Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> Era strategier

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-02-15 00:37:36

Became a member: 
Forum posts:
Ja i en lopptråd diskuterades det mycket flitigt hurvida man tar med/plockar bort/garderar/spikar hästar beroende på strecken. Bättre att vi fortsätter diskussionen här.

Jag själv går ganska mycket på streck%.
Med enkla anledningen: Jag vill vinna stora pengar. Visst, jag såg att någon skrev "Jag spelar för att gå + varje vecka och bryr mig inte om streck% speciellt mycket" eller något i den stilen.
Men jag anser att det är så oerhört svårt att gå plus även om man spelar mycket favoriter, spikarna ska vara rätt osv så det är inte lönande, i varje fall inte för mig att spela många hästar som är hårt streckade. Hur ofta vinner jag på V75 då? Sjukt sällan, för att inte säga aldrig (Nijo påpekar annars att jag aldrig vinner så bäst att säga det), visst jag kanske skulle vinna någon gång mer ibland i fall jag spelade mer favoritbetonat MEN då har jag aldrig chansen på 2-300 000 och uppemot flera miljoner och det är det jag vill ha!

Jag tror självklart på mig själv och den dagen mina idéer sitter, då ska jag slå Nijo en signal för då vinner jag så mycket som Nijo aldrig nååågonsin vunnit, inte ens totalt ihop med alla hans vinster.

Så diskutera på nu, vad tycker nu ang streckprocenten?
Även andra saker hur ni spelar kan vi diskutera här, som exempelvis reducerat.

Obs, inlägget blir lite vinklat i negativ klang åt Nijo, inte riktigt meningen men han säger ju att jag aldrig vinner så då ska han få igen när jag gör det
Reply
Posted: 2008-02-15 00:45:16

Became a member: 
Forum posts:
Varför ska man INTE ta hänsyn till strecken? Det är ändå ett spel vi håller på med...

Det är rätt sent nu och skulle precis sova så orkar inte hålla någon lång utläggning men om man inte förstår varför man ska ta hänsyn till och till viss del anpassa sitt system efter strecken, då kanske man ska lägga sina pengar på något annat.
Reply
Nijo Posted: 2008-02-15 08:18:32 Edited(1): 2008-02-15 08:19:42

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
Men rickard, du har vunnit 1 gång över 1 år som jag följt ditt travspelande och ändå följer du en spelstrategie som MÅSTE vara rätt enligt dig, hur vet du det? jo jag vet att du besitter bra kunskap om trav! men jag vill säga att du förlorar pga din spelstrategie, för att även om du sätter 1 eller 2 skräller så ska du ha rätt i de övriga 5,6 loppen också.

Att ta "hänsyn" till strecken och att bygga sitt system på hur mycket/lite hästarna är streckade är 2 skillda saker.

I slutändan så kan du aldrig påverka utdelningen i en omgång, allt du kan göra är att ha så många rätt som möjligt.
Reply
Cherry Posted: 2008-02-15 08:34:29

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6900
Jag tycker allt spelande oavsett om det är fotboll, poker eller trav handlar om vad du får för odds i relation till chansen att vinna, alltså det som kallas spelvärde. En favorit med ett dåligt spelvärde bör därmed garderas. Har aldrig sagt att spika en favorit är fel, bara att spika eller spela en häst med dåligt spelvärde.

Det är detsamma som pokerns pottodds osv. Detta är ju en central del för allt lyckat spelande i alla dess former.

V75 är lite annorlunda. Själv väljer jag spik genom att spika den eller de som jag tror har stor vinstchans men jag tar även till hänsyn vad jag får för spelvärde i det loppet eller något annat som jag då har råd att gardera.

Man kan vrida och vända på det i all oändlighet men spelvärde, pottodds, mm är ju en central del i allt spelande.
Reply
Posted: 2008-02-15 09:16:33 Edited(1): 2008-02-15 09:18:18

Became a member: 
Forum posts:
det handlar ju också om hur stor summa man sätter. vet inte hur mycket "medelspelaren" sätter men om man kollar på system och omsättning så brukar det ju stå i ungefär en hundring. men det kanske är lite missvisande eftersom folk sätter på jokersystem också? men i vilket fall som helst så är en hudring så pass lite att man måste plocka bort hästar man egentligen vill sätta på och man måste ha minst typ två spikar.

och det är ju där allt blir så ruskigt svårt! till sist så handlar det ju om att täcka upp för kung och fosterland.

själv sätter jag med ett par saker som utgångläge: streckprocenten, tips (framför allt från guldmedlemsskapet) och mina egna vibbar.

jag sätter många favoriter i varje lopp men jag lägger också på skrällhöstar i varje lopp. förutom det lopp jag spikar i.

spiken har jag på sistone tagit på värmingstips, dvs i lopp 1, 2 eller 3.

jokersystemet öppnar oande möjligheter att täcka upp. vet inte hur mycket ni reducerar men jag använder alla funktioner så mycket det går.

dom senaste fyra, fem veckorna har jag haft sex eller sju vinnare på kupongen varje runda. jag har dock inte lyckats sätta sjuan eftersom jag haft strul med inlämning (jag har ju precis börjat köra joker) och gjort några slarvfel när jag lämnat in. men så sätter jag för stora sumor också.

man får tänka på att streckprocneten trots allt visar spelarnas totala kunskap och prioriteringar i förhållande till insatsen. och denna kunskap skall icke förringas.

så ser i alla fall jag på det.
Reply
Posted: 2008-02-15 09:46:39

Became a member: 
Forum posts:

Jag tycker allt spelande oavsett om det är fotboll, poker eller trav handlar om vad du får för odds i relation till chansen att vinna, alltså det som kallas spelvärde. En favorit med ett dåligt spelvärde bör därmed garderas. Har aldrig sagt att spika en favorit är fel, bara att spika eller spela en häst med dåligt spelvärde.

