Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
Jägersro 2008-01-12
V75-3 Meadow Prophets Minne
3. FLYING HERKULES 71% 18
Goop Björn
7. GLEN KRONOS 21% 52
Kolgjini Lutfi
9. PERSOS YANKEE 21% 54
Adielsson Erik
2. HARLANS BOOGIE 12% 74
Ingves Peter
6. TUNK NAFETS 7% 120
Widegren Dan
1. PALERMO MAIL 5% 265
Kihlström Örjan
5. ROBINSON STARLIGHT 4% 385
Juul Steen
10. PRIME 4% 207
Takter Johnny
4. TOP TEN 1% 580
Uhrberg Thomas
8. TOUT OU RIEN 1% 0
Nordström Per

Senast uppdaterad: 2008-01-12 18:00:04, källa http://www.atg.se
Staplarna ovan visar vilket ekipage som våra användare tror vinner. Rösta genom att klicka på knappen bredvid ekipaget du tror vinner.
Snabblänkar
V75-1 Jägersro
V75-2 Jägersro
V75-3 Jägersro
V75-4 Jägersro
V75-5 Jägersro
V75-6 Jägersro
V75-7 Jägersro
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> V75-3 Jägersro

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

1   [ 2 ]   3   4   5  
Author Message
tommie Posted: 2008-01-08 17:07:39 Answer to: "det är bevis pÃ¥ att det finns kapacitet, vinner man italienska derbyt frÃ"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
tror du att han blir bättre än going?
Reply
Soberano Posted: 2008-01-08 17:10:13

Forum posts: 7100

V 1, PALERMO MAIL
Han slog going i italienska derbyt sà han ligger nog inte làngt bakom kapacitetsmässigt och har han hittat formen igen är det bra chans men jag är tveksam till om han har den formen än.
Reply
tommie Posted: 2008-01-08 17:29:06 Answer to: "Han slog going i italienska derbyt sà han ligger nog inte làngt bakom kap"
223
Benny
Eskilstuna

När banan var stenhård och inte passade going ja.... Om man har sett lite trav vet man att glen aldrig kommer att bli bättre än going. Glen blir aldrig ens topp fem i sverige. Och han vinner inte på lördag.
Reply
Soberano Posted: 2008-01-08 18:29:05

V 1, PALERMO MAIL
Räcker att vara topp 25 för att vinna detta loppet men tveksamt om Glen är det just nu.
Reply
Soberano Posted: 2008-01-08 18:35:13

V 1, PALERMO MAIL

det är lika idiotiskt som att jag ska be dig kolla på ett lopp conny nobell vann för 2 år sedan och sedan säga att den är stenklar,,,samma princip.

Hästar förändras med tiden, det är något du aldrig kan komma bort från och att spela en häst baserat på något lopp för längesedan är inget att rekommendera.

du är medveten om att han vann italienska derbyt från dödens? det räcker mer än väl som bevis för att det finns kapacitet att bli sveriges bästa häst.

sedan krossade han allt som finns när han var 3 år......

Hmm...Ivarsson,du talar lite mot dig själv här tror jag. Jag hàller visserligen med om dina analyser till stor del men här har du nog bitit dig själv i svansen.
Reply
rotagg Posted: 2008-01-08 19:00:05

Became a member: 2007-09-30
Forum posts: 413
Glen kronos startade fem gånger som tvååring och matchades sedan stenhårt som treåring med italienska derbyt som avslutning.. Det finns hästar som klarar att starta som tvååringar och sedan bli bra som äldre men flertalet klarar det inte, även i Sverige..

