Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Kuskformen igen
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
montana Posted: 2023-09-21 19:47:20
254
Stall Montana
Rättvik

Became a member: 2008-11-13
Forum posts: 58
Varit borta ett bra tag men nu är jag taggad på o köra igång igen men för att det ska kunna bli någon förändring, hur mycket krävs eller hur svårt är det? Jag kan inget om hur sånt fungerar men det har varit uppe så många gånger och jag har har varit med ett par lopp nu och det här med att hästen är chanslös när den får en kusk med mindre än 5-6 stjärnor verkar fortfarande vara kvar? Kanske bara är jag som fortfarande stör mig på det? Men å andra sidan har jag sett fler i loppkommentarer som skriver " kuskens form har dalat så får hoppas på någon peng" o liknande. Men det kanske krävs för att inte toppkuskarna med bättre stats ska vinna varenda gång men tycker allt borde avgöras på hästens form och utrustning och kapacitet. Är lite gnäll bara för jag debuterade med en häst och fick en kusk med 1 stjärna i form och då va de loppet kört så satte på skor o defensivt o anmälde direkt till ett annat lopp. Men det är ju inte enda gången det hänt. Vet att det varit uppe förut men skulle vilja höra om fler tycker det eller har någon annan idé. Vill inte låta allt för gnällig, tycker om spelet!
Reply
backagard Posted: 2023-09-21 23:01:17

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Jag tror alla förstår precis vad du menar.

Dock är det nog komplicerat och svårt att hitta en alternativ lösning. Om man ändrar till nån annan lösning på hur kusken presterar (skicklighet före form?) så blir det förmodligen nåt annat som kommer kännas orättvist.
Om "bästa" hästen ska vinna varje gång kommer det också bli trist och förutsägbart.

Om jag får välja mellan förutsägbarhet och oförutsägbarhet så väljer jag det sistnämnda alla dagar i veckan. Jag spelade Sulky som många andra innan jag hittade Travzonen, och även om jag gillade Sulky så var det ett spel som var förutsägbart på det viset att om en häst inte nådde "Hisnande" så kunde den skickas omgående.
Hade man bästa hästen på Sulky (Big A hade sjukt lång segerrad) så vann den varje gång. Och spelets bästa 4-åring var chanslös mot en sexåring som fått träna två säsonger mer...

Sen slår ju blixten ner lite då och då. Jag hade en häst som slutade tvåa i ett Grand League-lopp för några år sedan (minns inte vilket och med vilken kuse), och som fick stryk av en häst med John Campbell som kusk. Och i det loppet hade Campbell 1 i form. Extremt ovanligt givetvis, men mer vanligt att kuskar med 5-7 i form skräller. Det går trots allt, men har blivit färre såna segrar då det utökats med kuskar och ofta lyckas fälten bli fyllda med kuskar med högre kuskform.

Jag tror dock det är bättre att försöka se möjligheterna och bedöma ungefär i vilken ordning man får välja kusk. Man kan ju chansa att det blir få anmälda i vissa lopp också och vara 3-4 st. som får dela på prispengarna. En viss skicklighet ligger ju trots i att undvika alltför många kusknitar. Har man 100 startpoäng på en häst i början av nästa säsong så är de mindre värda än i mitten av säsongen då TZ-Open precis tankat på med startpoäng till en hel del hästar. Efter några veckor har en hel del av dem sprungit bort de poäng de lyckats samla ihop.
Med den vetskapen kanske man ska vara lite mer defensiv i sitt tänk om att välja kusk och låta de vara med högst skicklighet tillsammans med form, och istället sikta på de med lägre skicklighet med form.

Jag hade givetvis gärna sett någon form av förändring, men har själv ingen lösning som känns klockren. Men om nån sitter på en kanonidé som tål att skjutas frågor på utan att falla ihop så är det inget annat än toppen.

Oavsett. Lycka till med nystarten!
Reply
montana Posted: 2023-09-22 09:19:05 Answer to: "Jag tror alla förstår precis vad du menar. Dock är det nog komplicer"
254
Stall Montana
Rättvik

Became a member: 2008-11-13
Forum posts: 58
Jaa tänker det också att det kan vara svårt med någon lösning, är ju kul o höra att det har hänt även om gångerna är få att en kusk med 1 i form, och nej så får det inte bli att bästa häet vinner hela tiden såklart men ja det är svårt, jag själv har int3 haft problemet så ofta men man blir besviken varenda gång, senast hade jag en kusk som hade 9 i form och dalade en varje dag och då känns det tråkigt, svårt att hålla koll på alla kuskar, finns det någon sida där man kan se kuskens form senaste 14 dagar kanske det skulle underlätta att man kan kolla sånt om den är påväg upp formen eller varit på 9 en längre tid och att man får avgöra om den kanske kommer dala snart. Svårt fall men som sagt inget jätteproblem just för mig men blir lika besikven varje gång!
Reply
Difsteve Posted: 2023-09-22 14:37:08
128
Difsteve Trotters
Solvalla

Became a member: 2018-06-17
Forum posts: 74
Skulle man inte kunna ändra intervallet med kuskform 1-10 till typ 1-5 för att fortfarande ge det betydelse men inte fullt lika mycket. Borde ju göra skickligheten mer avgörande i stället?
Reply
montana Posted: 2023-09-22 18:35:53 Answer to: "Skulle man inte kunna ändra intervallet med kuskform 1-10 till typ 1-5 fö"
254
Stall Montana
Rättvik

Became a member: 2008-11-13
Forum posts: 58
Det kanske inte är en så dum idé?
Reply
[ 1 ]