[ 1
]
|
|
Posted: 2009-11-25 13:23:34
|
Became a member:
Forum posts:
|
när ska man betäcka ston
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-11-25 13:26:45  när ska man betäcka ston
Answer to: "när ska man betäcka ston"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Den 11:e december om du vill ha en häst som fyller 3 samma dag som nästa etapp börjar, vilket rekomenderas.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-25 13:34:11
|
Became a member:
Forum posts:
|
tack för svaret
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-26 08:36:06
|
Became a member:
Forum posts:
|
Gäller det även köp från stuteriet? 11 dec?
Finns det nån statistik för hur bra avelshästarna ska vara för att komma upp i den klass som stuteriet kommer upp i?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-11-26 08:39:38  Gäller det även köp från stuteriet? 11 dec?
Finns det nån statistik för hur bra avelshästarna ska vara för att komma upp i den klass som stuteriet kommer upp i?
Answer to: "Gäller det även köp från stuteriet? 11 dec?
Finns d"
|
|
Från stuteriet måste du vänta en vecka till. Alltså den 18/12.
Finns nog ingen statistik för det plus att det är nog en ganska stor slumpfaktor inräknad vilket innebär att det är långt ifrån en garanti att få bra föl trots bra sto och hingst. Dock ska träningspotentialen vara det viktigaste att tänka på och inte värden.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-26 09:03:45  Från stuteriet måste du vänta en vecka till. Alltså den 18/12.
Finns nog ingen statistik för det plus att det är nog en ganska stor slumpfaktor inräknad vilket innebär att det är långt ifrån en garanti att få bra föl trots bra sto och hingst. Dock ska träningspotentialen vara det viktigaste att tänka på och inte värden.
Answer to: "Från stuteriet måste du vänta en vecka till. Alltså "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Men vad skulle du välja?
Ungefär hur bra tycker du att hästarna ska vara för att man ska välja det alt. före stuteriet?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-11-26 09:16:39  Men vad skulle du välja?
Ungefär hur bra tycker du att hästarna ska vara för att man ska välja det alt. före stuteriet?
Answer to: "Men vad skulle du välja?
Ungefär hur bra tycker du att häst"
|
|
Min erfarenhet är att kostnaden för ett föl via avel 50-100tkr är betydligt bättre än ett föl från stuteriet för motsvarande summa. Däremot att jämföra hästar från stuteriet som kostar 300-400tkr är lite krångligare. Jag har tex vunnit Hamletonian 2 ggr och båda dom hästarna har kommit från aveln. Brukar lägga ner närmare 3 miljoner på stuteriet varje etapp och det är mycket glest mellan guldkornen. Jag tror stenhårt på aveln bara man lyckas hitta rätt. Försök hitta ston som tränar bra, ca 0.09 eller bättre på minst 2 egenskaper som treåringar (beroende på om du har träningsanläggning och skickligheten på tränare. Jag räknar 0.120 MED anläggning och 5 stjärning tränare som BRA. Detta givetvis med full form. Sen så är det svårare att veta då vissa tränar uselt som fyra och sen bättre som 5 och tvärtom medan vissa tränar bra länge. Lättast att räkna på treåringar alltså. Ta sedan en hingst som tränar bra,värden och insprugna pengar mindre viktigt, och chansen att få ett skapligt föl bör vara god.
|
|
Reply
|
|
lauvin
|
Posted: 2009-11-26 15:16:18  Min erfarenhet är att kostnaden för ett föl via avel 50-100tkr är betydligt bättre än ett föl från stuteriet för motsvarande summa. Däremot att jämföra hästar från stuteriet som kostar 300-400tkr är lite krångligare. Jag har tex vunnit Hamletonian 2 ggr och båda dom hästarna har kommit från aveln. Brukar lägga ner närmare 3 miljoner på stuteriet varje etapp och det är mycket glest mellan guldkornen. Jag tror stenhårt på aveln bara man lyckas hitta rätt. Försök hitta ston som tränar bra, ca 0.09 eller bättre på minst 2 egenskaper som treåringar (beroende på om du har träningsanläggning och skickligheten på tränare. Jag räknar 0.120 MED anläggning och 5 stjärning tränare som BRA. Detta givetvis med full form. Sen så är det svårare att veta då vissa tränar uselt som fyra och sen bättre som 5 och tvärtom medan vissa tränar bra länge. Lättast att räkna på treåringar alltså. Ta sedan en hingst som tränar bra,värden och insprugna pengar mindre viktigt, och chansen att få ett skapligt föl bör vara god.
