Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> V75-6 Gävle 17 Maj

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

1   2   [ 3 ]   4   5  
Author Message
Sharkit Posted: 2014-05-15 08:42:23
232
Stall Krokben
Gävle

Became a member: 2008-09-03
Forum posts: 608
En intressant sak till som jag hittade var ett lopp där Du gull och Truculent möttes där truculent startade utvändigt och du gull laddades men hoppade när Truculent kom flygandes utifrån. Det kanske bara var en tillfällighet då han sällan galopperar numera, men det är ganska vanligt att den som får ge sig i spetsstriden hoppar.

En galopp där och Piraten får kliva ut direkt, tror ju fortfarande att Piraten är vassaste hästen.
Reply
dujorha Posted: 2014-05-15 10:27:52 Answer to: "En intressant sak till som jag hittade var ett lopp där Du gull och Tr"

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Där tror vi olika särskilt över den här distansen...o formen..loppet på Örebro var ju ett riktigt bra exempel på en perfekt utfört jobb av Björn..snabb start släpp till hårddragande kamel o sedan ut i tid..mycket bra gjort o tiden vart bra på den banan...den som har is här kan kanske dra längsta strået...Johnny har de inte hans satsning går ut på spets o dra på...ja är inne på att de går vägen...men hundra tusen kan man aldrig va...!
Reply
Dark_horse Posted: 2014-05-15 10:32:05 Answer to: "Kikat lite på piratens startkapacitet och han är inte seg ut, sk"

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Jag har kollat på de starter som är tillgängliga i arkivet för Truculent och ser inget som gör att det känns ett dugg givet att han kan ta sig förbi 1 och 2 av egen kraft. Har du bara gjort en annan tolkning eller har du tillgång till mer info om hans startsnabbhet?
Reply
Sharkit Posted: 2014-05-15 10:51:03 Answer to: "Jag har kollat på de starter som är tillgängliga i arkivet "
232
Stall Krokben
Gävle

Hittat några äldre starter där han exploderar iväg och hade inga problem att ta sig förbi du gull, iofs känns det som svängen kommer ganska sent. men piraten kan också öppna och med lite hjälp från du gull kan det bli en vinge in i första sväng. Men tror Truculent tar sig förbi.

finns lite äldre lopp på youtube, (här mot Francais du Gull)

Truculent
Reply
dujorha Posted: 2014-05-15 11:08:26 Answer to: "Hittat några äldre starter där han exploderar iväg och"

Vet de där...har skapligt minne för lopp..! Men ja har skrivit så mycket om detta så...hoppas på bra lopp o inget larvigt strul...!
Reply
Dark_horse Posted: 2014-05-15 11:16:09 Answer to: "Hittat några äldre starter där han exploderar iväg och"

Bra exempel, tack! Tycker visserligen att FdG har visat att han kan öppna bra mycket snabbare än så där, men där visade ju Truculent sin startsnabbhet betydligt tydligare än loppen i arkivet.
Reply
dujorha Posted: 2014-05-15 11:24:41

Haha börjar känna igen snacket..Ja la upp rätt mycket om Mellby...till Örebro men några gav sig fasen på att On Track Piraten med Strömberg som kusk skulle bara vinna de där loppet..!
Reply
Poffpuff Posted: 2014-05-15 12:16:06 Edited(3): 2014-05-15 12:17:05 Answer to: "Haha börjar känna igen snacket..Ja la upp rätt mycket om Mel"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Känner mig lite träffad av det sista.

Jag hävdade att det knappast skulle spela särskilt stor roll om OTP var tränarkörd i stayerloppet eller inte. Det visade sig att så var fallet. Strömberg sa även efteråt att han ångrade att han inte körde tidigare, och tog rygg på Mellby Viking. Hade han gjort det hade han definitivt inte slutat oplacerad, utan snarare varit med där framme och förmodligen krigat om en plats. Värt att notera är att han gick näst snabbaste tid i loppet, endast Porthos Amok gick snabbare.

