigare och nu ska det fyllas med 5 till. Jag har också dragit från stuteriet för att fylla upp men det har inte resulterat i nånting av värde. Den stora skillnaden med 15 boxar och möjlighet att avla på pensionerade ston är att man kanske kan behålla en del hästar som kanske svikit men som man ändå tror på och man kan pensionera ston som sviker på banan men som man tror kan lyckas i aveln.

Hur man än vrider och vänder på det så är det bättre med mycket pengar än lite men så kommer det alltid att vara, oavsett om vi har 5 eller 50 boxar att tillgå. Däremot så är det ingen garanti att en dyr häst är en bra häst. Jag köpte en treåring förra etappen för 7 miljoner och han springer i klass 2 fortfarande men Stall Medeltid köpte Seuil för 800000 och vann elitrace. Det går ta sig till toppen om man har lite tur,matchar smart och satsar långsiktigt. Det finns ingen tränare här och inte heller IRL som efter att ha hållit på under en säsong ligger på topp-10 och det är precis så som det ska vara.

15 boxar handlar ju om att göra spelet roligare. Mer att göra, mer valmöjligheter och fler starter som ju ändå är det roliga.

Aveln är dessutom ett mycket billigt sätt att fylla upp i boxarna. Du har ett sto en hingst och vips har du en häst helt gratis! I värsta fall får du lägga 50-60 tusen men då fyller du halva stallet till priset för en svensk på stuteriet och på 8 chanser i aveln är nog möjligheten till nåt vettigt större än 1 chans på stuteriet.
Reply
larockma Posted: 2010-03-26 21:12:00

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Du är klok du Soberano, väl valda ord.
Reply
[ 1 ]