Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Hästbörsen -> 3 åring med kanonvärden

Här kan du göra reklam för dina hästar som är till salu eller för dina avelshingstar.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-11-29 13:18:39

Became a member: 
Forum posts:
No horse found

Riktigt lovande 3-åring med grymma värden !
Tränar bra och har alla chanser att gå långt !

Med lite grundträning som 4-åring och smart matchning borde han ha förutsättningar för att hävda sig i riktigt fina sällskap ganska snart.

Jag säljer mest för att jag blev irriterad för jag inte hann lägga in körorder 2 lopp på raken. Missade på ett, och kom hem sent nu senast. Nu får han nog svårt att kommma in i kriteriekvalet med en hyfsad kusk.

Nu behåller jag Just ship som är likvärdig och skickar iväg den här och önskar lycka till i nästa stall
Reply
Cherry Posted: 2008-11-29 19:10:33

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Inte hann? Du har ju tre dagar på dig...
Reply
Posted: 2008-11-29 21:22:31

Became a member: 
Forum posts:
Ja, men jag väntar ju alltid till jag ser hur banan blir...dum som jag är gör jag inget innan

Men jag börjar mer och mer göra det, men jag vill inte sätta ge allt på opassande bana, då har jag hellre defensivt fram till jag ser hur banan blir...och bommar jag då, så är åtminstone formen nästan intakt ...
Reply
Cherry Posted: 2008-11-29 21:27:04

Varför köra defensivt? Vad är opassande bana?
Reply
Nijo Posted: 2008-11-29 22:12:08

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
du får nog ändra tränar upplägget..
Reply
Posted: 2008-11-29 23:32:24 Edited(1): 2008-11-29 23:32:44

Became a member: 
Forum posts:
Grenka, det tror jag du själv vet svaret på ?

Du vet ju ungefär hur jag prioriterar. Att jag inte bryr mig mycket om 3års-säsongen utan hellre tränar på...säger inte att det är smart eller rätt , men så här tänker jag :

Varför defensivt - 1 dag för att komma upp i effektiv träningsbar form (= 8-9 i form) i stället för 3-4 dagar från en 3-5 i form upp till 8-9 i form.

Opassande bana ? - Det måste du ju själv se Grenka. En 2a på tungt gör att jag inte tycker det är värt att offra honom på tung bana som 3-åring ! Chanserna på vinst är ganska små. Då tränar jag hellre på med en häst som tränar bra, än att få en 3-4e plats och ynka 10-15.000.

Vad menar du med "ändra träningsupplägget" Nijo ?
Du kan säkert ha en poäng och jag är öppen för idéer men då får du nog specificera lite mer

Så som spelet är nu när det är hopplöst svårt att veta vilka vinstchanser en häst har och man inte kan lita på att en topphäst slår en 3.0-medelhäst så offrar jag bara mina 3-åringar när de verkligen har bra chans på fina pengar på rätt bana.

Ingen nyhet.. De flesta jag pratar med då och då vet att jag kör rätt defensivt med mina 3-åringar. Har hellre en toppfin 5-åring än en 3-åring som råkar vinna ett enstaka storlopp... Tills jag har mer pengar och ett jämnare stall kör jag nog på det
Reply
Cherry Posted: 2008-11-30 00:26:10

Finns ingen logik bakom egenskaperna på tung bana och vinterbana. Därmed existerar inte begreppet opassande bana. Och därmed är det helt onödigt att kasta in handduken genom att välja defensiv körorder. Därav mina frågor.
Reply
Posted: 2008-11-30 09:45:10 Edited(1): 2008-11-30 09:45:51

Became a member: 
Forum posts:
Aaah...ok ...då är jag med !

Tycker faktiskt annars att jag haft ett par hästar under dom tidiga etapperna som hade lite lägre tungbanevärde, typ 3 och neråt, och som sällan presterade bra på tung bana.
Har haft den "känslan" med mig därför , att tungt spelar in lite för mycket...men som sagt, det är ju bara några få hästar jag gått på då.

Efter det har jag ju, som du säger, kastat in handduken lite för ofta och då är det ju svårt att få den "tesen" motbevisad...men...

Ja, det låter ju i och för sig fullständigt logiskt att det inte skulle finnas någon logik (bakom dom värdena heller ) i det här spelet !
Reply
Soberano Posted: 2008-11-30 10:09:33 Answer to: "Finns ingen logik bakom egenskaperna på tung bana och vinterbana. Därmed "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag är dock av den uppfattningen att de värdena spelar en ganska betydande roll. Likaväl som att värdet på galopp spelar en ganska stor roll i längden. Saint of silk har 9 på galopp och 0 på tung och presterar sämre på tung bana och har nu galopperat i 7 av de 10 senaste starterna. Säger inte att det ALLTID är så men att värdena har någon form av betydelse tycker jag nog att vi kan fastställa. Bara att kolla hästarna som ligger på topplistorna, YTTERST få som har lägre medel än 4.0 eller till och med 4.5. Visst skräller det till ibland men de hästar som tar sig hela vägen har NÄSTAN ALLTID rätt fina värden och de som vinner på tung bana har nog OFTAST högt värde men sen beror det ju på motstånd och vad de andra har på tungt givetvis samt allt annat som kusk,form,körorder osv.
Reply
Posted: 2008-11-30 17:54:56

Became a member: 
Forum posts:
Jo, jag håller med dig Soberano. Det var med viss ironi jag skrev det där om logiken.
Visst är det så att rätt mycket konstiga saler händer i det här spelet. Vi har väl alla sett lite för många ologiska och småkonstiga resultat i lopp.

Men tycker som du Soberano, att i längden spelar nog värdena en hel del. T.ex. på galopprisk, tungbaneförmåga och de blå ,om än möjligen lite mindre, på distansförmåga. Det är min känsla med, men jag kan inte motbevisa Grenka för jag har då inga säkra "bevis"
Reply
[ 1 ]