Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Justering på avelhästar
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2007-10-02 15:45:59

Became a member: 
Forum posts:
Vi har ändrat om i avelsystemet och är nu nöjda med balansen mellan hästarna - men de som var riktigt bra innan har blivit extremt bra nu då balansen justerat nedåt, vilket gör att det inte går att få så bra hästar i aveln osv..

Vi har ett förslag, för att balansen av alla hästar i spelet ska bli mer respektabel emot nyare medlemmar, vilket är följande:

Att vi sänker alla hästar som tidigare avlats, speciellt de över 5,0 då det numera är väldigt svårt att ens få en häst över 3 i medel. Även om inte medelvärdet är allt, så är det en grund och känns väldigt orättvist, och gynnar de bästa stallen från förra etappen nåt oerhört.

De hästar vi kommer sänka, kommer fortfarande vara riktigt bra! som de var innan, men efter ändringen med aveln blev de för bra.

Vi vill gärna ha ett godkännande från er spelare att göra detta ingreppet, vi förstår givetvis att ni som har många jättebra hästar från aveln tycker det är tråkit, men hoppas ni har förståelse över att balansen över hästarna måste jämnas ut efter ändringen med aveln, för att få spelet mer rättvist.

/ Andreas
Reply
Posted: 2007-10-02 16:58:40

Became a member: 
Forum posts:
Tycker nog inte att man ska "straffa" de som redan har avlat det är ju samma som att sänka på de hästar som köpts under "buggen" alla pratar om. Jag har avlat en häst som har bra stam känns som man får planera om allt om den nu skulle bli sämre.
Reply
Posted: 2007-10-02 17:03:18 Edited(1): 2007-10-02 17:03:45

Became a member: 
Forum posts:
Tycker det låter som en vettig och fullt logisk förändring!

Sedan spelar det såklart in , för min del, att jag betalt dyrt på stuteriet för klart sämre hästar än de som kommit ut ur vanlig avel för en spottstyver!

Också Lätt och säga när man inte har de där superkanonerna själv,
men 1a etappen var ju faktiskt en betafas och de som haft kanonhästar har ju faktiskt ändå kvar riktigt fina hästar!

Många har ju också redan hunnit tjäna fina pengar tack vare dessa hästar, så de har ändå fått ut en hel del av sin fördel.

Räcker gott så! Spelet måste gå före och det utvecklas ju fortfarande!
Reply
Posted: 2007-10-02 17:12:46

Became a member: 
Forum posts:
Jag köper nog resonemanget, tycker mer synd om de som betalat mer än de 100 000 som var standard innan. Men nstan alla beslut blir ju svåra å ta nu för de drabbar ju alla på olika sätt. Hästarna blir sämre men det gäller ju alla avlade hästar och då är ju balansen den samma fast mer rättvist = "same shit but diffrent" Jag "förlorar" en hundring medans andra som avlat med monster hingsten eeegit kanske har betalat 500 000.
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-02 17:27:13 Edited(2): 2007-10-02 17:31:40

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Tycker i så fall att Eegit(medel 6,6)och andra överdjur som drogs fram på Stuteriet när det fungerade dåligt ska sänkas. Det är ju i princip samma sak om man fick en häst från stuteriet som var "för bra" innan det gjordes om. Nu blir det ju ännu svårare att komma ikapp en sån som Eegit om dom fina föl som finns ska backas. Hur många hästar är det som det gäller som avlats fram förra säsongen förresten? Men jag är med på det, men som sagt sänk isåfall alla hästar över 5,0 lika mycket annars ökar gapet till Eegit och övriga "eliten"
Reply
Posted: 2007-10-02 17:27:30 Answer to: "Jag köper nog resonemanget, tycker mer synd om de som betalat mer än de 1"

Became a member: 
Forum posts:
Alltså, en superbra häst innan blir en superbra häst nu också..

"snittet" kommer sänkas rejält nu med det nya avelsystemet, har vi kvar de 6,5 medelhästarna osv.. så kommer de springa över allt å alla är jag rädd..

sänker vi dem lite det en liten försämring mot övriga hästar, men inte mycket.

..annars ser vi snart ett gäng 6,5 medelhästar och ett hav med hästar som har max 3,0 medel, not good. Speciellt inte som ny i spelet, vilket vi vill ha så många som möjligt. Som ny nu efter justeringen på aveln känner man sig totalt chanslös mot ett stall fullt med hästar över 5,0 i medel.

Alternativet känns som en omstart, vilket vi självklart vill undvika.
Reply
Posted: 2007-10-02 21:59:15

Became a member: 
Forum posts:
Det ligger ju faktiskt en del i det Buck_Fush säger med !

Det måste/bör i så fall gälla ALLA s.k. överdjur. Även de hästar som kom ut överdirvet bra från stuteriet i början OM det nu berodde på någon för "vänlig" programmering där...

Ni vet väl själva ungefär vid vilka lägen(datum) ni varit tvungna att ändra i koden/programmeringen för att få hästarna på en mer rimlig nivå, oavsett om det rör avel eller tidig stuteriverksamhet.