Detta är det bästa som skrivits på länge, klockrent exempel...
Man vinner i längden på att spika eller spela hästar med
högre segerchans jämfört med hur streckprocenten streckprocenten är fördelade!
Reply
Posted: 2008-02-15 10:06:33

Became a member: 
Forum posts:
Jag kör oftast på 2st spikar varav den ena är högfavorit sen letar jag efter en spik där 5 st har samma % ca och när den sitter har jag oftast vunnit en del pengar! tillhör ju miljonklubben trots allt!!
Kör aldrig över 1000rader alltså max 500kr insats!
Reply
Nijo Posted: 2008-02-15 11:31:59 Answer to: "Jag tycker allt spelande oavsett om det är fotboll, poker eller tra"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
Hur vet du att man vinner i längden? Vi snackar om v75 nu och inget annat spel, i alla fall jag.

Även om du har tur och lyckas sätta en spik tex på en 10% are så är det 6 andra lopp kvar och stor chans att minst 2 favoriter vinner med bättre vinstchans.

Att bedöma vinstchanser är mycket subjektiv, men det finns olika sätt att se på "spelvärde".

*En häst streckad är på 5% och du tror den har större vinstchans än så. Bara för det spikar du, men även om hästen är "spelvärd" så är det inget bra spel pga vinstchansen är INTE stor. Samma teori gäller med odds om du ser en häst spelad till 20 ggr pengarna och du tror den har bättre vinstchans och spelar, jag har då ALDRIG sett en spelare gå plus genom att spela högoddsare under alla mina år.

*En häst streckad till 80%(möjligt överstreckad) men kanske har lite sämre vinstchans i förhållande till strecken är fortfarande en mycket bättre spik med stor sannolikhet.

Sedan är det ju ett bedömningsspel där man personligen kan tycka att en häst spelad till 10% har bättre vinstchans än någon på 60%, men det har inget att göra med strecken eller spelvärde.
Reply
Cherry Posted: 2008-02-15 12:46:47

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6900
Nijo du får inte missuppfatta vad jag har för olika tankegångar vad gäller spikar å ena sidan och garderingstreck å andra sidan. Har aldrig sagt att det är fel att spika en favorit och rätt att spika en 10-procentare.

Vinstchans är något som jag prioriterar när jag väljer spik medans spelvärde är något jag prioriterar vid garderingstreck. Mycket sällan jag spikar en 10-procentare. Då ska det vara både en fast övertygelse om att det är bästa hästen plus att den av någon märklig anledning är totalt bortglömd. Senast var Hennessy Vint på V64 och den spikade du med om jag inte minns fel... Och visst vann den...
Reply
Posted: 2008-02-15 14:02:40

Became a member: 
Forum posts:
Jag säger inte att den strategin jag använder mig av är den enda fungerande (är den ens fungerande? haha) men det är den som passar mig bäst.

Hade jag vunnit ofta som du Nijo erterlyser att jag borde göra, ja då hade jag varit mångmiljonär
Reply
Posted: 2008-02-15 18:17:20

Became a member: 
Forum posts:
Jag spelar /spikar på den häst ja tror vinner..sen ger ja f#n i vad den står i för odds..om ja sen vinner 200 kr eller 200000 kr spelar ingen roll..man ska väl ha 7 rätt..sen om det är 7 favoriter som vinner eller inte kvittar mig bara ja har alla rätt så..hehe..MEN ...det är väl roligare om man vinner mer.
jag struntar totalt i % men letar kantbollar gör man väl. men gardera ett lopp som jag tror favoriten vinner i..de gör ja ej!!!!
Reply
Posted: 2008-02-16 11:41:51

Became a member: 
Forum posts:
Pratar vi spikar brukar jag försöka hitta 2 hästar bland favoriterna till att börja med. I regel så vinner 2 till 3 favoriter per omgång. Streckprocenten är alltid intressant men inte avgörande. Sen för min del som inte spelar "större" system. Gäller det att "våga" plocka bort vissa favoriter & ge plats för andra. I många år har jag slösat streck på favoriter jag inte tror på, pga av att "man vill ju inte spricka på en favorit".

Min Filosofi: Spika starka kort (gärna favoriter) som har bra förutsättningar. (Spår, kusk etc) & våga plocka bort favoriter du inte tror på, för att ge plats åt "miljonhästarna.
Reply
Posted: 2008-02-16 12:00:04 Edited(1): 2008-02-16 12:00:22

Became a member: 
Forum posts:
Jag spelar ett seriöst system om 600-700 rader varje gång.
Och ett system omkring 100 rader där jag spelar mitt personnr + dagens datum.

Reply
Posted: 2008-02-16 21:18:26

Became a member: 
Forum posts:
Haha dagens datum var något nytt, tack för det!
Reply
[ 1 ]