1
[ 2
]
|
Soberano
|
Posted: 2010-01-22 23:36:36  Javisst. Din statistik är givetvis adekvat och givande. Jag tar bara chansen att försöka bryta storstallens oligopol gällandes avel. Det finns hingstar utanför storstallens maktsfär som möjligtvis kan bryta nuvarande mönster, TSM är en av dem.
Answer to: "Javisst. Din statistik är givetvis adekvat och givande. Jag tar bara c"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Det gör du rätt i! Detta skulle dessutom kunna bli bra mycket intressantare om det inte fanns ngt stuteri och det fanns en maxgräns per etapp för hur många ston en hingst kan betjäna.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-01-23 00:27:59
|
|
Jag kan ju slänga ut kroken redan nu. När denna etappen är slut så kan väl alla hingstägare som är intresserade själva skriva ihop statistiken för sin egen hingst om den har minst 10 avkommor så sammanställer jag det hela. Jag återkommer längre fram med påminnelse men tänkte kolla om intresset finns.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-23 00:31:23  Det gör du rätt i! Detta skulle dessutom kunna bli bra mycket intressantare om det inte fanns ngt stuteri och det fanns en maxgräns per etapp för hur många ston en hingst kan betjäna.
Answer to: "Det gör du rätt i! Detta skulle dessutom kunna bli bra mycket int"
|
Became a member:
Forum posts:
|
håller helt med. att hingstar ska kunna ge 2000 avkommor på en timme är ju lite suspekt. 20-30 kanske vore rimligt, kanske max 50 på en etapp?
det mesta är väl en fråga om pris och pengar också.
personligen tor jag på stuteri. det är för det första en utmärkt säkerhetsspärr för att stoppa nya stall från fusk: man kan enbart köpa hästar från stuteriet fram tills en viss spärr av aktivtet, vilket tvingar stall att vara aktiva, vilket gör dom synliga.
har lite mer ideer om det där, men dom håller jag i mitt eget huvud tills vidare.

|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-01-23 00:39:54  håller helt med. att hingstar ska kunna ge 2000 avkommor på en timme är ju lite suspekt. 20-30 kanske vore rimligt, kanske max 50 på en etapp?
det mesta är väl en fråga om pris och pengar också.
personligen tor jag på stuteri. det är för det första en utmärkt säkerhetsspärr för att stoppa nya stall från fusk: man kan enbart köpa hästar från stuteriet fram tills en viss spärr av aktivtet, vilket tvingar stall att vara aktiva, vilket gör dom synliga.
har lite mer ideer om det där, men dom håller jag i mitt eget huvud tills vidare.

Answer to: "håller helt med. att hingstar ska kunna ge 2000 avkommor på en "
|
|
Får jag fråga varför du tror på stuteri då jag är av motsatt åsikt? Jag tror att det finns enkla sätt att stoppa avelfusk och några av dessa är ju redan genomförda,prissänkningen av maxpriset för sperma tex gör att du måste ha många "kompisar" för att få in några större summor.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-23 01:04:47 Edited(1): 2010-01-23 01:05:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
tycker att om man styr upp stuterierna på ett roligt ( läs "bra" ) sätt är det ett bra inslag: amerikanska hästar är sprinters, franska lite starkare etc. du kan skapa breeder-namn för olika stuterier. om hästar från olika stuterier har olika kvaliteer kan man välja lite efter vilken typ av häst man vill ha.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-01-23 01:11:18  tycker att om man styr upp stuterierna på ett roligt (läs "bra"  sätt är det ett bra inslag: amerikanska hästar är sprinters, franska lite starkare etc. du kan skapa breeder-namn för olika stuterier. om hästar från olika stuterier har olika kvaliteer kan man välja lite efter vilken typ av häst man vill ha.
