[ 1
]
2
|
ddmannen
|
Posted: 2009-02-27 15:13:09 Edited(1): 2009-02-27 15:13:36
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
Tycker varje sto bara skulle kunna få 1 föl per säsong och att stuteriet borde ha någon form av begränsning av antal föl det har att sälja.
|
|
Reply
|
|
davidfermin
|
Posted: 2009-02-27 15:14:52  Tycker varje sto bara skulle kunna få 1 föl per säsong och att stuteriet borde ha någon form av begränsning av antal föl de har att sälja.
Answer to: "Tycker varje sto bara skulle kunna få 1 föl per säsong och "
|
Became a member: 2008-11-12
Forum posts: 537
|
bra förslag
typ att man bara får dra max 3 från stueriet
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-02-27 15:15:35  Tycker varje sto bara skulle kunna få 1 föl per säsong och att stuteriet borde ha någon form av begränsning av antal föl de har att sälja.
Answer to: "Tycker varje sto bara skulle kunna få 1 föl per säsong och "
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag tycker tvärtom att stona borde kunna få iaf 2 föl per etapp eller kanske fler och att stuteriet ska bort. Inte för att det är det mest verklighetstrogna men ändå det roligaste.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2009-02-27 15:42:27
|
|
gillar Soberanos förslag , Stuteriet borde skrotas i den form som den nu finns , det går allt för fort att få hästarna(kommer direkt) och är man inte nöjd med dem så kan man direkt lägga ut dem på auktionen , och när de är såld så kan man köpa nya hästar från stuteriet osv...och det finns alltid nya hästar att köpa
när man avla så tar det en vecka innan fölet kommer och stoet får ingen träning under den veckan , så det bidrar inte alls på samma sätt till köp och sälj och släng metoden eller vad man ska kalla det
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-02-27 17:33:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
Inne på Soberanos linje. Bort med det "centala" stuteriet" ur spelet.
Ett litet förslag :
-Låt stuteriet vara en tillvalsbyggnad , precis som boxarna, för en kostnad av 200.000 i grunden. Då har du en stuteriplats. Sedan 100.000 per extra plats. Max 3 platser !
-Max 3 av dina hingstar kan stå i stuteriet. Fri prissättning på dom 3 upp till 200.000 per föl, alltså hälften av maxpriset/Svenska priset som är nu !
-Ditt Stuteri kan maximalt ta emot 50 ston på en etapp. Vid föl numero 50 är det stopp för den etappen !
-Knyt statistik till varje stuteri
-De 50 stuterier med mest insprunget på sina 3-åringar får en extra avelsersättning ( Ja, ett pris om du vill kalla det så  från 1 miljon och neråt, på något lämpligt sätt.
Då blir det lite match att ha bästa stuteriet med ! Kan vara riktigt kul 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-02-27 19:46:00  Inne på Soberanos linje. Bort med det "centala" stuteriet" ur spelet.
Ett litet förslag :
-Låt stuteriet vara en tillvalsbyggnad , precis som boxarna, för en kostnad av 200.000 i grunden. Då har du en stuteriplats. Sedan 100.000 per extra plats. Max 3 platser !
-Max 3 av dina hingstar kan stå i stuteriet. Fri prissättning på dom 3 upp till 200.000 per föl, alltså hälften av maxpriset/Svenska priset som är nu !
-Ditt Stuteri kan maximalt ta emot 50 ston på en etapp. Vid föl numero 50 är det stopp för den etappen !
-Knyt statistik till varje stuteri
-De 50 stuterier med mest insprunget på sina 3-åringar får en extra avelsersättning ( Ja, ett pris om du vill kalla det så  från 1 miljon och neråt, på något lämpligt sätt.
Då blir det lite match att ha bästa stuteriet med ! Kan vara riktigt kul 
Answer to: "Inne på Soberanos linje. Bort med det "centala" stuteriet&q"
|
Became a member:
Forum posts:
|
kanske kommer... 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-02-28 02:22:47
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Ansluter mig till ta bort stuteriet-laget! Gillar Perras tanke om att man kan koncentrera sig på ett stuteri istället för o starta i lopp om man vill..
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2009-02-28 09:17:00 Edited(1): 2009-02-28 09:17:12
|
|
om jag förstår tanken så ska man kunna köpa till ett extra stall där man kan ställa hingstar som bara är tänkt att avla med och som då inte ta upp någon av de vanliga stall platserna, så gillar jag iden men vill ha detta för avelston också.
