[ 1
]
|
|
Posted: 2011-02-24 21:53:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nio segrar i februari - Petri Salmelas hästar går som tåget.
24 februari 2011
Inför V75: Ett formstall som trivs med vintern
Nio segrar i februari - Petri Salmelas hästar går som tåget.
På lördagen har Bodentränaren tre chanser på V75.
- Jag gillar det här vädret. Vi har haft riktiga Norrlandsförhållanden att träna i både här i Stockholm och hemma i Norrland och jag tycker att hästarna visar riktigt bra stallform för dagen.
Vi träffar Petri Salmela i samband med Solvallas V64-tävlingar där han kan räkna in seger nummer 14 för året när Chilly Willy leder klass I-försöket från start till mål.
Bodentränaren har full snurr på stallet och satsningen på unghästar i Torneå, tävlingshästar i Boden och sedan filialer utanför både Helsingfors och Stockholm.
- Det går bra nu, konstaterar han med ett leende.
På lördagen handlar det om Bergsåker och V75. Petri Salmela har tre hästar till start och det handlar om tre formstarka kort.
Två chanser i V75-2
I stoloppet, V75-2, startar han två hästar. Fyraåriga 5 Nilla Sisu (V75-2) har inlett året strålande och har tre segrar på de fyra senaste starterna.
- Hon har absolut toppform. Det är lite täta starter nu men hon hade sparat i mål vid en enkel Solvalla-seger i söndags. Jag hoppas att hon ska vara ännu bättre och hon duger fint, säger Petri Salmela.
Femåriga 10 Yankee T.L. (V75-2) inleder från tillägg och hon visade också kanonform vid seger i Eskilstuna senast.
- Man kan nästan säga samma sak om henne som om Nilla Sisu. I de två sista starterna har hon svarat för otroligt fina insatser, näst senast gjorde hon nästan sitt livs prestation och nu sist vann hon enkelt från ledningen. Jag tror hon kan vara farlig om hon får det serverat till början av upploppet. Jag tror och hoppas att hon speedar ner ganska många.
"Riktigt fin i måndagsjobbet"
Trots att Petri Salmela låter optimistisk med sina två hästar i stoloppet så är 11 Important Face (V75-3) troligen bästa chansen på förhand. Sexåringen har två raka segrar inför lördagens uppgift och han rankas högt i många förhandstips.
- Jag tror att många mer än jag vet att det här är en riktigt kapabel häst. Nu är läget iskallt med bakspår över sprinterdistans och autostart, men han har riktigt fin form.
- Det blev kanske ett lite långt tävlingsuppehåll för honom, men vi hittade inga vettiga lopp. Han var riktigt fin i måndagsjobbet på isbana uppe i Boden, jag var jättenöjd och jag har inte tappat hoppet trots läget, säger Petri Salmela.
Lars-Ove Pettersson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-02-24 21:54:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
Inför V75: Zukanovic travets Zlatan
Fotbollen har Zlatan.
Travet har Zukanovic.
Två Z med rötter i Bosnien men hjärtat i Sverige.
- Jag har till och med kallats Zlatan av någon hästägare, säger Solvallatränaren Admir Zukanovic som i helgen gör debut på V75.
Admir Zukanovic, 25, kom till Sverige från Bosnien i det forna Jugoslavien 1992. Tillsammans med sin mamma flydde han inbördeskriget och Göteborg blev ny hemadress.
- Jag är uppväxt på Hisingen, säger "Adde" som han kallas och Göteborgsdialekten går inte att ta miste på.
Hästintresset kom via storebrorsan som läst till veterinär i Zagreb i Kroatien, och som anslöt till Sverige och Göteborg efter ett år. Brorsan läste sedan vidare till hippolog och Admir Zukanovic valde själv att gå hästgymnasiet på Wången i Jämtland.
Trots sin unga ålder har Admir Zukanovic hunnit med mycket inom travet. Efter en stipendieresa till USA blev han kvar och jobbade två år för Jimmy Takter. Sedan blev det ytterligare två år i USA som andretränare hos Jonas Czernyson och därefter två och ett halvt år hos Veijo Heiskanen på Åby.
- I Sverige har Veijo betytt mest för mig, han har låtit mig utvecklas som kusk. Men även Jimmy som hästkarl och Jonas med sin noggrannhet har betytt mycket, säger Admir Zukanovic.
Stig H-stipendiat
I somras fick Admir Zukanovic Stig H Johanssons stipendie tillsammans med Jennifer Tillman.
- Det är en milstolpe i min karriär.
Samtidigt fick Stall Tilly upp ögonen på den lovande travtalangen.
- Att bli tränare för Stall Tilly var ett erbjudande som inte gick att säga nej till, en fantastisk chans och ett uppdrag jag är stolt över, säger Admir Zukanovic.
Vid årskiftet kvitterade Admir Zukanovic ut proffslicens och året har börjat strålande med tre segrar på sju starter för stallet, fem placeringar bland de tre.
- Om någon för ett år sedan sagt att jag skulle vara Solvallatränare i dag hade jag bara skrattat. Ibland kan jag tänka: Är det här verklighet? Jag är i alla fall ruggigt tacksam och det sporrar till att jobba hårdare.
Det har inte gått för snabbt?
- Nej, det tycker jag inte. Men med min bakgrund har jag kanske fått växa upp lite snabbare än många av mina jämnåriga typiska medel-Svenssons.
