Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
Solvalla 2010-03-25
V64-5 Ahlsell Lappland Race
10. LAMBORGHINI S.T. 59% 27
Svanstedt Åke
2. RAFTING MESLOIS 32% 48
Uhrberg Thomas
6. TIFFANY BRODDA 29% 53
Adielsson Erik
11. NASTY COMPOSITE 13% 106
Kihlström Örjan
9. SHAKIRA TROT 12% 72
Lindblom Carl-Erik
12. REGENT ROYAL 10% 94
Takter Johnny
1. MAJESTIC RODNEY 3% 180
Sternsjö Joakim
5. BARA BÄST BOWLER 2% 249
Kern Klaus
3. ZEB KÄBB 1% 471
Fromell Per
4. OUT OF SIGHT 1% 0
Kontio Jorma
7. LION CROWN 1% 608
Jansson Rikard S
8. SUPER QUI 1% 495
Skoglund Jan a

Senast uppdaterad: 2010-03-24 20:10:02, källa http://www.atg.se
Staplarna ovan visar vilket ekipage som våra användare tror vinner. Rösta genom att klicka på knappen bredvid ekipaget du tror vinner.
Snabblänkar
V64-1 Solvalla
V64-2 Solvalla
V64-3 Solvalla
V64-4 Solvalla
V64-5 Solvalla
V64-6 Solvalla
  Travforum -> Tips & Spel -> V64 -> V64-5 Solvalla

Diskutera omgångens V64. Startlistorna uppdateras vanligtvis någon gång under morgonen.
Username

Password

1   2   [ 3 ]   4  
Author Message
Posted: 2010-03-29 21:30:06

Became a member: 
Forum posts:
haha, ok. Du argumenterar jäkligt bra för din sak hur du sedan missat svanstedt incidenten förra året är en gåta, fick inte kolla på TV av mamma o pappa? det var årets skandal förutom grisfösar problemet då .

Eller du vet verkligen inte varför svanstedt började bojkotta tv4? verkligheten är hemsk lilltjejen, dina idoler är ett gäng som inte vill följa reglementet

Kan man inte döma någon för att inte köra för bästa möjliga placering då, eller i fallet klaus kern så måste man verkligen vara en idiot om man tror att någon bryr sig om en regeln som ALDRIG använts trots solklara bevis.

Det kallas "vårdslös körning" eller "dålig kuskinsats", inte att fuska medvetet för att gynna stallets andra hästar, eller som klaus kern sade "jag blev sur", haha
Reply
Posted: 2010-03-29 22:00:01 Edited(1): 2010-03-29 22:25:55 Answer to: "haha, ok. Du argumenterar jäkligt bra för din sak :) hur du sedan"

Became a member: 
Forum posts:
Man orkar ju inte läsa allt men den här typen av diskussioner följer dig verkligen som din egen skugga Folke. Där du existerar på forumet existerar den här typen av diskussioner. Undrar vad det kan bero på...
Reply
Posted: 2010-03-29 22:08:24 Answer to: "haha, ok. Du argumenterar jäkligt bra för din sak :) hur du sedan"

Became a member: 
Forum posts:
Går inte att argumentera med någon som yrar i nattmössan och inte har den böekaste aningen vad du snackar om. Om du vill argumenetra ta reda på hur saker ligger till så slipper du framstå som en stor jävla megatomte när det är påsk.

"Var det inte svanstedt som erkännde i TV att han inte körde för bästa möjliga placering? vad hände? inget, HAHA. Grymt reglemente!!"

NEJ

"Ok, då måste jag och hela folket hört fel när han sade det i TV? han bötfälldes inte med motivering "man kan ändra sig efteråt" eller " han blev påhoppad av media". Hur var det? parodi på reglementet var det i alla fall."

ENBART DU som missuppfattat allting, Åke har inte erkänt i tv att han inte körde för bästa möjliga placering med sin, utan att han lämnade fördel till sin 2a häst lite klantigt.

Du har ingen koll på vad du pratar om, lär dig skilja på saker.

I ett så uppenbart fall verkligen för ALLA som med Kern i onsdag, då har ALLA utan du uppfatta vad som hände, är du verkligen så blind att du inte har nån koll alls? Hur kan du ha missat det?

