Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
Solvalla 2011-10-01
V75-4 Klass II, Final.
5. OOLONG 38% 39
Kihlström Örjan
12. VELTEN OVAMBO 26% 49
Takter Johnny
8. MUGGER M.M. 24% 49
Jansson Torbjörn
3. FRITIOF PIRATEN 17% 58
Frick Kajsa
1. ODD FELLOW 14% 121
Lennartsson Per
6. DANTE SUND 13% 76
Ohlsson Ulf
11. STEPPING STARLIGHT 7% 228
Untersteiner Johan
7. GLOBAL MAGIC 6% 272
Jepson Carl Johan
4. AJLEXES DAYLIGHT 4% 119
Pettersson Tomas
2. SIMB CATCHER 3% 409
Söderkvist Stefan
9. STAFFAN PALEMA 1% 770
Kontio Jorma
10. CHOKO COCO 1% 999
Tillman Jennifer

Senast uppdaterad: 2011-10-01 18:00:02, källa http://www.atg.se
Staplarna ovan visar vilket ekipage som våra användare tror vinner. Rösta genom att klicka på knappen bredvid ekipaget du tror vinner.
Snabblänkar
V75-1 Solvalla
V75-2 Solvalla
V75-3 Solvalla
V75-4 Solvalla
V75-5 Solvalla
V75-6 Solvalla
V75-7 Solvalla
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> V75-4 Solvalla

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

1   [ 2 ]   3   4  
Author Message
Dark_horse Posted: 2011-09-27 07:54:30 Answer to: ""alla" tycker örjan är bäst, för att han allt"

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890

V 4, AJLEXES DAYLIGHT

S 3, FRITIOF PIRATEN
Nä, Örjan är näst bäst. Bäst är Erik.
Reply
phipe Posted: 2011-09-27 10:07:33
31
Stall Våmb
Axevalla

Became a member: 2010-08-01
Forum posts: 643
Bara en fundering, förr var det väl Björn som räknades som den bästa, ingen som tycker han är bäst längre?
Reply
Posted: 2011-09-27 10:49:30

Became a member: 
Forum posts:
Trehästars lopp ! Fantastiskt lås på Dante Sund - Velten Ovambo - Oolong
Strecka dessa tre och gå vidare !
Reply
Posted: 2011-09-27 12:03:37 Answer to: "Nä, Örjan är näst bäst. Bäst är Erik."

Became a member: 
Forum posts:
ne inget av dem
Reply
tommie Posted: 2011-09-27 15:16:02 Answer to: "Nu var vi tillbaka vid den här diskussionen igen, trevligt, var lä"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Örjan sitter ofta fast med krafter som räckt till seger inte bara till tredje-fjärde platser.. Och visst hör segerprocenten samman med hur bra hästar man kör, just därför tycker jag att Örjans segerprocent är riktigt dålig med tanke på att han är en av de som får köra bäst hästar eftersom han är förstekusk åt både Hultman och Walmann och dom brukar dessutom ha hästarna i riktigt bra författning när dom tas ut. Tycker absolut att Örjan har lika bra förutsättningar som de andra "toppkuskarna" men trots det är segerprocenten dålig.

Som jag tidigare sagt utgår jag från att jag är spelare när jag rankar kuskarna. Det värsta jag vet är att se en häst jag "räknat ut" sitta fast med vinstkrafter. Om hästen ges chansen men inte vinner så är det jag som tippat dåligt och det tycker jag känns bättre.

Som de flesta vet har jag alltid rankat Björn Goop som sveriges bästa kusk men i år har inte Björn haft ett av sina bättre år och jag är inte sämre än att jag kan erkänna det. Jag tycker att tex Erik har varit bättre än Björn i år och även Åke Svanstedt har kört mycket bättre än tidigare och ska oxå rankas före i år.

De jag träffar som har Örjan som favoritkusk har dock en tendens att skita fullständigt i fakta och enbart gå på sin personliga åsikt. Det enda argument dom har som är baserat på fakta är att Örjan kör in mycket pengar per start, och det tycker jag är den fakta som är mest missvisande eftersom Örjan kör Maha och Tamla bla. Har mycket svårt att se Erik eller Björn lyckas sämre med de kanonerna.