Sen tycker jag stallplatserna bör vara betydligt dyrare än de summor Perra föreslår
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-02-28 10:01:17
|
Became a member:
Forum posts:
|
Min tanke var väl inte att du nödvändigtvis måste ta bort dom från tävling för att ha dem där, utan mera en "bonusbyggnad". Lyckas du så pass bra med ett par hästar så att de blir "avelsgodkända" så har du möjligheten att flytta dem dit .
Fördelar både för dig och andra.
-Du själv får ett par extra boxar tack vare dina framgångar på banan, eller i affärer. Även en inköpt avelshingst betyder ju , eftersom de oftast kostar en slant , att du lyckats väl med stallet och dragit in lite dineros.
- För övriga som letat bra avelshingstar blir det lättare att leta om det finns en topplista med de bästa stuterierna, baserat på avkommornas insprungna pengar under etappen.
Att jag inte ville ha platserna för dyra ddmannen var för att det kanske slår mot de nyare mindre stallen, men å andra sidan, 1a skulle ju kunna vara billig och extrapltserna kunna kosta en del sedan...
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-02-28 10:48:59  Min tanke var väl inte att du nödvändigtvis måste ta bort dom från tävling för att ha dem där, utan mera en "bonusbyggnad". Lyckas du så pass bra med ett par hästar så att de blir "avelsgodkända" så har du möjligheten att flytta dem dit .
Fördelar både för dig och andra.
-Du själv får ett par extra boxar tack vare dina framgångar på banan, eller i affärer. Även en inköpt avelshingst betyder ju , eftersom de oftast kostar en slant , att du lyckats väl med stallet och dragit in lite dineros.
- För övriga som letat bra avelshingstar blir det lättare att leta om det finns en topplista med de bästa stuterierna, baserat på avkommornas insprungna pengar under etappen.
Att jag inte ville ha platserna för dyra ddmannen var för att det kanske slår mot de nyare mindre stallen, men å andra sidan, 1a skulle ju kunna vara billig och extrapltserna kunna kosta en del sedan...
Answer to: "Min tanke var väl inte att du nödvändigtvis måste ta b"
|
|
Jag vill komma med ett litet tillägg på en i övrigt, som vanligt, mycket bra ide  Som DDmannen var inne på så tycker jag även att det ska gå pensionera, eller helt enkelt sätta dom i avel. Låt säga att det kan finnas möjlighet till 5 st platser för avelsston och vill du ha in ett nytt sto och har fullt så får du helt enkelt slakta eller sälja men stoet kan bara säljas som avelssto om hon en gång hamnat i avelsstallet. Borde kunna finnas intresse i framtiden att köpa fina avelsston också för att höja statusen på stuteriet. Det ska även gå att avla på tävlingsston men de behöver då inte flyttas till avelsstallet utan de 5 platserna är som en möjlighet att rädda fina ston från de evigt gröna ängarna.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2009-02-28 10:55:34 Edited(1): 2009-02-28 10:58:46
|
|
Det var lite annorlunda mot hur jag tänkte.
Jag framförallt vill jag kunna ha kvar hästar till avel utan att det påverkar hur många tävlingshästar jag har , kommer bli mer auktuellt om ett par etapper då det blir fler och fler hästar som blir så gamla att de inte kan tävla.
Fler boxar håller jag med om , däremot tycker jag inte det skulle ge fler tävlingshästar.
Tyckeri nte man ska fördel av ha en unghäst jämnfört med en gammal i "avelstallet" ,
den unga hästen skulle givetvis kunna fortsätta att avlas med och räknas in i stuteristatestiken , men han borde inte kunna flyttas dit om han vill fortsätta med tävla och träning
|
|
Reply
|
|
davidfermin
|
Posted: 2009-02-28 13:43:58  Jag tycker tvärtom att stona borde kunna få iaf 2 föl per etapp eller kanske fler och att stuteriet ska bort. Inte för att det är det mest verklighetstrogna men ändå det roligaste.
Answer to: "Jag tycker tvärtom att stona borde kunna få iaf 2 föl per e"
|
|
Men i sådanafall tycker jag att avlen måste bli klasser bättre !
för stuteriet är ju ens chans om man är ett små stall och inte kan köpa färdiga bra hästar som stor stallen gör
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-02-28 13:48:16  Men i sådanafall tycker jag att avlen måste bli klasser bättre !
för stuteriet är ju ens chans om man är ett små stall och inte kan köpa färdiga bra hästar som stor stallen gör
Answer to: "Men i sådanafall tycker jag att avlen måste bli klasser bä"
|
|
Det går att få fram bra hästar från aveln som det ser ut idag men det gäller att avla rätt och med ston som tränar bra. Årets Hambovinnare kostade 50000tusen vilket var en dos sperma från Stopping Trasher. Kan nämna flera om du vill som gått bra och har kommit fråna aveln.
