1
2
3
4
5
[ 6
]
|
|
Posted: 2010-05-23 23:13:07  Plokko..
Inte stötande.. men toralt onödigt och off topic..
Answer to: "Plokko..
Inte stötande.. men toralt onödigt och off topic.."
|
Became a member:
Forum posts:
V 3, GLOBAL INVESTMENT
S 4, RUSSELL HILL
|
Än mindre anledning att uppmärksamma det då om du tycker det frångår ämnet så grovt.
|
|
Reply
|
|
jokern
|
Posted: 2010-05-24 00:08:35
|
Became a member: 2009-10-30
Forum posts: 123
V 3, GLOBAL INVESTMENT
|
Klar man kan uppmärksamma det då man anser att det blivit ett problem. När jag går in och kollar på exempelvis V75-3 Gulddivisionen, gör jag det för att läsa, diskutera, bolla idéer, få fram intressant info om de aktuella hästarna osv. Att sitta och sålla bort alla dessa inlägg där, bland annat, denne "Plokko" visar sin åsikt kring vad han kallar "tampongmaffian", (vilket känns förolämpande och inte hör hemma på ett seriöst travforum) gör att kvalitén sjunker.
Det är inte det att man inte får ha en åsikt, utan att den bör vara direkt kopplad till tråden och ha RELEVANS för loppet i fråga. On eller Off topic, som en användare nyss nämnde.
Plokko: "Skriver för att diskutera"
Förslag: Starta en egen tråd där du tar upp din ståndpunkt kring något ämne du är intresserad av att diskutera kring. EDIT: Såg att du startat en tråd om "Malin orsakar olycka" i travsnackdelen, BRA! Men håll allt snack rörande detta och Malin som tränare till den tråden, istället för att börja skriva under V75-7.
Men detta kan diskuteras i oändlighet. I slutändan är det ju moderatorerna som bestämmer nivån. Vill man ha hög eller låg grad av inlägg som inte är kopplat till ämnet? Hur mycket ska man gå in och styra? osv.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-05-24 00:30:51 Edited(3): 2010-05-24 00:35:02
|
Became a member:
Forum posts:
|
 I slutändan är det ju moderatorerna som bestämmer nivån.
Ser du det så, då gör du det väldigt enkelt för dig Jokern.
Det är faktiskt användarna som bestämmer nivån !
Moderator infördes för att någon skulle ha möjligheten att gå in och deleta, styra upp m.m. när ANVÄNDARE på forumet tyckte att inlägg innehöll påhopp, var stötande o.dyl, eller trådar spårade ur. Vi har inget ansvar att övervaka, även om vi ingriper då och då OM vi ser något opassande.
Jag vet inte hur många gånger jag förklarat att:
-Jag gör det här utan ersättning, mer för att jag vill vara hygglig och hjälpa till, för jag uppskattar spelet och forumet.
-Jag tänker därför inte sitta och lusläsa detta forum, utan räknar med att folk antingen anmäler inlägg , eller slänger iväg ett meddelande till någon moderator, om de tycker någon går över gränsen.
-Jag däremot deletar vissa meddelande, men mest då bara i fall där det är rena påhopp, överdrivet grovt språk. Möjligen också rena trams/spam-inlägg.
That´s it !
Så Jokern, Om du fortfarande tror att vi moderatorer har tid att sitta och lusläsa forumet, eller har ett ansvar att göra det, för att se till att forumets diskussioner hålls på en rimlig nivå. Tänk om tack...
Då har du gjort det enkelt för dig, och lägger ett ansvar(ställer krav) på oss moderatorer som jag inte tror någon av oss är villiga att ta på oss.
|
|
Reply
|
|
jokern
|
Posted: 2010-05-24 01:05:06
|
Became a member: 2009-10-30
Forum posts: 123
V 3, GLOBAL INVESTMENT
|
Min avsikt var inte att lägga över allt ansvar på er moderatorer. Jag förstår mycket väl situationen, jag menade bara att jag som enkel användare inte kan göra något ifall tex: "Skriv inte detta här, skriv det där." Personen i fråga svarar: "Nej det tänker jag inte." Case Closed. Därför ansåg jag att förutom att ge min åsikt i frågan inte vidare diskutera den pga av ovan nämnda orsak. Hade inget med att ni som moderatorer BORDE ingripa mer eller att ni INTE gör ett bra jobb. Bara ett konstaterande från min sida att JAG kan gå in i 1000 diskussioner om off topic-inlägg utan att det ger något i positiv bemärkelse.
Jag menade inte att ni moderatorer bör lusläsa allt som skrivs och styra och ställa. Jag har själv varit moderator på forum och vet att man inte har tid eller ork att sitta och ändra, flytta, redigera alla olämpliga inlägg. Ledsen fall mitt inlägg tolkades som så. Självklart är det vi som användare som påverkar kvalitén, genom vad vi skriver.
