Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Prisinflation?
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
simon_81 Posted: 2022-08-18 12:17:57
1134
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
Jag vet att det är marknaden som styr, men när hände det senast att spurt-2:or utan någon storloppsmerit gick för 10+Miljoner?
Reply
torro1 Posted: 2022-08-18 13:36:20
507
Stall Festis
Umåker

Became a member: 2008-05-17
Forum posts: 548
Jag fick lite över 3 millar av 6årig sto spurt 2a med 1400poäng och vinnare av tz open final
Reply
backagard Posted: 2022-08-18 14:55:45 Answer to: "Jag vet att det är marknaden som styr, men när hände det senast att spur"

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Vad pratar vi om för häst?
Reply
simon_81 Posted: 2022-08-18 15:02:18 Answer to: "Vad pratar vi om för häst?"
1134
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
Rätta mig om jag har fel, men denna 3-åring som såldes senaste dygnet hade väl en tvåa på spurt och ligger i senaste transfers. Har upphört att förvånas för länge sedan då jag själv också köpt och sålt en och annan häst lite dyrt, men denna försäljning upplever jag som lite magstark (och inte helt hälsosam för Travzonens ständiga prisinflation).
Reply
backagard Posted: 2022-08-18 16:31:24

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Såg nu vilken som det syftas på. Jag antar att Giron får svara på det - gammal i gamet och han köper hästar för avel. Har dessutom råd då avelsstallen brukar vara spelets krösusar.

Jag kan absolut hålla med om att det är ett rejält överpris också, men jag tror vi kommer se såna här köp då och då eftersom det är en rejäl inflation i spelet. Det kommer mer pengar in än det försvinner. Det finns liksom inget annat att investera i än nya hästar. Hade det funnits fler sätt att sätta sprätt på degen hade hästförsäljningarna mer liknat verkligheten där det även tagits i beaktning över rimlighet och hur mycket man gissar att ett köp skulle kunna springa in för att (förhoppningsvis) gå plus på kusen i längden.

Hade det varit ett nystartat stall som satsat alla sina pengar på en tvåspurtare hade det varit uppenbart fusk. Här är det inte fusk utan snarare slöseri eller dyr investering som görs. Men som sagt - jag ska inte svara för vad någon annan erfaren spelare gör. Det får Giron göra själv.
Reply
Jamarn Posted: 2022-08-18 21:23:26 Answer to: "Såg nu vilken som det syftas på. Jag antar att Giron får svara på det -"
655
Stall Laponia
Skellefteå

Became a member: 2012-02-02
Forum posts: 87
Avelsstallen köper ju hästar på lite andra parametrar än vi andra. Större vikt vid träningssiffror osv
Reply
simon_81 Posted: 2022-08-19 11:44:32
1134
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
Ja, det är väl helt enkelt så att det är andra tider nu. Sant att det kommer mer pengar in än det försvinner. Jag har svårt att tro att Stepping Cash's framgångar gjort att det blivit nya synvinklar på spurttvåor och ettor, men vad vet jag?

Får väl gratulera säljaren till en bra affär och inget misstänkt här eftersom Giron brukar spendera friskt i avelssyfte.
Reply
Difsteve Posted: 2022-08-19 14:34:53
129
Difsteve Trotters
Solvalla

Became a member: 2018-06-17
Forum posts: 74
Är väl det som är lite av problemet med att få in nya spelare som sen också stannar. Det kommer in mer pengar än det går ut säger ni. Det gäller nog bara för ytterst få. För mig som ändå hållit på ett par år kommer det verkligen inte mer pengar än det går åt
Reply
simon_81 Posted: 2022-08-19 15:53:54 Answer to: "Är väl det som är lite av problemet med att få in nya spelare som sen o"
1134
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
Just nu går det ju att göra väldigt bra pengar via fölförsäljningar. Kräver visserligen en stor portion tur med fölen, men med lite tålamod brukar turen infinna sig i slutändan. Köp in ett gäng avelsston. Ta inspiration exempelvis av Gerrards avelssatsning som jag kan tänka mig inbringade minst 50-60 mille under enbart ett par etapper innan han nystartade.

Driften är och ska ju vara dyr. Man får ju vänta med träningsanläggning till kassan har vuxit, vetkliniken bygger och river jag direkt när stallet förväntas göra kastreringar eller springa Elite Race. Vid mitt stalls nyuppbyggnad 2018 gick vi runt på 1* och 2* tränare hela etappen men trots detta gick 3 av fölen till Kriteriefinal, så visst går det även att köra utan anläggning om man har 6*-tränare. Med detta sagt så håller jag tummarna för att icke-toppstall ska få sin ekonomi på fötter, det är inte superlätt men i slutändan som sagt brukar det lösa sig.
Reply
Poffpuff Posted: 2022-08-19 18:48:53 Answer to: "Är väl det som är lite av problemet med att få in nya spelare som sen o"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Föd upp egna hästar och tävla med dem. Det ökar prispengarna med 40 procent.
Reply
giron Posted: 2022-09-13 15:46:24
257
Stall Giron
Örebro

Became a member: 2010-04-10
Forum posts: 391
Min kommentar till mitt köp är enligt nedan.

Hade onödigt mycket pengar och har gjort ett par "skoj" köp av rätt dyra hästar för jag hade lust att tävla lite
Det blir va det blir av hästarnas tävlingskarriärer så är det ju, men hoppas få tillbaka en del i avelsboxen senare .
En del hästar är bara intressanta att köpa för att ha chansen att vinna tex. ett specifikt lopp sånt man kan roa sig med när man sitter på deg... Vet ju ofta att dom kommer gå sämre hos mig har ju problem med Mögel i stallet och dåligt foder ;-)


Ingen som kommenterat va jag Betalade för Nuncio ? Där pratar vi prislapp men den räknar vi nog hem en vacker dag.
Reply
[ 1 ]