[ 1
]
2
|
|
Posted: 2008-02-19 22:55:12 Edited(2): 2008-02-19 22:56:50
|
Became a member:
Forum posts:
|
Alla klagar på aveln, men en annan grej som är åt skogen obalanserat nu är Kastreringarna.
För min del har jag haft sjukt missflyt !
4 kastreringar denna säsong och inte ETT ENDA STEG I ÖKNING totalt sett ! 
Så, JA, min irritation spelar in här. Det borde inte vara möjligt med sådant missflyt men så är det.
Det som retar mig mest är ändå att en del får 3-4 stegs ökning för 10.000 ynka kronor. På en normal 4-5åring är det nära på en säsongs träning på styrka...en ganska viktig egenskap!
Som det är nu kommer snart fördelningen på hästarna under 4-5 år vara följande:
2/8 Hingstar ---> De som är så grymt bra så de är värda att ha som hingstar för att de kan bli grymma, tjäna pengar och bli avelshingstar
5/8 Valacker ---> Såklart man kastrerar hästkraken om han inte verkar kunna nå eliten som hingst. med chansen på 4 stegs ökning är man ju faktiskt rätt osmart om man inte försöker.
Inom 1-2 säsonger kommer de valacker som springer bra ta mycket plats. Ett antal monster till Valacker kommer finnas i toppen.
1/8 Ston ---> Vem behöver ston ?!? Tillåt mig hånle....Aveln är ju ändå totalt KASS ! Det är ju faktiskt de flesta överens om. Du tar knappast ett sto från stuteriet. Jag menar, åter igen; Om du får en hyfsad hingst kan du ju kastrera och ha en kanonhäst med tur...men Stoet, det blir ju bara ....hyfsat .
Det borde MAX gå att få 2 steg nu när det är så billigt med kastrering. Tyckte 3 steg var mycket men nu när man hör om 4 steg ! WOW !!!
Det är ju sjukt bra ökning. Bara att gratulera , men det blir ju också sjukt obalanserat i spelet.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-02-19 23:21:38  Alla klagar på aveln, men en annan grej som är åt skogen obalanserat nu är Kastreringarna.
För min del har jag haft sjukt missflyt !
4 kastreringar denna säsong och inte ETT ENDA STEG I ÖKNING totalt sett ! 
Så, JA, min irritation spelar in här. Det borde inte vara möjligt med sådant missflyt men så är det.
Det som retar mig mest är ändå att en del får 3-4 stegs ökning för 10.000 ynka kronor. På en normal 4-5åring är det nära på en säsongs träning på styrka...en ganska viktig egenskap!
Som det är nu kommer snart fördelningen på hästarna under 4-5 år vara följande:
2/8 Hingstar ---> De som är så grymt bra så de är värda att ha som hingstar för att de kan bli grymma, tjäna pengar och bli avelshingstar
5/8 Valacker ---> Såklart man kastrerar hästkraken om han inte verkar kunna nå eliten som hingst. med chansen på 4 stegs ökning är man ju faktiskt rätt osmart om man inte försöker.
Inom 1-2 säsonger kommer de valacker som springer bra ta mycket plats. Ett antal monster till Valacker kommer finnas i toppen.
1/8 Ston ---> Vem behöver ston ?!? Tillåt mig hånle....Aveln är ju ändå totalt KASS ! Det är ju faktiskt de flesta överens om. Du tar knappast ett sto från stuteriet. Jag menar, åter igen; Om du får en hyfsad hingst kan du ju kastrera och ha en kanonhäst med tur...men Stoet, det blir ju bara ....hyfsat .
Det borde MAX gå att få 2 steg nu när det är så billigt med kastrering. Tyckte 3 steg var mycket men nu när man hör om 4 steg ! WOW !!!
Det är ju sjukt bra ökning. Bara att gratulera , men det blir ju också sjukt obalanserat i spelet.
Answer to: "Alla klagar på aveln, men en annan grej som är åt skogen obalanserat nu "
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Måste faktiskt hålla med lite här,igen. Tycker oftast att du kommer med väldigt vettiga och genomtänkta inlägg. Har kastrerat 1 och den tappade i styrka och såldes i ren ilska.
