1
[ 2
]
3
|
hogan
|
Posted: 2013-05-12 17:11:25  Tror inte det.. Här fick han köra som han ville, Nesta Effe körde ju inte direkt ihjäl sig över upploppet o Maha ska man inte räkna bort.
Answer to: "Tror inte det.. Här fick han köra som han ville, Nesta Effe k&oum"
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Jo, han ska ej gå i ledningen och är mkt bättre på 1600 så jag säger KLAR fördel SEBBE ni ser ju hur MARRE funkar, han går inte köra annat vis på och kommer hamna sist i Elitloppet o sladdar som vanligt, när han går 5-600 kvar då sticker SEBBE...bara inse...SEBBE K vinner. 
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2013-05-12 17:19:38
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Varför blev inte ni kuskar för, alla här dissar Örjan och ändå tror jag mig kan sticka ut hakan o säga att han kör massa ggr bättre än ngn här inne...publikkuskar ska alltid säga efteråt hur det ska köras....han var ju på väg fram men då snodde ju kamelen CC den positionen. 
ÅRETS HÄST 2012 SEBESTIAN K....man glömmer fort o hissar Marre på en prestation.
Jag gillar Marre men jag tycker inte han är ngn sprinter, han kan vinna precis som Utah Bulwark gjorde en gång i tiden, gick i tredjespår hela loppet. Men då måste det köras från bilen släpper full fräs.
|
|
Reply
|
|
travspelarn
|
Posted: 2013-05-12 17:54:51  Varför blev inte ni kuskar för, alla här dissar Örjan och ändå tror jag mig kan sticka ut hakan o säga att han kör massa ggr bättre än ngn här inne...publikkuskar ska alltid säga efteråt hur det ska köras....han var ju på väg fram men då snodde ju kamelen CC den positionen. 
ÅRETS HÄST 2012 SEBESTIAN K....man glömmer fort o hissar Marre på en prestation.
Jag gillar Marre men jag tycker inte han är ngn sprinter, han kan vinna precis som Utah Bulwark gjorde en gång i tiden, gick i tredjespår hela loppet. Men då måste det köras från bilen släpper full fräs.
Answer to: "Varför blev inte ni kuskar för, alla här dissar Örjan o"
|
Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
|
Sebastian K blev väll årets häst förra året i och med att commandern inte fick vara med. Maharajah var nog inte sämre idag än på Åby men loppen har varit väldigt olikt körda. Det går inte att vinna Oslo GP från sjätte ytter när de kör i lugnt tempo där framme.
Sebastian vann väll högst pliktskyldigt och drar inga som helst slutsatser av dagens lopp inför elitloppen och fortsättningen.
Commandern var dålig igen och kan det vara sluttävlat nu? Lär inte bli något elitlopp för hans del...
Sedan undrar jag hur du vet att Maharajah inte är någon sprinter? Har ju aldrig startat på kort... I olympiatravet hade jag 09,4 sista 1500 på marre och det lär väll räcka en bit i elitloppet också kan man tycka...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-12 18:06:08
|
Became a member:
Forum posts:
|
Örjan är ju på väg fram och i det skedet så går CC ut, örjan gör ett val och backar tillbaka då förmodligen det skulle blivit 3:e spår resten av loppet om han hade fortsatt gått fram. Den okunnige kritiserar örjan.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2013-05-12 18:44:39  Örjan är ju på väg fram och i det skedet så går CC ut, örjan gör ett val och backar tillbaka då förmodligen det skulle blivit 3:e spår resten av loppet om han hade fortsatt gått fram. Den okunnige kritiserar örjan.
Answer to: "Örjan är ju på väg fram och i det skedet så g&ar"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Håller med. Som det såg ut så gav han upp loppet och jag tror att han i det läget valde att sikta på ev elitlopp, Varför försöka knäcka hästen med 1500 meter i tredjespår när dom bara behöver ett kvitto på att förra starten inta bara var en "knäpp". Han avslutade strålande och såg fortsatt fin ut MEN i elitloppet är kommer han vara sårbar om han inte öppnar lite bättre och kommer upp i ryggar lättare.