"bevis på kapacitet" räcker inte för att bli motiverad favorit för en häst som inte visat ngt på 1,5år..
Reply
Andynalan Posted: 2008-01-08 21:05:42

Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
Låst på 3 6 7 9
Reply
Nijo Posted: 2008-01-08 22:25:25 Edited(1): 2008-01-08 22:25:43

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389

V 7, GLEN KRONOS
rotagg, nu är du allt, yr.....det är ingen häst som blivit sämre av att starta som 2 åring, men att vara bra som 2 åring är en helt annan sak mot att vara bra som 3 eller 4.a åring.

brist på kunskap om man går ut och säger att 2 åringar inte klarar av att tävla......en del gör det självklart inte,,,men vår avel har kommit så långt så att det finns flera hästar som absolut inte har problem emd att starta som 2 åring. Att dem sedan inte är lik abra som 3 åring eller 4.a åring är en HELT annan sak på grund av att det är ett HELT annat motstånd och att hästar som utvecklas tidigt självklart får svårare när de andra hästarna kommer ikapp.

Soberna: jag står fast vid det jag skrivit. Det är en ganska stor skillnad på att ha visat att kapacitet finns mot att sedan blir en elithäst, jag har aldrig sagt att Glen ÄR en elithäst just nu, men att möjligheterna finns. Hur det sedan ska förknippas med om en häst har en vinnarskalle eller ej förstår jag inte...........

Att en häst har visat tendenser på att dålig vinnarskalle för att han inte vann ett lopp mot en kanske för bra häst helt enkelt för 6 månader sedan är inte relevant, särskilt inte sedan hästen har krigat och gett 110% i loppen den senaste månaden.....En häst som startar 100ggr och vinner 0 lopp behöver ej ha dålig vinnarskalle, problemet kan vara att den helt enkelt inte är tillräckligt bra.
Reply
Posted: 2008-01-08 23:46:47

Became a member: 
Forum posts:
Loppets luring - PRIME
Reply
B_Good Posted: 2008-01-09 04:21:51 Edited(2): 2008-01-09 04:22:37

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896

V 3, FLYING HERKULES
Flying Hercules spetsar, o släpper.. Men till vem?
Steen"full fart framåt" Juul sitter upp på Robinson Starlight o det känns spännande men formen dock tvekis. Luddes Glen Kronos kanske får överta men jag tycker han känns svårbedömd.. I vilket fall som helst tror jag ickevinnande gamlingen Flying Hercules har en bra chans med lucka.

Loppets Luring:Top Ten på 6% är streckvärt!
Reply
rotagg Posted: 2008-01-09 12:21:34

Det finns en mängd hästar som inte har klarat av tvååringstävlande, allt annat är bullshit.. Plåt-sven är ju en som brukar matcha sina hästar hårt som tvååringar och de brukar aldrig hålla.. vi har ju Gale capar, calypso capar, seth amok, sethsuit är några exempel.. samma sak kommer säkerligen hända med lord capar.. Dynamit jon, usa hornline, filoxenia light, bertuzzi är några som jag kommer på just nu som inte klarat tvååringstävlande..

Om nu som du säger att 10% av hästarna startar som tvååringar och ingen blir sämre av det, då borde ju 10% av våra elithästar ha startat som tvååringar.. Tycker du skall ge några exempel, nijo....

Problemet med tvååringstävlande är att hästarna inte växt klart och får mycket svårare att utvecklas när de tränas och tävlar för tufft..
Reply
Nijo Posted: 2008-01-09 13:40:05

V 7, GLEN KRONOS
tyvärr, men du har helt fel. Det handlar inte om att dina exempel har blivit sämre av att tävla som 2 åringar, det kan jag nästan lova att dem inte har. Att dem sedan inte kunnat "dominera" lika mycket som 3 och 4.a åring har till 90% att göra med motståndet.

Som 2 åring kommer 7-10% av alla 2 åringar ut till start, att vara bland de bästa där behöver inte betyda ett skit egentligen och så är fallet med tex bertuzzi,usa hornline,filoxenia light. Det tillsammans med att de nämnda hästarna utvecklades mycket tidigt och hade en fördel av det, som 3 och 4.a åringar växer övriga hästar ikapp.

jag antar att du inte är verksam inom branschen? fråga någon du känner so tror jag att dem säger samma sak. Givetvist finns det några undantag på DÅLIGA tränare som tar ut hästar som 2 åringar när dem inte är i något tävlingsskick, men det är av 99% amatörtränare.....

