Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Utvecklarblogg -> Avelspengar
 

Travspelet är hela tiden under utveckling och även om det ibland inte märks att det händer så mycket så pågår det en hel del under ytan. I detta forum kommer "alla" dessa små förändringar och buggfixar att listas.
Username

Password

1   2   3   4   5   6   [ 7 ]   8  
Author Message
Eriksson Posted: 2011-09-30 00:31:15

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Nya startlistor kommer nu att visa de fem senaste loppen. Provlopp visas utgråade.

Provlopp visas nu även utgråade på hästens sida.
Reply
Seca501 Posted: 2011-09-30 14:24:41 Answer to: "Nya startlistor kommer nu att visa de fem senaste loppen. Provlopp visas ut"
99
Stall Entand
Halmstad

Became a member: 2010-10-16
Forum posts: 76
Riktigt bra med utgråade provlopp! Mycket lättare att räkna på hur många startpoäng som försvinner efter en start nu.
Reply
Cherry Posted: 2011-09-30 15:17:42

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Ja, bra med utgråade provlopp, gör allt mycket mer lättöverskådligt.

Två grejer ang. nya avelsgrejerna: 1) På hingstens händelselogg är länkarna till hästarna som sprungit in premier felaktiga. Det verkar stå hästens ID i adressfältet men även hur mycket hästen sprang in, vilket gör att TZ inte hittar hästen. 2) På avelshingstens sida står det fortfarande Intjänade avelspremier: 0 kr trots att detta inte är fallet.

En annan grej är att händelseloggar inte går längre bakåt än sida 1, då står det This horse doesn't exist eller liknande.
Reply
stallbrucelee Posted: 2011-09-30 16:22:43

Became a member: 2010-01-18
Forum posts: 294
Om det blir ca. 50% som tycker si och 50 % som tycker så, kan vi inte ha en omröstning då för såna frågor måste ju vara det enklaste sättet o schysstaste för att lösa vissa tvister innan en förändring, så inte de andra 50 ska känna sig överkörda?? Bara rent generellt, har inget spcifikt o peka på just nu men ibland verkar vissa frågor vara delade meningar om.

Sen tänkte jag på en sak jag såg längre upp...tror det var Medeltid som var brorsa med Grenka, och han var mycket noga att inte gynna o avla på Nutmeg....men har Eriksson gett godkännande att i en familj med 2 eller 3 travintresserade som har varsit stall från samma bredband men inte samma dator, om en i familjen har en jäkligt bra avelshingst som många vill nyttja, varför ska den andre i familjen vara spärrad från att kunna ta en avel....jag menar, det är väl inte tal om fusk om man tar en eller två föl där för det är en av de bästa stammen....så länge man inte tar 10-20 föl per etapp eller så det är uppenbart....känns som man straffas bara för man spelar fler inom en familj fast man inte har uppsåt att fuska....kan man ej ta bort spärren o flytta fram den så man kan åtminstone kan ta 1-2 kanske max 3 föl....10.000 per föl är väl inget bråka om då???

Spärren kan finnas kvar när det gäller köpa häst emellan varann, för där kan man ju hjälpa den andra genom köpa 1 åring för 1 kr....som ingen annan köper alls.

Perfekt nu när aveln kostar 10 lax...nu ska det mycket till för att någon ska kunna köra avelsfusket....då måste man nog öppna 100 bulvanstall som köper 10 föl per stall för det ska bli en liten slant. Mkt bra!!
Men man måste få ta ett föl av brorsan t.ex om han har en skitbra avelshingst, där finns väl knappast några ogentligheter att tala om....knappast kan räknas som fusk eller så.

Vad säger du om det Eriksson???
Reply
Cherry Posted: 2011-09-30 16:42:27

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Fast jag tror nog ändå det finns fler fuskare än det finns situationer mellan familjemedlemmar där man legitimt vill avla/köpa mellan varann. Visst, nu sög det att han inte kunde välja min helt ok avelshingst och det hade såklart varit extra kul att se vad det blev för föl, men utan den spärren så hade det varit svårt att få tag på fuskarna.

Även med de nya reglerna hade folk säkert kört lite avelsfusk då och då, fast inte lika utbrett som när det var fri prissättning mellan 50k-100k såklart.

Däremot kanske spärren inte behöver vara så strikt. Jag vet att brorsan inte kunde köpa ens från Kazlauskas (tror jag det var), och de två har aldrig träffat varann. Kan ha varit inloggade från samma internetcafé eller liknande då de bor i samma stad. Sånt kan ställa till lite problem.

Tycker som sagt inte spärren ska hävas. Dock kanske Eriksson kan peta in nån extragrej manuellt som häver spärren vissa stall emellan.
Reply
B_Good Posted: 2011-09-30 17:27:54

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Lite trist att man när man loggar in o inte har fått en uppdatering om att det kommit in premiepengar samma dag som man har lopp med en egenodlad. Då vet man ju redan när man klickar på "lopp kört" att hästen inte sprungit in nåt...
Reply
Eriksson Posted: 2011-09-30 18:04:21 Answer to: "Ja, bra med utgråade provlopp, gör allt mycket mer lätt&oum"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Jag har fixat händelseloggen så att det skall gå att klicka på länkarna och visa fler sidor.

Tyvärr så uppdaterades inte avelspremien/uppfödarpremien för hästen. Detta är nu löst och kommer att uppdateras i kommande lopp.

