1
[ 2
]
|
lillsyrran
|
Posted: 2020-10-24 10:12:08 Edited(1): 2020-10-24 12:12:05
|
Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
|
Upp en på startsnabbhet inatt. Tränar intervall just nu. Vill ni att jag byter till styrka?
Korrigering: Hon står kvar på Intervall pga ingen lämplig tränare för styrka.
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2020-10-24 13:08:08  Upp en på startsnabbhet inatt. Tränar intervall just nu. Vill ni att jag byter till styrka?
Answer to: "Upp en på startsnabbhet inatt. Tränar intervall just nu. Vill ni att jag "
|
Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
|
Alltid bra att ha både backtränare och intervalltränare. Men förståeligt när din ekonomi varit på minus.
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2020-10-24 14:07:12  En stor anledning till att man får såpass mycket mer för en ostartad häst än en startad är ju just pga att man kan ändra namnet. De allra flesta vill ha enhetliga namn i stallet så långt det går, och betalar man flera mille för en häst har man köpt rättigheterna att göra precis vad man vill med den.
Man kan vända på det och undra varför säljande part ens bemödar sig med att byta namn när hästen ändå ska säljas?
Nu kommer hästen helt säkert bli för dyr mig ändå men det kändes inte rättvist nånstans att skjuta ner framtida ägare ifall han/hon nu hade velat byta namn på denna. Jag hade bytt namn omgående. Mitt stall, min häst, mitt beslut.
Till sist stort grattis till Lillsyrran som äntligen får ordning på ekonomin! 
Answer to: "En stor anledning till att man får såpass mycket mer för en ostartad hä"
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
Fast om det är så viktigt med lyxen att ha enhetliga namn i sitt stall kanske man får föda upp sina egna hästar då? Vad är den stora skillnaden mot att köpa en äldre häst med ett namn som visar vilken uppfödare som har tagit fram fölet en gång i tiden? Lägre pris, jag fattar, men om det går att leva med så borde ju även ett ostartat föl få chansen att skänka lite glans åt uppfödaren.
Jag vet att många döper om sina inköpta föl, så jag räknar inte med något medhåll i den här frågan. Särskilt viktig är den inte heller, tycker bara det är lite lurigt beteende. Jag skulle i alla fall tycka att det vore trist om något bytte namn på någon av mina uppfödningar.
Nå, instämmer i gratulationerna till uppfödaren av fina Inkas Fairytale!
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2020-10-24 14:45:44
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Om man inte ens ska ha den etiska rätten att byta namn på inköpta föl, då kan man inte längre hålla till i världstoppen och samtidigt ha ett enhetligt stallnamn. Vi vet båda två att man på enbart egenavel knappast kan få fram tillräckligt med hästar för att slå sig in bland zonens stallelit.
Jag tycker inte det är några konstigheter. Man har köpt en häst, den ska springa för en under 10 etapper, självklart vill man att den också ska heta någonting i enlighet med stallnamnet. Din tanke om att man, etiskt sett, kanske borde välja mellan enhetliga namn och en satsning mot världseliten känns lite naiv. Det hade dessutom resulterat i mycket mindre intäkter för Eriksson, vilket knappast hade gjort hans intresse för zonen större.
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2020-10-24 14:55:55  Om man inte ens ska ha den etiska rätten att byta namn på inköpta föl, då kan man inte längre hålla till i världstoppen och samtidigt ha ett enhetligt stallnamn. Vi vet båda två att man på enbart egenavel knappast kan få fram tillräckligt med hästar för att slå sig in bland zonens stallelit.
Jag tycker inte det är några konstigheter. Man har köpt en häst, den ska springa för en under 10 etapper, självklart vill man att den också ska heta någonting i enlighet med stallnamnet. Din tanke om att man, etiskt sett, kanske borde välja mellan enhetliga namn och en satsning mot världseliten känns lite naiv. Det hade dessutom resulterat i mycket mindre intäkter för Eriksson, vilket knappast hade gjort hans intresse för zonen större.
Answer to: "Om man inte ens ska ha den etiska rätten att byta namn på inköpta föl, "
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
Ditt sista argument är väl i och för sig giltigt, men med tanke på att Eriksson inte direkt blir ekonomiskt oberoende av typ 300 namnbyten per etapp är jag tveksam till att det har någon avgörande betydelse.
Nå, let's agree to disagree.
|
|
Reply
|
|
daddyy
|
Posted: 2020-10-24 15:26:21
|
Became a member: 2010-06-27
Forum posts: 228
|
För mej är det självklart att byta namn på inköpta ostartade hästar. Vill man som uppfödare ha sina namn på sina hästar så får man göra en start( efter det kan man inte byta namn) men då är troligtvis inte lika många som är intresserade av hästen. Vilket innebär mindre betalt för hästen.
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2020-10-24 17:10:58 Edited(2): 2020-10-24 17:46:45
|
|
Personligen döper jag bara egenuppfödda hästar till Nessla. Köper jag in något (vilket inte händer ofta) så döper jag förmodligen om dem, men inte till Nessla. Nessla är för mig ett uppfödningsnamn.
Jag tycker dock givetvis att det är fritt fram att göra som man känner för och har inget problem alls med hur exempelvis Cherry gör.
Det viktigaste tycker jag är att man döper om hästarna och skulle gärna se att fler gjorde det så att admin får ivf lite pengar och så att vi slipper så många; Stopping Dream, Stifling Dreamcatcher, Fast Sergeant osv.
Edit: Egna stuteriköp räknar jag som "egenuppfödda".
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2020-10-24 19:37:51 Edited(1): 2020-10-24 19:38:32
|
|
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2020-10-27 12:37:59
|
|
Det blir spännande att se vad denna häst kan uträtta på banan. Lycka till i nya stallet!
|
|
Reply
|
|
lillsyrran
|
Posted: 2020-10-27 20:29:37
|
Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
|