Två chanser på V75
På lördagen är det dags för karriärens första V75-starter som egen proffstränare. Admir Zukanovic åker till Sundsvall och Bergsåker med två hästar men väljer att själv stå vid sidan om.
- Claes Sjöström är en kille på väg uppåt och som samtidigt är rutinerad, själv blir jag så nervös och då är det bättre att stå vid sidan om när det gäller V75.
Först ut är 4 Krista Tilly (V75-2) som har varit tvåa, tvåa och trea i sina senaste starter.
- Det här är en häst som jag håller ganska högt. Hon har en hög lägstanivå och en skön inställning. Det är första starten för henne på V75 och det ska bli kul att se hur hon hävdar sig. Hon tränar bra och tar man med några hästar på kupongen ska hon med. Vi kommer att testa henne med ett norskt huvudlag för första gången.
1 Iris Tilly (V75-3) inledde året med tre raka segrar innan det blev galopp i ledningen på söndagen på Solvalla.
- Hon ledde med tre-fyra längder i sista sväng när hon slog ihop. Det var synd, att starta med fyra raka segrar hade varit respekt. Det här är en häst som hittat formen rejält och tre 1.14-tider säger rätt mycket, även om två är i monté. V75 är tufft men hon har bra skalle, är startsnabb och ska ut på passande distans. Kan hon komma till ledningen kan hon sitta där. Hon ska ses som en outsider.
Lars-Ove Pettersson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-02-24 21:55:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
23 februari 2011
Inför V75: Tre chanser för Lindegren
En kanonstart på 2011.
Nu hoppas Erik Lindegren på en fullträff även på V75.
Gävletränaren Erik Lindgren, 37, hade sitt bästa år någonsin i fjol då stallet bara var drygt 30 000 kronor från att nå två miljoner kronor inkört.
Han har även fått en bra start på 2011 och stallet har tagit fem segrar på 25 starter. Hästarna har visat toppform på slutet och tre av stallets fyra senaste starter har slutat med vinst.
På lördagen hoppas han förbättra statistiken ytterligare när han startar tre hästar inom V75-spelet på Bergsåker.
Tror mest på Francais du Gull
Och det ser bra ut på förhand.
- Jag tror mest på 8 Francais du Gull (V75-4). Han har bäst potential och störst chans. Jag är optimist.
6 Belinda Sign (V75-1) ?
- Hon har gjort två starter i år och sett fräsch och fin ut. Men hon behöver troligen fler lopp för att hitta toppformen.
3 Gigant Q. (V75-2)?
- Han är startsnabb och fick ett bra läge. Han har sett fin ut på slutet och gillar distansen. Jag hoppas att han kan tjäna fina pengar.
Adrian Fatemi
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-02-24 22:49:19
|
Became a member:
Forum posts:
|
Banmästaren: Vi har det kämpigt
Snöfall och rysskyla.
Banarbetarna på Bergsåkers travbana sliter hårt för att få till bra tävlingar på lördag.
– Vi har det rätt kämpigt just nu, men vi gör allt får att man ska kunna köra med valfri balans, säger banmästaren Tord Uppling.
På lördag kör Bergsåkers travbana i Sundsvall V75-tävlingar med massor av miljoner i spelpotten. Under den senaste veckan har kylan slagit till rejält mot stora delar av Sverige och i Sundsvall är det rejält kallt. Dessutom har det snöat mycket vilket gör det tufft för banarbetarna på Bergsåker.
– Det var 31 grader kallt i morse och det är mycket snö som ska bort. Vi har haft det kallt hela veckan så vi har det rätt kämpigt just nu, säger Tord Uppling på Bergsåker.
Vad gör ni för att få banan i fint skick till lördag?
– Vi har saltat banan och inväntar mildare väder. Som det ser ut nu ska man kunna köra barfota fram, men vi måste invänta temperaturen för att säga om man kan köra barfota bak på lördag. Så fort det blir lite milt börjar saltet verka, det ser man på färgen på banan.
Hur mycket jobbar ni med banan nu?
– Det är lite olika. Men vi jobbar till sent på kvällen och sedan är vi här fyra på morgonen. Det har kommit väldigt mycket snö också som måste bort, både på banan och på publikplats. Alla som jobbar här gör ett väldigt bra jobb för att få till det här. Det skulle bli mildare mot lördag och det är bra. Då får vi saltet att verka bättre och vi får bort den hårda kärnan under. Vi kommer kämpa för att man ska kunna köra med valfri balans, hälsar Tord Uppling.
Minimedia
Patrik Fernlund
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-02-25 20:08:21
|
Became a member:
Forum posts:
|
Osäker väderprognos
Banornas underlag så här års är ständigt ett hett ämne. Vi kollar med Bergsåkers banmästare Tord Uppling inför lördagen.
Hur blir banan på Bergsåker?
- Vi har haft otroligt kallt om nätterna under veckan och torsdag morgon var det 31 minusgrader. Men det har i alla fall inte kommit någon mer snö, säger Tord Uppling.
- Jag har tagit del av två väderprognoser inför lördagen. En av dem säger att det ska komma snö och en att det inte ska göra det. Den senaste rapporten är att det ska bli mildare och till och med kan bli någon plusgrad. Vi har saltat banan så jag hoppas och tror att man kan köra barfota runt om ifall det blir mildväder. Man kan åtminstone köra barfota fram, det har man kunnat göra hela vintern på Bergsåker.
- Men jag måste som sagt reservera mig lite eftersom det är osäkra prognoser i dagsläget.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|