Med det sagt, jag tror Erik kan få rejäl fart på honom här, och skulle han bli överflyglad så litar jag på att han hittar ut i andraspår, och över den här distansen tål han absolut att gå i dödens ända in i mål. Tror med andra ord han kan vinna på flera sätt, men det bästa är såklart om det går att hålla upp ledningen.
Reply
Dark_horse Posted: 2014-05-15 12:19:37 Answer to: "Haha börjar känna igen snacket..Ja la upp rätt mycket om Mel"

Fast vad har det med det här loppet att göra? Du får gärna peka ut specifika brister i mina analyser men svävande jämförelser med tidigare exempel på diskussioner mellan dig och andra personer där du har haft rätt får du gärna bespara mig

Gällande loppet får jag nog backa lite i min tro på FdG, han såg verkligen usel ut senast och även om han brukar vara en helt annan häst på kort distans med en bra kusk i sulkyn så går det inte att tro alltför mycket på honom nu. Ska i alla fall bli intressant att höra hur Björn tänker ang taktiken.

Jag hoppas att Erik kan trolla lite med OTP och hålla ut Truculent för då tror jag som sagt att han är klar, har man regelrätt slagit hästar som Maha och Yarrah Boko samt hävdat sig mycket bra i Frankrike behöver man inte rädas någon Truculent i mina ögon.
Reply
dujorha Posted: 2014-05-15 13:09:50 Answer to: "Fast vad har det med det här loppet att göra? Du får gä"

Inget ont menat Grabbar men ibland kan ja va lite ivrig med argumenten..min idé kvarstår o ja har prommat för den..hoppas på ett gott race o den som vinner gör en bra tid..är banan som den ska så gärna en låg 10-tid..samt inte minst denna vinnare är beredd på att starta i Elitloppet..är ju lite dumt o kanske hårt att lägga de så här en vecka innan..men de kanske va protester mot att åka till Umeå för detta !!
Reply
dujorha Posted: 2014-05-15 13:21:28 Edited(3): 2014-05-15 13:47:54 Answer to: "Känner mig lite träffad av det sista. Jag hävdade att det"

Du hade en idé o trodde hårt på den...är okej för mig..men tror de var fler som var inne på samma sak som du...här har vi kanske olika idéer igen...o en sak som folk inte gillar att ja framför..de sticker rätt hårt..vissa kuskar kör inte hårt mot varandra...! Det tillhör "småfusket" som finns...eller ta något aktuellt sådant med Johnny..hans halvspårs styrningar...! Eller med rakt språk...de kommer inte bli någon längre körning mellan Johnny o Erik...! Men Bergharn kanske skiter i sådant o kör..ibland drar ju loppen iväg till något helt annat !
Reply
Dark_horse Posted: 2014-05-15 14:44:36 Answer to: "Du hade en idé o trodde hårt på den...är okej f&oum"

Så Erik är Johnnys bitch, är det det du säger? Gäller inte den där "schysstheten" åt båda hållen?

Takter har själv kört OTP vid några tillfällen med gott resultat efter bl a ett par offensiva styrningar, tror han är mycket medveten om att Erik kör en häst som biter ifrån sig oerhört bra från spets och har styrkan som sitt främsta vapen. Erik å sin sida har aldrig varit sämre än 3a på 8 uppsittningar bakom OTP och brukar inte dra sig för att köra offensivt med den här hästen, bara att kolla på Jägersro-loppet för 3 starter sedan samt Mullers Memorial i höstas. Dessutom har Elitloppet varit ett mål för kretsen kring hästen sedan länge. Tycker argumenten haglar för att Erik inte kommer vara den som viker ner sig i en eventuell spetskörning.