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2013-05-12 18:53:15
|
Forum posts: 5430
|
Ja varför köra för vinst när man kan ge upp loppet och pissa på spelarna? Dom som spelat stora summor vinnare eller en tvilling med Maha och Sebastian är säkert nöjda..  Men Örjan får ju köra hur han vill utan att något negativt sägs. När exempelvis Stefan Melander kör prepare så skriks det från olika håll, men när Örjan gör det så är det inga problem. Örjan behandlas annorlunda än alla andra kuskar.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2013-05-12 18:58:57  Ja varför köra för vinst när man kan ge upp loppet och pissa på spelarna? Dom som spelat stora summor vinnare eller en tvilling med Maha och Sebastian är säkert nöjda..  Men Örjan får ju köra hur han vill utan att något negativt sägs. När exempelvis Stefan Melander kör prepare så skriks det från olika håll, men när Örjan gör det så är det inga problem. Örjan behandlas annorlunda än alla andra kuskar.
Answer to: "Ja varför köra för vinst när man kan ge upp loppet och "
|
Forum posts: 7100
|
Tycker inte det var så illa kört idag med den, desto värre i Avd 3 med Pay attention som han från 5:e spår bara tittar bakåt och bakåt och bakåt redan 20 meter efter att bilen stuckit och sedan backar han sig sist och sätter sig i 4:e inv. DET var en usel styrning enligt mig.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-12 19:07:33
|
Became a member:
Forum posts:
|
vart var du när det skreks på örjan och hultman för två år sedan under hösten då maharajah startade på V75 som stor favorit gång på gång inför PDA. så säg inte att det gnälls på örjan. du är bara förblindad och glömmer bort alla gånger när örjan får kritik.
Jag förstod det, du hade spelat på maharajah,eller? därför så jäkla bitter!!!!
loppscenariot blev fel den här gången, att kritisera örjan i det här loppet är hårt!!
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2013-05-12 23:05:28  vart var du när det skreks på örjan och hultman för två år sedan under hösten då maharajah startade på V75 som stor favorit gång på gång inför PDA. så säg inte att det gnälls på örjan. du är bara förblindad och glömmer bort alla gånger när örjan får kritik.
Jag förstod det, du hade spelat på maharajah,eller? därför så jäkla bitter!!!!
loppscenariot blev fel den här gången, att kritisera örjan i det här loppet är hårt!!
Answer to: "vart var du när det skreks på örjan och hultman för tv"
|
|
Hade inte lirat en krona på maha eftersom Örjan är outstanding på att köra bort överlägsna hästar 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-12 23:58:53  Hade inte lirat en krona på maha eftersom Örjan är outstanding på att köra bort överlägsna hästar 
Answer to: "Hade inte lirat en krona på maha eftersom Örjan är outstand"
|
Became a member:
Forum posts:
|
okej, detta var dock knappast en bortkörning i alla fall. Jag har förstått att du gillar såna som trycker gasen i botten enbart. Grejen är med dig att om örjan hade fortsatt forcera och fått ett lopp i 3:e spår och säger att han skulle kommit på samma placering 3:a hade du kritiserat örjan också.
I PDA när örjan väljer att köra offensivt i ledningen så kritiserade du örjan ändå. så det spelar ingen roll, du har målat upp en bild att maharajah är övermäktig och kan inte förlora mot någon och när han väl gör det kommer sågen fram och allt är örjans fel.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-13 08:27:29
|
Became a member:
Forum posts:
|
Håller med Tommie här.
Löjligt dåligt kört av örjan.
Har man en monster stark häst, som e favorit och har toppform.
Ska man köra för vinst , han skulle ha fortsatt i rygg på CC.
Sen hade han säkert fått dödens, dem hade säkert velat haft rygg på maha.
CC har ju ingen toppform och det visste grodorna så varför skulle dem ej velat ha rygg på maha ?
Istället för att följa och sen ligga i dödens, och vinna loppet.
Valde han att backa längst back, därifrån vinner man inga lopp.
Hade en kusk som Erik eller takter kört hade dem kört vidare och lagt sig i dödens.
Och vunnit.
Så ja, håller med Tommie angående örjan här.
Proffs på att köra bort överlägsna hestar...........