Jag kan hålla med om att fuskspärren nu är i princip onödig för aveln när man tjänar så lite på det.
Vad tycker ni andra?
Reply
Posted: 2011-09-30 18:53:49

Became a member: 
Forum posts:
För mig personligen spelar det ingen roll men efter detta nya system sattes i verket, känns det som att spärren har tappat sitt syfte..
Som det är nu verkar den bara mer ställa till med problem för vissa användare, av olika skäl, som vi kunde läsa tidigare i denna tråd.
Reply
Multi Posted: 2011-09-30 19:08:34 Edited(1): 2011-09-30 19:09:26
462
Thunder
Bergsåker

Became a member: 2010-04-27
Forum posts: 26
Håller med B_Good om uppdateringarna Man vill först se hur loppet har gått innan ev premier visas. Går det istället att lägga in en ny logg där enbart avels och uppfödarpremie visas för de som vill veta hur avkommorna presterar?

Sedan håller jag med om att fuskspärren vid avel borde ändras.

Jag skulle jag själv önska få tillbaka 3 alfa, beta,gamma, delta och epsilonlopp varje söndag. Tycker att det var bättre så än med 2 som är fallet denna säsongen. Vad tycker ni andra om söndagsloppen?
Reply
Cherry Posted: 2011-09-30 20:50:44

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Håller givetvis också med om uppdateringarna. Ett relaterat problem är väl gästboken vid storlopp. Loggar man in några timmar efter att man haft en häst i ett storlopp och har ett eller ett par gästboksinlägg så kan man lägga ihop två och två själv och inse att man vunnit loppet och fått gratulationer.
Reply
Diamanten Posted: 2011-09-30 21:57:44
748
Stall Diamant
Åby

Became a member: 2009-11-28
Forum posts: 59
För avelshingstarna tycker jag att det borde finnas en listfunktion ungefär som där man kan söka på hästar idag. För de flesta årgångarna kan man lista de 25 bästa hästarna, de 25 som har högst startpoäng och rekordtider för de 10 bästa för kort, medel och lång distans.

Avelshingstarnarnas avkommors fakta som jag är intresserad av.
Segerprocent totalt, Segerprocent/säsong, Platsprocent totalt, Platsprocent/säsong, Insprungna pengar totalt, Insprungna pengar/säsong, Startande avkommor totalt, Startande avkommor/säsong. Antal föl totalt, Antalet föl/säsong.

Det skulle göra det lättare att avgöra vilken avelshingst som man tror ger bäst valuta för pengarna.
Reply
Venice Posted: 2011-09-30 22:31:18
623
Labyrinth
Halmstad

Became a member: 2010-05-15
Forum posts: 51
Går det att lösa så att varje nytt föl som föds inte får samma namn som redan existerande hästar på travzonen?

En bra häst ska bli ihågkommen för sitt namn!

Hur många Victory Tilly finns det IRL?
Reply
Seca501 Posted: 2011-09-30 22:42:11 Answer to: "Går det att lösa så att varje nytt föl som föds "
99
Stall Entand
Halmstad

Became a member: 2010-10-16
Forum posts: 76
Jag gillar verkligen ändringarna i startprogrammen med stam och fem rader.
Men nu ser startnumren så ynkliga ut och drunknar lite i all text. Finns det någon möjlighet att du kan göra startnumrena lite större och placera dem på sidan som i riktiga program?

http://www.solvalla.se/trav-nyborjare/hur_lasa_programmet_id408.pdf

Håller ni med om att det hade varit lite snyggare?
Reply
Venice Posted: 2011-09-30 23:16:08
623
Labyrinth
Halmstad

Became a member: 2010-05-15
Forum posts: 51
Suveräna förändringar Eriksson!
Reply
spanarn Posted: 2011-09-30 23:57:23 Answer to: "Det var lite av min tanke faktiskt att göra lite reklam för bra avelshing"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Ett litet önskemål bara gällande startlistorna, om det går lätt att fixa till så skulle jag tycka att det var bättre om faderns namn står före moderns, eftersom det är så det står i "riktiga" program.
Reply
Eriksson Posted: 2011-10-01 12:35:23 Answer to: "Går det att lösa så att varje nytt föl som föds "

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Levande hästar skall inte få samma namn men pga namnbrist så är det inte möjligt att ge alla helt unika namn.
Reply
Soberano Posted: 2011-10-01 14:47:02 Answer to: "Levande hästar skall inte få samma namn men pga namnbrist så är det int"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag gillar alla förändringar och mitt tips gällande namnbrist skulle vara att återanvända namn på hästar som aldrig startat då många namn som förvinner på hästar som aldrig kommer till start.
Reply
Posted: 2011-10-01 15:21:15 Answer to: "Jag gillar alla förändringar och mitt tips gällande namnbris"
99
Stall Entand
Halmstad

Became a member: 
Forum posts:
Ett annat sätt skulle också vara att när en häst har pensionerats, först därefter får man återanvända namnet, så att aldrig 2 eller fler startaktiva hästar har samma namn.
Reply
Cherry Posted: 2011-10-01 16:27:29 Answer to: "Ett annat sätt skulle också vara att när en häst har p"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Nja.. då är det väl bara en tidsfråga innan Tiny Tiger, Screaming Fist eller Le Chiffre återuppstår..
Reply
Posted: 2011-10-01 16:37:44 Answer to: "Nja.. då är det väl bara en tidsfråga innan Tiny Tige"
99
Stall Entand
Halmstad

Became a member: 
Forum posts:
Kanske om man lägger till där att hästar med minst 1milj. intjänat, deras namn får ej återupptas i spelet?
Reply
1   2   3   4   5   6   [ 7 ]   8