Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Viktning av värden

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2009-02-19 14:05:45

Became a member: 
Forum posts:
Frågan florerar i många olika trådar tycker jag. Medelvärde spelar ingen roll osv. Jag är av samma åsikt. Frågan är om det verkligen finns en mening med att ha skicklighetsattribut som styrka snabbhet osv när det ändå är andra faktorer som verkar styra.

Årets (omgångens) Elit Race-vinnare har medel 5,7 på en 6-årig valack. Jag har en 3-årig valack med 5,4 i medel som knappt kan vinna ett b-lopp. Jag vet inte hur många dolda attribut det finns men viktningen av de olika värdena borde omvärderas.

Samma gäller kuskarnas form som verkar ha större betydelse än deras skicklighet. Helt missvisande! formen borde isf viktas mot skickligheten. En kusk med skicklighet 2 och form 9 borde inte ha bättre chans än en kusk med skicklighet 9 och form 2. "kuskvärdet" borde sedan viktas mot hästens form och attribut för att ge en rimlig bedömning av vinstchans kontra andra hästar i loppet.

Skillnaden kanske inte ska vara så stor när fölen föds? Hur ofta ser man redan vid födsel/1års ålder om det kommer bli en världsstjärna eller inte. Nej låt ist träningsegenskaperna framöver avgöra då skulle det inte bli så missvisande medelvärden. Om alla hästar föddes med världen mellan 1-2 så skulle det vara först sedan som det avgjordes om det blir en bra häst.

Länder som idag rankas ner i stuteriet skulle ist kunnas ge lägre procentuell chans att utveckla hästar som tränar bra. Bra träningsegenskaper samt en bra tränare skulle sedan kunna ge en världstjärna om hästens inställning till tävlandet är det rätta (den dolda siffran )

Ok, bring it on och kom med ris och ros nu!

Reply
Posted: 2009-02-19 15:44:16

Became a member: 
Forum posts:
Försår inte varför folk tycker skickligheten skulle inverka mer än Formen på loppen. Skulle folk bli mer nöjda om man böt namn på värdena?
Reply
Posted: 2009-02-19 15:51:23 Answer to: "Frågan florerar i många olika trådar tycker jag. Medelv&a"

Became a member: 
Forum posts:
jag tycker att man skall ha auktion en gång i veckan, börjar vid ett visst klock slagg.inget bud på en minut då går hästen. mvh lasse
Reply
Posted: 2009-02-19 15:53:56 Answer to: "jag tycker att man skall ha auktion en gång i veckan, börjar vid"

Became a member: 
Forum posts:
Reply
Posted: 2009-02-19 16:50:44 Answer to: "Försår inte varför folk tycker skickligheten skulle inverka"

Became a member: 
Forum posts:
För det finns kuskar som har högre lägstanivå än vad det finns kuskar som har högstanivå enligt min mening.
Reply
Medeltid Posted: 2009-02-19 18:23:07

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 786
I Travspelet har kuskformen helt klart större betydelse än skickligheten. Så ska det inte vara; ser hellre att kuskformen slopas helt än att det fortsätter som nu.
Reply
Nijo Posted: 2009-02-19 19:04:10 Answer to: "I Travspelet har kuskformen helt klart större betydelse än skickl"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
Hur vet du det? jag väljer hellre en kusk som är skicklig, offensiv och lite form än tvärtom.
Reply
Soberano Posted: 2009-02-19 19:57:41 Answer to: "I Travspelet har kuskformen helt klart större betydelse än skickl"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Ériksson har ju förklarat åtskilliga gånger att kuskformen INTE har större betydelse än formen och han är ju den som programmerat spelet så han borde ju veta..... Även om vi ibland kanske kan tycka tvärtom men världsrekordet över kort distans togs med Erik Adielsson som just då hade fyra i form och Hambovinnaren denna etapp hade en kusk med 6 i form men 9 i skicklighet.
Reply
Posted: 2009-02-19 22:40:15

Became a member: 
Forum posts:
Hur som haver, spelar det verkligen roll vad värdet heter?
Reply
B_Good Posted: 2009-02-19 23:55:10 Answer to: "Ériksson har ju förklarat åtskilliga gånger att kus"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Håller på med ett litet expriment angående fomen. Har startat mina (rätt usla) hästar men kuskar med hög skicklighet o låg form (tvärtemot vad jag brukar) och har inte fått en vinst på drygt 50starter nu.. Behöver inte betyda något o visst har jag råkat sko fel ett par gånger oxå men ändå.. Jag håller med om att Ericsson borde veta bäst som programmerare men lite skumt är det..
Reply
Medeltid Posted: 2009-02-20 07:58:05

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 786
Men vilken kusk väljer ni helst? Anders Elehn med 9 i form eller Adielsson med 1? Jag kör på Anders 8 dar i veckan, hur det än må vara programmerat. Något är ju fel med balansen när man måste ge upp ett lopp på förhand fast ens kusk har 9 i skicklighet.
Reply
Posted: 2009-02-20 10:45:11 Answer to: "Men vilken kusk väljer ni helst? Anders Elehn med 9 i form eller Adiel"

Became a member: 
Forum posts:
Jag kör enbart fortsatt på form..
Reply
Posted: 2009-02-20 10:46:43

Became a member: 
Forum posts:
form>aggro>skicklighet.
Reply
Soberano Posted: 2009-02-20 11:10:19 Answer to: "Men vilken kusk väljer ni helst? Anders Elehn med 9 i form eller Adiel"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Dumt att jämföra 1 med 9 i form. Jag brukar kolla lite av "medelvärdet". En kusk med 7 i skicklighet och 5 i form går alltså ungefär jämt upp med en kusk med 3 i skicklighet och 9 i form då medelvärdet blir 6 på båda om man lägger ihop formen och skickligheten och delar på mitten. Givetvis så påverkar en etta i form rejält negativt men tror ändå att en men 8 i skicklighet och 6 i form är ett bättre val än en med 2 i skicklighet och 9 i form. Sen så försöker jag även hitta hyfsat offensiva kuskar då man ju oftast kör järnet och då ska ju offensiva kuskar vara bättre.
Reply
Posted: 2009-02-20 11:20:39

Became a member: 
Forum posts:
Då skulle ju Örjan inte vinna ett lopp

Alltså det här med passivt kontra ge allt borde ha större inverkan.
Att ge en häst lite sargresor för att sedan göra skoryck och full fräs borde kunna ge bättre effekt på resultatet.

Reply
[ 1 ]