Egentligen borde jag inte skrivit mer angående kuskar men när människor helt struntar i fakta utan bara går på sina personliga åsikter så träffar dom en nerv hos mej.. haha

Detta är vad jag tycker, och jag hoppas att jag inte skrivit på ett sätt så att någon tar illa upp.
Jag svarade på Dark horse inlägg men detta var mer ett allmänt inlägg känner jag nu.
Reply
Posted: 2011-09-27 15:21:57
31
Stall Våmb
Axevalla

Became a member: 
Forum posts:
aldrig någonsin sätt någon här inne inkluderat någon fakta alls i något inlägg, bara personliga åsikter, så kul med lite annorlunda inlägg
Reply
dujorha Posted: 2011-09-27 16:18:14

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Tja när det gäller Örjan o han köregenskaper o hur skicklig han är..så tänker ja inte gå in på de..men en sak som är rätt klar är att han inte alltid kör för seger..så han bryter mot grundregeln om att köra för bästa placering om det nu är att försöka vara först i mål ! Nu lär han aldrig bli straffad för de heller !!
Reply
Posted: 2011-09-27 17:02:38 Answer to: "Tja när det gäller Örjan o han köregenskaper o hur skic"
31
Stall Våmb
Axevalla

Became a member: 
Forum posts:
hum, du säger han bryter mot grundregeln, om det nu är att vara först i mål..hur ska du ha det, bryter han mot den eller inte du kan inte säga båda
Reply
dujorha Posted: 2011-09-27 19:21:54 Answer to: "hum, du säger han bryter mot grundregeln, om det nu är att vara f"

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Kan ja inte ? Va är bästa placering för oss spelare ? Tror de är bästa placering som står i reglerna men skit samma för oss, vi vill ju ha vinnare !!
Reply
Dark_horse Posted: 2011-09-27 21:08:53 Answer to: "Örjan sitter ofta fast med krafter som räckt till seger inte bara"

V 4, AJLEXES DAYLIGHT

S 3, FRITIOF PIRATEN
Köper helt och hållet att man som spelare ofta kan bli sur på örjan för att han sitter fast, men åtminstone jag blir ofta även tacksam för hans passiva styrningar eftersom de även resulterar i segrar med hästar som inte hade vunnit annars. Och precis som jag ofta blir sur på Svanstedt och Goop för att de ofta överforcerar hästar helt i onödan, hästar som utan problem hade kunnat vinna loppet med "normala" resor, är jag ofta även tacksam över deras bestämda och alerta agerande i loppen.

Det är här de personliga åsikterna kommer in i bilden. Vilken av dessa körstilar, med deras respektive för -och nackdelar, föredrar man? Att bedömma vem som är bästa kusken är ju ingen exakt vetenskap, så givetvis måste personliga åsikter få förekomma i diskussionen.

Personligen blir jag mer imponerad av kuskar som vinner lopp med "små medel" än kuskar som vinner för att de gasar så hårt att ingen vågar stå ivägen (jag överdriver för tydlighetens skull). Mest för att den förstnämnda stilen är så mycket mer avancerad.

Slutligen, vad gäller segerprocenten. Kihlström ligger ca 2-3 procentenheter efter Goop varje år, för mig är det en helt ointressant skillnad. Då är det betydligt mer intressant att studera vilka lopp man vinner och på vilket sätt.
Reply
tommie Posted: 2011-09-27 22:26:09 Answer to: "Köper helt och hållet att man som spelare ofta kan bli sur p&ari"
223
Benny
Eskilstuna

Själv tycker jag att man får en mer rättvis bild av vem som är bäst om man slår ut det under en längre tid istället för vid enstaka tillfällen. Jag tycker att under ett år så kör topp fem kuskarna bland catchdrivers ungeför likvärdigt material. Kollar man däremot på storlopp så är det ju en extrem fördel att sitta bakom Maha... Sen att man gillar olika körstilar är en sak. Om Valencia är mitt favoritlag i spanien för att dom spelar fin fotboll och sen vinner dom båda mötena med Barcelona under en säsong men kommer fyra i ligan och Barcelona vinner den så skulle det aldrig falla mig in att säga att Valencia är bättre Barcelona... Man får helt enkelt inse att ens egna åsikter inte väger så tungt mot fakta. Jag gillar Björn Goops körstil mest men kan ju inte säga att han är bättre än Erik Adielsson i år när det finns fakta som bevisar motsatsen. Även om man har en personlig åsikt så kan man inse att den kanske inte stämmer med hur det verkligen är.
Reply
Dark_horse Posted: 2011-09-27 22:48:42 Answer to: "Själv tycker jag att man får en mer rättvis bild av vem som"