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2013-05-13 11:28:20
|
|
Alldeles rätt! Alla andra toppkuskar hade utan minsta tvekan haft bättre resultat än Örjan om dom fått köra hästarna som han är förstekusk på. 
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2013-05-13 13:24:20
|
|
|
Posted: 2013-05-13 14:37:13
|
Became a member:
Forum posts:
|
med den spänst och fart maha hade över mål så blir han livsfarlig sista helgen i Maj! Perfekt kört lopp av Örjan!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-13 17:02:38 Edited(1): 2013-05-13 17:28:37
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ni tar för givet att fransosen skulle släppa? Sebastian K dämpade ner tempot fullständigt, hur kan man ta för givet att dem skulle släppa ner värsta konkurrenten då? Formen va ett frågetecken på CC men dem var ändå optimistiska i stallet.
Loppet blev helt fel helt enkelt och som örjan sa så öppnade han sämre än vad han hade väntat sig, så det blev fel. Och det kan lätt bli fel från ett spår långt ut.
Lika fel som det blev för Sebastian K i olympia finalen.
Dem som kör bort flest favoriter av toppkuskarna är Björn Goop och Robert Bergh, det finns det statistik på. (favoriter på V75)
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2013-05-13 18:13:23  Ni tar för givet att fransosen skulle släppa? Sebastian K dämpade ner tempot fullständigt, hur kan man ta för givet att dem skulle släppa ner värsta konkurrenten då? Formen va ett frågetecken på CC men dem var ändå optimistiska i stallet.
Loppet blev helt fel helt enkelt och som örjan sa så öppnade han sämre än vad han hade väntat sig, så det blev fel. Och det kan lätt bli fel från ett spår långt ut.
Dem som kör bort flest favoriter är Björn Goop och Robert Bergh, det finns det statistik på. (favoriter på V75)
Answer to: "Ni tar för givet att fransosen skulle släppa? Sebastian K dä"
|
|
Du har helt rätt i att vi inte vet om dom hade släppt ned maha i dödens. Det visste inte heller Örjan eller hur? Då har han ett val att göra. Antingen försöker han vinna loppet eller så ger han upp det och backar ned i kön. Möjligt att ägare och tränare till maha tycker att han gjorde rätt. Men när han gör valet att inte försöka så skiter han fullständigt i spelarna. Samma spelare som gör att travsporten finns. Jag fattar inte hur man som spelare kan tycka att det är okej att inte försöka. Men naturligtvis har ni rätt till eran åsikt och jag respekterar den, även om jag som sagt inte fattar hur ni kan tycka att det är okej att inte försöka... Jag spikade förresten Sebastian och borde vara nöjd att inte Maha kom fram i dödens. Men jag tycker ändå att det är bedrövligt att skita i spelarna och inte försöka utan bara ge upp.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-13 19:55:47  Du har helt rätt i att vi inte vet om dom hade släppt ned maha i dödens. Det visste inte heller Örjan eller hur? Då har han ett val att göra. Antingen försöker han vinna loppet eller så ger han upp det och backar ned i kön. Möjligt att ägare och tränare till maha tycker att han gjorde rätt. Men när han gör valet att inte försöka så skiter han fullständigt i spelarna. Samma spelare som gör att travsporten finns. Jag fattar inte hur man som spelare kan tycka att det är okej att inte försöka. Men naturligtvis har ni rätt till eran åsikt och jag respekterar den, även om jag som sagt inte fattar hur ni kan tycka att det är okej att inte försöka... Jag spikade förresten Sebastian och borde vara nöjd att inte Maha kom fram i dödens. Men jag tycker ändå att det är bedrövligt att skita i spelarna och inte försöka utan bara ge upp.
Answer to: "Du har helt rätt i att vi inte vet om dom hade släppt ned maha i "
|
Became a member:
Forum posts:
|
spelarna ska inte bestämma hur kuskarna ska köra, jag respekterar örjans körstil likaså som jag respekterar luddes körstil. örjan är en mer defensiv kusk, som spelare tar man hänsyn till det.
gillar inte uttrycket "skita i spelarna"... Peter Untersteiner sket i spelarna med Perfect Power då också i lopp 3 på halmstad? valde att sitta kvar som 3:e rankad i loppet i en fin löpning i 3:e utvändigt. spurtade bra efter sen lucka. man kan ta exempel dagligen på kuskar som då skiter i spelarna om man tänker så.