Answer to: "Min erfarenhet är att kostnaden för ett föl via avel 50-100t"
|
Became a member: 2007-12-01
Forum posts: 253
|
Kul att läsa seriösa inlägg i forumet igen. 5 stjärnigt inlägg. Har varit mest vild pajkastning åt alla håll på slutet från en som tror alla agerar som han själv...som talspråket, man känner andra genom sig själv 
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2009-11-26 18:58:36
|
Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
|
Dalton stables från Sulky?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-27 20:50:21  Men vad skulle du välja?
Answer to: "Men vad skulle du välja?
Ungefär hur bra tycker du att häst"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Dessutom så måste ju jag i mitt fall lägga ner en >500k på ett sto som kan föla och då blir det ju dyrt. Synpunkter?
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2009-11-28 10:00:48  Dessutom så måste ju jag i mitt fall lägga ner en >500k på ett sto som kan föla och då blir det ju dyrt. Synpunkter?
Answer to: "Dessutom så måste ju jag i mitt fall lägga ner en >500k"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
det går nog hitta billigare ston som är helt ok för avel , men man får leta lite .
Tex gick det en häst som hette Miami Vice för 200k som jag tror är helt ok för avel.
Men det finns ganska bra sökfunktioner på auktionssidan som gör det lite lättare.
Av de som är ute nu tycker jag perfect thought och invicible ser ut att kunna vara bra avelsston till ok pris (men priset vet man inte förrän auktionen är slut)
Sen kan du ju betäcka ditt sto flera gånger , men om du har otur när du drar en häst från stuteriet så kan det bli ren förlust.
Avel är billigare , nackdelen är att man inte kan träna stoet som man betäcker under en vecka och jag tror att de allra extremaste medelvärderna oftare kommer från stuteriehästarna.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-11-28 10:42:03  det går nog hitta billigare ston som är helt ok för avel , men man får leta lite .
Tex gick det en häst som hette Miami Vice för 200k som jag tror är helt ok för avel.
Men det finns ganska bra sökfunktioner på auktionssidan som gör det lite lättare.
Av de som är ute nu tycker jag perfect thought och invicible ser ut att kunna vara bra avelsston till ok pris (men priset vet man inte förrän auktionen är slut)
Sen kan du ju betäcka ditt sto flera gånger , men om du har otur när du drar en häst från stuteriet så kan det bli ren förlust.
Avel är billigare , nackdelen är att man inte kan träna stoet som man betäcker under en vecka och jag tror att de allra extremaste medelvärderna oftare kommer från stuteriehästarna.
Answer to: "det går nog hitta billigare ston som är helt ok för avel , "
|
|
Det är nog sant att de absolut bästa kommer från stuteriet och då från det svenska men de kostar 400k och sen kan det ju vara så att det antagligen köps tio ggr fler hästar på stuteriet än vad som kommer från aveln. Jag brukar ta ca 2-4 föl ur avel men köpa säkert närmare 10 från stuteriet per etapp, beroende på vad som kommer. Listening Paradigm tex kommer från avel och har väl drygt 9 i medel så de finns.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-11-30 12:13:49
|
Became a member:
Forum posts:
|
visst från sulky de är väl många här sen sulky slutade?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-12-02 10:50:53 Edited(7): 2009-12-04 15:16:32  Min erfarenhet är att kostnaden för ett föl via avel 50-100tkr är betydligt bättre än ett föl från stuteriet för motsvarande summa. Däremot att jämföra hästar från stuteriet som kostar 300-400tkr är lite krångligare. Jag har tex vunnit Hamletonian 2 ggr och båda dom hästarna har kommit från aveln. Brukar lägga ner närmare 3 miljoner på stuteriet varje etapp och det är mycket glest mellan guldkornen. Jag tror stenhårt på aveln bara man lyckas hitta rätt. Försök hitta ston som tränar bra, ca 0.09 eller bättre på minst 2 egenskaper som treåringar (beroende på om du har träningsanläggning och skickligheten på tränare. Jag räknar 0.120 MED anläggning och 5 stjärning tränare som BRA. Detta givetvis med full form. Sen så är det svårare att veta då vissa tränar uselt som fyra och sen bättre som 5 och tvärtom medan vissa tränar bra länge. Lättast att räkna på treåringar alltså. Ta sedan en hingst som tränar bra,värden och insprugna pengar mindre viktigt, och chansen att få ett skapligt föl bör vara god.
