Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> Olympiatravet..

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2008-03-19 08:43:18

Became a member: 
Forum posts:
Nåt som gör mig väldigt irriterad är att det pratas mycket om att Going Kronos kan få wildcard då hans startpoäng inte räcker till...
Opal Viking däremot som vill ha ett och kört in närmare 4 miljoner bara i år anser dom inte vara tillräckligt bra? Han vann senast och då sa dom, vi väntar och ser hur han kör nästa lopp.
Vilket skitsnack!!
Reply
Nijo Posted: 2008-03-19 10:33:57 Edited(2): 2008-03-19 10:36:45

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
orsaken är att dem INTE ger wildcard till en svensk häst som INTE har försökt att kvala! en princip sak för att alla inte ska leka bäst och göra som Nisse pisse vilket resulterar att man kan ta bort alla kvalloppen direkt och bjuda in 12 hästar istället, men hur kul och rättvist är det så här i början av säsongen?

Är Nisse enqvist så idiotisk så att han vägrar att kvala in hästen så får han fan skylla sig själv.......

de 3 wildcarden är främst för utländska hästar då dem inte ska behöva resa till sverige 2ggr(kvallopp+final) och sedan för riktiga topphästar som antingen inte går vidare från kvalet pga en skitsak som att galoppera på upploppet med segern klar eller inte har tillräckligt med startpoäng för att komma med i kvalet, MEN har försökt att komma med!

Tro mig, Going Kronos får ett wildcard om han inte kommer med i något kval, det behöver du inte oroa dig för. Du kommer att få se han i finalen och jag hoppas att Opalen kommer ditt för att bli överkörd av Going kronos.
Reply
Posted: 2008-03-19 11:32:04

Became a member: 
Forum posts:
Tycker inte det borde finnas några wildcards i ett kvalificeringslopp överhuvudtaget.
Men om det ska finnas ska det bara gå till utländska hästar.

Som sagt, i alla andra sporter finns inga wildcard, alla ska kvala.
Det lämnar vägen öppen för någo underifrån att komma upp som i CL/VM/EM.
Reply
Soberano Posted: 2008-03-19 11:44:09 Answer to: "Tycker inte det borde finnas några wildcards i ett kvalificeringslopp öve"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag håller med Plokko och kommer aldrig att ändra min åsikt vad det gäller Going. Han ska inte ha ett Wildcard. Om Ludde matchat smartare och inte fått storhetsvannsinne och dragit ner häststackarn till Frankrike efter ett hård säsong och genomklappning i Canada så hade han inte behövt oroa sig för att komma med i kvalet. Nu gjorde det märkligaste av allt och då ska han väl få stå sitt kast?

Vad det gäller Goings chanser att Krossa opalen låter jag vara osagt. Ör som sagt inte övertygad vad det gäller Goings moral och vinnargnista....
Reply
Cherry Posted: 2008-03-19 13:02:55

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Jag vill se de bästa! Om det betyder att wildcardsen ges till Commander Crowe, Going Kronos och Opal Viking så kanon! Tror mest att det är tomma ord från Åby det där med att svenska hästar inte ges wildcard. Hoppas de 3 ovannämnda får platserna om de inte kvalar. Tänk vilken final det kan bli då! Going Kronos mot Commander Crowe!
Reply
Posted: 2008-03-19 13:27:54 Edited(1): 2008-03-19 13:28:09

Became a member: 
Forum posts:
Nijo - det är 10 hästar i Olympiatravet.

Plokko - du har ju ganska fel där, eftersom värdnationen har en massa wildcards i andra sporter.

Ajsing - du har också fel, Opal Viking är vrålkass i Sverige, helt megachanslös i ett Olympiatrav, dock ser jag gärna att han kommer på så sätt att han drar på sig mycket spel, för hans vinstchans kan knappast överstiga 1-2 %. Han slår säkert samtliga svenska hästar (utom CC då) på utländsk mark ex) Italien (var ju samma med Smashing Victory) men i Sverige är han chanslös till att ta hem ett storlopp.
Reply
Posted: 2008-03-19 13:48:43 Answer to: "Nijo - det är 10 hästar i Olympiatravet. [b"

Became a member: 
Forum posts:
Utveckla "eftersom värdnationen har en massa wildcards i andra sporter."

I Olympiatravet utgörs 25% av finalfältet av wildcardshästar.
Finns ingen motsvarighet i världen?

Värdnationer i andra sporter som får lag rätt in i en final? heh, nej.
Ge Going ett wildcard till ett försök i så fall, men ge han fan ingen till finalen.
Reply
Nijo Posted: 2008-03-19 14:19:14

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
att man inte ska få ge ut wildcard betyder även att det enbart blir svenska hästar i olympiatravet, för att det finns väl ingen fransmann som vill åka till sverige för ett kval, sedan hem och sedan tillbaka igen för en final..........

och att få se franska eller andra utländska hästar är oehört intressant och höjer standarden på loppet......

däremot tycker jag inte att man ska ge ett wildcard till svenska hästar som vägrar att kvala, då har dem gjort sitt val.

