1
[ 2
]
|
|
Posted: 2010-01-15 14:18:52
|
Became a member:
Forum posts:
V 5, HELGE PALEMA
|
många som gått lysande bra på slutet, frågan är vilka som faller ur denna gång?
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-01-15 14:21:44  många som gått lysande bra på slutet, frågan är vilka som faller ur denna gång?
Answer to: "många som gått lysande bra på slutet, frågan ä"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
V 10, LUCKY NOON
|
Det värsta är att det blir svårare ju mer man tittar.. Hade jag haft råd hade helgarderingen varit ok.. Tycker tillochmed 1%arna ser ok ut..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-15 14:23:36  Det värsta är att det blir svårare ju mer man tittar.. Hade jag haft råd hade helgarderingen varit ok.. Tycker tillochmed 1%arna ser ok ut..
Answer to: "Det värsta är att det blir svårare ju mer man tittar.. Hade"
|
Became a member:
Forum posts:
V 5, HELGE PALEMA
|
ja det är ju några snabba bästar med och blir det tempo så kan kaliber få en bra smygresa
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-15 19:27:53
|
Became a member:
Forum posts:
V 1, RANO
S 1, RANO
|
1 Rano kan vara den mest spelvärda spiken i omgången?
Många som inte vågar spika i första, för att det roliga kan ta slut alldeldes för fort. Bra chans normalt.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-15 21:14:50
|
Became a member:
Forum posts:
V 3, BACHELORES DREAM
|
Johan Ennoble första häst här!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-15 22:27:00
|
Became a member:
Forum posts:
V 1, RANO
S 1, RANO
|
Timos ranking V75-1: A: 2-1-8-4 B: 3-9-10-5 BC: 12-7-6 C: 11 D: -
Spetsstriden: Rano är motiverad spetsfavorit men Uffe Ohlsson varnar för innerspåret då han tycker hästen öppnar snabbare med spår en bit ute på vingen. Speedy Brodda, Bambi´s Comet och Johan Ennoble utmanar första biten och framförallt riktigt snabbe Johan Ennoble kan ”överraska” då han kommer längst utifrån och Bergh brukar inte vara den som ger upp och backar ner i kön.
Ett vidöppet lopp där inte ens formsvage 11 Kaliber är chanslös då han har grundkunnandet och styrkan samt två fomhöjande lopp i kroppen. Tipset till formtoppade vinterhästen 2 Speedy Brodda som senast avslutade sylvasst med 10,5 sista 400 från sistaplatsen till lätt seger. Hon har ett perfekt läge och öppnar dessutom bra vid felfri avgång (är inte helt att lita på  och bör få en fin resa i främre träffen. Ingen tillfällighet att hon är på topp just nu eftersom hon vann lopp även i fjol vid den här tiden. 1 Rano har frontat från innerspår tidigare och om han håller ledningen är han hästen att slå. Vann på bra sätt under vintriga förhållanden senast, efter högt tempo i ledningen. Norska huvudlaget var oryckt i mål och det brukar Rano svara på. Uffe Ohlsson var också väldigt tillfreds med hästen i det finslipande måndagsjobbet men hästen har bara en seger på hela elva bergsåkersstarter. 8 Johan Ennoble avslutade vasst senast, efter att ha sinkats av dålig draghjälp från tillägg. Öppnar ibland riktigt snabbt och Bergh är en mästare på att få full fart på djuren från spår långt ute på vingen. Johan Ennoble trivs dessutom väldigt bra i ledningen. 