Answer to: "tycker att om man styr upp stuterierna på ett roligt (läs ""
|
|
Fast det skulle ju gå att lösa även inom aveln. Om man får in det som så att en häst som är stark och tränar bra på det också ger större sannolikhet att lämna en stark avkomma. Har man då ett sto som är svagt och tränar sämre på styrka så väljer man helt enkelt en stark hingst för att få in ett lite starkare inslag. Detta bör framförallt visa sig i träningen så att hästar inte föds med 5 i styrka men kanske tränar betydligt bättre på styrkan än på övriga egenskaper. Jag tycker att det känns roligare med avel och att kunna se bakåt varifrån hästar härstammar osv.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-23 01:35:13
|
Became a member:
Forum posts:
|
hur tycker du stallets "hästsituation" ska vara när man börjar?
jag tycker man har alldeles för mycket pengar.
vad tror du om ett tomt stall där man kan välja en eller par hästar från olika stuterier/prisklasser efter egen smak?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-23 01:41:33
|
Became a member:
Forum posts:
|
Håller med Soberano. Vi börjar närma oss den punkt när aveln har sådan bredd att det börjar bli dags att köra på den rakt av. Fast det behövs mycket mer bakgrundsdata och statistik för att det ska bli ett bra system.
Personligen stör jag mig i nuvarande system på att vissa hingstägare får oresonligt många kunder tack vare renomé, reklam och position i hingstlistan.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-01-23 02:08:58  hur tycker du stallets "hästsituation" ska vara när man börjar?
jag tycker man har alldeles för mycket pengar.
vad tror du om ett tomt stall där man kan välja en eller par hästar från olika stuterier/prisklasser efter egen smak?
Answer to: "hur tycker du stallets "hästsituation" ska vara när man"
|
|
Svår fråga måste jag säga. Håller med om att man har en väldigt god ekonomisk situation när man börjar och kanske det vore bättre att man istället för att få 3 hästar gratis börjar med mindre pengar men åtminstone har 5 boxar byggda.
Vad jag skulle vilja få in är mer regionskänsla för nya stall. Som det är nu så är det många som faktiskt gnäller över att det tar så lång tid att komma ut på V7 och i storloppen men hur ser det ut i verkligheten? Hur många är inte tränarna som bara startar i sina regioner för att dom inte har poäng att starta på Solvalla. Det tar tid att jobba sig upp och det gäller nog bara att få upp den rätta känslan även bland dom som inte kan starta i dom stora loppen.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-01-23 02:19:36  Håller med Soberano. Vi börjar närma oss den punkt när aveln har sådan bredd att det börjar bli dags att köra på den rakt av. Fast det behövs mycket mer bakgrundsdata och statistik för att det ska bli ett bra system.
Personligen stör jag mig i nuvarande system på att vissa hingstägare får oresonligt många kunder tack vare renomé, reklam och position i hingstlistan.
Answer to: "Håller med Soberano. Vi börjar närma oss den punkt när"
|
|
Visst är det så. Jag skulle vilja se en "hingstkatalog" där man kan göra reklam för sin hingst, skriva vad den har för egenskaper som gör den till en bra avelshingst. Det svåra är ju att folk som letar avelshingst oftast går in och tar första bästa hingst utan att fördjupa sig i vilken man väljer. Medelvärde är nog ett problem. Kanske ska man ta bort medelvärdet så att det inte syns? Kanske bara de andra värdena ska vara synliga och bara synliga för ägaren och när den ligger ute till försäljning. Jag vet faktiskt inte hur man ska få det rättvist.
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2010-01-23 09:35:36
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Låter iaf bra med ett maxantal per etapp inom aveln, så är det ju IRL också, de betäcker ett visst antal per år, så det är en jättebra ide att skrota stuteriet helt........dom som kör seriöst kan ruinera sig på stuteriet o mindre seriösa kan öppna hur många stall som helst för att hitta en superduper häst med 5 på de blå och 4-6 som medelvärde redan som ettåring, för att sedan läggas ut på börsen med en prislapp ala`10.000.000 och köpare blir inte småstallen som seriöst kämpar i motvind etapp efter etapp iaf....hur många stall står det inte inaktiva efter de gjort sitt sk. jobb??? SÅ SKROTA SKITEN o (FUSKET) .....vi kan väl rösta om det iaf. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-23 15:04:46
|
Became a member:
Forum posts:
|
det man får tänka på är att alla siffror, dvs värdena kontra priserna och stallets startekonomi, kan ändras.
mig spelar det ingen roll om stuteriet är kvar eller ej, men jag tycker att har man en bra stuteristruktur kan det definitivt skapa kvalite. fast så är det ju med alla delar.
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
|