Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Vinnare Elitloppet
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
daddyy Posted: 2023-05-22 10:51:39

Became a member: 2010-06-27
Forum posts: 227
Vem tror ni vinner elitloppet på söndag?
Min vinnare är Önas Prince.
Reply
Medeltid Posted: 2023-05-22 13:33:12 Edited(1): 2023-05-22 13:33:28

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 765
San Moteur, eller kanske Etonnant? Har inte stenkoll. Men jag hoppas att Önas Prince vinner!
Reply
monopol Posted: 2023-05-22 15:26:12
580
Thrillville
Bjerke

Became a member: 2009-08-25
Forum posts: 27
Brother Bill med Magnus A Djuse.
Reply
Medeltid Posted: 2023-05-22 16:48:44

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 765
Vilka av de utländska gästerna tror ni är de allvarligaste hoten?
Reply
OttoB Posted: 2023-05-22 19:22:08 Answer to: "Vilka av de utländska gästerna tror ni är de allvarligaste hoten?"

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 379
Hohneck helt klart. Go On Boy vet man ju inte hur bra den är heller, ett bra elitlopp överlag även om man kan gnälla lite på de sista biljetterna. Men men så blir det ju oavsett. Nu jobbar vi in bra väder och så ses vi på Valla!
Reply
Difsteve Posted: 2023-05-22 23:11:52
128
Difsteve Trotters
Solvalla

Became a member: 2018-06-17
Forum posts: 74
Jag håller på Hail Mary men tror att Don Fanucci Zet kan bli svårslagen. Hoppas på en värdig vinnare i alla fall och att alla deltagande får chansen och presterar på topp
Reply
styxon Posted: 2023-05-23 10:48:08
968
Stall Styxon
Gävle

Became a member: 2008-12-09
Forum posts: 93
Hohneck eller Önas Prince. Som gävlebo håller jag dock på Brother Bill.
Reply
backagard Posted: 2023-05-23 22:08:28

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Don Fanucci Zet. Helt enkelt för att Försörjan sällan har oflyt i såna här lopp. Borde rimligtvis ta sig till final och väl där kan han vinna både från spets och bakifrån. Favorit förra året, och säkert vråltoppad på söndag.

Hjärtat säger dock San Moteur. Vilken jäkla häst och vilket ekipage! Unnar verkligen Håkan Arvidsson att få en vinst i Elitloppet när han tagit det förnuftigt försiktigt hela vägen hit för att de vill ha en häst som håller länge och ska ha en lång karriär. Fler och fler stjärnhästar går ju mot det motsatta i att mer eller mindre sluta tävla efter unghäståren för att rikta in sig på avel.
Att Olle Goop lämnade jorden för mindre än ett år sedan gör inte känslan mindre för att Björn ska få skära mållinjen först med den här oerhört häftiga kusen. Gillar man riktiga känslor så kommer man med säkerhet få se det på söndag vid vinst.

Hade San Moteur visat enastående startsnabbhet hade jag även trott hårdare på vinst, men övertygad är jag inte då man kan bli utlämnad till ödet med ett lopp varsomhelst i andraspår, och risk för lång repa i tredjespår när häst fjärde ut ska gå ut i tid. Lägg därtill att nån kusk brukar agera oberäkneligt eller vad som inte förväntas. Förra året fick Erik smaka på den medicinen när Lennartsson ville spänna bågen med Click Bait. Och nån behöver ta ett beslut om att sitta kvar eller gå från andra utvändigt när tåget går. Ska man springa hela sista kurvan i vida tredjespår eller riskera sitta fast?

Att bl.a. Nuncio, Propulsion (eller Cokstile...) och Etonnant gjort bedriften senaste åren att vinna från andraspår eller gå bakifrån förändrar inte faktumet att det krävs en galet bra häst - och slippa otur på vägen - att vinna detta lopp utan att gå på innerspår.
Jag hoppas verkligen även att San Moteur kan göra det för jag förväntar mig inte att han kommer komma till spets vare sig i försöket eller sedermera finalen.

Oavsett - riktigt spännande lopp på söndag! Grymt startfält där "endast" Francesco Zet saknas för att det skulle bli närmast oslagbart startfält. Riktigt laddad för detta!
Reply
Poffpuff Posted: 2023-05-30 19:56:50 Answer to: "Don Fanucci Zet. Helt enkelt för att Försörjan sällan har oflyt i såna"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Välskrivet inlägg Vill bara påpeka att det var Ulf Ohlsson som svarade spets med Click Bait i fjol, ingen skugga ska falla över Pelle Lennartsson!
Reply
backagard Posted: 2023-06-01 23:30:42 Answer to: "Välskrivet inlägg :) Vill bara påpeka att det var Ulf Ohlsson som svarad"

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Ja, rätt ska vara rätt. Att Ohlsson körde Click Bait mindes jag faktiskt inte. Per Nordström förstod i alla fall bättre i år att det var bättre att släppa och få med sig lite mer av prispotten.

Nu med facit i hand så visade det ju sig också att San Moteur drog svartepetter med sin avsaknad av extrem startsnabbhet. Förmodligen bästa hästen i loppet, men Elitloppet är inte lätt att vinna som favorit i andraspår då det oftast förväntas att man går fram och trycker upp tempot från dödens och samtidigt ska stå emot alla andra bakifrån.
Reply
styxon Posted: 2023-06-02 10:12:07
968
Stall Styxon
Gävle

Became a member: 2008-12-09
Forum posts: 93
Att Hohneck kom tvåa i försöket med knapp marginal var mycket avgörande för finalen.
Reply
[ 1 ]