4 Bambi´s Comet ogillade banan på Solvalla näst senast och kom aldrig någonstans. Var desto bättre gången innan som tapper V75-trea (Zyano Boko vann) efter att ha gjort grovjobbet i spåren sista rundan. Senast fick han dödens i hårt tempo i kylan och det var starkt att strida till 100 kvar. Kan öppna bra och om banan tillåter körning utan framskor den här gången är det ett klart plus. 3 Bachelores Dream blir hårt betrodd och det var bättre tryck i henne vid dödenssegern senast, än gången innan. Hade då stått över något jobb innan i samband med vaccinering och bör inte vara sämre nu. Däremot är hon ingen snabbstartare och dessutom har hon visat sig snäppet bättre utan skor på alla hovarna. Risken finns att det inte går att köra på den balansen nu. 9 Ladies Man var i behov av loppet näst senast, efter kort vila. Såg fin ut vid dödensvinst senast och tog i rejält när norska huvudlaget rycktes på upploppet. Har tidigare visat V75-kvaliteter och läget kunde inte vara så mycket bättre. Dessutom går han framåt ytterligare i form med även den senaste genomköraren i kroppen. 10 Lucky Noon är klart bra för klassen men han har inte startat sedan november, då han visserligen vann pliktskyldigt efter tre månaders tävlingsvila, och man har heller inte kunnat träna som önskat den senaste tiden, p.g.a. kylan. Är dessutom allra effektivast i ledningen och på barfotabalans. 5 Helge Palema har svarat för tre bra insatser i nya regin och även om han går upp rejält i klass i och med de snabbt intjänade pengarna, går han inte att räkna bort. 12 Komet F.H. satt fast i V75 näst senast och förra gången höll han bra utvändigt om Rano under slutrundan, trots att han inte var helt körbar, p.g.a för täta starter. Rapporteras nu vara precis som man önskar i jobben och vann V75-lopp för Jens Eriksson 2005. 7 Carmen Sund vann överlägset i enklare sällskap på snabb bana senast, efter att ha suttit fastlåst i V75 gången innan. 6 Livi Dancer blir relativt mycket streckad på bra resultatrad och med Örjan Kihlström i sulkyn för första gången. Var dock blek näst senast och segrarna är tagna i enkla sällskap. Senast räckte det exempelvis med enkla 1,16 sista 400 för att sega sig till vinst.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-15 23:44:24
|
Became a member:
Forum posts:
V 1, RANO
S 1, RANO
|
Speedy Brodda
15 januari 2010
Inför V75: Hallå där, Lars-Göran Söderberg...
...som har chans ta sin första kuskseger på V75 med 2 Speedy Brodda i V75-1 på hemmabanan Bergsåker på lördagen.
Hur är läget?
- Jo tack, väldigt bra. Jag har precis skottat klart alla boxar så det börjar se skapligt ut. Det är det värsta med att jobba själv, man kan inte skylla på någon annan.
Så du har inga anställda alls?
- Nej, och det trivs jag faktiskt med. Med bara sju hästar så fungerar det. Att anställa någon är alltid en stor risk, blir man sedan av med några hästar så står man där med stora utgifter.
Även om du har få hästar så har du plockat fram några riktigt bra genom åren. Är det inte konstigt att du aldrig vunnit i V75?
- Det har jag ju gjort, som tränare med Maxie Hammering för några år sedan (25 januari 2003 reds. anm.). Då satte jag upp Erik Adielsson som prickade starten och fick bestämma 1.19 första varvet i spets. De stora kuskarna får ju mer respekt, hade jag själv kört så hade säkert någon kommit upp och tryckt, då hade hon knappast vunnit. Annars har jag faktiskt inte tänkt så mycket på det, men man får ju inte så många chanser att köra V75 som liten tränare.
Men du vann väl V65-lopp i början av din karriär?
- Det stämmer, med Fighter Hornline under mitt första år som proffs. Det var på Romme i april 1993, jag minns loppet mycket väl. Licence to Fly och Berndt Lindstedt var storfavoriter, men jag svarade ledningen mot den och vann lätt.
Det är över 16 år sedan, är det dags igen på lördag?
- Det hoppas jag, men det är mycket som ska stämma med den här hästen. Hon är lite "om sig och kring sig".
Vad menar du med det?
