Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Auktionen

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Mysan Posted: 2009-02-11 14:59:57
246
Stall Runaway
Axevalla

Became a member: 2007-10-10
Forum posts: 99
Igentligen, varför sätts inte utropspriset automatiskt på 0 kr när man sätter ut en häst på auktionen?

Nu kanske ni tänker, NEJ!

Men varför inte, hästen säljs ju ändåså för det priset som den är värd. Vill måga ha hästen så kommer priset gå upp på den då många bjuder och vill ingen ha den så blir den billig.

Fördelarna blir ju att inga hästar säljs till ruskiga överpriser, fusket minskar då det inte går att föra över pengar mellan olika konton via auktionen, nybörjare behöver inte bli lurade på en massa pengar. Priserna kommer att bli jämnare, istället för att två nästan lika bra hästar säljs för 6 milj respektive 500 000 (Siffror tagna ur luften) bara för att utropspriset varit högre på det ena kommer de säljas för en mer lagom siffra.

Vad tycker och tänker NI?
Reply
Posted: 2009-02-11 15:10:44

Became a member: 
Forum posts:
Det finns för få köpare på varje enskild häst. Plus du kanske är bered att sälja en häst för 1 mille men inte för en krona.
Reply
Limpicus Posted: 2009-02-11 15:39:34

Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
Är faktist ingen dum ide.. Men vad jag hellre skulle villa se är en transferjämförelse..

t.ex

snabbhet 4
styrka 3
spurt 5
jämförelsepris för ett 5 årigt sto med dessa egenskaper 175.000

detta kan vara uppbyggt med dom 3 senaste köpe´n med liknande häst samt dom 3 bästa egenskaperna..

Hoppas ni förstår vad jag menar..

Åter till ditt förslag mysan.. för att det ska funka ska det vara som på tradera exempelvis med auktioner från noll kronor där det automatist höjs med 1000:- i taget.. du kan sätta ett maxpris och säljaren kan sätta ett reservatrionspris.. då är det ingen dum ide..
Reply
spanarn Posted: 2009-02-11 16:20:37 Edited(1): 2009-02-11 16:21:02 Answer to: "Igentligen, varför sätts inte utropspriset automatiskt på 0"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Jag tänker att det blir sämre hästar på auktionen. Det kan ju, som toastmachine är inne på, vara så att du är beredd att sälja en häst för, säg, två miljoner, men behåller den hellre om du får mindre än så. Det är i en sån situation liksom inte värt att riskera att man får ett par hundra tusen för en hästen, och får stå där utan sin ändå rätt skapliga kuse, och inga pengar att köpa en ny för.
Reply
Posted: 2009-02-11 20:22:48

Became a member: 
Forum posts:
Tanken är intressant, men jag ser lite samma problem som nämnts ovan;
Jag tror även jag att rätt många sätter ut en häst för ett "rövarpris, och chansar lite på att någon ska napp, men med tanken att de lika gärna behåller en fin häst annars.

Det räcker ju faktiskt med en rätt köpare, med lite extra pengar i kassan och sug efter en ny häst, för att det ska gå vägen...och då har du fått en fin slant

Tror många skulle avstå från att lägga ut hästarna med föreslaget system....tyvärr...
Reply
Limpicus Posted: 2009-02-12 01:46:07

Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
Ja.. Men samtidigt så finns det ett reservationspris så kan man ju iaf chansa att sätta ut den..

Skulle få bort en del av fusket iaf.. Det enda man förlorar är ju att ala andra får se hur bra hästen är.. Och så att det krävs 2 stycken som budar för att få ut ett kanonbud..
Reply
Posted: 2009-02-12 01:49:32
246
Stall Runaway
Axevalla

Became a member: 
Forum posts:
reservations pris är ingen bra ide. Förstår inte varför det finns. Det blir ju bara precis samma som nu isåfall.
Reply
Posted: 2009-02-12 10:27:19

Became a member: 
Forum posts:
Har också tänkt på en auktion med reservationspris och tycker att det skulle vara en bra idé!
Man lägger ett dolt maxbud på den häst man är intresserad av och har man högsta budet så får man den till det näst högsta budet + 10%
Reply
Posted: 2009-02-12 10:36:44
246
Stall Runaway
Axevalla

Became a member: 
Forum posts:
reservationspris och maxbud är inte samma. Maxbud skulle va trevligt.
Reply
Posted: 2009-02-12 11:40:20 Answer to: "reservationspris och maxbud är inte samma. Maxbud skulle va trevligt. "
246
Stall Runaway
Axevalla

Became a member: 
Forum posts:
nä det är det inte, reservationspris är ju säljarens lägsta pris, fel av mig

det är ju givetvis maxbud jag menar, my mistake
Reply
[ 1 ]