V 4, AJLEXES DAYLIGHT

S 3, FRITIOF PIRATEN
Det är där våra åsikter går isär Jag anser inte att det finns fakta som pekar ut en absolut sanning i det här fallet. Vad som finns är siffror som beror av en jäkla massa olika parametrar, men de räcker inte för att betraktas som en universell lag. Kuskens betydelse för utgången av ett lopp är kraftigt underordnad hästens, vilket gör all kuskstatistik svårtolkad.
Självklart är inte heller jag dum nog att påstå att Örjan har varit outstanding i år, men sett till helheten har han varit topp 2 för mig under åtminstone andra halvan av 2000-talet.

Tack för god debatt, nu lägger jag ner för den här gången
Reply
tommie Posted: 2011-09-27 23:31:25 Answer to: "Det är där våra åsikter går isär:) Jag ans"
223
Benny
Eskilstuna

Då tycker jag att Per-Åke Holmsten är Sveriges bästa kusk för det finns ingen fakta som pekar på något annat, bara en massa siffror. Tack själv! Alltid roligt när man kan tycka olika utan att diskutionen spårar ur och man blir ovänner!
Reply
Posted: 2011-09-27 23:35:17 Answer to: "Då tycker jag att Per-Åke Holmsten är Sveriges bästa "
31
Stall Våmb
Axevalla

Became a member: 
Forum posts:
visst är det så, tvärr finsn det sådana det inte går att kommunicera med på ett vuxet vis men kul att ni kommer överens
Reply
Posted: 2011-09-28 08:28:08

Became a member: 
Forum posts:
Fortfarande samma surr om kuskar ser jag, kul att se att forumet utvecklats....
Reply
B_Good Posted: 2011-09-28 09:11:16

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896

V 5, OOLONG

S 3, FRITIOF PIRATEN
Måste säga att det är trevligt med diskussioner som inte urartar!
Reply
Posted: 2011-09-28 09:33:45

Became a member: 
Forum posts:
Ganska otroligt att Örjan bara har 13% i vinnarstatistik och takter 12%, ENORM skillnad på hästarna dem kör.

Ludde ligger väl på 22%? men inte är han bäst i sverige för det

Orsaken till att Goopen vinner mindre nu är ju för att han är mycket mer trogen sitt egna stall och får köra sina egna ofräscha hästar

Någon som har koll på varför örjan kör Oolong och inte velten ovambo? pga spåren eller tror stallet på bättre chans med Oolong? Velten är ju utan tvekan den som imponerat mest.
Reply
Soberano Posted: 2011-09-28 09:54:32 Answer to: "Ganska otroligt att Örjan bara har 13% i vinnarstatistik och [b"

Forum posts: 7100

V 5, OOLONG

Orsaken till att Goopen vinner mindre nu är ju för att han är mycket mer trogen sitt egna stall och får köra sina egna ofräscha hästar

Han står ju numera som tränare för alla stallets hästar och KAN ju inte välja bort dom hur kassa dom än är.....

Spåren vet dom inte innan dom väljer häst så det måste ju vara så att Örjan håller Oolong högre och med tanke på spåren så måste den väl ha bättre chans?
Reply
Posted: 2011-09-28 09:59:25
31
Stall Våmb
Axevalla

Became a member: 
Forum posts:
Tack tommie och Dark_horse för en intressant föreläsning !
Reply
tommie Posted: 2011-09-28 10:17:42 Answer to: "Fortfarande samma surr om kuskar ser jag, kul att se att forumet utvecklats"
223
Benny
Eskilstuna

Ja det är ju inte direkt så att du är med och bidrar så att det utvecklas... Men att komma med inlägg ibland för att klaga är du bra på. Strålande!
Reply
1   [ 2 ]   3   4