Det om ston är ju inget annat än ren och skär sanning. Har inte handlat mycket på stuteriet men aldrig tänkt tanken att köpa ett sto och då jag tagit föl har jag rivit mitt hår redan vid blotta åsynen av ett förbannat sto som man måste vänta 3 veckor på. Om stona ska få någon som helst status så krävs det att aveln ger någon form av avkastning. Läste nedan att det funderas på att slopa stuteriet vilket jag stödjer fullt ut, OM aveln förändras lite. Har nu 2 st ston som är 3 och 4 år som jag har bestämt för att prova avel på trots att jag efter senaste försöket svor att aldrig mer avla. Dessa ston är inga toppston men dock från det "nya" DNA systemet om jag förstått det rätt och då får en väl se om det blir bättre.
Att valackmonstren kommer dominera tror jag inte då jag tycker det verkar finnas en hel del av dessa som går ok utan att överglänsa hingstarna men givetvis är ju en ökning på upp till 4 steg helt fel. Möjligtvis att en besvärlig hingst skulle kunna börja träna LITE bättre efter kastrering vilket skulle kännas bättre än att du ena dagen har en 2:a i styrka och vips har du ett stayerfenomen. Skulle tro att det krävs mer än en säsong för att träna upp det på en 5-åring vilket gör att det känns snett men om du har en hingst som tränar segt och får en liten boost av kastrering skulle inte det vara mer rättvist?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-19 23:49:10 Edited(3): 2008-02-19 23:51:12
|
Became a member:
Forum posts:
|
Soberano; Skönt att fler ser att det finns ett problem så som kastreringarna är nu så man får lite medhåll !
Jag yttryckte mig kanske lite fel med det här...
jag menade inte att de kommer att totaldominera över bra hingstar, eller ston för den delen.
Vad jag menade var att många kommer kastrera om deras häst kanske når "bronsklass", men sedan inte kommer längre.
Allt för att nå ända till silver och guld. Ett par kommer lyckas och då ta en en del plats för hyfsade ston och hingstar som i "normalt" (läs verkligt) trav åtminstone står sig i ett halvbra silverdivisionslopp.
Alltså kommer valacker ta oproportionerligt stor plats i silver och guld o.s.v.
Topphingstar och ston kommer nog alltid att hävda sig ändå.
( Hmm...undrar om de blev tydligare nu? ...haha...jaja, hoppas du fattar soberano  )
Din idé om att kastrering skulle ge lite mindre och/eller istället skulle kunna ge en träningsboost låter helt lysande soberano !
Känns klart mer rättvist och gör ju också att en en 5-åring helt plötsligt inte kan bli tokbra för 10.000 kronor.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2008-02-20 02:02:13
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Tycker rubriken "Totalt obalanserat" hade räckt.. Tycker det gäller otroligt många aspekter i spelet..
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-02-20 10:55:04  Soberano; Skönt att fler ser att det finns ett problem så som kastreringarna är nu så man får lite medhåll !
Jag yttryckte mig kanske lite fel med det här...
jag menade inte att de kommer att totaldominera över bra hingstar, eller ston för den delen.
Vad jag menade var att många kommer kastrera om deras häst kanske når "bronsklass", men sedan inte kommer längre.
Allt för att nå ända till silver och guld. Ett par kommer lyckas och då ta en en del plats för hyfsade ston och hingstar som i "normalt" (läs verkligt) trav åtminstone står sig i ett halvbra silverdivisionslopp.
Alltså kommer valacker ta oproportionerligt stor plats i silver och guld o.s.v.
Topphingstar och ston kommer nog alltid att hävda sig ändå.
( Hmm...undrar om de blev tydligare nu? ...haha...jaja, hoppas du fattar soberano  )
Din idé om att kastrering skulle ge lite mindre och/eller istället skulle kunna ge en träningsboost låter helt lysande soberano !
Känns klart mer rättvist och gör ju också att en en 5-åring helt plötsligt inte kan bli tokbra för 10.000 kronor.