DU skulle väll inte se en elefant ens om den stod framför dig.
Reply
tommie Posted: 2010-03-29 22:22:17 Answer to: "Man orkar ju inte läsa allt men den här typen av diskussioner f&o"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Att han är sjuk i huvet skulle jag gissa på...
Reply
Posted: 2010-03-29 22:25:15

Became a member: 
Forum posts:
Han får väl tycka som han vill eller?eller ska alla tycka som dig tommie o grenka..idolen din..
Reply
Soberano Posted: 2010-03-29 22:34:39 Answer to: "Går inte att argumentera med någon som yrar i nattmössan o"

Forum posts: 7100

ENBART DU som missuppfattat allting, Åke har inte erkänt i tv att han inte körde för bästa möjliga placering med sin, utan att han lämnade fördel till sin 2a häst lite klantigt.

Är inte det ungefär samma sak i sammanhanget? Han lämnade en bättre position för att stallkamraten skulle få fördel (lämna fördel är också emot reglementet). När han lämnade denna bättre position i rygg på ledaren med en trött häst för att gå ut i andraspår så är det väl lika med att INTE köra för bästa möjliga placering i loppet, eller?

Att Kern körde med huvudet under armen i onsdags (inte bara han som gör det) är ju klart men så är det ju ibland.
Reply
Posted: 2010-03-29 22:52:18 Answer to: "ENBART DU som missuppfattat allting, Åke har inte erkänt "
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
Nej det är helt fel det med.

1a. Det Kern gjorde i onsdags det var att medvetet sänka Åkes häst, och så är det inte alls ibland, så det stämemr ej.

Det Åke gjorde var att flyttta ut sin häst i 2a spår, från innerspår HUR OFTA HÄNDER INETD ET PÅ ÅBY?

Ska man inte kunna flytta ut sin häst i 2a spår från innerspår utan att bli fälld för att lämna fördel åt konkurrent?

ANvänd huvudet nu och återkom annars är du lika dum som folke.
Reply
Dark_horse Posted: 2010-03-29 23:26:15 Answer to: "Nej det är helt fel det med. 1a. Det Kern gjorde i onsdags det var"

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Om du tittar på loppet så ser du att han flyttar ut hästen i ett läge där han absolut inte har något att tjäna på det, när det dessutom finns dubbla open stretch. Efter loppet erkänner han dessutom att han gjorde det för att han kände att hans häst var trött och därför ville han släppa fram stallkamraten istället. Om du inte kallar detta för att inte köra för bästa möjliga placering med sin egen häst är du nog inte rätt person att idiotförklara folk i parti och minut..
Reply
Posted: 2010-03-30 01:33:44 Answer to: "Om du tittar på loppet så ser du att han flyttar ut hästen"
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
Jo jag har titta på det, utgår ifrån mitt minne nu.

Saken e att varken du jag lr någon annan vet hur mycket Åke har att köra med när han går ut, det händer HELA TIDEN att folk flyttar ut sina hästar, ofta n'r de har gott om att köra med eller att de tror att framförvarande ekipage ser slaget ut.

Man tjänar på att gå ut tidigare än att vänta på open stretch om man tror ledaren är slagen.

Det enda man kan gå på för att fälla åke skulel vara hans egna uttalanden efter loppet om hur man kört, finns inga som helst underlag rent reglementsmässigt att bötfälla åke för hur han körde under loppet, INGA ALLS. Tror inte att någon "förståsigpåare" har fått in detta i huvudet.

Och glöm inte att jag alltid har underlag att styrka att jag har rätt i det jag pratar om innan jag idiotförklarar folk.

Den som lite "bollfeeling" i sig och kan leva sig in i situationen fattar ganska snabbt att Åke vill ta på sig "credit" för att hans 2a häst vann. Men insåg snart att det var klumpigt gjort.

Detta utnyttjar såklart folk som har något emot Åke till att vända och vrida på så det vinklar deras inställning = kasta mer skit på Åke.
Reply
Soberano Posted: 2010-03-30 07:20:24 Answer to: "Nej det är helt fel det med. 1a. Det Kern gjorde i onsdags det var"

Ok.
Du sitter i rygg på ledaren (vilken är andrahandsfavorit). Du har din kanske värsta konkurrent i ryggen. Du har dessutom en annan mycket farlig konkurrent bakom denne som är mycket speedig och som dessutom kommer få luckan iom din manöver. Du vet att luckan kommer om 50 meter. DIN häst börjar kännas seg (såg dessutom seg ut). VAD gör du då om du vill köra för din hästs bästa placering?