Jättebra att ni tar upp det för feedback och ni får nog till det på något sätt!
Reply
Posted: 2007-10-03 19:21:42

Became a member: 
Forum posts:
Hur mycket kommer demanding the best att drabbas då? âr det någon vits att lägga ett högt bud på en häst som kommer bli dålig?
Reply
Posted: 2007-10-03 20:37:48 Answer to: "Hur mycket kommer demanding the best att drabbas då? âr det någon vits a"

Became a member: 
Forum posts:
Exakt hur mycket är inte lätt att säga, men som sagt så kommer de riktigt bra hästarna va ungefär lika bra efter justeringen, då medelvärdet kommer sjunka rejält i genomsnitt med det nya avelsystemet.

Vi funderar även på att justera alla tider i spelet med 2 sekunder uppåt, å försöka ändra loppmotorn så den går runt 2 sekunder långsammare..

/ Andreas
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-03 21:09:44

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Bra med tiderna, det har generellt gått ett par sekunder för snabbt, med en sån justering blir det mer "äkta" känsla i spelet tycker jag.
Reply
Posted: 2007-10-03 21:18:46

Became a member: 
Forum posts:
Instämmer på tiderna, kommer ju fortfarande ha världsrekordet
Reply
Posted: 2007-10-03 22:13:15

Became a member: 
Forum posts:
då ska ni väl nollställa rekorden antar jag eller?
Reply
Posted: 2007-10-03 22:32:57

Became a member: 
Forum posts:
Känns ju i vilket fall som helst inte som det är några större protester från de mera aktiva här på forumet...så då är det väl egentligen bara och "köra"!
Ju tidigare på etappen det här blir gjort, desto bättre för alla. Då får vi veta våra hästars, något försämrade, värden, så är den "nervositeten" ur världen.

Sedan kan man ju börja träna och avla som vanligt utifrån de nya förutsättningarna. Känns som det är lite "spänd väntan" nu
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-04 14:18:06 Answer to: "då ska ni väl nollställa rekorden antar jag eller?"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Rekorden kommer finnas kvar men de kommer att justeras uppåt.

/Eriksson
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-04 18:34:16 Edited(1): 2007-10-04 18:40:33 Answer to: "Rekorden kommer finnas kvar men de kommer att justeras uppåt. /Eriksson"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Ser nu att två av mina hästar tappat ca 15% på sitt medel, ok för mig men
tycker fortfarande att Eegit(medel 6,6)och andra överdjur som drogs fram på Stuteriet när det fungerade dåligt ska sänkas. Det är ju i princip samma sak om man fick en häst från stuteriet som var "för bra" innan det gjordes om. Förresten nu tror jag att jag ser att en justering gjorts på flera hästar bl.a Eegit och min bästa också , det ser ju jättebra ut, tror spelet tjänar på en sån här utjämning.
Reply
Posted: 2007-10-04 19:20:49 Edited(1): 2007-10-04 19:21:16

Became a member: 
Forum posts:
det är ju fan sjukt om detta ska genomföras så ska det vara rättvisst tycker jag det verkar som det är jävligt orättvist med dom olika sänkningar bland på vad som går ner och såvidare från häst till häst även superhästar eller bara rikigt bra hästar..

Snälla ändra tillbaka eller gör det mera rättvist för detta håller fan inte..
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-04 20:30:59 Edited(1): 2007-10-04 20:52:54 Answer to: "det är ju fan sjukt om detta ska genomföras så ska det vara rättvisst t"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Vad menar du, på mina hästar ser det ut som att dom sänkts ca 15% rakt av. det var genomgående hästar med medel över 5. Det tycker jag ser riktigt rättvist ut. Sen vet jag inte hur hästar med lägre värden påverkats, men alla kan ju vara sänkta med ca 15%. Nej det här blir skitbra säger jag som "drabbats hårt". Alla mina är sänkta i alla fall.
Reply
Posted: 2007-10-07 09:11:05

Became a member: 
Forum posts:
Jag gissar att spelledning vet ungefär var och när dom haft problem i spelet med antingen avel eller stuteri som gett överdrivet bra hästar, och när dom ändrat så det blev normalare...
Kanske har dom bara ändrat utifrån dom hästar som då kom fram som blev lite väl bra. Känns rimligt.

I vilket fall...Jag håller med dig Buck_Fush; Det här borde bli kanonbra. Något som spelet tjänar på i längden helt klart!
Reply
Posted: 2007-10-07 10:25:29

Became a member: 
Forum posts:
Igentligen gillar inte jag ändringen, Jag Startade Bob´s Big Boy i Klass Guld, Och kom sist han borde igentligen fått sin bästa tid där ..
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-07 10:59:38 Answer to: "Igentligen gillar inte jag ändringen, Jag Startade Bob´s Big Boy i K"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
En liten detalj som kan ha betytt mycket för Bob´s Big Boy var att du körde honom barfota på tung bana, det tror jag inte fungerar alls.....
Reply
[ 1 ]   2