Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Kuskar än en gång
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
B_Good Posted: 2007-08-23 00:48:34 Edited(1): 2007-08-23 00:50:42

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Har lagt märke till nåra små detaljer..

Om vi förutsätter att alla väljer samma kusk (den bäste) inför ett lopp så får den häst med bäst startpoäng (dvs den bästa hästen) förtur på kusken..
Känns kanske inte riktigt shysst eller? Jag tycker inte det.
Förutom antalet hästar känns kuskfrågan som den aktuellaste att göra nåt åt tycker jag.. Hur??
Spelar ingen störreroll men som det är nu känns det lite orättvist o dessutom rätt trist..

Startspåren tenderar till att upprepa sig känns det som oxå, kolla era tididgare starter. Kanske jag som inbillar mig men jag tror inte det..

Tack för ordet o jag lägger till att spelet är klockrent trots barnsjukdomar o hoppas inte allt låter som gnäll.. Bra jobb!!
Reply
Posted: 2007-08-23 05:37:03

Became a member: 
Forum posts:
Kuskvalet är väl helt normalt, fråga flera samma kusk om dom vill köra ens häst väljer väl kusken "bästa" hästen? Inget konstigt enligt mig.

Startspåren är det bara du som inbillar dig, lotten kan faktiskt drabba vissa mer eller mindre, kolla bara Commander Crowe.
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-23 13:12:25 Answer to: "Har lagt märke till nåra små detaljer.. Om vi förutsätter att alla "

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Jag kan garantera att spårlottningen sker helt slumpmässigt. Det där med kuskval känns ganska svårt att få till bra. Vilken häst skulle kusken välja om den inte väljer den med mest startpoäng? Blir alltid någon som blir sur hur man än gör.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-08-23 14:24:46

Became a member: 
Forum posts:
Ähh låt kuskarna vara som det är alternativt att man har två val 1:a & 2:a hand. Även dåliga kuskar kan ju vinna lopp
Reply
Posted: 2007-08-23 18:15:55 Answer to: "Ähh låt kuskarna vara som det är alternativt att man har två val 1:a & "

Became a member: 
Forum posts:
Nej kuskvalet är inget stort problem. Men....
En kul grej skulle vara om man fick köra med sin egna fiktiva kusk.....Hehe.
Skulleväl inte vara så svårt att få anställa en kusk, med samma betygskala som de andra kuskarna, bara att dessa inte kan komma upp i lika höga betyg, för exempe 6 el 7?
Reply
Posted: 2007-08-23 18:21:15

Became a member: 
Forum posts:
Skulle den vara statisk eller inte isf, din nya "kusk"?

Jag vill hellre se att man "signar" en kusk till ens stall och sen är den alltid första val oavsett lopp :P

Självklart ska det kosta en slant men ja, det borde ju fungera!
Reply
Posted: 2007-08-23 18:27:34 Answer to: "Skulle den vara statisk eller inte isf, din nya "kusk"? Jag vill hellre "

Became a member: 
Forum posts:
Problemet när du signar en kusk så kommer "alla" att välja den bästa kusken. Och vem skall få han/hon? Den som har bästa hästen eller mest pengar? Nej då är vi tillbaka på samma problem igen.
Reply
Posted: 2007-08-23 18:32:28

Became a member: 
Forum posts:
Hrm, det får väl bli en förhandling helt enkelt, vad kräver kusken och kan man ge honom det. Gäller ju att erbjuda ett kontrakt som kusken finner mest värt typ. Vill man ha en speciell kanske det får kosta, ja kosta riktigt mycket. Men införa en förhandling med en kontraktslängd ser jag som mycket realistiskt!
Reply
Posted: 2007-08-23 18:46:42 Answer to: "Hrm, det får väl bli en förhandling helt enkelt, vad kräver kusken och "

Became a member: 
Forum posts:
Enligt mig så är det omöjligt att genomföra som även du förstår. Och även om det gick att genomföra så blir det ju omöjligt för framtida spelare att kunna få en vettig kusk.

Men visst, för all del, jag har mycket pengar på kontot och bra hästar så vem kan slå mig i en budgivning om dom bästa kuskarna.
Reply
Posted: 2007-08-23 20:52:34

Became a member: 
Forum posts:
Dom bästa kuskarna kan få dålig form och kanske även bli sämre med tiden, men vill du betala kanske 75% av alla inkörda pengar i lön till din kusk är det upp till dig.

Såklart det inte är en omöjlighet att ordna det på det sättet jag säger. Sen om det är bästa varianten vet jag inte men jag tycker det är en av de bästa, men som det är nu är det helt klart braq också, ser egentligen ingen anledning till förändring men ska vi göra en är det ett måste nästan att göra som jag sagt ovan.
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-23 21:35:59 Answer to: "Dom bästa kuskarna kan få dålig form och kanske även bli sämre med tid"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Blir nog konstigt att införa att man kan signa kuskar. Om inte annat så kommer det sannolikt att bli ett rent helvete att genomföra rent programmeringsmässigt.