Jag vill gärna veta vad du själv skulle gjort, hur bedömer du situationen?

Jag vill gärna poängtera att jag varken tar Folkes parti eller försvarar Kerns styrning i onsdags utan vill bara veta VAD det är som gör att Åkes styrning i Drottningpokalen kan anses som regelmässigt helt korrekt. Jag tycker att det var ett solklart fall av fusk.

Kalla mig gärna dum för övrigt men jag kommer inte sjunka till den nivån utan diskuterar gärna UTAN att hamna på dagisnivå. Om det är möjligt........
Reply
tommie Posted: 2010-03-30 07:42:24 Answer to: "Han får väl tycka som han vill eller?eller ska alla tycka som di"
223
Benny
Eskilstuna

Forum posts: 5430
Har jag skrivit nåt om att han inte får tycka som han vill? Du är inte bara usel på trav biggen. Du är inte läskunnig heller...
Reply
Dark_horse Posted: 2010-03-30 09:10:19 Answer to: "Jo jag har titta på det, utgår ifrån mitt minne nu. Sa"

det händer HELA TIDEN att folk flyttar ut sina hästar

Absolut. Men att en kusk flyttar ut sin favoritspelade häst i andraspår 50 meter från upploppet när det är fullt med hästar i tredjespår som blockerar alla möjligheter till lucka, på en bana där det alltså finns open stretch att tillgå 50 meter senare... Det händer inte ofta och det vet du också om du inte började med trav i förrgår. Direkt efter loppet var jag övertygad om att det var stallkörning på högsta nivå och när jag dessutom får det bekräftat av Åke själv i intervjun efteråt finns det absolut inga tvivel längre.

Och glöm inte att jag alltid har underlag att styrka att jag har rätt i det jag pratar om innan jag idiotförklarar folk.

Blir allt svårare att tro för varje inlägg du skriver.

Detta utnyttjar såklart folk som har något emot Åke till att vända och vrida på så det vinklar deras inställning = kasta mer skit på Åke.

... och du försvarar Åke enbart för att han tränar Ninotchka.
Reply
Posted: 2010-03-30 11:43:18 Answer to: "det händer HELA TIDEN att folk flyttar ut sina hästar[/quo"
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
Nu var dte nog erm än 50m från upploppet.
Åke har ju 2 val antingen flytta ut sin häst i 2a spår så att den i ryggen på han kan köra feamåt , om den har något att köra med, lr sitta kvar så att den hästen som komerm i 2 spår kan ta dne positionen istället så att han lämnar förfle till konkurrent genom att inte gå ut där.

Jag upprepar igen, enligt reglementet kan man inte bötfälla Åke genom att bara titta på loppet, om goop har chansne att välja mellan att lämna fördel till goophäst lr annanhäst vem tror du han hade gynnat? E bara trams, det vet du med.

Är rent skitsnack att jag försvara Åke bara för har häst där, förväntar mig mer än sådana låga inlägg från dig.
Reply
Posted: 2010-03-30 11:54:53 Answer to: "Ok. Du sitter i rygg på ledaren (vilken är andrahandsfavorit). "
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
http://www.youtube.com/watch?v=vpzHt8kYZpU

Här har du loppet.
Kan något hitta en brott i reglementet genom att titta på denna filmen så visar dne tydligt eran inställning till Åke bara.

Scenariot du beskiver, ska det föreställa det exakta scenariot i loppet eller vill du jag utgår från det du skrev?

Finns inget att försvara vad gäller Kern då han själv sagt exakt hur det låg till.

Om Åke fuskat genom att flytta ut sin häst i 2a utvändigt när det återstår 375m av loppet så kan du fälla minst 10 ekipade varje tävlingsdag.
Finns ingen anledning att kalla dig dum? du e säkert snäll

Reply
Dark_horse Posted: 2010-03-30 12:50:10 Answer to: "Nu var dte nog erm än 50m från upploppet. Åke har ju 2 va"

Fast nu handlar det inte om vilken konkurrent han ska gynna/missgynna utan om att han har en skyldighet att köra för bästa möjliga placering med sin egen uppsittning. Han hade aldrig gått ut i andraspår i det läget om han inte hade vetat att stallkamraten satt i tredje invändigt. Detta är förstås en bedömningsfråga men jag blir uppriktigt förvånad om det finns travkunniga personer som menar att detta inte var avsiktligt.

