[ 1
]
2
|
Travzonen
|
Posted: 2008-06-01 21:43:57
|
|
V75-5 | Sven O Perssons Minne. 1:A PRIS 150 000 kr 2140 A 1. GAM VINTER Kihlström Örjan 2. FAKSE Persson Jan-Olov 3. LUMJOR Åkerlund Kenth 4. NORDGUBBEN Ohlsson Ulf 5. SLÅTT ELD Blekkan Jomar 6. TROLLFAGER Bergh Robert 7. MÖRTVEDT JERKELD Frick Jim 8. JUNIOR JOKERN Goop Björn 9. PRINS JUVENTUS Kristiansen Edvard 10. RAPP BEST Frick Kajsa 11. LUNDÅS EMELIE Svanstedt Åke 12. BEST ELDEN Jansson Torbjörn
Turordning: 7-11-2-5-4-9-10-8-1-3-12-6
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-02 00:04:33
|
Became a member:
Forum posts:
V 9, PRINS JUVENTUS
|
Jag gillar Prins Juventus. Det är dock stentufft lopp. Många om budet.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-02 11:52:47  Jag gillar Prins Juventus. Det är dock stentufft lopp. Många om budet.
Answer to: "Jag gillar Prins Juventus. Det är dock stentufft lopp. Många om budet."
|
Became a member:
Forum posts:
|
kan dom hålla bort nordgubben från spets eller kommer han få köra spets? vill han ha spets eller komma bakifrån? mörtvedt jerkeld är väl rätt bra också?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-02 12:45:45
|
Became a member:
Forum posts:
V 7, MÖRTVEDT JERKELD
|
detta vinner MÖRTVEDT JERKELD...möter lite sämre nu än senast(elitkampen)..bra vid segern innan..SPIK!!!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-02 13:18:04
|
Became a member:
Forum posts:
V 9, PRINS JUVENTUS
|
Att Mörtvedt Jerkel skulle vinna detta? Nej, nej, nej. De är nästan värre motstånd än vad det var i Elitkampen senast, åtminstone likvärdigt. Tror fortfarande mycket på Prins Juventus även om Nordgubben och Fakse är bra.
|
|
Reply
|
|
Andynalan
|
Posted: 2008-06-02 16:04:48
|
Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
V 4, NORDGUBBEN
|
Varför ska dom alltid ha med ett kallblodslopp på V75 ?  Det gick ju bra senast med spiken på Feseth Lynet  Men det var bara för att J-O Persson sa att den skulle vinna. Kan någon övertyga mig om en spik i detta loppet ?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-02 16:34:15
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TROLLFAGER
|
Fakse kanske har bra chans nu, bra läge.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2008-06-02 20:43:27
|
|
|
Posted: 2008-06-03 13:29:07  Att Mörtvedt Jerkel skulle vinna detta? Nej, nej, nej. De är nästan värre motstånd än vad det var i Elitkampen senast, åtminstone likvärdigt. Tror fortfarande mycket på Prins Juventus även om Nordgubben och Fakse är bra.
Answer to: "Att Mörtvedt Jerkel skulle vinna detta? Nej, nej, nej. De är nästan vär"
|
Became a member:
Forum posts:
V 7, MÖRTVEDT JERKELD
|
inte värre motstånd..skulle tro att Moe Odin +Bokli Eld skulle bli favoriter här..Jag spikar ..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-04 11:50:52
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, FAKSE
|
FAKSE hämta ut.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-05 13:42:31
|
Became a member:
Forum posts:
|
kollade i loparkivet på hu hästarna startar. tyckte många ser farliga och opålitliga ut. min ide är att lumjor spetsar. tror den såg snabbast ut.