Answer to: "Min erfarenhet är att kostnaden för ett föl via avel 50-100t"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Så vid inköp av avelssto ska man titta mer på träningsförändring än på klass.
Jag har kikat lite och hittat de som har ett snitt på cirka 4, men träninsförändringen skiljer sig avsevärt från 0,002 per dag till 0,070.
Så en 3-åring som har snitt på 3 och träningsförändring på 0,070 är att föredra framför en med 5 i snitt och 0,002 i träningsförändring?
1 vecka kvar till den stora insimineringsdagen.
Mina ston börjar känna det på sig.
De står och sparkar i boxen.

|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-12-06 02:16:37
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Kan jag avla på ett sto jag har o pensionera henne när hon är på smällen? O få fölet sen?
För inte går det att pensionera först o avla på henne sen?
Avkomman går på träningen o jag funderar på att avla på en gammal häst (som då automatiskt tränar sämre men ändå i mitt tycke okay för äldre hästar) Är det helt kasst eller? Ska man bara hitta 3åringar o avla på?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-12-06 07:22:44  Kan jag avla på ett sto jag har o pensionera henne när hon är på smällen? O få fölet sen?
För inte går det att pensionera först o avla på henne sen?
Avkomman går på träningen o jag funderar på att avla på en gammal häst (som då automatiskt tränar sämre men ändå i mitt tycke okay för äldre hästar) Är det helt kasst eller? Ska man bara hitta 3åringar o avla på?
Answer to: "Kan jag avla på ett sto jag har o pensionera henne när hon ä"
|
|
Du kan avla och pensionera men inte pensionera och sedan avla. Jag har dock mejlat Eriksson IGEN för att han ska ändra så att det blir möjligt att avla på pensionerade ston eftersom det är det mest logiska plus att det går att använda pensionerade hingstar i aveln.
Det ska inte vara någon skillnad att avla på en ung eller gammal häst utan det viktiga är att hästen tränar bra/har tränat bra. Min Wondering Garden lämnar fortfarande fina föl trots att hon blivit 9 så jag tror inte det spelar någon roll.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-12-06 12:55:51  Du kan avla och pensionera men inte pensionera och sedan avla. Jag har dock mejlat Eriksson IGEN för att han ska ändra så att det blir möjligt att avla på pensionerade ston eftersom det är det mest logiska plus att det går att använda pensionerade hingstar i aveln.
Det ska inte vara någon skillnad att avla på en ung eller gammal häst utan det viktiga är att hästen tränar bra/har tränat bra. Min Wondering Garden lämnar fortfarande fina föl trots att hon blivit 9 så jag tror inte det spelar någon roll.
Answer to: "Du kan avla och pensionera men inte pensionera och sedan avla. Jag har dock"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Men man skall ju inte kunna avla hur länge som helst på pensionerade hästar, borde finnas en åldersgräns
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-12-06 13:05:36  Men man skall ju inte kunna avla hur länge som helst på pensionerade hästar, borde finnas en åldersgräns
Answer to: "Men man skall ju inte kunna avla hur länge som helst på pensione"
|
|
Är väl bara att sätta en gräns. De flesta ston IRL håller på en bra bit efter 20 så vi kan väl lägga gränsen på 25?
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-12-06 22:15:16  Du kan avla och pensionera men inte pensionera och sedan avla. Jag har dock mejlat Eriksson IGEN för att han ska ändra så att det blir möjligt att avla på pensionerade ston eftersom det är det mest logiska plus att det går att använda pensionerade hingstar i aveln.
Answer to: "Du kan avla och pensionera men inte pensionera och sedan avla. Jag har dock"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Ah ok, då var det som jag misstänkte men tack! Bra att du "gnäller" lite om det där till eriksson..
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|