Att man däremot inte kan bötfälla honom för det är en helt annan sak, då det juridiskt sett krävs betydligt mer konkreta bevis. Det visar bara hur meningslösa reglerna om stallkörning, att lämna fördel åt konkurrent och att köra för bästa placering är. Enda sättet man kan bli fälld för regelbrott mot dessa är att öppet erkänna det efteråt. Därför kan man inte garantera spelsäkerhet så länge tränarna får ha flera hästar i samma lopp.

Är rent skitsnack att jag försvara Åke bara för har häst där, förväntar mig mer än sådana låga inlägg från dig.

Förvänta dig inte mer av andra än det du själv kommer med. Du påstod ju indirekt att jag vänder och vrider på saker för att jag skulle ha något emot Åke, vilket absolut inte stämmer.
Reply
Posted: 2010-03-30 13:51:35 Answer to: "Fast nu handlar det inte om vilken konkurrent han ska gynna/missgynna utan "
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
Klart det handlar om det om vilken konkurrent som gynnas /missgynnas.

Är ju alltid så att gynnas ett ekipage så missgynnas ett annat, du som travkunnig inser ju cokså att det finns en direkt koppling mellan detta, därav ordet stallkörning.
Stallkörning är ju synonymt med att ett ekipage från samma stall gynnas, och att en eller flera missgynnas ju pga detta.

Det du säger att Åke inte hade gjort det är ju helt din personliga åsikt, vilket är helt orelevant reglements och bötesmässigt, vilket är det vi pratar om.

Måldomarens uppgift är att dömma enligt reglementet,vad han ser vad som händer rent konkret i loppet, inte vad han tror att kuskarna tänker.

Han har all anledning att flytta ut sin häst i 2a spår i rygg på kolgjini utan att bli påhoppad, det var dessutom inga 50m kvar till upploppet eller fullt med hästar i 3de spår, dessutom såg luddes häst väldigt pigg ut just då.

Att fälla Åke utifrån att endast granska löpkörningen finsn det absolut inget stöd för, alla som säger något annat vet inte vad de pratar om, så enkelt är det.

Inte påstått att just DU vänder och vrider på saker. Om du eller det har uppfattas så, så är det fel iallafall.

Om sedan domstolen dömer att det som Åke sagt i stridens hetta inte kan gillas som bevis så har jag inga synpunkter på om det är fel eller riktigt, det vet säkert de bättre själva.

Förväntar mig dessutom precis det av andra som jag komemr själv med, men sällan man får tillbaka något som är väl underbyggt tyvärr. Då hade man j kunnat ha en riktig diskussion utan spade och sand.
Reply
Soberano Posted: 2010-03-30 14:28:05 Answer to: "Klart det handlar om det om vilken konkurrent som gynnas /missgynnas. &A"

Uppenbarligen så är ju reglementet inte din starka sida så jag lämnar nog denna diskussionen nu......

Du kan ju kolla en gång till på filmen förresten. Åkes häst går för drivning genom nästan hela sista kurvan. Att ta ut en häst som går för drivning i ett andraspår istället för att invänta en garanterad lucka på innerspåret strax därefter kan inte bli annat än mycket märkligt. Om det nu var tänkt som en manöver för att vinna loppet så kan vi ju iallafall konstatera att Åke är kraftigt överskattad som kusk iaf.......
Reply
Posted: 2010-03-30 14:46:19 Edited(1): 2010-03-30 14:48:35 Answer to: "Uppenbarligen så är ju reglementet inte din starka sida så"
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
ja varje häst som man är på med pisk går för drivning tydligen, ja håll dig ifrån att kommenetra här då du inte tillför något med din kunskap.

Du kan ju kolla Omega neo som slog Moonligh kronos igår sedna kan du vara tyst innan du gör bort dig mer istället. du är ju direkt pinsam.
Reply
Dark_horse Posted: 2010-03-30 15:00:46 Answer to: "Klart det handlar om det om vilken konkurrent som gynnas /missgynnas. &A"

Regeln/reglerna vi diskuterar handlar om att man inte genom en medveten handling, på bekostnad av sin egen hästs chanser, får gynna ett annat ekipage. Det antar jag att vi kan vara överens om. Därför är det helt oväsentligt vem Åke hade gynnat om han hade suttit kvar i rygg ledaren, vilket hade varit att ta vara på hans hästs chanser på ett optimalt sätt. Bara som ett svar på ett av dina tidigare inlägg.