vad tror ni? släpper han till nån om han tar spets?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-05 15:34:25
|
Became a member:
Forum posts:
|
Känns väldigt troligt att man väljer att köra i rygg med Lumjor om den skulle komma till spets, tror ju definitivt att Kenth resonerar att det är bättre att få lifta med i rygg på t.ex. Nordgubben eller någon annan av de mer betrodda än att få någon av dem utvändigt. För när den utvändigt sen trycker upp tempot under slutvarvet tror jag inte Lumjor har alltför mycket att sätta emot..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-05 15:47:25  Känns väldigt troligt att man väljer att köra i rygg med Lumjor om den skulle komma till spets, tror ju definitivt att Kenth resonerar att det är bättre att få lifta med i rygg på t.ex. Nordgubben eller någon annan av de mer betrodda än att få någon av dem utvändigt. För när den utvändigt sen trycker upp tempot under slutvarvet tror jag inte Lumjor har alltför mycket att sätta emot..
Answer to: "Känns väldigt troligt att man väljer att köra i rygg med Lumjor om den "
|
Became a member:
Forum posts:
|
vem är spetsbudet i så fall? slått eld eller nordgubben? mörtvedt jerkeld är kanske för långt bak?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-05 19:32:49
|
Became a member:
Forum posts:
V 7, MÖRTVEDT JERKELD
|
7 Mörtvedt Jerkeld var klen senast i Elitkampen på Solvalla men desto bättre gången innan i Norge och det kan ha varit så att urladdningen den gången satt i benen på Solvalla. Normalt skall han vinna detta lopp men frågetecken finns efter förra starten. Hästen känns dock fin i intervalljobb efter den starten, och det ska inte vara någon fara med formen enligt tränaren. Kommer troligtvis att laddas offensivt, och får man ta över ledningen bör det vara bra segerchans för Jim Frick.
5 Slått Eld är inte att lita på, men de gånger han sköter sig är han svårslagen. Senast krokade man ihop och galopperade kort, men är egentligen inte osäker enligt kusken och tränaren Jomar Blekkan. Hästen har toppform för dagen och är inte så långt efter de bästa kallbloden i Norge. Inte speciellt startsnabb, men är normalt en av de som slåss om segern, säger Jomar. Hästen har vuxit en klass i år, och på Bjerke för tre starter sedan, satt han fast bakom Moe Odin och vinning Kos, med gott om krafter sparade. Tidigt motbud.
4 Nordgubben brukar trivas bäst på vintern, men har visat bra form på sistone. Hästen har ett tungt slutvarv, och ska räknas tidigt om han blir släppt till spets. Har nu fått ett vettigt läge, efter att ha stått med tillägg flera gånger. Står dessutom 20 meter bättre till gentemot flera konkurrenter bla Fakse. Öppnar numera riktigt bra bakom bilen och får provas framåt direkt. Man siktar på att rycka alla skorna för första gången i år, och det låter riktigt intressant. Tränaren Kenneth Karlsson har förhoppningar om att vara långt fram, och sätter upp Ulf Ohlsson i vagnen. Intressant motbud.
9 Prins Juventus har formen på topp, och svarade för en enorm upphämtning efter galopp för tre starter sedan. Han sprang då i 16-17-tempo de sista 400 meterna. Vid segern näst senast slog han regelrätt Slått Eld, och senast hade han säkert kunna utmana om segern om bara luckan kommit i tid, säger tränaren Öystein Mälen. Han tror det blir tufft att rå på Mörtvedt Jerkeld, men en plats bör det bli. Har fått ett perfekt smygläge, och om det klaffar kan han skrälla till. Outsider.
10 Rapp Best visade fin form senast, men galopperade i spets med segern klar kort före mål. Det är en humörbetonad häst, som kan slå till. Har inte startat på en månad, men brukar göra bra lopp efter vila, och Kajsa Frick var ju nära att skrälla med Frisli To Jo i senste kallblodsmötet på V75. Hästen kändes bättre än någonsin senast, enligt Kajsa som brukar köra. Hon har ändå känslan att han måste få det serverart för att duga mot dessa hästar. Skrällbud.