Folk gnäller om att ludde kör sönder sina hästar som 2 och 3 åringar, det är skitsnack, hans strategie är att låta hästarna springa på sig pengar snabbt och träna dem lite hårdare i början istället för att tvinga dem tävla över 10-12 år bara för att dem ska springa in lite matpengar sista åren....Det finns STORA pengar att känna på årgångsloppen och framförallt så betyder avelsvärdet enormt mycket. Att tävla på v75 osv är oehört mycket svårare för en häst att tjäna pengar och få ett bra avelsvärde.....

går att säga mycket om ludde, men han är en grymt bra affärsmann och en av sveriges bästa tränare.
Reply
Nijo Posted: 2008-01-09 13:42:19

V 7, GLEN KRONOS
kan ju sedan nämna att vi hart haft stjärnor som varit mycket bra som 2 åringar också och dte kommer att bli mer vanligt i framtiden då aveln går framåt, men eftersom 90-93% av alla hästar ej tävlar som 2 åringar så är det stor chans att någon/några av de bästa finns där också,,,hästar utvecklas olika och så kommer det alltid att vara.

exempel på en 2 åring som klarat sig är väl revenue bland annat.......
Reply
tommie Posted: 2008-01-09 14:19:02 Answer to: "kan ju sedan nämna att vi hart haft stjärnor som varit mycket bra som 2 "
223
Benny
Eskilstuna

Revenue är nästan den enda som har tagit sej till eliten vad jag kan komma på... Jag tycker absolut inte att det är fel att satsa på att starta som tvååring. helst inte nu när dom höjer prispengarna mer och mer. Jag tror att vi kommer att få se fler och fler som startat som tvååringar som kommer att fortsätta vara bra när dom blir äldre. En anledning till det är ju att tränarna får mer och mer erfarenhet på hur dom ska träna för att hästarna ska hålla längre både fysiskt och psykiskt... Men hittils kan jag inte säga att det är många som varit bra som tvååringar som har blivit bra äldre hästar...
Reply
rotagg Posted: 2008-01-09 16:03:58

revenue är som tommie säger nog den enda som har hävdat sig väl efter att ha startat som tvååring.. Sen de andra hundratalet som ludde har börjat starta som tvååringar, har försvunnit.. Trots att de dominerat som tvååringar.. Att säga att de blir ikappväxta är bara en dålig bortförklaring.. Trots att de borde ha fördel av rutin och hårdare träning, så går kullkamraterna som inte tävlat som tvååringar lätt förbi..

Vi kan ju titta på USA där hästarna i princip bara startar som två och treåringar.. Tror du det är en slump?? Hästarna är slutkörda efter alla tuffa lopp och detta kommer mer och mer till Sverige..

Och vad vet du om mig egentligen?? Har hjälpt till i stall i många år och hållt på med hästar i princip hela mitt liv..

Slutligen så har jag absolut inget emot kolgjini.. Han är en friskus i travet och har många fina och välstammade hästar..
Reply
Nijo Posted: 2008-01-09 16:24:36

V 7, GLEN KRONOS
Om du nu är aktiv inom travet så tycker jag att det är konstigt att du har en sådan åsikt, dålig påläst skulle jag vilja säga. Det är fakta och självklara saker som jag lägger fram till dig.

vad gäller USA så är det ingen slump, det är en satsning och en strategie att tävla hästarna som 2,3,4 åringar för att sedan låta dem gå till avel. Fint liv väl? att bara behöva tävla i några år och sedan ta det lugnt.......