Jag och Larsson har faktiskt funderat på att man själv skulle få köra hästen men först efter att man gått en speciell kuskutbildning eller nåt liknande. Då skulle man ju själv kunna designa sin egen stalldress som man kör i osv.

/Eriksson
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-23 23:24:33 Edited(1): 2007-08-24 15:55:03

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Tycker det fungerar bra som det är nu, men kuskvalet ska inte påverka loppresultatet så mycket bara marginellt tycker jag. Det ska bara vara lite skillnad mellan kuskarna så blir det inte så orättvist. Kul ide att kunna köra själv, har ju kört lite häst själv, och en bättre staketkusk än mig får ni leta efter
Reply
Posted: 2007-08-24 12:16:01

Became a member: 
Forum posts:
. Den var bra.


Ja kanske så att kuskarnas skicklighet skulle jämnas ut.
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-24 13:04:00 Answer to: ":D. Den var bra. Ja kanske så att kuskarnas skicklighet skulle jämn"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Kuskarna spelar inte så stor roll under loppen ändå.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-08-24 22:21:16

Became a member: 
Forum posts:
Kuskarnas form spelar så stor roll så det finns knappt på kartan Eriksson!

En kusk under 5 i form vinner aldrig oavsett hur bra häst och kusk är i övrigt!

Så väljer man form för ngt annat på kusk ligger man jävligt bra till i loppet oavsett häst man startar
Reply
B_Good Posted: 2007-08-25 00:14:51 Answer to: "Kuskarnas form spelar så stor roll så det finns knappt på kartan Eriksso"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Hmm ligger det sanning i det påståendet? Haru kollat upp nogrannare?
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-25 00:24:43 Answer to: "Kuskarnas form spelar så stor roll så det finns knappt på kartan Eriksso"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Är det jag elller du som har programmerat loppmotorn atix. Tror jag vet bäst...
Reply
Posted: 2007-08-25 13:39:40

Became a member: 
Forum posts:
Det kan du ju tro men jag har kollat statistiken enorm kan jag sæga och jag tror du har en "felkod" någonstans før kuskens form kænns næstan viktigare æn allt annat och det vore ju en smærre katastrof isf, eller før hæsten med mest startpoæng ær det ju en førdel att få vælja kusk

Men det kan ju varit slumpen som gjort detta också, dock tror jag mina hæstar har bra chans i dag eftersom kuskarna ær i fin form. Dærav startas dom æven om hæstens form ær på vangel.
Reply
lojken Posted: 2007-08-25 15:55:05

Became a member: 2007-07-04
Forum posts: 37
Klart kusken har en betydelse det såg jag idag, nästan tre sek sämre med bättre srartspår....
Reply
B_Good Posted: 2007-09-02 02:10:33 Answer to: "Kuskarnas form spelar så stor roll så det finns knappt på kartan Eriksso"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Kollade ditt påstående om att kuskar utan form inte vinner.
Kollad loppen Från Halmstad o Valla29Aug, Arvika o Åby 30Aug, Boden o Östersund 31Aug o Lycksele o Mohawk 1sept. Tog inte hänsyn till hur bra hästen var eller startspår o kom fram till följande..

Av 15 lopp kollade
Vinnarkusk (dvs loppvinnare)
Vinnarkuskens form i 14 av loppen var 6-9 (skickligheten 6-9 i 7 fall)
Vinnarkuskens form i 1 av loppen var 1-5 (skickligheten 1-5 i 8 fall)
Platskusk (dvs tvåa el trea)
Platskuskarnas form var i 21 av loppen 6-9 (skickligheten 6-9 14 fall)
Platskuskarnas form var i 9 av loppen 1-5 (skickligheten 1-5 16 fall)
Pengakusk (dvs fyra till oftast sexa)
Pengakuskarnas form var i 20 av loppen 6-9 (skickligheten 6-9 i 20 fall)
Pengakuskarnas form var i 14 av loppen 1-5 (skickligheten 61-5 i 14 fall)
Oplacerad kusk (dvs utanför pengarna)
Oplacerade kuskars form var i 6 av loppen 6-9 (skicklighet 6-9 i 10 fall)
Oplacerade kuskars form var i 25 av loppen 1-5 (skicklighet 1-5 i 21 fall)

Så vad säger det här?
För det första att jag har för mycket fritid.
För det andra ingenting då det inte är vetenskapligt utfört o med för liten kontrollgrupp
För det tredje nog fan ligger det lite i vad Atix säger vill du vinna så ska du ha form! O vinner du inte men har form så får du åtminstonde med dig en liten slant hem..

Åsikter?
Reply
[ 1 ]   2