- I fjol hade jag stora planer för henne, men där blev man ju nertryckt i skoskaften. Hon har uppträtt väldigt konstigt i loppen ibland. Till exempel har hon stannat helt varvet från mål när jag kört i andraspår för att sedan komma tillbaka sista 500 meterna. Jag har kommit fram till att hon är extremt stänkrädd. Det är därför hon äntligen börjat fungera i vinter då banorna varit genomfrusna och smatterhårda.
Så då hoppas du att det är smällkallt igen? (På fredagseftermiddagen var det minus 20 grader i Sundsvall)
- Javisst, ju kallare desto bättre för oss. Men jag tänker ändå köra på chans. Eftersom jag måste köra på innerspår så siktar jag på att komma ner i rygg på 1 Rano som jag tror tar ledningen. Sedan gäller det bara att vänta på lucka.
Och då vinner du?
- Ja, det tror jag. Om vädret håller i sig och underlaget passar. Då har hon en oerhört vass speed. Men luckan måste ju komma också.
Och då firar du rejält förstås...?
- Nja. Hur det än går så måste jag åka hem direkt efter loppet och ta in hästarna. Sedan tittar jag på de andra V75-loppen på tv och kollar med min son hur det gick i hans hockeymatch som jag tyvärr missar. Om vi båda vann kanske det blir lite fest. Men ingen alkohol, jag har aldrig druckit en droppe i hela mitt liv. Man kan ha roligt ändå, och att vinna V75 vore otroligt skoj för mig.
Robin Johansson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-16 13:29:34
|
Became a member:
Forum posts:
V 1, RANO
|
RANO Ohl Ul
Kanonintryck i bakvarv. Såg otroligt spänstig och laddad ut i bakvarv med lärling. Dubbelplus så långt!
Avslutade 18/400, spänstig och fin och lagom laddad. Kanonintryck. Plus
Blir spik efter den värmningen.

|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2010-01-16 14:10:27
|
Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
V 1, RANO
|
Bästa värmningen i karriären på Lucky Noon enligt Eklöf.
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2010-01-16 14:16:56
|
V 1, RANO
|
Funderar på om det är värt att plocka bort Harmonic Silvio, Lass Keeper och Nassau Town för att få med Lucky Noon. Nån som har nån avgörande info som kan hjälpa?
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-01-16 14:21:10
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
V 10, LUCKY NOON
|
Harmonic Silvio
Slängig och fladdrig i stilen och inga plus i avslutningen.
Lass keeper
Spänstig och fin ut på innerplan. Lugna rätvarv, inget extra.
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2010-01-16 14:23:08  Harmonic Silvio
Slängig och fladdrig i stilen och inga plus i avslutningen.
Lass keeper
Spänstig och fin ut på innerplan. Lugna rätvarv, inget extra.
Answer to: "Harmonic Silvio
Slängig och fladdrig i stilen och inga plus i avsl"
|
V 1, RANO
|
Tackar, har redan sett det där dock och av erfarenhet litar jag inte riktigt på travnets värmningsinfo 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-16 14:24:46  Funderar på om det är värt att plocka bort Harmonic Silvio, Lass Keeper och Nassau Town för att få med Lucky Noon. Nån som har nån avgörande info som kan hjälpa?
Answer to: "Funderar på om det är värt att plocka bort Harmonic Silvio,"
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SPEEDY BRODDA
|
Det är alltid vanskligt att ta bort hästar från sitt system.
Jag rekommenderar inte att du tar bort nassau town.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-01-16 14:35:47
|
|
Gidde_Palema
|
Posted: 2010-01-16 14:35:54
|
Became a member: 2008-04-05
Forum posts: 2489
V 1, RANO
|
Började så dåligt det kunde...
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2010-01-16 14:39:47  Började så dåligt det kunde...
Answer to: "Började så dåligt det kunde..."
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Började så dåligt det kan fast man hade den hästen. Hade varit fint om Ladies Man hade hunnit fram.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-16 15:47:51
|
Became a member:
Forum posts:
V 3, BACHELORES DREAM
|