Förresten hoppas jag att folk har tålamod med att jag snöar in så mycket på ett såpass hypotetiskt scenario som detta, men jag gillar såna här diskussioner och har inget emot att dra ut på dem tills allt som kan sägas är sagt. Är inte ute efter att klanka ner på andras åsikter utan bara utbyta tankar och vrida på varenda sten tills vi har alla fakta på bordet
Reply
dujorha Posted: 2014-05-15 15:20:55 Edited(3): 2014-05-15 15:23:58

Jorå är nog ömsesidigt...du känner nog mig rätt bra efter alla inlägg....o ja vet du tål lite tuffare komments...när de kommer upp sådana här roliga lopp så blir de extra intressant...o att de finns folk som backar dessa "svaga" hästar...(nu är ja tuff igen) kanske för ja tycker upplägget är dåligt med en vecka kvar o allt går inte o reda ut dvs. mycket är hästöga o värderingar av kuskar, form o distans o tidigare lopp..blir en mix där..sedan kan dagsformen avgöras på någon sekund efter start...bra kuskar som kör instinktivt o de här(kuskarna) har så stor känsla o ja kan intyga att form känns..där dom sitter ...!
Reply
Sharkit Posted: 2014-05-15 15:41:37
232
Stall Krokben
Gävle

Viktigt att poängtera att det är 1609m och inte 1640m vilket gör att den där första så avgörande svängen kommer ganska snabbt vilket är ett stort + till piraten.
Reply
dujorha Posted: 2014-05-15 16:46:25 Edited(2): 2014-05-15 16:50:32 Answer to: "Viktigt att poängtera att det är 1609m och inte 1640m vilket g&ou"

Ja de är en faktor att räkna med...Johnny har kört OTP så han känner ju hästen rätt bra...har startat några gånger o ej vunnit över korta häcken..mest med Strömberg..en gång med Daniel från bakspår...tja ja lär inte byta spik...går i 6:te loppet..om de ändå hade gått i första så..man kunde ha kollat lite dagsform..antar att Johnny har koll på dagsformen när han ser honom köra upp till starten...men ja tycker Johnny kör lite sterotypt just nu så han laddar nog..! En annan detalj är Daniel som tar de lugnt i starten för att inte riskera galopp med Hard Livin..där kan Johnny tjäna någon meter..!
Reply
dujorha Posted: 2014-05-15 17:17:10 Edited(1): 2014-05-15 17:23:11

Titta gärna om sista loppet med Traculent...2 saker som ja tittar på han följer i ryggen på spår 2 o när han väl kommer loss så rättas han till o har massor med kräm kvar...ingen drivning där inte...bra bana en klar 10-häst..! Så här tycker tränaren: Mycket avgörs som jag ser det kort efter start. Jag vet att han kan öppna fort om man väcker upp honom i provstarterna innan loppet. Skulle han kunna överflygla dem invändigt tror jag han har störst chans att vinna loppet. Bakifrån har han chans men en väsentligt mindre chans att vinna...va blir de för "körorder" tro ?
Reply
Soberano Posted: 2014-05-15 17:20:22 Answer to: "Ja de är en faktor att räkna med...Johnny har kört OTP s&ari"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag tänker att det vore otroligt osnällt mot en så orutinerad häst som Truculent att köra livet ur honom här och sedan ta ut honom i Elitloppet 1 vecka senare. Han har ju precis kommit igång efter en mycket allvarlig skada, visserligen inte på grund av travet egentligen men ändå.
Reply
dujorha Posted: 2014-05-15 17:24:46 Edited(2): 2014-05-15 17:30:26 Answer to: "Jag tänker att det vore otroligt osnällt mot en så orutiner"

Tror inte med detta snack o hästens senast start, de åker för att backa ner o köra om 3-4 pris..! Ja kan visst hålla med dig om hyggligheten i detta mot hästen..men tränaren verkar ivrig på att visa va "Världens bästa häst" kan...! Hade Örjan kört så hade de nog lagts i backen från start...(lite fult kanske)...!
Reply
Posted: 2014-05-15 21:34:36

Became a member: 
Forum posts:
Hard Livin då? Stark insats senast på rätt tung bana och trivs med täta starter. Väl bortglömd.
Reply
dujorha Posted: 2014-05-15 22:15:28 Answer to: "Hard Livin då? Stark insats senast på rätt tung bana och t"

Kan inte ladda från framspår..har börjat fela o måste ta de lugnt från start...om de blir tokkörning så..!
Reply
1   2   [ 3 ]   4   5