[ 1
]
|
|
Posted: 2011-02-18 22:39:34
|
Became a member:
Forum posts:
|
HELENA BURMAN
Proffsamatören går för seger i Kalmar
I fjol tog hon tre segrar i travets elitserie V75 och fick titeln årets amatör på Jägersro.
Helena Burman har tre hästar till start i Kalmar V75 på lördag där hon jagar årets andra triumf på rikstoton.
- Givetvis hoppas och tror jag på åtminstone en seger.
Proffsamatören går för seger i Kalmar8 timmar sedan NyhetsterTwingly bloggsök ‹ 1 ›
I slutet av januari ramlade årets första V75-seger in till det allt mer framgångsrika amatörstallet.
Johnny Takter körde femårige Jackal Face till seger i Halmstad efter ledning från start till mål.
- Han var bra men har ju bara börjat tjäna sina pengar nu och då är det lätt att se ut som en glänsare. Det är om han kommer över halvmiljonen som han får börja visa vad han klarar, säger Helena Burman om hästen som startar i den tredje avdelningen på lördag.
20 hästar i träning
Hon red en del som liten men kom inte in i travsporten förrän i mitten av 1990-talet hemma i Luleå. 2001 gick flytten ner till Skåne. Via jobb som veterinärassistent och hästskötare fick Helena Burman 2003 chansen att börja arbeta med Lutfi Kolgjini och den store hästägaren Göran Falks fölston.
- Det var när de hästarna gick på bete den sommaren som jag helt plötsligt inte hade något att göra. Lutfi Kolgjini skickade då tre hästar till mig som behövde miljöombyte. Det var början till allt, säger heltidsamatören med 20 hästar i träning och som bildar team med Jenny J Karlsson och syskonen Ulrika och Urban Johansson.
Jackal klarar en del
Det är sambon Göran Falk som äger hästarna. Ambitionen är att hålla sig framme i både unghästloppen och V75.
- Jag vill alltid förbättra mig hela tiden, lära mer och bli duktigare.
8 Jackal Face (V75-3) är en häst hon håller ganska högt. För andra veckan i rad blev det ett åttondespår i V75.
- Men han är startsnabb och klarar en del på egen hand så det där tror jag Johnny (Takter) löser, han känner hästen. Han är nerrankad i alla tidningar och det tycker jag är lite konstigt. Hästen är bra, läget mindre kul men på grundkapacitet så ska han räknas. Det blev galopp senast men det var inte hans fel utan berodde på att loppet blev uppullat (tempot drogs ner) och det tålde han inte där han satt i kön.
2 Hallelujamoment E. (V75-4) - vad säger du om den?
- Han tränar jättebra för dagen, har utvecklats fint och hittat en ny växel. Jag tycker det ser bra ut. Han är väldigt travsäker normalt sett och jag tror inte att andraspåret ska vara något större problem. Det är en rask liten häst som det ska bli spännande att se över sprinterdistansen för första gången.
Vad säger du om 10 Ultradidact F:s chans i V75-6?
- Hittar bara Jenny en bra position och det blir lite tempo - som omväxling från alla uppullade lopp som körs nu - ja, då går det säkert bra. Formen är i stigande. Men det är ju läget...
Det låter som om spelarna ska strecka alla tre?
- Ingen av mina har någon superchans men ingen är heller borta från seger. Bästa chansen är kanske Hallelujamoment E på sitt fina läge - samt då Jackal Face på sin grundkapacitet.
Mikael Wikner
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2011-02-18 22:49:38 Edited(2): 2011-02-18 22:51:21
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Från Goops hemsida...
Björn har hela fredagen legat utslagen av influensa, vet inte 22.00 om han orkar köra V75, kommer isf meddela tidigt om det blir kusk byte på stallets hästar, Olle får inte ersätta Björn , Per Wetterhom på STC sa Ja, Kalmar måldommare Nej ( inga kompisar där inte).
Undrar vem som hamnar bakom Jaques??
Ulf Ohlsson kör ju inte det loppet..
|
|
Reply
|
|
travspelarn
|
Posted: 2011-02-19 08:51:48  Från Goops hemsida...
Björn har hela fredagen legat utslagen av influensa, vet inte 22.00 om han orkar köra V75, kommer isf meddela tidigt om det blir kusk byte på stallets hästar, Olle får inte ersätta Björn , Per Wetterhom på STC sa Ja, Kalmar måldommare Nej ( inga kompisar där inte).
Answer to: "Från Goops hemsida...
Björn har hela fredagen legat utslag"
|
Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
|
Björn goop kör inte enligt hemsidan...
Björn orkade inte åka till Kalmar , influensa det blir kusk byte.
