Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> ´Genteknik,

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2009-12-28 11:19:43

Became a member: 
Forum posts:
Har nyss startat avel med mitt sto och en bra hingst som heter Stopping Thrasher. Mitt sto har aldrig startat förr och kommer nog inte bli en stjärna. Ska komma till saken och fråga är det gentekning här på Travzonen? Kommer fölet bli någorlunda bra? Usch vad dåligt jag e på att förklara Bli gärna vän :O är ny :P
Reply
Lecavalier Posted: 2009-12-28 11:36:33

Became a member: 2007-11-02
Forum posts: 450
nja tyärr är det inte så simpelt att du får ett bra föl för att du tog en bra hingst, tror inte de finns någon som har exakt koll på hur fölen blir i aveln, utan det är rätt slumpartat....men att föräldrarna inte är riktiga löss hjälper en bit iaf!

men viktiga faktorer ska vara hur bra föräldrarna tränar bland annat
Reply
Posted: 2009-12-28 11:39:10 Answer to: "Har nyss startat avel med mitt sto och en bra hingst som heter Stopping Thr"

Became a member: 
Forum posts:
om fölet blir bra beror ju förstås på generna , om den har bra stam så är de ett +, men man har även sett att inte så jätte bra ston kan få föl som blir stjärnor . det handlar om lite tur också inom avlen . men om du tar från stuteriet handlar det nästan bara om tur // stall Fiquinta
Reply
Cherry Posted: 2009-12-28 13:59:04

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Jag tror resultatet av avel beror på hur båda föräldrarna tränar, vad de har för medelvärde samt en stor portion slump.

Alltså är chansen större till en bra avkomma om båda föräldrar har bra värden och tränar starkt men absolut ingen garanti för ett fint föl.
Reply
[ 1 ]