Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Många lopp
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2007-07-18 15:24:33

Became a member: 
Forum posts:
många frågor från min sida nu men det är bara för att jag gillar travspelet skarpt. Så till min fråga, vad har det för påverkan på en häst om man startar den ofta t.ex med ett par dagars mellanrum bara? blir det så att den har lättare att skada sig då eller har det ingen påverkan?

Reply
ddmannen Posted: 2007-07-18 15:39:06 Answer to: "många frågor från min sida nu men det är bara för att jag gillar travs"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
det här är var jag har märkt , formen går ner rätt mycket efter varje start och kör man med alternativet ge allt så går den ner extra mycket.

Det sägs att skaderisken ska öka om man starta tätt , lyckligtvis har jag inte haft några skador än. Tror att formen påverkar både skaderisken och hur hästen presterar i loppet men det är inget jag vet säkert
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-07-18 18:09:18 Answer to: "det här är var jag har märkt , formen går ner rätt mycket efter varje "

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Formen ska också påverka hur mycket hästen tränar, för så här skrev "Eriksson" i ett tidigare inlägg:
"Vi kommer oxå införa att formen på hästen påverkar träningen. Bra form = bra träning och tvärtom."
Så det är inte alls bra med låg form på hästarna, man får nog matcha lite smart.
Reply
Posted: 2007-07-18 21:32:34 Answer to: "Formen ska också påverka hur mycket hästen tränar, för så här skrev "

Became a member: 
Forum posts:
Japp, allt ovan stämmer.

Skaderisken ökar om formen går ner för mycket, speciellt under 3. Sen tränar hästen klart sämre ju lägre form den har och formen sjunker som sagt är en häst startar i ett lopp. Je mer man pressar den ju mer sjunker formen...
Reply
Posted: 2007-07-18 21:46:59 Answer to: "Japp, allt ovan stämmer. Skaderisken ökar om formen går ner för myck"

Became a member: 
Forum posts:
i verkligheten finns det väll ett minimum på hur många dagar det måste vara mellan varje start, kanske nåt att införa i spelet för att göra det mer realistiskt
Reply
ddmannen Posted: 2007-07-18 22:33:06

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
ärligt talat tro jag inte det finns någon regel om hur tätt häst får starta irl , tror det finns regler om att vissa lopp inte acceptera att man har halvrad. Men som sagt va jag har ingen riktigt täckning för detta inlägg , det är bara vad jag tror
Reply
Posted: 2007-07-18 22:42:08 Answer to: "ärligt talat tro jag inte det finns någon regel om hur tätt häst får s"

Became a member: 
Forum posts:
det var bara nåt jag hade fått för mig så jag kan ha fel
Reply
Posted: 2007-07-20 09:19:57

Became a member: 
Forum posts:
startar du på en måndag får du starta först igen på torsdag med samma häst IRL
Reply
Posted: 2007-07-20 09:20:15

Became a member: 
Forum posts:
Var tredje dag alltså
Reply
Posted: 2007-07-20 09:22:10

Became a member: 
Forum posts:
undantag om uttagningsloppen går samma dag som finalen som t ex Elitloppet då.
Reply
Eriksson Posted: 2007-07-20 10:30:57 Answer to: "undantag om uttagningsloppen går samma dag som finalen som t ex Elitloppet"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Då kanske vi skall göra så att det blir likadant här i spelet. Skall diskutera det med Larsson.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-07-20 18:43:30

Became a member: 
Forum posts:
Går vi åt det hållet ser jag gärna att vi även kan anmäla hästar till lopp lika lång tid före det ska gå av stapeln som i verkligheten. Nu vet jag dock inte dessa tider.

Dock tycker jag att man ska anmäla sin häst senast en vecka innan det aktuella loppet och inte som nu senast tre dagar innan. Detta eftersom vi kör tiden synkat med irl-tiden
Reply
Posted: 2007-07-21 09:52:20 Answer to: "Går vi åt det hållet ser jag gärna att vi även kan anmäla hästar til"

Became a member: 
Forum posts:
Brukar ligga runt 5-6 dagar innan
Reply
Posted: 2007-07-21 18:07:57

Became a member: 
Forum posts:
Njae, programmen trycks ju en vecka innan väl, eller? Men som sagt är jag inte så insatt i just det-
Reply
ddmannen Posted: 2007-07-21 18:34:47

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
förr var det alltid någon häst som brukade starta fredag och söndag under tredagars och har även för mig att Jubelemspokalen och hugo Åbergs var lördag , tisdag och då var det nästan samma startfält i båda loppen. Men mitt minne kan ju ligga 10 - 15 år bak i tiden och regler kan ha ändrats.
Reply
Posted: 2007-07-23 09:35:01

Became a member: 
Forum posts:
lördag-tisdag är tre dagar emellan,sedan finns det ju vissa undantag beroende på vilket lopp det är. Storlopp kan vara annorlunda. Samt olika jippon på olika banor som det kan vara på t ex Hoting

vad gäller anmälningar är det ca en vecka ja. tänkte fel där.

Annars borde jag veta det mesta som har licens
Reply
[ 1 ]