Answer to: "Soberano; Skönt att fler ser att det finns ett problem så som kastrering"
|
|
Jag fattade vad du menade och min ide om träningsboost grundar sig mest på hur det faktiskt fungarar i verkligheten för även om det är stört omöjligt att få ett spel att vara som på riktigt är omöjligt måste väl ändå målet vara att få det så autentiskt som möjligt. I verkligheten så kasterar du ju av olika anledningar men oftast beror det på att en häst helt enkelt är omöjlig att ha att göra med och/eller inte koncentrerar sig på träning utan på ston och annat hormonellt kittlande saker. Efter en kastrering försvinner detta beteende och hästen fokuserar på att springa istället för att gnägga och jaga brunstiga ston vilket medför att dom utvecklas snabbare. Av denna anledningen tycker jag att detta skulle vara "vinsten" vid kastering att dom tränar bättre för en kastrering innebär ju inte att en häst helt plötsligt blir råstark utan den utvecklas ju oftast på flera olika plan och med detta upplägget skulle ju en kastrering innebära att du själv styr var du vill utveckla din häst vilket för mig känns klart mer "verkligt".
Tex en hingst som tränar segt,kanske 0,040 per dag och även är seg i loppen skulle kanske vid kastrering träna upp till 0,080 och kanske lite högre än så under en viss tid direkt efter kastrering då dom oftast utvecklas mest från början och sedan kanske det går ner till en mer normal nivå efter säg 2 veckor. Har man tur tänder han även till i loppen men ingen garanti där. Däremot garanti på att dom får en 2 veckors träningsboost om den tränade väldigt dåligt innan,olika mycket beroende på hur dom tränade innan. På det sättet kan du lätt träna upp din hästs styrka eller vad du vill fokusera på. Samtidigt bör det vara så att en häst som redan tränar väldigt starkt inte påverkas positivt av kastrering då han redan gör sitt bästa och utvecklas så att du inte kan kastrera en som tränar 0,110 och den tränar 0,220 för det skulle kännas fel. Något tak bör det finnas för hur bra dom kan träna. Första 2 veckorna kanske träningen kunde ge upp till 0,150.
Kanske blivit lite luddigt och siffrorna är bara förslag men tycker det känns betydligt rättvisare och mer autentiskt.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-20 11:29:08
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
Tycker att det låter mycket bra soberno.......
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-20 13:35:11  Tycker att det låter mycket bra soberno.......
Answer to: "Tycker att det låter mycket bra soberno......."
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag fick 4 i ökning  .
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-02-20 13:40:51  jag fick 4 i ökning  .
Answer to: "jag fick 4 i ökning :)."
|
|
Varför tror diskussionen förs?  Just på grund av att vissa drar en vinstlott som innebär en totalt osannolik och orealistisk förändring.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-20 17:41:32
|
Became a member:
Forum posts:
|
Precis Chokladkaka. Som Soberano säger; Det är ju sådana sjukt stora ökningar som är totalt orimliga. Speciellt för 10.000 kronor !
Det tror jag du kan inse och hålla med oss om, även om du råkade ha grym bonnröta denna gången
Att det finns många fina Valacker IRL är en sak men däremot blir det ju lite löjligt med kastreringar som de är nu i spelet.
Ta t.ex. en sådan som PAUL NOVEMBER som i och för sig är en hyfsat snabb hingst med fin potential. Men han skulle ju knappast bli en potentiell Prix d´Amerique-vinnare över en natt bara för att han kastreras
Då är ju soberanos idé vettigare. Kanske också träningsboosten i första hand skulle komma på egenskaper som styrke och galoppträning. Vet inte, men det känns kanske mest naturligt ?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-02-20 18:05:20  Precis Chokladkaka. Som Soberano säger; Det är ju sådana sjukt stora ökningar som är totalt orimliga. Speciellt för 10.000 kronor !
Det tror jag du kan inse och hålla med oss om, även om du råkade ha grym bonnröta denna gången
Att det finns många fina Valacker IRL är en sak men däremot blir det ju lite löjligt med kastreringar som de är nu i spelet.
Ta t.ex. en sådan som PAUL NOVEMBER som i och för sig är en hyfsat snabb hingst med fin potential. Men han skulle ju knappast bli en potentiell Prix d´Amerique-vinnare över en natt bara för att han kastreras
Då är ju soberanos idé vettigare. Kanske också träningsboosten i första hand skulle komma på egenskaper som styrke och galoppträning. Vet inte, men det känns kanske mest naturligt ?