SAINT OF SILK, LISTENING PARADGNIM, TASTEFUL WAY, QUEEN OF TROTTING mfl. Det.
|
|
Reply
|
|
davidfermin
|
Posted: 2009-02-28 13:51:24  Det går att få fram bra hästar från aveln som det ser ut idag men det gäller att avla rätt och med ston som tränar bra. Årets Hambovinnare kostade 50000tusen vilket var en dos sperma från Stopping Trasher. Kan nämna flera om du vill som gått bra och har kommit fråna aveln.
SAINT OF SILK, LISTENING PARADGNIM, TASTEFUL WAY, QUEEN OF TROTTING mfl. Det.
Answer to: "Det går att få fram bra hästar från aveln som det se"
|
|
okej ... ja tycker iallafall även egenskaper ska spela roll kanske inte lika mkt som träningen men ändå ?
för surt om man har en häst som e bra men som tränar dåligt
|
|
Reply
|
|
Eriksson
|
Posted: 2009-03-19 20:20:43
|
Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
|
Har funderat lite på det med avel och är lite inne på att ta bort kostnaden för att avla helt och istället införa att mamman/pappan får del av de prispengar som fölet springer in. Blir ju lite roligare att följa avkommorna då.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-03-19 21:43:33  Har funderat lite på det med avel och är lite inne på att ta bort kostnaden för att avla helt och istället införa att mamman/pappan får del av de prispengar som fölet springer in. Blir ju lite roligare att följa avkommorna då.
Answer to: "Har funderat lite på det med avel och är lite inne på att "
|
|
Tycker jag låter som en bra ide! Kanske kan vara så att hingstägaren får en mindre slant för själva aveln också, låt säga tex 5000 per föl som en avelsavgift plus att han får ex 10% på insprugna pengar PLUS att uppfödaren också får 10% för på det sättet blir det roligare även för uppfödare att följa sina föl som gått vidare.
Vad sägs?
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2009-03-19 22:35:36  Tycker jag låter som en bra ide! Kanske kan vara så att hingstägaren får en mindre slant för själva aveln också, låt säga tex 5000 per föl som en avelsavgift plus att han får ex 10% på insprugna pengar PLUS att uppfödaren också får 10% för på det sättet blir det roligare även för uppfödare att följa sina föl som gått vidare.
Vad sägs?
Answer to: "Tycker jag låter som en bra ide! Kanske kan vara så att hingst&"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Tycker din idé låter finfin, Soberano! 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-03-20 01:27:37 Edited(1): 2009-03-20 01:33:01
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Kände spontant att iden var usel o skulle rubba balansen rejält i spelet o lägga upp för fusk men fuderade till lite längre o inser att det inte alls är så.. Bra förslag!!
Funderar dock på om man inte fortfarande kan låta kostnaden finnas kvar o låta ägaren avgöra priset som det är nu annars kommer väl alla använda samma häst? Om priset är det samma så varför inte ta den bästa?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-03-20 09:22:20  Kände spontant att iden var usel o skulle rubba balansen rejält i spelet o lägga upp för fusk men fuderade till lite längre o inser att det inte alls är så.. Bra förslag!!
Answer to: "Kände spontant att iden var usel o skulle rubba balansen rejält i"
|
|
Visst kan jag hålla med om att det är lite trist att fölavgiften försvinner. Kanske skulle det kunna göras på det sättet att vi behåller avgiften men att den får vara på max 50000 och att den endast tillfaller hingstägaren när hästen gjort sin första start. Enbart för att minimera möjligheterna till fusk med luftstall och "kompisar" för om man kollar på många hingstar så är det sjukt många föl som aldrig startas och det känns som att det många ggr rör sig om "reklamkampanjer" och annat. Samt att det ska INTE gå ändra fölavgiften under en etapp utan den kan du ändra EN GÅNG per etapp och thats it för som det är nu så missbrukas denna möjlighet.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-03-20 10:05:32  Tycker jag låter som en bra ide! Kanske kan vara så att hingstägaren får en mindre slant för själva aveln också, låt säga tex 5000 per föl som en avelsavgift plus att han får ex 10% på insprugna pengar PLUS att uppfödaren också får 10% för på det sättet blir det roligare även för uppfödare att följa sina föl som gått vidare.
Vad sägs?
Answer to: "Tycker jag låter som en bra ide! Kanske kan vara så att hingst&"
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag håller med på allla punkter 
|
|
Reply
|
|