2 Fakse är en sämre kopia av sin far men bra nog att hävda sig mot de bästa. Galopperade omotiverat kort efter start senast, och Jan-Olov Persson har ingen förklaring. Allt verkar bra i jobben, men hästen är inte startsnabb, och därför passar spåret bra. Han vann två raka på fint sätt inför senaste loppet, och visade fin form. Tränaren tycker ändå att han måste höja sig ett snäpp för att kunna vinna detta lopp. Kan få sitt riktiga genombrott i år och ska passas från bra läge med Jan-Olov i sulkyn.
Spetsbud: 7 Mörtvedt Jerkeld får nog ta över av 4 Nordgubben efter en bit?
Ranking
A-hästar
7 Mörtvedt Jerkeld
B-hästar
5 Slått Eld
4 Nordgubben
9 Prins Juventus
C-hästar
10 Rapp Best
2 Fakse
11 Lundås Emelie
3 Lumjor
1 Gam Vinter
D-hästar
6 Trollfager
12 Best Elden
8 Junior Jokeren
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-06 14:04:15
|
Became a member:
Forum posts:
|
nån som kan slänga ut några tips och lite info om dom norska kuskarna och tränarna? allt uppskatts!
sitter och samlar ihop fakta på kuskarna och tränarna men pallar inte googla dom norska och jag hittar ingen bra länk till dom.
danke schön, som lill adolf sa.
oops... förlåt... 
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2008-06-06 14:13:06
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
V 7, MÖRTVEDT JERKELD
|
Jomar Blekkan mannen med mustaschen är Norges svar på Jan-Olov Persson och kör mycket kallblod, mycket skicklig kusk. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-06-06 14:21:58  Jomar Blekkan mannen med mustaschen är Norges svar på Jan-Olov Persson och kör mycket kallblod, mycket skicklig kusk. 
Answer to: "Jomar Blekkan mannen med mustaschen är Norges svar på Jan-Olov Persson oc"
|
Became a member:
Forum posts:
|
tack.
är kajsa frick jim fricks dotter? båda kör ju för han som kallas för "eng ol" som jag inte vet vem det är... tänker mig ett scenario där fader frick agerar gammel-goop och åker runt och stör... fast å andra sidan är det ju inte hans egna hästar så då får han väl köra för vinst själv också...
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2008-06-06 15:24:19  tack.
är kajsa frick jim fricks dotter? båda kör ju för han som kallas för "eng ol" som jag inte vet vem det är... tänker mig ett scenario där fader frick agerar gammel-goop och åker runt och stör... fast å andra sidan är det ju inte hans egna hästar så då får han väl köra för vinst själv också...
Answer to: "tack.
är kajsa frick jim fricks dotter? båda kör ju för han som kall"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
V 11, LUNDÅS EMELIE
|
Leif Witasp är Kajsas farsa och Jim är Kajsas morbror.
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2008-06-06 16:32:10
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
V 7, MÖRTVEDT JERKELD
|
Det är mycket släkt i travet, om ni bara visste allas sammansättningar så förstår ni vilka kompisar de är egentligen och då menar jag schysst som kompisar, för dom är fullblodsproffs på att matcha hästar så dom behöver sällan råd o hjälp av varandra för att vinna , det skulle inte hålla i längden om dom körde ngt slags popstall och hjälper varandra, då skulle avstängningarna hagla över dom. Så det går schysst till, det kan jag nästan lova....sen finns det alltid lite gränsfall och några som är mer seriösa än andra, men tänk sunt förnuft. Många yngre kuskar som Jörgen är ihop med H R Strömbergs dotter och både Björn Goop och J Takter är ihop med tjej lärlingar som har pappor inom travet, kom inte ihåg vad de heter just nu, men jag kan göra listan lång...F B Larsson är ihop med Glen Normans dotter och Fredda o Peter Norman är kusiner...det går en röd släkttråd genom hela Svenska travet. 
|
|
Reply
|
|
Mancher
|
Posted: 2008-06-06 21:23:50
|
Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
V 11, LUNDÅS EMELIE