Eftersom du inte verkar ha tittat på loppet ordentligt ska jag berätta för dig vad som händer.

1. Ca 600 meter från mål börjar Åkes häst visa trötthetstecken varpå Åke börjar driva och gunga i sulkyn.

2. Ungefär hundra meter senare vrider Åke på huvudet och ser att stallkamraten sitter i rygg. Han tittar utåt och ser att en lucka i andraspår börjar uppenbara sig.

3. Drygt hundra meter från upploppet har han en lucka stor nog för att gå ut. Han vrider än en gång på huvudet för att få bekräftat att det är stallkamraten som sitter i rygg, varpå han kastar ut sin häst i andraspår trots att 3 gott gående hästar befinner sig i tredjespår. Därefter sitter han i instängt läge resten av loppet.

Om inte detta är ett solklart fall av stallkörning så får nog någon förklara begreppet för mig då jag uppenbarligen har missförstått det. Kan man inte fällas för detta så kan man lika gärna lägga ner regeln helt.
Reply
Posted: 2010-03-30 15:35:17 Answer to: "Regeln/reglerna vi diskuterar handlar om att man inte genom en medveten han"
Solvalla

Became a member: 
Forum posts:
Du vet säkert själv att jag tittat lika nog på loppet som dig.

1.

Vad som kan verka va trötthetstecken behöver inte vara det, detta är ju inte rent fakta, utan bara något du antar, kan dra upp 1000tals liknande situationer när det inte alls är så.

När ludde trycker upp tempot som han brukar 7-800m från mål är det i pricip ALLTID så att 3de hästen får svårt hänga med i den tillfälluga temnpoväxlingen, detta gälelr inte bara ludde, utan händer jämt, så de hästarna som har svårt hänga med brukar alltid komma tillbaka sista 1-300meterna.

In vivo face visade också trötthetstecken i lördags, hur gick det?
SÅ din punkt 1 kan stryka direkt, är ingenting konkret för måldomaren att inväga i infon för en eventuell stallkörning, men trams tycker jag.

2. Finns fortfarande inga stöd i reglemtet för att fälla en kusk för att han kollar sig runtomkring.
Har du suttit bakom en häst med häst bakom? åke kollar innåt snabbt lite grann, vet ej vad han kollar på, men han kan OMÖJLIGT se vilken häst som ligger bakom honom med den lilla vridningen till vänster, kan jag garantera dig. Om kan kollade på om ekipaget bakom sprang i sulkyn på honom, om han körde innanför pinnarna eller om han försökte kolla vem som satt bakom låter jag vara osagt, men kan garantera dig att han inte såg något där.

3. snarare 200m innan upploppet än 100m. Det han gör att är att han kollar invändigt vem som kommer NÄR han redna flyttat ut sin häst i 2a spår. 3 gott gående hästar i 3de spår är en modifikation, Caddie dream var inte ens upp jämsides när åke va i 2a spår, och luddes såg stark ut.

Dehänder HELA TIDEN på Åby att kuskar går ut i 2a spår i sista kurvan istället för att invänta open strech, får påpeka det igen. Det finns varken grund eller fog nog att fälla Åke för att ej ha kört för bästa placering med sin häst. SÅ skulle man skjuta siog själv och hela travsporten i benet, rejält med!
Helt orimligt och uppåt väggarna. Förstår inte hur folk tänker.

Beklagar om inte du kan göra skillnad på olika saker.

Personliga åsikt är att om det varit min häst som satt bakom åkes så hade jag utgått från att Åke hade föröskt göra så mkt som möjligt för att hjälpa sin egen häst, precis som vilken annan ägare i hela landet hade utgått ifrån och kusk hade gjort.

Åke har 2 val, antingen kan han gå ut i 2a spår och hjälpa sin egen häst(om han nu visste n ulåg bakom" eller så kan han ligga kvar och gynna någon annan konkurrent.

Hur han än gör som gynasn någon häst av det, anser att det är självklart att han ska prioritera sin egen utan att anklagas för stallkörning. Han ska inte tvinasg välja bort 1, dvs missgynna sin egen bara för att det också är hans.

Hoppas du ändrar sin åsikt lite i frågan.
Reply
1   2   [ 3 ]   4