Det blev helt fel lopp för örjan och maha i söndags och jag respekterar hans val.
Men om man som spelare bara tänker: Maharajah är bästa hästen och spelar efter det då får man skylla sig själv.
Sen blir jag så väldigt konfundersam gällande dig då du skyllde allting på örjan i PDA då han som du skulle säga "försöka" vinna. körde offensivt i ledningen. Hur örjan än kör kommer du aldrig vara nöjd, det har du bevisat då du direkt kommer in med ett inlägg bara när örjan förlorat med en favorit.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-14 09:14:10  spelarna ska inte bestämma hur kuskarna ska köra, jag respekterar örjans körstil likaså som jag respekterar luddes körstil. örjan är en mer defensiv kusk, som spelare tar man hänsyn till det.
gillar inte uttrycket "skita i spelarna"... Peter Untersteiner sket i spelarna med Perfect Power då också i lopp 3 på halmstad? valde att sitta kvar som 3:e rankad i loppet i en fin löpning i 3:e utvändigt. spurtade bra efter sen lucka. man kan ta exempel dagligen på kuskar som då skiter i spelarna om man tänker så.
Det blev helt fel lopp för örjan och maha i söndags och jag respekterar hans val.
Men om man som spelare bara tänker: Maharajah är bästa hästen och spelar efter det då får man skylla sig själv.
Sen blir jag så väldigt konfundersam gällande dig då du skyllde allting på örjan i PDA då han som du skulle säga "försöka" vinna. körde offensivt i ledningen. Hur örjan än kör kommer du aldrig vara nöjd, det har du bevisat då du direkt kommer in med ett inlägg bara när örjan förlorat med en favorit.
Answer to: "spelarna ska inte bestämma hur kuskarna ska köra, jag respekterar"
|
Became a member:
Forum posts:
|
klockrent inlägg! bra!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-14 09:19:56 Edited(1): 2013-05-14 09:20:16  Ni tar för givet att fransosen skulle släppa? Sebastian K dämpade ner tempot fullständigt, hur kan man ta för givet att dem skulle släppa ner värsta konkurrenten då? Formen va ett frågetecken på CC men dem var ändå optimistiska i stallet.
Dem som kör bort flest favoriter av toppkuskarna är Björn Goop och Robert Bergh, det finns det statistik på. (favoriter på V75)
Answer to: "Ni tar för givet att fransosen skulle släppa? Sebastian K dä"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Också fantastiskt bra, framförallt att någon lyfter fram alla favoriter Goop bränner med....
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-05-14 13:11:49
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tommie har fullkomligt rätt.
Kan inte heller förstå hur man som spelare tycker att det är ok att kuskarna inte kör för vinst. Det är tillräckligt mycket osäkerhetsfaktorer och slump som spelar in utan att vi dessutom ska behöva väga in en vissa sannolikhet för att kusken ifråga just den dagen inte kör för vinst. "  et får man som spelare räkna in"...Eller hur? Är du rainman som kan ta hänsyn till så många parametrar?
Det minsta man kan begära som spelare är följande:
1. Att kuskarna ALLTID kör för vinst
2. Att tränarna gör så gott de kan för att ha hästarna i så bra tävlingsskick som möjligt, och om de inte är det, att de informerar tydligt om detta.
3. Att spelarna får korrekt information avseende allt av betydelse om hästar, utrustning, m.m.
Sedan är det upp till oss spelare att bedöma hästarnas kapacitet mot varandra, deras form, utrustningens betydelse samt löpningsförlopp. Detta är svårt nog.
Med argumentet att "det får spelarna räkna med" så kan man ju slänga in alla möjliga slumpmoment (om man nu skulle vilja gynna Harry Boy-spelarna mer). Man kanske kan lotta startspår 10 minuter före start? Man kanske kan lotta om att en häst blir struken? Kanske slumpen kan avgöra i sista sekund om det blir auto eller volt? Ja...Ni fattar poängen.
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
3
|