Answer to: "Precis Chokladkaka. Som Soberano säger; Det är ju sådana sjukt stora ök"
|
|
Skulle kanske kunna var så att du märker effekten framförallt i back och säkerhetsträning. Den erfarenhet som jag har av kastreringar IRL är att dom framförallt blir mer fokuserade och lägger sin energi på att springa och inte annat. Att en kastrering innebär att hästen blir starkare har jag aldrig hört talas om men däremot så tar dom ju åt sig träningen bättre om energin går åt att träna och inte jaga fruntimmer. Snarare tycker jag mig ha hört att tränare inte vill kastrera FÖR tidigt då hingstar normalt sett är grövre och muskulösare pga av hormoner och sånt men om en unghäst är helt hopplös att ha att göra med har man ju inget val. Dock känns det inte som att resultatet av kastrering här har ngt att göra med verkligheten som det är nu vilket är synd men jag tror stenhårt på min idé och hoppas att den anammas av Admin.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-20 18:50:55
|
|
eller ändra det helt och hållet så att kastrering enbart påverkar galopprisken?
eller en blandning av träningsboost+möjlighet till minskad galopprisk.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-20 21:46:48
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag tror många lika gärna skulle se en minskad galopprisk, och kanske en liten träningsboost.
Tycker det skulle vara mellan 1-3 steg i så fall. Du får alltid minst 1, men å andra sidan kan det i så fall kosta lite mer...50.000 ?
Då ska det också ge en träningsboost som soberano var inne på.
Tycker ditt exempel låter kanon soberano !
Det känns faktiskt också rimligare att det påverkar galopprisken.
Det känns vettigare med minskad galopprisk om man ser till balansen i spelet av flera anledningar :
1--> Ett antal unghästar pensioneras säkert p.g.a en 9-10 i galopprisk trots att de ändå har runt 2.5 i medel. Finns chansen att kastrera kanske de blir kvar i spelet i högre grad.
2--> Minskning i galopprisken gör ju inte hästen markant bättre på samma sätt som ökad styrka. Den gör ju inte att den tar sig runt banan snabbare, det bara åkar chansen att den klarar att ta sig runt banan över huvud taget
3--> En följd av nummer 2 : En minskning i galopprisken från, t.ex. 8 till 5, ökar inte värdet så mycket som styrkan.
Nu har du kunnat köpa en häst för 100.000 av någon vilsen nybörjare som inte prövat kastrering än. Har du sedan bonnröta som chokladkaka och får 3-4 steg i ökning kan samma häst för 500.000 eller långt mer 3 dagar senare.
Allt som du gjorde var att kastrera den för 10.000kr.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-23 01:20:37
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag har kastrerat st och alla har ökat
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-23 01:24:30
|
Became a member:
Forum posts:
|
Kul för dig Pelle....och .....det tillför vad i diskussionen ? 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-23 10:48:01  eller ändra det helt och hållet så att kastrering enbart påverkar galopprisken?
eller en blandning av träningsboost+möjlighet till minskad galopprisk.
Answer to: "eller ändra det helt och hållet så att kastrering enbart påverkar galo"
|
Became a member:
Forum posts:
|
IRL.. är det väl att dom blir vallacker pga deras galopprisk?..
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-23 10:51:30 Edited(2): 2008-02-23 10:52:46  IRL.. är det väl att dom blir vallacker pga deras galopprisk?..
Answer to: "IRL.. är det väl att dom blir vallacker pga deras galopprisk?.."
|
|
nä, mer pga deras humör på det sättet att dem uppför sig väldigt illa eller lägger bort krafter på fel saker som att showa sig för töserna genom att inte kämpa eller bara drar iväg.......
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-27 22:09:51
|
Became a member:
Forum posts:
|
samt för att minska galopprisken.
|
|
Reply
|
|
Eriksson
|
Posted: 2008-02-27 22:21:28 Edited(1): 2008-02-27 22:23:15
|
Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
|
Jag har nu ändrat lite på kastreringen. Hingsten kommer inte att öka lika mycket på styrkan men den kommer att gå ner i galopprisk lite grann. Hur mycket hästen förändrar sig beror fortfarande på turen.
Kan tillägga att max innan var +3 i styrka och inte +4.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-27 23:36:39
|
Became a member:
Forum posts:
|
Säg att det beror på ett gömt potential istället det låter bättre. Sedan att potentialet är slumpat är ju en annan sak
Mycket ändringar idag. bra jobbat eriksson!!!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-28 00:27:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Måste innebära att chokladkaka och veterinären tullat på spriten när de fick det till en 4a i ökning på CKs tysk förra veckan..hehe
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|