Märkligt tycker man att inte Olle fick ersätta Björn , Olle har vunnit 6.600 lopp ( mest i Sverige) han har kört alla hästarna i lopp o är med o kör dagligen på gården, om nån kan deras fördelar eller svagheter så är det han.Jaques är 78 % på spelet. Tycker faktiskt sunt resonerande är bättre än paragrafer den här gången. Den som ska ersätta Björn måste ha kört 1200 lopp,(Ulf Olsson går i 2 lopp , bra
V75 funderingar
I/4 Rocky Power ( susar till spets o håller undan.(MIss Sixty(6) ska med på lappen vid gardering med 4,5 st. / Jörgen Sjunesson/
II/6-11-10 THe Editor(11) Stor stark dam./ Ulf Olsson kör här/
III/3-10-11-2 osv öppet lopp
IV/I Jaques spik( Här måste vi hålla spets, inte 3dje in)Ulf Olsson/
V/1-10-9-8-11-7
VI/ 5-6-9
VII/ 10-14-8-2( Premier Leauge 8 , loppet blev tuffare än vi trodde på  /Jennifer Tillman kör PLeauge/
Vi återkommer om o när vi pratat med häst skötarna, Vi hade räknat med att Björn skulle värma hästarna, nu blir det oxså problem, då ingen kusk är med ner till Kalmar.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-02-19 08:56:48  Björn goop kör inte enligt hemsidan...
Björn orkade inte åka till Kalmar , influensa det blir kusk byte.
Märkligt tycker man att inte Olle fick ersätta Björn , Olle har vunnit 6.600 lopp ( mest i Sverige) han har kört alla hästarna i lopp o är med o kör dagligen på gården, om nån kan deras fördelar eller svagheter så är det han.Jaques är 78 % på spelet. Tycker faktiskt sunt resonerande är bättre än paragrafer den här gången. Den som ska ersätta Björn måste ha kört 1200 lopp,(Ulf Olsson går i 2 lopp , bra
V75 funderingar
I/4 Rocky Power ( susar till spets o håller undan.(MIss Sixty(6) ska med på lappen vid gardering med 4,5 st. / Jörgen Sjunesson/
II/6-11-10 THe Editor(11) Stor stark dam./ Ulf Olsson kör här/
III/3-10-11-2 osv öppet lopp
IV/I Jaques spik( Här måste vi hålla spets, inte 3dje in)Ulf Olsson/
V/1-10-9-8-11-7
VI/ 5-6-9
VII/ 10-14-8-2( Premier Leauge 8 , loppet blev tuffare än vi trodde på  /Jennifer Tillman kör PLeauge/
Vi återkommer om o när vi pratat med häst skötarna, Vi hade räknat med att Björn skulle värma hästarna, nu blir det oxså problem, då ingen kusk är med ner till Kalmar.
Answer to: "Björn goop kör inte enligt hemsidan...
Björn orkade inte "
|
Became a member:
Forum posts:
|
När dem ersätter kusk så går dem väl i princip på "känsla"? ingen statistik vad jag vet?
Har sett en del ruggigt konstiga byten på kuskar
Fasiken att dem tar Uffe på jaques, tror den har bättre chans nu  Rankar Ulf ohlsson högre än Björn Goop som kusk.
Dock känns Sjunesson helt rätt på Miss sixty!
Pleague var ändå chanslös, ännu värre nu med Tillman 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2011-02-19 09:15:02 Edited(1): 2011-02-19 09:15:41  När dem ersätter kusk så går dem väl i princip på "känsla"? ingen statistik vad jag vet?
Har sett en del ruggigt konstiga byten på kuskar
Fasiken att dem tar Uffe på jaques, tror den har bättre chans nu  Rankar Ulf ohlsson högre än Björn Goop som kusk.
Dock känns Sjunesson helt rätt på Miss sixty!
Pleague var ändå chanslös, ännu värre nu med Tillman 
Answer to: "När dem ersätter kusk så går dem väl i princip p"
|
|
Fick visst rätt 
Ska det inte vara en motsvarande kusk? Tillmann? what the fuck?
V75-1 6 MISS SIXTY Sjunnesson Jörgen
Tror jag inte på ändå men Sjunnesson kan servera den smygare som behövs
V75-2 6 11 THE EDITOR Ohlsson Ulf
Spännande..
V75-3 7 2 MITT POPCORN Sjunnesson Jörgen
Björn har funkat med popcornet men det känns som Sjunnesson kommer funka bra.
V75-4 8 1 JACQUES Ohlsson Ulf
Hade jag spikat o lämnat in redan så hade jag varit nöjd med bytet. Bra o jämna kuskar.
V75-7 11 8 PREMIER LEAGUE Tillman Jennifer
Inte intressant innan o ännu mer inte intressant nu..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-02-24 21:47:30
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tycker inte att det var något konstigt med att inte Goop fick köra. Då skulle man ju lika gärna kunna kalla in någon pensionär som vunnit en massa lopp. Jag tycker det är bra att de går på senaste statistiken, och Jennifer Tillman är ABSOLUT en bra kusk som inte gjorde bort sig med Premier League, tvärtom!
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2011-02-24 21:59:59  Tycker inte att det var något konstigt med att inte Goop fick köra. Då skulle man ju lika gärna kunna kalla in någon pensionär som vunnit en massa lopp. Jag tycker det är bra att de går på senaste statistiken, och Jennifer Tillman är ABSOLUT en bra kusk som inte gjorde bort sig med Premier League, tvärtom!
Answer to: "Tycker inte att det var något konstigt med att inte Goop fick kö"
|
|
Visst körde Tillman bra?
O visst har systemet sina brister men verkar vettigt överlag. Men just när det kommer till Olle blir det lite knäppt.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-02-24 22:21:51
|
Became a member:
Forum posts:
|
Fortsätter att tycka att det är riktigt. Jag har slutat tippa Olle för ett par år sedan, och kanske har svurit 1-2 gånger för att jag är så principfast.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|