Jag tycker det är ett bra forum för övrigt med mycket intressant info och idéer från folk. Keep up the good work 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-05-24 01:25:59 Edited(1): 2010-05-24 01:46:24
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
V 3, GLOBAL INVESTMENT
|
Det var jag som editerade inlägget från DUJORHA.
Jag valde att ta bort uppmaningen "gå sök någonstans för det där" då jag tycker det var en onödig uppmaning.
Jag har även i efterhand tagit bort DUJORHAs uttryck där han kallar PLOKKO för "pajas" för att jag tycker inte det är vettigt att kalla varandra saker.
PLOKKO är provocerande, har (i mitt tycke) konstiga åsikter och är rätt tjatig, men håller sig oftast på gränsen för vad jag godkänner. Och hans allmänna tips här ovanför är smart, dra ner på de personliga påhoppen så får man oftast behålla inläggen.
EXEMPEL PÅ INLÄGG JAG KOMMER TA BORT
Hörru Plokko, jag måste ifrågasätta din sexuella identitet, du talar franska, går på gym, semestrar i Israel o visar på ett kvinnohat av Strindbergska mått o lägger ner stora delar av din vakna tid på att gräla med ungar på ett hästforum?
(Ett rent personligt påhopp som inte tillför särdeles mycket intressant på ett travforum, Inlägget tas bort)
EXEMPEL PÅ INLÄGG JAG KOMMER EDITERA
Självklart kommer häst X spetsa han gjorde det ju mot Häst Y i januari o har ett ännu bättre spår den här gången. Det är bara du Plokko som är för blåst för att haja det!
(Den avslutande delen kvalificeras för personligt påhopp o känns onödig. Resten kan va intressant vilket gör att bara sista meningen editeras bort)
EXEMPEL PÅ INLÄGG JAG KOMMER LÅTA STÅ
Jag är fascist o tycker Kusk X suger,
(stötande visst men enligt nånslags parallell om uttryckfrihet så får det stå kvar om inte någon väljer att rapportera det)
Så kort o gott. Undvik personliga påhopp, håll er hyfsat till ämnet o följ svensk lagstiftning.
O känner ni att saker o ting inte är bra finns säkert fler möjligheter att bli Moderatorer alternativt att ni anmäler de inlägg ni inte gillar.
Jag tycker det är bra att diskussionen finns o alla är välkommna att höra av sig eller skriva om ämnet i tråden "forumetikett" (På sida 4 här i v75forumet).
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-05-24 01:28:35  Klar man kan uppmärksamma det då man anser att det blivit ett problem. När jag går in och kollar på exempelvis V75-3 Gulddivisionen, gör jag det för att läsa, diskutera, bolla idéer, få fram intressant info om de aktuella hästarna osv. Att sitta och sålla bort alla dessa inlägg där, bland annat, denne "Plokko" visar sin åsikt kring vad han kallar "tampongmaffian", (vilket känns förolämpande och inte hör hemma på ett seriöst travforum) gör att kvalitén sjunker.
Det är inte det att man inte får ha en åsikt, utan att den bör vara direkt kopplad till tråden och ha RELEVANS för loppet i fråga. On eller Off topic, som en användare nyss nämnde.
Plokko: "Skriver för att diskutera"
Förslag: Starta en egen tråd där du tar upp din ståndpunkt kring något ämne du är intresserad av att diskutera kring. EDIT: Såg att du startat en tråd om "Malin orsakar olycka" i travsnackdelen, BRA! Men håll allt snack rörande detta och Malin som tränare till den tråden, istället för att börja skriva under V75-7.
Men detta kan diskuteras i oändlighet. I slutändan är det ju moderatorerna som bestämmer nivån. Vill man ha hög eller låg grad av inlägg som inte är kopplat till ämnet? Hur mycket ska man gå in och styra? osv.
Answer to: "Klar man kan uppmärksamma det då man anser att det blivit ett pr"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
V 3, GLOBAL INVESTMENT
|
Bra inlägg. Jag tycker det är viktigt att forumet hålls hyfsat "rent" o on topic o visst kan jag kanske bli bättre på att editera offtopic-ämnen.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-05-24 08:45:57
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jokern// Såg bara att du hade lite dryga 30 inläg, så jag visste inte hur aktiv du brukar vara på forumet. Var rädd att du förväntade dig för mycket, men...
Då är det är lugnt Jokern ! Tycker du har en sund och vettig syn där, och är med dig helt och fullt. 
|
|
Reply
|
|
1
2
3
4
5
[ 6
]