Samtidigt är ju målet att man ska få ett så bra startfält som möjligt och alla förstår ju att Going kronos springer skiten ur de flesta som startar i försöket på lördag bland annat.....
Reply
Andynalan Posted: 2008-03-19 15:13:50

Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
jag tror att Going vinner Olympiatravet! Bara han får ett wildcard så kan man vara säker!

I Going Kronos
Reply
Posted: 2008-03-19 15:57:23

Became a member: 
Forum posts:
Plokko, jo där hr du rätt förvisso, värdnationerna får inte wildcards till finalen (såvida det inte är final direkt) men i princip alla sporter får ju de idrottare som egentligen inte annar skulle fått chansen i de stora mästerskapen det på hemmaplan just för att de är värdnationen.
Du har för övrigt rätt i att man inte ska ge Going ett wildcard till en final, det vore skandal.
Reply
Cherry Posted: 2008-03-19 19:04:15

Är inte det intressantaste att finalfältet är det bästa möjliga och inte hur de kommer dit?
Reply
Posted: 2008-03-19 19:41:14 Answer to: "Är inte det intressantaste att finalfältet är det bästa möjliga och in"

Became a member: 
Forum posts:
Har man inte startpoäng för ett kval, har man inte i finalen att göra.
Reply
Posted: 2008-03-19 19:46:05 Edited(1): 2008-03-19 19:46:22 Answer to: "Har man inte startpoäng för ett kval, har man inte i finalen att göra."

Became a member: 
Forum posts:
Jo nu pratar du bara en massa skit
Reply
Soberano Posted: 2008-03-19 19:55:15 Answer to: "att man inte ska få ge ut wildcard betyder även att det enbart blir svens"

alla förstår ju att Going kronos springer skiten ur de flesta som startar i försöket på lördag bland annat.....

Tror jag när jag ser det..... har inte sett det än.

Däremot så kan jag hålla med om att det är rätt att ge utländska hästar Wildcard, om det är utländska hästar som har där att göra. Att bjuda in någon 25:e rankad fransman tycker jag är fel för då kan lika gärna denna plats gå till snabbaste kvaltrean eller något liknande för det är ju bara löjligt att skänka bort prispengar till fransmän som inte hävdar sig på hemmaplan.

Vad det gäller Opalen så har han utvecklats mycket på slutet och snacket om att han inte skulle räcka till på hemmaplan är bara kvalificerat skitsnack. Han var 2:a i världens tuffaste lopp, det räcker för mig. Super light som aldrig fick/får ett erkännande i Sverige trots fina prestationer i Frankrike hävdade sig väl på hemmaplan när han var i form och Opalen är en betydligt bättre häst än den. Smashing Victory är bara löjligt att jämföra med som gjorde bra lopp i mycket klen italiensk konkurrens. Tycker att Opalen visat att han kan hävda sig väl även mot mer kvalificerat motstånd.
Reply
Posted: 2008-03-19 20:00:37

Became a member: 
Forum posts:
Tror att Opal Viking skulle klara sig bra i loppet...
vilka är klara redan?? om de e nåra??
Reply
Cherry Posted: 2008-03-19 20:03:09

Jag skiter väl i startpoäng och kval. Jag vill se de bästa i finalen. Det är kul för travsporten. Sen skiter jag i om de kvalade eller fick ett wildcard. Helt orelevant!

Reply
Posted: 2008-03-19 20:06:03

Became a member: 
Forum posts:
Gentleman är ju redan klar. Enligt mig går bara Opalen utomlands så han ska kvala lika mkt som Going dom som säger att Opalen ska få ett Wildcard kommentera gärna
Reply
Posted: 2008-03-19 20:08:15

Became a member: 
Forum posts:
En 25:e rankad (vart då förresten?) fransos kan väl mycket väl matcha eller t.om. slå di svenske, glömt bort hur det såg ut förra året? Det är väl bara att inse att fransmännen kanske har gått om Sverige som toppnation i trav. Iallafall om man ser till bredden och dels även topparna...
Därför är det viktigt att dels värna om våra stjärnor och dels matcha de bästa oavsett hur mycket "kvalpoäng" man har, mot det franska gardet...precis som Grenka skrev...skiter i hur de kommer dit, bara de är där...
Reply
Soberano Posted: 2008-03-19 20:22:26

Jag har inte sagt att OPALEN ska ha Wildcard. Jag har sagt att OM ett wildcard ska delas ut till NÅGON svensk så ska det vara OPALEN och INTE GOING KRONOS.

Jag vet att dessa fransmän under toppen hävdar sig mycket väl i våra storlopp men tycker att det känns fel att betala för att ta hit okända fransmän som inte räcker till i Frankrike. Nu kommer det komma fransmän iaf och givetvis tycker jag att det är kul med lite internationella inslag och hoppas väl på att L AMIRAL D?? som vann elitloppet kommer då han ju verkar vara tillbaka i fint slag igen och är säkert sugen på att komma.
Reply
Posted: 2008-03-19 20:23:55

Became a member: 
Forum posts:
Jag skulle tro att dom flesta hellre vill se Going än en skaplig Fransman eller nån annan..lite media+publikmässigt o spelmässigt bättre??
Reply
[ 1 ]   2