Sedan undrar jag hur du INTE kan acceptera att hästar som utvecklas tidigt är bättre än sent utvecklade hästar som 2 åringar.....som jag sade innan, att vara bäst bland 7-10% av årgångshästarna är inte särskilt meriterande,,,,,,Det är en självklarhet att det finns MÅNGA bättre av de andra 90-93% av hästarna som ej kommer ut som 2 åring. Det säger sig själv ju......

Det är som ludde säger, hästar som inte kan hävda sig som 4,5,6 åring får chansen att springa in sina pengar som 2 eller 3 åring då dem är tidigt utvecklade och har en fördel av det....

För att vända din fråga, hur många av de bästa 3 och 4.a åringarna bli elithästar då? eller ens kan hävda sig i guld? inte mer än några enstaka procent kan jag säga dig.
Reply
tommie Posted: 2008-01-09 16:45:52 Answer to: "Om du nu är aktiv inom travet så tycker jag att det är konstigt att du h"
223
Benny
Eskilstuna

Nijo du sågar andra hela tiden och sedan börjar du gråta och ska sluta skriva på forumet när någon skriver att du har fel...(vilket är ganska ofta) Det finns ju hur mycket statistik som helst på att dom hästar som varit bäst som tvååringar inte blir nåt som äldre hästar!! Du har fortfarande inte räknat upp någon annan än revenue...
Reply
Soberano Posted: 2008-01-09 17:02:13

V 1, PALERMO MAIL
Ska assistera Ivarsson lite, Hövding lavec,Malabar circle às,Giant superman,Egon lavec,Simb Chaplin. Vet ej vad som är kriteriet för att platsa som godkänd efter unghästsäsongen men tycker det är nàgra bra exempel.
Reply
Nijo Posted: 2008-01-09 17:20:16 Edited(1): 2008-01-09 17:22:01

V 7, GLEN KRONOS
tommie, dem har ju inte oddsen på sin sida direkt? varför måste dem bli något? är så fan mycket större chans att någon av de andra 90% av hästarna i årgången är bättre som 3 eller 4.a åring.

Egon lavec, revenue, höding lavec vann alla 3 uppfödningsloppet som 2 åring i regi Ludde........det är 500 000kr, det är mer än många tjänar på 10 års tävlande så vem bryr sig om de inte bli rnågon stjärna senare? dem får 500 000kr, ett avelsvärde och sedan är det väl gansk astor chans att dem tjänar lite pengar efter det.

Lindh, när du säger att jag har fel i denna fråga är det det bara ett bevis på hur TOTALT okunnig du är inom travet, inte kan så många topptränare göra fel när dem startar 2 åringar? Finns det någon topptränare som skulle riskera att göra en lovande häst sämre genom att starta den som 2 åring?

svanstedt, lövgren, Engblom, knutsson, bergh,ludde är några exempel på tränare.

Micro mesh har tjänat 700 000kr som 2 åring, plåt-svens häst har tjänat över miljonen,,,,,,,samtidigt kan jag lova att det finns säkert redan en lång lista på folk som vill avla på dessa 2 nu......Även om dem inte blir elitehästar senare så har dem gjort sitt, kanske är pengar som de aldrig kunnat vinna annars mot de övriga 90% av årgångens hästar som kommer ut som 3 och 4.a åring.
Reply
tommie Posted: 2008-01-09 17:23:46 Answer to: "Ska assistera Ivarsson lite, Hövding lavec,Malabar circle às,Giant superm"
223
Benny
Eskilstuna

giant superman startade en gång som 2-åring... kom femma och sprang in 6500 kr. malabar circle ås är född samtidigt som hövding lavec som vann nästan allting som 2-åring... så malabar circle ås kan man nog inte räkna som 2-årings stjärna... simb chaplin har inte mött eliten än så den vet vi inte hur det går med.. men personligen tror jag att han kommer att klara sig mycket bra! Då kan vi säga att att 4 st som har varit med i eliten.. PÅ ELVA ÅR!! Det tycker jag talar sitt tydliga språk...
Reply
1   [ 2 ]   3   4   5